Mazda 6 korin nopea ruostuminen

Anonyymi

Saiko mazda kutosen korityön kuntoon eli ruostumisen eston paremmaksi ?

parkkipaikoilla ja liikenteessäkin näkee pahasti ruostuneita kutosia jopa lahoja helmoja vaikka autot on pitkälle 2000 luvulla tehtyjä ja pienillä kilsoilla missä paljon edessä tekniikan puolesta.

39

1515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikeeta on.

      Kun tehtaalla olisi pitänyt laittaa sinkki siihen paljaan metallin pintaan, niin sitä on vaikea jälkeenpäin sinne enää ujuttaa.

      Voihan sitä lotrata ruostesuoja-aineilla ja massoilla mutta auttaako ne? Ja joku paikka jää kuitenkin suojaamatta, josta voi sitten jälkeenpäin sanoa että "tuohon kohtaan jäi laittamatta aineet".

      Helpointa on vaihtaa auto toisenmerkkiseen. Juu, itsekin olen paalannut yhden mazdan kun oli täysin läpimätä, siirryin ranskalaisiin autoihin sen jälkeen.

      • Anonyymi

        Mazda siirtyi jo vuosimallista 2007 alkaen käyttämään kuumasinkittyä peltiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazda siirtyi jo vuosimallista 2007 alkaen käyttämään kuumasinkittyä peltiä.

        mihin kohtaan?,muutaman 08 vuosimallin hitsannu,sinkittyyn peltiin en ole törmänny


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazda siirtyi jo vuosimallista 2007 alkaen käyttämään kuumasinkittyä peltiä.

        Mitä eroa on kuumasinkityllä ja galvanoidulla pellillä ? Autojen koreja ei kuumasinkitä . Vetokoukku voi olla kuumasinkitty .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eroa on kuumasinkityllä ja galvanoidulla pellillä ? Autojen koreja ei kuumasinkitä . Vetokoukku voi olla kuumasinkitty .

        Kuumasinkityksessä auton kori upotetaan liuokseen. Galvanointi tapahtuu sähköisesti.

        http://www.coatings.fi/galvanointi/


    • Anonyymi

      Itsellä on nyt 125 tkm ajettu 5 vuotias Mazda 6 Sedan. Pohjassa on hyvässä kunnossa, pintaruostetta on melko vähän ja tämäkin pääosin akselistossa. Korin maali sen sijaan on kyllä ohutta (kuten lähes kaikissa uusissa autoissa), ja kiveniskemät jättävät herkästi jäljet jotka on syytä paikata kuntoon sitä mukaa kun niitä syntyy.

    • Anonyymi

      Pohjaan kannattaisi vetää kotelosuojaa pintaan, "öljysumuttimella" myös tukivarsiin. Myös uudempiin, estää aika hyvin pintaruosteen syntymistä.

      Helppo ja nopea homma jos kotona on pieni kompura tai lainaa sellaisen. Tunkilla sen verran kallelleen ja pukkia, pöllyä ja lankkua alle. Ei tarvitse mennä edes auton alle vaan kummaltakin puoleta saa massattua. Pohjalle riittää paineilmalla ja esim pitkällä pistoollilla puhaltelu irtohiekasta ja pölystä. Tullut useampi auto suojattua alustasta näin.

      Litra maksaa 6-9eur ja jo parilla litralla levittää hyvän kerroksen.

      sen päälle voi vetää alustamassa ruiskulla jos haluaa.

      • Anonyymi

        Onko se mazda oikeasti niin tajuttoman hyvä auto että tollasia hommia kannattaa alkaa tekemään?

        Kun on autoja joissa kori kestää sen 20 vuotta ilman kikkailujakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se mazda oikeasti niin tajuttoman hyvä auto että tollasia hommia kannattaa alkaa tekemään?

        Kun on autoja joissa kori kestää sen 20 vuotta ilman kikkailujakin.

        Aika harva ajaa samalla autolla 20 vuotta putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva ajaa samalla autolla 20 vuotta putkeen.

        Tuo on totta, mutta jos kori lahoaa viidessä vuodessa niin ei sitä saa kellekään myytyä eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, mutta jos kori lahoaa viidessä vuodessa niin ei sitä saa kellekään myytyä eteenpäin.

        Jos tädillä olisi munat, se olisi setä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tädillä olisi munat, se olisi setä.

        Empä ole vielä nähnyt lahoa 5 vuotiasta Mazdaa,2000 luvun alkupuolen kulkineista kyllä löytyy, mutta nehän rupeaa olemaan pian sen 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empä ole vielä nähnyt lahoa 5 vuotiasta Mazdaa,2000 luvun alkupuolen kulkineista kyllä löytyy, mutta nehän rupeaa olemaan pian sen 20 vuotta.

        Niin, et ole kurkkinut pohjaa.....

        Mutta se pahimmillaan käy aika nopeastikin se mazdan ruostuminen:

        https://forums.redflagdeals.com/2010-mazda-3-rust-what-do-2022697/


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä kaivaa vanhoja linkkejä??

        Suomessa on vanha autokanta ja vanhat linkit kuvastaa hyvin arkea näiden suomalaisten autojen kanssa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, miksi 23 vuotias pösö ei sitten vieläkään ole ruostunut.

        Ei edes sieltä pohjasta.

        Ja on ollut ihan ympärivuotisessa ajossa.

        Sensuuri poisti linkin ruosteisiin pösöihin, aika velikultia:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se mazda oikeasti niin tajuttoman hyvä auto että tollasia hommia kannattaa alkaa tekemään?

        Kun on autoja joissa kori kestää sen 20 vuotta ilman kikkailujakin.

        joo mazda ja mersu pitää käsitellä joka vuosi,että pääsöö sen 10vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, et ole kurkkinut pohjaa.....

        Mutta se pahimmillaan käy aika nopeastikin se mazdan ruostuminen:

        https://forums.redflagdeals.com/2010-mazda-3-rust-what-do-2022697/

        mazda 6 vm 08 muutaman hitsannu,takapyörän etupuolelta aika säälittäviä.
        jos jokainen mazdan omistaja raottais sitä sisälokasuojan huopaa,nii itku tulis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, miksi 23 vuotias pösö ei sitten vieläkään ole ruostunut.

        Ei edes sieltä pohjasta.

        Ja on ollut ihan ympärivuotisessa ajossa.

        kaikissa autoissa on heikkoudet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva ajaa samalla autolla 20 vuotta putkeen.

        Älä puhu paskaa jos et kerran tiedä lorvi autoista mitään...Audi 100-92 ja jokapäiväsessä ajossa.Laskeppa montako vuotta saat?Uutena ostettu ja edelleen ruosteeton auto eikä ole mikään japsirivellys tai kiinanihme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu paskaa jos et kerran tiedä lorvi autoista mitään...Audi 100-92 ja jokapäiväsessä ajossa.Laskeppa montako vuotta saat?Uutena ostettu ja edelleen ruosteeton auto eikä ole mikään japsirivellys tai kiinanihme.

        audi 100 kestää maailman tappiin,ei ruostu millään,ainoana että maali hilseilee kaarien ja kynnyksien pinnasta pois,mutta ei oikein ruostu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu paskaa jos et kerran tiedä lorvi autoista mitään...Audi 100-92 ja jokapäiväsessä ajossa.Laskeppa montako vuotta saat?Uutena ostettu ja edelleen ruosteeton auto eikä ole mikään japsirivellys tai kiinanihme.

        Onpas sulla agressiivinen asenne.

        Lue uudelleen mitä siinä lukee ja mieti jos pystyt.

        Vinkki: "Aika harva ajaa samalla autolla 20 vuotta putkeen"

        Jos sinä sen teet niin edelleenkin tuo pitää paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se mazda oikeasti niin tajuttoman hyvä auto että tollasia hommia kannattaa alkaa tekemään?

        Kun on autoja joissa kori kestää sen 20 vuotta ilman kikkailujakin.

        Mitä noita Vi Bilägaren ruostetutkimuksia lukee, niin kyllä ruostesuojausta vaan saisi tehdä melkein kaikkiin automalleihin.

        Se että onko Mazda tajuttoman hyvä on kai makuasia ja selviää varmasti parhaiten sellaista koeajamalla. Perninteisestä japsikorista huolimatta Mazdan tekniikka kyllä pelaa. Luotettavuus on laajojen tutkimusten perusteella viime vuosina mennyt jopa Toyotan ohi.

        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/katsastustilasto-paljastaa-saksalaiset-jatkavat-karjessa-myos-fiat-tipon-suoritus-yllattaa/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä noita Vi Bilägaren ruostetutkimuksia lukee, niin kyllä ruostesuojausta vaan saisi tehdä melkein kaikkiin automalleihin.

        Se että onko Mazda tajuttoman hyvä on kai makuasia ja selviää varmasti parhaiten sellaista koeajamalla. Perninteisestä japsikorista huolimatta Mazdan tekniikka kyllä pelaa. Luotettavuus on laajojen tutkimusten perusteella viime vuosina mennyt jopa Toyotan ohi.

        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/katsastustilasto-paljastaa-saksalaiset-jatkavat-karjessa-myos-fiat-tipon-suoritus-yllattaa/

        Kirjoitat luotettavuudesta ja laitat katsastustilaston liitteeksi.

        Eihän nuo liity mitenkään toisiinsa.


    • Anonyymi

      Mazdahan on nykyään muiden japsien tasolla korin tehdassuojauksessa mutta ei se tarkoita että niissä olisi mitään kehuttavaa suojausta tehtaalta. Testeissä japsit/korealaiset saa vielä tänä päivänä arvosanaksi 2/5 tai 3/5 korin suojauksesta. Euroopassa taas on ihan yleistä että tehdassuojauksen arvosana on 4/5 tai 5/5.

      Vaikkei Mazdat enää ruostu yhtä pahasti kuin ekan korimallin kutonen, on niissä silti selvä tarve parantaa tehdassuojausta jos haluaa että on 10-15 vuotiaana ja 200-250tkm ajettunakin vielä ruosteeton.

      Onhan se vähän outoa että tekniikasta pidetään huolta jotta kestäisi jopa 400tkm, mutta kori jätetään mätänemään jo 250tkm kohdalle. Suojauksen kallis hintakin on outo perustelu, huoltoihin laitetaan 300e/v mikä tekee 5 vuodessa 1500e. Ostetaan esim lisävarusteita kuten vanteita hintaan 1500e. Mutta noin tonnin maksavaa ruosteenestokäsittelyä ei voida tehdä jotta pysyisi ruosteettomana 300tkm/20v ikään asti. Yhtä hyvänhän ne lisävarusteet ja huollot tehdään myös seuraavaa omistajaa varten, miksei siis koria haluta pitää kunnossa seuraavaa omistajaa varten?

      Ongelmhan on käytettyjen ostajat jotka ei ymmärrä vaatia ruosteenestokäsiteltyjä käytettyjä. Kun ostaa japsin(korealaisen jota ei uutena ruosteenestokäsitelty, se on vähän sama kuin ostaisi auton johon on huollot jätetty tekemättä. Eka omistaja ei tästä välttämättä kärsi, mutta toiselle ja kolmannelle omistajalle se tulee kalliiksi.

      • Anonyymi

        Japanissa taitaa mennä yli 10 vuotiaat autot romutukseen, liekö mazda siis tehty enemmän kotimarkkinoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Japanissa taitaa mennä yli 10 vuotiaat autot romutukseen, liekö mazda siis tehty enemmän kotimarkkinoille.

        Tämähän johtuu Japanin hallituksesta, eikä autovalmistajista.
        Japanilaiset romuttavat autoja 10 vuotiaina vaikka autot olisivatkin edelleen hyväksi kunnossa ja kestäisivät vielä useampia vuosia lisää ajamista.
        Mutta Japanin hallitukset ovat tehneet yli 10 vuotiaan auton omistamisen niin kalliiksi, ettei noin vanhaa autoa ole enää rahallisesti järkevää ylläpitää Japanissa.


    • Anonyymi

      Tekniikka on helppo pitää kunnossa ja alustan osat kestää pitkään ja bensakoneilla ajelee ainakin vanhemmilla 400 000km tai enemmänkin. Jos auton kori on helppo ruostumaan ja huonosti kestävä maalipinta niin vaikea saada siistiksi ja pysymään.

      Minullakin on yksi 15 vuotias hyväksi todettu auto joka täysin ruosteeton, halpa pitää ja hyvää ajaa. En myy koskaan pois. Minulla ei ruostukaan enää

      Nykyään hyvä pitää yksi "oikeasti" edullinen auto varalla jos vaikka haluaa myydä toisen joka on kallis. Voi myydä suoraan itse ja saa paremman rahan eikä hätä kun yksi auto kokoajan pihassa.

      Vanhempi on ykkösauto omalla kohdalla

    • Anonyymi

      Ei uutta autoa kannata ruostesuojata koska hyöty menee seuraavalle omistajalle. Auto yleensä vaihdetaan 3 vuoden välein ;)

      • Anonyymi

        oon ajanu 13 vuotta samalla

        mitä hyvää vaihtamaan


      • Anonyymi

        Köyhät vaihtaa tohon tahtiin...me paremmat joka toinen vuosi.


      • Anonyymi

        Ruostesuojasin ruosteettoman golfin 15 vuoden ikäisenä viime kesänä itse. tukivarret ja muut alusta osat.

        Autojen vaihtaminen muutamien vuosien ikäisenä ja rahoituksen jatkuva juokseminen on todella tarpeeton ISO euromäärä jokaiselle. Elämisen hinta pomppaa merkittävästi turhaan kun makselet lyhennyksiä joka kk, vuosia. isoja käsirahoja. Rahojen sulaessa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhät vaihtaa tohon tahtiin...me paremmat joka toinen vuosi.

        Vaihtele vaikka joka vuosi, hyvä hyvä.

        Pakko arvostaa teitä rahamiehiä jotka kustannatte minunkin (köyhän) elämän.

        Kiitos siitä !!


    • Anonyymi

      Harvan 2005 vuoden auton kohdalla on lukenut että helmat ja kaaret hitsattu ja maalattu. Niitä on mazdan kohdalla lukenut myyntiautoissa

      Ilmeisesti näissä oli normaali musta teräspelti pohjamaali pintamaali. Sellainen ei kestä montaa vuotta suomessa.

    • Anonyymi

      Meidän parkkiselle ilmestyi keväällä melko ruskea Mazda, ei parane vaikka rapun teknikko päivittäin tekee "huoltoa" sille.

      Saa nähdä saako edes tehtyä perinteisen äitienpäivän ajelun,,, kuulemma jätskikiskalle koko rahalla, kehuu.

      Laittais nekin rahat ruosteenestoon tai vaihtaisi mallia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7004
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6434
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3514
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3010
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2714
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2408
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1947
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe