Astmalääke ja äänen käheys

Anonyymi

Moi,
mulla alkoi kortisonipitoinen astmalääkitys (Pulmicort) reilu viikko sitten. Sinänsä mahtavaa, että hengitysoireet loppuivat kuin seinään. Yöllisiä yskäkohtauksia ei ole ollut kertaakaan eikä rasituksessakaan ole toistaiseksi mitään ahdistavaa tunnetta.

Mutta sivuoireena tuli hillitön äänen käheys. Puhe on semmoista pihinää että ##tuttaa. Eikä yskimälläkään oikein lähde lima liikkeelle niin kuin ennenvanhaan. Ennen tosiaan jos rupesi hengitys vinkumaan, niin henkäys Ventolinea niin 30s ja lähti semmoset limat liikkeelle että oksat pois.

Onko kohtalotovereita? Neuvoja kaipaisin. Tuleeko lääkkeen vaihtaminen johonkin toiseen kysymykseen?

1

3440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kurkku täytyy kurlata kunnolla vedellä lääkkeen ottamisen jälkeen. Useampaan kertaan. Muute lääke takertuu kurkkuun/äänihuuliin ja tosiaan vie äänen. Hengitettävä kortisoni voi aiheuttaa myös ikävän hiivatulehduksen, ellei kurkkua huuhtele kunnolla.

Kurlaustekniikka siis ensin haltuun. Kyseinen lääke on pelkkää kortikosteroidia. On olemassa myös eri vahvuisia inhaloitavia astmalääkkeitä, joissa on hoitavan kortisonin lisäksi avaava lääke mukana.

Jos kurkku on kovin herkkä, vahvimmat hengitettävät lääkkeet saattavat viedä äänen päivittäin käytettynä huuhtelusta huolimatta. Etenkin astman pahenemisvaiheessa, kun lääkettä joutuu käyttämään paljon.

Pystyn esim. itse käyttämään vain keskivahvaa Symbicortia. Pahenemisvaiheissa käytä lisänä tuota samaa Pulmicorttia. Vaihtoehtoja lääkityksessä on. Mutta niitä kannattaa harkita vasta jos huolellinen huuhteleminen ei auta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4875
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      498
      1541
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe