Veteraanimopo, ikä 60 vuotta. Männän helmassa imuaukon kohdalla 7,5 mm leveä ja 5 mm syvä tehdastekoine kolo. Sama kaikissa kolmessa moottorissa.
Imun ajoitus ilman koloa 87 astetta, kolon kanssa 118 astetta. Huuhtelukanavat 100 astetta, pako noin 108 astetta. Eli ei liene suurikierroksinen eikä -tehoinen.
Mikähän viisaus tuohon koloon liittyy? Jos on tietoa, niin kerro ihmeessä kaikki!
Kolo männässä?
13
1637
Vastaukset
- Anonyymi
Sylinterin suunnittelusta johtuen "pää" imukanava menee keskellä, sivuhuuhtelut tietenkin sivulla. Siitä aukosta mistä puhut niin menee bensahuuru kampikammioon ja sitä myöten huuhteluun ja palotilaan.
Kyseessä siis yksinkertainen kampikammiohuuhtelu josta saa mycket tehoa kun vähän viilaa käyttää. Näissä uusissa muovimopoissa menee nimittäin seokset suoraan kampikammioon.- Anonyymi
Nyt ei meistä kumpikaan ymmärtänyt toista.
Siis se sylinterissä oleva imuaukko on normaali lähinnä soikea ja silmämitalla arvioiden 22x8 mm:n aukko. Männän helma on suora ja keskellä sitä helmaa on yllämainittu lovi.
Ja kyllä minä kaksitahtiperiaatteen olen tuntenut jo ainakin 60 vuotta ja muutamaa kaksitahtista vähän viritellytkin, mutta tuon männän helmassa olevan kolon tarkoitusta en ymmärrä. Ja siihen haluaisin vastauksen!
- Anonyymi
Huh,! Luin, että Molo kännissä! Onneksi ei kuitenkaan...?
- Anonyymi
Mielestäni parantaa täytöstä hieman, se tuollaisen tarkoitus lienee.
- Anonyymi
Kerrotko vielä teorian siitä, miten?
- Anonyymi
Kolo helmassa pidentää imuaukon aukioloasteita ilman että helman ohjausvaiktus huononee tarpeettomastI. Virimielessä Samankaltainen juttu kuin isompiasteinen nokka nelarissa. Kakstahtarissa huuhtelukanavien ajoitus vaikuttaa myös ja niitä voi säätää männälakea huuhtelukanavien kohdalta koloamalla. Viilailin kanssa noita hermoja ja koloja 2-tahtareihin 70-luvulla.
- Anonyymi
No joo, noinhan se menee, joskus nähnyt suoraan poikkisahattuja mäntiä myös, ja olihan aika tavanomaista kiillloittaa huuhtelukanavat, sillä saikin melkoisesti vaikutusta Pappa tunskan kiihtyvyyteen. Poraus, kannesta hieman pois ja vot hyvä ettei karannut käsistä kakkoselle vaihaessa..
- Anonyymi
Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle.Perustelut on jo esitetty, aiemmissa. Olenpa muuten nähnyt sellaisemnkin männän jossa reikä imupuolella männänhelmassa, senkään koko ei mahdoton ollut,,crossipyörän mäntä taisi olla! Täytöstä parantamassa se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustelut on jo esitetty, aiemmissa. Olenpa muuten nähnyt sellaisemnkin männän jossa reikä imupuolella männänhelmassa, senkään koko ei mahdoton ollut,,crossipyörän mäntä taisi olla! Täytöstä parantamassa se on.
Vaan kerropas, miten se parantaa täytöstä?
Minä kun luulen sen rossipyörän imun tapahtuvan alipaineläpillä (mikähän lie oikea termi?) ja sen männän reiän ohjaavan osan huuhteluvirtauksesta sylinterin takaseinää pitkin ja samalla jäähdyttävän mäntää. Eli aivan toisenlainen systeemi.
Olisko tuo sittenkin näin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle.Voisiko se olla ihan vaan tila kiertokangelle ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisiko se olla ihan vaan tila kiertokangelle ?
Ei ole. Ei tarvita tilaa ja toisekseen imukanava ja se kolo ei ole tasan sylinterin takaosassa vaan muutamia millejä (en mitannut montako) sivussa, mikä johtunee kaasuttimen vaatimasta tilasta kapeassa rakenteessa.
- Anonyymi
En kerro. Enkä edes viitsi asiaa senihmeemmin miettiä, nykyinen pyöräni tarjoaa 140 hp ilman mitään virittelyitä joka riittää oikein hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336364- 355863
- 293284
- 452690
- 342594
- 152258
- 372148
- 161956
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401799En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191747