Lataussäädin näyttää eri akun varaustasoa valoisalla ja pimeällä

Minulla on erikoisempi ongelma minun lataussäätimen kanssa. Nimittäin valoisalla se näyttää akun varaukseksi noin 50% ja pimeällä noin 100%. Lataussäädin on epever LS1024B ja sen kaverina on MT-50 näyttöyksikkö. Säädin on kytketty kahteen rinnan kytkettyyn 92Ah AGM akkuun. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta tai hajua mistä tämmönen voisi johtua?

19

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syy on lataussäätimessä kun on kiinalaista roska tuotetta !
      Olisit ostanu amerikkalaisen jossa olis ollu väh 5v takuu !

      • No se oli autossa valmiina ku ostin sen. Halppiskamaahan tuo on. Olet siis varma että vika on lataussäätimessä vai onko mutua? Onko suositella jotain hyvää säädintä tuolle setupille jonka vois ostaa tilalle?


      • Anonyymi

        Eiköhän tuo jenkkiroskakin pääsääntöisesti tule kiinanmarkkinoilta.


      • Anonyymi

        Ostin kiinalaisen microinvertterin. Takuu 15v.

        Kolme vuotta vanha Amerikkalainen Outback FLEXmax 60 rupes temppuilemaan ja nyt pihavaloautomaatti ei enää toimi. Takuukin on jo loppu.


    • Anonyymi

      Säädin varmaan päättelee akun varaustason jännitteestä ja akun ottamasta latausvirrasta. Kytke pimeällä reilusti kuormitusta akulle, eiköhän se sitten ala näyttämään todellista varaustasoa.
      Kun säädin ei saa dataa akun tilasta, se olettaa sen täydeksi jos jännite sattuu olemaan hyvä.

      • Anonyymi

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?

        jos kerran ilman lataussäädintä tiedät ton niin sittenhän sun ei tarvii tsiikaa lataussäädintä ollenkaan....kaikki hyvin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?

        Et taida olla mikään "tekniikan ihmelapsi"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida olla mikään "tekniikan ihmelapsi"...

        Aloittaja on tyypillinen tuulipukupanelisti joka luulee että säädin jotenkin maagisesti tietää akun varaustason. Vasta kun akun varaustaso on merkittävän vajaa, se alkaa näkyä akun lepojännitteessä.
        Paremmin akun varaustasosta on selvillä sellainen säädin joka pitää kirjaa akkuun ladatusta ja puretusta energiasta, edellyttäen että kaikki sähkö annetaan kulkea säätimen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos kerran ilman lataussäädintä tiedät ton niin sittenhän sun ei tarvii tsiikaa lataussäädintä ollenkaan....kaikki hyvin !

        Eiku nimenomaan kysyn kun en tiedä. Huomaa kysymysmerkit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on tyypillinen tuulipukupanelisti joka luulee että säädin jotenkin maagisesti tietää akun varaustason. Vasta kun akun varaustaso on merkittävän vajaa, se alkaa näkyä akun lepojännitteessä.
        Paremmin akun varaustasosta on selvillä sellainen säädin joka pitää kirjaa akkuun ladatusta ja puretusta energiasta, edellyttäen että kaikki sähkö annetaan kulkea säätimen kautta.

        Joo minulla ei ole hajuakaan näistä asioista. Vasta alottelen. Mitenpä sitä voi alussa mitään tietää. Senpä takia täällä kyselen. Minulla on ainoastaan kokemusta normi auton akun latureista ja niissä on kyllä näyttänyt varaustaso aina oikein, niin ihmettelen että eikö aurinkopaneelien säätimet sitten osaa samaa. Vai onko minulla vain liian halppis säädin? Kuten sanoin, tiedä näistä paljoa mitään :D Onko suositella jotain hyvää säädintä?


    • Veikkaanpa, että vika on jossakin järjestelmän kytkennässä tai säätimen parametrien määrittelyssä. Tuskin kuitenkaan itse säätimessä.

      • Anonyymi

        Kiitos, eka kommentti josta voi mahollisesti olla jotain hyötyäki. Järjestelmän kytkentä on aika yksinkertainen ja minusta ihan oikein kytketty. Pitää tarkistaa nuo parametrit. Ne oli muistaakseni suljetun akun oletusasetuksilla. Tiedätkö onko jossain päin internettiä jotain hyvää opasta mikä kertoisi miten nuo paremetrit kannatta asettaa?


    • Anonyymi

      Eihän sulla vaan ole useampi lataussäädin kytkettynä samaan akustoon.
      Oireet vaikuttavat usean lataussäätimen aiheuttamalta jännite-epäsymmetriainvaasiolta.

      • Anonyymi

        Ei ole toista lataussäädintä. Autossa on kyllä ylläpitolaturi jonka saa kytkimellä yhdistettyä hupiakkuihin, mutta se ei kuitenkaan ole ollut pitkään aikaan kytketty akkuihin.


    • Anonyymi

      Boottaa systeemi.

      Ota johdot irti. Kytke sitten akun johdot kiinni ja tämän jälkeen paneelien johdot.

    • Anonyymi

      Testasin tämä. Ei auttanu

      • Anonyymi

        Harmi


    • Anonyymi

      Oletko mitannut yleismittarilla, akun navoista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      54
      7168
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3314
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      142
      1605
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      245
      1424
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1220
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe