Ydinvoimalle töitä

Anonyymi

Iso läpimurto polttokennoissa: Superkalliille platinaelektrodeille keksittiin naurettavan halpa ja tehokas korvaaja – Vain viikko sitten VW-pomo manasi polttokennot alimpaan helvettiin

Platinan korvaava nikkeli-volframi-kupariseos toimii emäksisen elektrolyytin kanssa yli 4 kertaa paremmin kuin platina.

Kiinalaiskemistit ovat keksineet lupaavalta näyttävän ratkaisun yhteen vetypolttokennojen keskeisimmistä ongelmista: siihen, että niiden elektrodit on ollut pakko tehdä platinasta. Jalometallin erittäin korkea hinta, tätä kirjoittaessa 32 000 euroa kilolta, on tehnyt polttokennoista hyvin kalliita.

Platinan korvaava metalliseos Ni₅₂W₁₀Cu₂₂ muodostuu nikkelistä, volframista ja kuparista.

Vaikka nämä materiaalit eivät olekaan yhtä halpoja kuin rauta tai alumiini, platinaan verrattuna niiden hinta on äärimmäisen edullinen. Nikkelin ja volframinkin tapauksessa hinta jää suuruusluokkaan tuhannesosa.

Nature Communications -tiedelehdessä julkaistut tutkimustulokset osuivat teknologiakeskustelun kannalta mielenkiintoiseen saumaan. Vain reilu viikko sitten Volkswagenin pääjohtaja Herbert Diess näet tuomitsi polttokennoautot poikkeuksellisen tylyin sanoin – otsikon kielikuva ”alimpaan helvettiin” ei liene liioittelua.

Saksankielisessä twiitissään Diess näet syytti vetypolttokennoautoja suoraan ”huijaukseksi” ja kehotti kuuntelemaan ”tieteen ääntä”. Jälkimmäisellä asialla hän viittasi hiljattain julkaistuun saksalaistutkimukseen, jonka mukaan polttokennoautot ovat liian kalliita ja tehottomia sekä hyödyttömiä ilmasto-ongelmien ratkaisussa.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/iso-lapimurto-polttokennoissa-superkalliille-platinaelektrodeille-keksittiin-naurettavan-halpa-ja-tehokas-korvaaja-vain-viikko-sitten-vw-pomo-manasi-polttokennot-alimpaan-helvettiin/cd2098ef-8bd7-49f4-8b19-e50aa70d5999

7

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katellaan. Tähän asti nämä mullistavat innovaatiot ovat aina kaatuneet johonkin pieneen teknologiseen yksityiskohtaan jonka vuoksi niistä ei tullutkaan tuotetta.

      Jos tuo oikeasti toimii ja kestää käytössä niin se siirtäisi vetytalouden tieteisfantasiasta mahdollisuuksien rajoihin.

      • Anonyymi

        Niin, ja kun vielä löytyisi se vetykaivos, josta sitä voitaisiin louhia halvalla...
        Oikeasti: Vetyhaahuilu on puhdasta hörhöilyä. Mistään et saa vetyä kohtuulliseen hintaan. Se kaikki joudutaan tekemään erittäin kalliilla. Ja sitten se polttokennotekniikka: Miten toimisi Suomessa talvipakkasissa tai edes -30 asteessa kylmemmästä puhumattakaan? Taitaisi hyytyä jo paljon ennen.
        Minulla on kasa noin 30-40 v vanhoja saksalaisia MTZ -lehtiä, joissa Mercedes-Bentzin kokeita polttokennokokeiluista. Ei tuntunut oikein onnistuneelta tekniikalta. Toki vetyä voidaan polttaa tavallisessa bensamoottorissa ja on sitä kokeiltukin. Hyvällä menestyksellä. Vain halvan vedyn saanti ja varastointi on se ainut ongelma. Siksi ei ole tullut käyttöön eikä tule vastakaan. Toisaalta miksi pitäisikään? Öljyn loppumisesta ei ole mitään merkkejä eikä hiilidioksidi ole saaste vaan kaikille kasveille äärimmäisen tärkeä ravinne. Ja hiilidioksidipitoisuus on nytkin vain hivenen suurempi kuin mitä kasvit tarvitsevat hengissä pysyäkseen. Se on ollut menneisyydessä paljon, paljon korkeampi ja silloin kasvillisuus kukoisti Maassa, samoin monet nyt sukupuuttoon kuolleet eläinlajit.
        Ainut järkevä energiamuoto on maakaasu, jota on metaaniklatraattina lähes äärettömästi mannerrinteillä ja tundran alla. Jo 40 v sitten sitä laskettiin olevan metaaniksi muutettuna 30 m paksu kerros tämän Maan pinnalla! Kyse on vain siitä, että öljyä on helpompi ja halvempi porata kuin metaania. Siksi mitään ei asialle tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja kun vielä löytyisi se vetykaivos, josta sitä voitaisiin louhia halvalla...
        Oikeasti: Vetyhaahuilu on puhdasta hörhöilyä. Mistään et saa vetyä kohtuulliseen hintaan. Se kaikki joudutaan tekemään erittäin kalliilla. Ja sitten se polttokennotekniikka: Miten toimisi Suomessa talvipakkasissa tai edes -30 asteessa kylmemmästä puhumattakaan? Taitaisi hyytyä jo paljon ennen.
        Minulla on kasa noin 30-40 v vanhoja saksalaisia MTZ -lehtiä, joissa Mercedes-Bentzin kokeita polttokennokokeiluista. Ei tuntunut oikein onnistuneelta tekniikalta. Toki vetyä voidaan polttaa tavallisessa bensamoottorissa ja on sitä kokeiltukin. Hyvällä menestyksellä. Vain halvan vedyn saanti ja varastointi on se ainut ongelma. Siksi ei ole tullut käyttöön eikä tule vastakaan. Toisaalta miksi pitäisikään? Öljyn loppumisesta ei ole mitään merkkejä eikä hiilidioksidi ole saaste vaan kaikille kasveille äärimmäisen tärkeä ravinne. Ja hiilidioksidipitoisuus on nytkin vain hivenen suurempi kuin mitä kasvit tarvitsevat hengissä pysyäkseen. Se on ollut menneisyydessä paljon, paljon korkeampi ja silloin kasvillisuus kukoisti Maassa, samoin monet nyt sukupuuttoon kuolleet eläinlajit.
        Ainut järkevä energiamuoto on maakaasu, jota on metaaniklatraattina lähes äärettömästi mannerrinteillä ja tundran alla. Jo 40 v sitten sitä laskettiin olevan metaaniksi muutettuna 30 m paksu kerros tämän Maan pinnalla! Kyse on vain siitä, että öljyä on helpompi ja halvempi porata kuin metaania. Siksi mitään ei asialle tehdä.

        Kun ympäristön saastuttamista ja tuhoamista pyritään vähentämään, korvaavien tekniikoiden hinta on toisarvoinen asia, maksaja löytyy kyllä aina, sinusta, minusta, yhteiskunnan rahasta, velkarahasta tms.
        Maakaasua 30 m paksu kerros metaaniksi muutettuna? Maakaasuako mielestäsi ei porata ja oteta esiin, esim. suomeen on Neuvostoliitosta/Venäjältä tullut maakaasua pian 40 vuoden ajan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ympäristön saastuttamista ja tuhoamista pyritään vähentämään, korvaavien tekniikoiden hinta on toisarvoinen asia, maksaja löytyy kyllä aina, sinusta, minusta, yhteiskunnan rahasta, velkarahasta tms.
        Maakaasua 30 m paksu kerros metaaniksi muutettuna? Maakaasuako mielestäsi ei porata ja oteta esiin, esim. suomeen on Neuvostoliitosta/Venäjältä tullut maakaasua pian 40 vuoden ajan...

        Tarkennus: Yli 40 vuoden ajan!


    • Anonyymi

      Kyllä kehitys kehittyy mutta kerkiääkö potilas kuolla sitä ennen kuin ratkaisu löytyy .
      Fuusiovoima on edelleen vasta "kohta valmis".
      Oli kyllä ihmeellistä nähdä kuinka me saatiin porukalla pysäytettyä otsoonokato .

      • Anonyymi

        Otsonikatoa saatiin hidastettua mutta Etelämantereen yllä oleva aukko on kaikesta huolimatta yhä laajentunut.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6594
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6043
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3334
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2790
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2614
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2308
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2006
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1849
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1767
    Aihe