Astmalääke ja äänen käheys

Anonyymi

Moi,
mulla alkoi kortisonipitoinen astmalääkitys (Pulmicort) reilu viikko sitten. Sinänsä mahtavaa, että hengitysoireet loppuivat kuin seinään. Yöllisiä yskäkohtauksia ei ole ollut kertaakaan eikä rasituksessakaan ole toistaiseksi mitään ahdistavaa tunnetta.

Mutta sivuoireena tuli hillitön äänen käheys. Puhe on semmoista pihinää että ##tuttaa. Eikä yskimälläkään oikein lähde lima liikkeelle niin kuin ennenvanhaan. Ennen tosiaan jos rupesi hengitys vinkumaan, niin henkäys Ventolinea niin 30s ja lähti semmoset limat liikkeelle että oksat pois.

Onko kohtalotovereita? Neuvoja kaipaisin. Tuleeko lääkkeen vaihtaminen johonkin toiseen kysymykseen?

1

3573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kurkku täytyy kurlata kunnolla vedellä lääkkeen ottamisen jälkeen. Useampaan kertaan. Muute lääke takertuu kurkkuun/äänihuuliin ja tosiaan vie äänen. Hengitettävä kortisoni voi aiheuttaa myös ikävän hiivatulehduksen, ellei kurkkua huuhtele kunnolla.

Kurlaustekniikka siis ensin haltuun. Kyseinen lääke on pelkkää kortikosteroidia. On olemassa myös eri vahvuisia inhaloitavia astmalääkkeitä, joissa on hoitavan kortisonin lisäksi avaava lääke mukana.

Jos kurkku on kovin herkkä, vahvimmat hengitettävät lääkkeet saattavat viedä äänen päivittäin käytettynä huuhtelusta huolimatta. Etenkin astman pahenemisvaiheessa, kun lääkettä joutuu käyttämään paljon.

Pystyn esim. itse käyttämään vain keskivahvaa Symbicortia. Pahenemisvaiheissa käytä lisänä tuota samaa Pulmicorttia. Vaihtoehtoja lääkityksessä on. Mutta niitä kannattaa harkita vasta jos huolellinen huuhteleminen ei auta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5840
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5343
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3034
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2088
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      38
      2043
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1656
    Aihe