B-autokortilla Kevaria Pitäisi Saada Ajaa.

Anonyymi

Suomessa on vallan hassua, kun B-autoajokortilla aikuinen yli 18 v.
ei saa ajaa kevaria alle 125 cm3.
Näin pärjäisimme perheessä yhdellä autolla.
Ei tarttisi ostaa vanhaa kesäautoa nuorisolle. .???
Tämä olisi hyvä ilmastoteko.
Euroopassa ja Aasiassa saadaan autokortilla kevaria ajaa.
Pieni lapsi 15 v. saa ajaa valtatiellä talonkorkuista traktoria. !

13

612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sähkömopolla pikkulapsi ajoi ilman kypärää.
      Korttilaki bärseestä.

• Sanon heti, että tähän käytäntöön on olemassa joku perusteltu syy.
      Edelleen sanon, etten tätä tiennyt, että näin on.
      Aikaisemminhan B-kortin omaava sai tuosta vaan ajaa minkälaista moottoripyörää tahansa.
      Itselläni on mottoripyörällä ajettu A-kortti jonka luokkaa myöhemmin nostettiin tasolle B.
      Eli saan nyt ajaa vaikka 1300cc Kawasakia, vaikka en vuoden 1964 jälkeen ole ollut minkään moottoripyörän selässä.

• Anonyymi

Minulla on päinvastoin. Olen hankkinut ajokorttini niin kauan sitten että siihen tuli automaattisesti myös A. En ole koskaan ajanut moottoripyörää, enkä edes uskaltaisi lähteä tuosta vaan tien päälle moottoripyörällä vaikka saankin ajaa sellaista ilman mitään rajoituksia.

• Anonyymi

Käsittelykoe voitaisiin mielestäni vaatia mutta pakollinen ajokoulutus, ajokoe ja teoriakoe aika turhia jos B-kortti löytyy. Käsittelykoe siksi että 2-pyöräistä ihan eri hallita kuin autoa, eikä ihan mopoon voi verrata.

Nuorille/opiskelijoille olisi tosi kätevää jos edullisella kevarilla pääsisi kesätöihin, ei tarvisi niin moni hankkia kallista ja saastuttavaa autoa.

• Anonyymi

Tuo käsittelykoe kuulostaisi hyvältä, jonkinlainen näyttö siitä, että osaa kaksipyöräistä ohjastaa olisi hyvä.
        Mutta kenties jopa niin, että jos on ollut mopokortti ennestään niin se riittäisi. Kun se ero mopon ja kevarin välillä on olemattoman pieni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo käsittelykoe kuulostaisi hyvältä, jonkinlainen näyttö siitä, että osaa kaksipyöräistä ohjastaa olisi hyvä.
        Mutta kenties jopa niin, että jos on ollut mopokortti ennestään niin se riittäisi. Kun se ero mopon ja kevarin välillä on olemattoman pieni.

juu, suurin osa mopoista on viritetty kevareiksi, joten voisi sen tietysti laillistaakin kun sitä ei kuitenkaan juuri valvota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

juu, suurin osa mopoista on viritetty kevareiksi, joten voisi sen tietysti laillistaakin kun sitä ei kuitenkaan juuri valvota.

Olisi todellakin hyvä uudistus ja vastaavaa on jo tehty. Kun kaikki kevytperäkärryn vetäjät ajoivat nopeammin kuin sallittu 80 km/h eikä sitä edes viitsitty valvoa, muutettiin rajoitukseksi 100 km/h.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisi todellakin hyvä uudistus ja vastaavaa on jo tehty. Kun kaikki kevytperäkärryn vetäjät ajoivat nopeammin kuin sallittu 80 km/h eikä sitä edes viitsitty valvoa, muutettiin rajoitukseksi 100 km/h.

Skootterirajoitus alle 125 cm3 on maakohtainen.
        Suomi itse, eduskunta, voi sen muuttaa.
        Olisi se hyvä ilmastoteko, tuo kaksipyöräisyys kesäisin.

• Anonyymi

Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara pitää merkittävimpänä syynä mopoautojen suosion laskuun hytillisiä mönkijöitä, jotka alkoivat yleistyä Suomessa muutama vuosi sitten. Mönkijää saa ajaa traktorikortilla, jonka voi saada 15-vuotiaana. Traktorikorttiin vaaditaan neljä tuntia teoriaopetusta ja teoriakoe, kun taas mopoautokorttiin vaaditaan näiden lisäksi ajokoe.

Traktorit lapsille valtateille.

• Anonyymi

Trafi herätys !

• Anonyymi

Ilmastoteko liikkua kevarilla kesäisin.
      Vai vanhalla tiisselillä tai traktorilla kesätöihin ???

• Anonyymi

Lapsi 15 v. saa ajaa valtavalla traktorilla valtatiellä.
      Aikuinen 18 v. ei saa ajaa skootteria alle 125 cm3.

• Anonyymi

Minä olen jo 70 v ukko, joka saisin ajaa millaista monsteripyörää tahansa, vaikka kokemusta on vain mopoista 60- luvulta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7004
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6434
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3514
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3010
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2714
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2408
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1947
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe