Hengissä selvittiin tämäkin talvi

Anonyymi

Taltioidaan tämä uskomaton selviytymistarina tänne, talvirenkaani muuttuivat taas helmikuun lopussa laillisiksi. Ehkä tämän legendan voi joku siirtää Mariinin hallituksen jälkeiseen julkailuun “Kansa autoili”, missä aidot automiehet ja -naiset muistelevat haikeudella menneiden vuosien autoilua maamme uraisilla ja kuoppaisilla väylilä.

Tämä tarina sai alkunsa viime syksynä, kun laittelin marraskuun loppupuolella jo kymmenisen vuotta vanhoja harmaantuneita gummeja auton alle. Työkaverini, joka on autoilijoiden keskuudessa sangen lukenut mies. Hän tuntee niin katsastustilastot, kestotestit kuin rengastesti vuosien varrelta ihan ulkomuistista. Hän oli sitä mieltä, ettei noilla kitkoilla voi pärjätä suomen talvessa. Vuosien saatossa runsaat kilometrit ovat syöneet sen kulutuspinnan nippanappa kolmeen millimetriin. Charmantisti harmaantuneet kitkuttimet kielivät vääjäämättömästi, että se paras pito oli ensimmäisten kolmen vuoden jälkeen kaukainen muisto vain. Autonrengasliitto ry:n viiden - kuuden vuoden maksimi käyttösuosituskin oli kauan aikaa sitten ylitetty ja ehkä se suurimman virheen tein laittamalla paremmat renkaat kaikkien ohjeiden vastaisesti eteen.

Autolla kuitenkin ajettiin talven työmatkat sekä monta muutakin mukavaa reissua aina keski suomea myöten. Kaikkina päivinä päästiin töihin, mökille ja kauppoihin, eikä edes lumilapiota tarvittu. Koskaan ei tarvinnut hidastella eikä viivästyttää muiden kanssakulkijoiden matkaa. Epäilijöille tiedoksi. Tästä löytyy todisteeksi Palstenakalta pari valokuvaa, jotka on taltioitu tienvarsien salamavaloilla varustetuista selffietikuista. Toisaalta ei niillä joutunut tekemään paniikkijarrutuksiakaan. Mihin testivoittajilla liikkuvat asiantuntijat usein kertovat joutuvan.

Lopuksi ajattelin kertoa, etten vaihda kesärenkaisiin, vaan ajattelin ajaa kyseiset renkaat kesäkaudella loppuun. Tämä itsekäs ajattelumalli juontaa ekoajatteluun. En halua kuormittaa ympäristöä sellaisilla renkailla, jossa on vielä laillista kulutuspintaa jäljellä. Olen tietoinen, ettei niistä taida löytyä sitä testivoittajarenkaiden ratapito-ominaisuuksia, mutta toisaalta eipä tuolla ihan ratanopeuksilla tarvitsekkaan näillä rajoituksilla ajaa ja kovametallipalat ovat huolehtineet tienpinnan sen verran karkeaksi, että tarvittava pito saattaa sieltäkin löytyä. Urissa on vielä sekin hyvä puoli, että ajamalla urien (ojan) vieressä, vesiliidon mahdollisuus ratkaisevasti vähenee.

9

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kun ajat vaan loppuun. Itse vaihdoin eilen 6v vanhat Continentalin kesärenkaat alle, julmeton jyrinä. 3,5-4mm pintaa jäljellä, vaihtoon menee ihan kohta.

    • Anonyymi

      Olen niin iloinen siittä, että kevät ☀️ sulattaa nastarenkaat paskaksi!!!

    • Anonyymi

      Kevät tulee vihreiden vastustuksesta huolimatta ja on lämmintäkin, vaikka vihreät kuinka yrittävät jäähdyttää.
      Mutta virhreitä voinee lohduttaa, että kyllä siitä sielä pakkasiakin tulee, ennenkuin palaa maapallo.

    • Anonyymi

      Kevät tulee vihreiden vastustuksesta huolimatta ja on lämmintäkin, vaikka vihreät kuinka yrittävät jäähdyttää.
      Mutta virhreitä voinee lohduttaa, että kyllä siitä sielä pakkasiakin tulee, ennenkuin palaa maapallo.

      • Anonyymi

        Kevät tulee vihreiden vastustuksesta huolimatta ja on lämmintäkin, vaikka vihreät kuinka yrittävät jäähdyttää.
        Mutta virhreitä voinee lohduttaa, että kyllä siitä sielä pakkasiakin tulee, ennenkuin palaa maapallo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevät tulee vihreiden vastustuksesta huolimatta ja on lämmintäkin, vaikka vihreät kuinka yrittävät jäähdyttää.
        Mutta virhreitä voinee lohduttaa, että kyllä siitä sielä pakkasiakin tulee, ennenkuin palaa maapallo.

        Laita pari kertaa vielä....


    • Anonyymi

      Nastat voi kaivaa nyt talvirenkaista pois , saa kelvolliset kesärenkaat. Kun on esim. 5 mm. pintaa, niin ei tarvi asiallisessa ajossa mitään vesiliirtoakaan pelätä.

    • Anonyymi

      Noh nyt on ajettu kesäkelitkin näillä kitkuttimilla. Sen kyllä huomasin, ettei ihan kaikkea pysty ennakoimaan. Pari kertaa joutui painamaan reippaamin jarrua jopa niin, että absitkin heräsivät. Pusikkoon ei mutkissa ole menty, ehkä nopeurajoituksissa on huomioitu tuokin riski.

      Nyt tässä mietin, pitäiskö mennä ostamaan uudet talvirenkaat vai jättäiskö vielä väliin. Eipä täällä liukasta ole vielä ollut, saati lumisia väyliä.

      • Anonyymi

        Kiitos kun kaivoit ihan parhaan ketjun esiin ja lisäsit siihen älykkään panoksesi.
        Siis, kiitos vielä kerran!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7124
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6574
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3594
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3120
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2774
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2552
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2106
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1977
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1840
    Aihe