Nykyiset hallituspuolueet saivat Säätytalolla keväällä 2019 sovittua suit sait oman sote-uudistuksensa pohjan.
Mukana on keskustan maakuntamalli, jonka pohjalta rakennettiin vahvasti julkisiin palveluihin perustuva sote. Koska yksityiset yritykset ovat jo tukevasti sisällä julkisessa terveydenhuollossa esimerkiksi vanhuspalveluiden järjestäjänä, niitä ei voitu kokonaan siivota pois, mutta niiden käytölle asetettiin rajat.
Maakunnille ei yritettykään kasata muita tehtäviä soten lisäksi kuin palo- ja pelastustoimi. Lainsäädännön monimutkaisuus väheni.
Lakiesitys kirjoitettiin vauhdikkaasti, olihan virkamiehillä jo kokemusta edelliskierroksilta.
Ehkä suurin yllätys, toisaalta itsestäänselvyys on ollut se, miten vahvasti eri puolueiden ideologiset painotukset ovat uudistusaikeita heilutelleet. Tarkoituksena on ollut parantaa suomalaisten terveys- ja sosiaalipalveluita, mutta uudistukseen on aina väkisin ympätty muita poliittisia päämääriä.
-Nyt hyväksytty uudistus toteuttaa keskustan päämäärää aluehallinnosta ja vasemmiston päämäärää julkisten palveluiden ensisijaisuudesta.
Vanhasen ykköshallitus sysäsi tänään eduskunnassa hyväksytyn sote-uudistuksen liikkeelle vaalikaudella 2003-07. Raimo Sailas latoi iltakoulussa pöytään faktoja sotemenoista ja kuntien taloudesta. Jotain tarttis tehdä, oli Nivalan miehen eleetön viesti.
Ja niin vuonna 2005 alkoi Paras-hanke eli kunta- ja palvelurakenneuudistus, mikä jatkui vuonna 2011 suurena kuntauudistuksena. Se liudentui yritykseksi tehdä pakollisia kuntayhtymiä, mikä epäonnistui. Sen jälkeen vuonna 2015 alkoi maakunta- ja sote-uudistus, mutta sekin kaatui.
Nykyisistä eduskuntapuolueista vain Liike nyt on viaton suhteessa soteen – se ei ole koskaan ollut uudistusta yrittäneessä hallituksessa. Muut puolueet ovat, jokainen vuorollaan, sen verran pitkä harjoitus on kyseessä.
Jo uudistuksen alkuaikoina tunnistettiin, mistä kenkä puristi. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen on Suomessa ollut kuntien vastuulla ja noussut niiden tärkeimmäksi ja kalleimmaksi tehtäväksi sitä mukaa kun väki on vanhentunut ja terveydenhuolto kehittynyt uusien hoitojen ja lääkkeiden myötä.
Paras-hanke sai vuoden 2005 jälkeen aikaan merkittävän määrän kuntaliitoksia, mutta ei riittävästi. Siksi Jyrki Kataisen (kok) hallituksessa vuonna 2011 Sdp ja kokoomus löysivät toisensa ja alkoivat hahmotella suurempia kuntia – tuolloin puhuttiin ”vahvoista peruskunnista”.
Tarkoituksena oli viime kädessä pakottaa kunnat liitoksiin, jos vapaaehtoisuus ei olisi maistunut. Lopulta ison kuntapuolueen Sdp:n kantti ei kestänyt, kun oppositioon joutunut keskusta alkoi vyöryttää vastarintaa pakkoliitoksia kohtaan. Suuri kuntauudistus hajosi käsiin.
Pienten kuntien pakkoliitokset olisivat sopineet hyvin kokoomukselle, joka kerää äänensä suurista kaupungeista.
Kataisen hallitus yritti hallituskauden lopulla vielä yhdessä opposition kanssa raapia kokoon monimutkaisen mallin, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen olisi annettu viidelle kuntayhtymäpohjaiselle sote-alueelle. Opposition mukaan ottaminen olisi saattanut viedä uudistuksen läpi eduskunnassa, mutta koko häkkyrä kaatui perustuslakivaliokunnassa.
Juha Sipilän (kesk) hallitus lähti vuonna 2015 näiltä raunioilta luomaan omaa malliaan.
Kuntaliitokset eivät keskustalle käyneet ja pakkoon perustuva kuntayhtymämalli ei ollut mennyt perustuslaista läpi, joten käytännössä vaihtoehdoiksi jäi luoda sotelle kokonaan uusi hallinnon taso tai siirtää koko sote valtion haltuun.
Maakunnat ovat keskustan pitkäaikainen haave, joten nyt sille aukesi tilaisuus koota sekä kuntien että valtion tehtäviä kokonaan uuteen organisaatioon. Ehkäpä ajatuksena oli, että vahva kuntapuolue keskusta saisi tukijalan ja olemassaolonsa oikeutuksen maakunnista, kun maaseudun kunnat vähitellen tyhjenevät.
Hallituskumppani kokoomus hyväksyi maakunnat lopulta, koska uudistukseen liitettiin tuontitavara Ruotsista, asiakkaan valinnanvapaus.
Ruotsissa sotea oli uudistettu niin, että yksityiset terveysyhtiöt otettiin mukaan julkiseen perusterveydenhuoltoon, ja sama oli tarkoitus tehdä Suomessa. Asiakas olisi voinut valita, meneekö julkiseen vai yksityiseen terveyskeskukseen, minkä lisäksi uudistukseen tuotiin muitakin yksityisten osuutta lisääviä elementtejä.
SOTE sai nyt harppauksen, jota aletaan valmisteleen maakuntien kanssa
34
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Nyt hyväksytty uudistus toteuttaa keskustan päämäärää aluehallinnosta.
Mukana on keskustan maakuntamalli, jonka pohjalta rakennettiin vahvasti julkisiin palveluihin perustuva sote. - Anonyymi
Sipilä on tämän mallin isä. Joka nyt ajetaan vihdoin maaliin.
Rikkaat vastustaa, ja osa tyhmemmistä köyhistä. Sipilä oli aika sosiaalinen monissa asioissa, se tullaan myöhemmin sitten huomaamaan. Sama kun köyhät huutaa maataloustuista, jota ilman ei olisi maataloutta, ja laskelmien mukaan kauppalasku yksin asuvilla olisi 400-500 € vuodessa kallimpaa, kun maataloustuki laskee hintoja kaupoissa. Maataoustuen maksaa vain paremmin ansaitsevat valtionverotuksessaan. - Anonyymi
Ei ole pelkästään rikkaat jotka vastustaa vaan huolestuneet.
Uusi hallintorakenne Suomeen. Siitä ei välttämättä hyvää seuraa. Kuntiin jää sama johto ja samat menot. Miksi me Suomalaiset rakastamme hallintoa ja johtoa ja niiden aiheuttamia menoja?
Riittääkö rahat varsinaisiin asioihin, vaikkapa meihin ikääntyviin. Epäilen.Sote-menot jäävät nyt pois kunnilta.
Sitä paitsi hallinto on nykyisillä sairaanhoitopiireillä ja terveyskeskusten kuntainliitoillakin. Sitä vain eivät tavalliset ihmiset ole päässeet valitsemaan.- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Sote-menot jäävät nyt pois kunnilta.
Sitä paitsi hallinto on nykyisillä sairaanhoitopiireillä ja terveyskeskusten kuntainliitoillakin. Sitä vain eivät tavalliset ihmiset ole päässeet valitsemaan.Sopeutuuko kuntien hallinto? Epäilen. Kovapalkkainen kunnanjohtaja jatkaa vaikka työt tippuvat ja vastuut kymmenenteen osaan. Uusia menoja tulee uudesta hallintokertoksesta ja verotuksen rakentamisesta ja sen vuotuisesta tekemisestä.
Uudessa mallissa ei kuntalaisten ääni kuulu. Hyvinvointihallinto nostaa veroja valtion verotuksen kautta, kun ei ole tarve kehittää toimintaa.
Myös yksityisten korvaaminen tulee maksamaan ja kilpailun heikkenemisen myötä tehokkuus laskee.
Ja mikä suurin ongelma, ei ole asetettu taloudellisia tavoitteita. Anonyymi kirjoitti:
Sopeutuuko kuntien hallinto? Epäilen. Kovapalkkainen kunnanjohtaja jatkaa vaikka työt tippuvat ja vastuut kymmenenteen osaan. Uusia menoja tulee uudesta hallintokertoksesta ja verotuksen rakentamisesta ja sen vuotuisesta tekemisestä.
Uudessa mallissa ei kuntalaisten ääni kuulu. Hyvinvointihallinto nostaa veroja valtion verotuksen kautta, kun ei ole tarve kehittää toimintaa.
Myös yksityisten korvaaminen tulee maksamaan ja kilpailun heikkenemisen myötä tehokkuus laskee.
Ja mikä suurin ongelma, ei ole asetettu taloudellisia tavoitteita.Tietenkin sopeutuu. Myös sote-asioista kunnissa vastannut henkilöstö siirtyy uuden työnantajan palvelukseen. Kunnanjohtajalta putoaa yksi työkenttä pois, mutta sehän on nykyäänkin vain muodollisesti hänen kapeilla harteillaan. Maakunnasta löytyy leveämmät hartiat.
Kunnallisverotus kevenee huomattavasti, kun kunta ei enää vastaa sote-palveluista. Kuntalaisten äänen korvaa maakuntalaisten ääni ja se on suora.
Maakunnilla on oikeus ostaa palveluita yksityisiltä siinä kuin kunnilla ja kuntayhtymilläkin. Taloudelliset tavoitteet asetaan nyt, kun on päätetty, mille organisaatiolle ne tulevat.- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Tietenkin sopeutuu. Myös sote-asioista kunnissa vastannut henkilöstö siirtyy uuden työnantajan palvelukseen. Kunnanjohtajalta putoaa yksi työkenttä pois, mutta sehän on nykyäänkin vain muodollisesti hänen kapeilla harteillaan. Maakunnasta löytyy leveämmät hartiat.
Kunnallisverotus kevenee huomattavasti, kun kunta ei enää vastaa sote-palveluista. Kuntalaisten äänen korvaa maakuntalaisten ääni ja se on suora.
Maakunnilla on oikeus ostaa palveluita yksityisiltä siinä kuin kunnilla ja kuntayhtymilläkin. Taloudelliset tavoitteet asetaan nyt, kun on päätetty, mille organisaatiolle ne tulevat.Kun Hallintoon lisätään rakenteita, en millään usko menojen vähenevän. Osa Suomen kunnista jää niin pieniksi, että niiden yhdistämistoimet pitäisi aloittaa välittömästi.
Myös vastuut tukevat menemään sekaisin. Hyvinvointihallinto saa rahaa valtiolta ja kuntalaiset senkus kuluttaa. Ei ole mitään selvää porkkanaa kehittää toimintaa.
Sen verran elämää nähnyt eri aloilla, että en usko kehitystä tapahtuvan ilman asetettuja tavoitteita. Sote häkkyrä on kertakaikkiaan ihan sekaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun Hallintoon lisätään rakenteita, en millään usko menojen vähenevän. Osa Suomen kunnista jää niin pieniksi, että niiden yhdistämistoimet pitäisi aloittaa välittömästi.
Myös vastuut tukevat menemään sekaisin. Hyvinvointihallinto saa rahaa valtiolta ja kuntalaiset senkus kuluttaa. Ei ole mitään selvää porkkanaa kehittää toimintaa.
Sen verran elämää nähnyt eri aloilla, että en usko kehitystä tapahtuvan ilman asetettuja tavoitteita. Sote häkkyrä on kertakaikkiaan ihan sekaisin.Niin ja hyvinvointi alueita on aivan liikaa eikä ne ole synkroonissa yliopistoalueiden kanssa. Max. 10 aluetta, ilman verotusoikeutta ja mallina vaikka Eksote.
Usko huviksesi, sote on sekaisin ja yliorganisoitu. Vaatii vielä paljon työtä. Onko vasemmustohallituksesta siihen?
Voittaja on keskusta ja maaseudun kunnat. Häviäjä on keskiluokkainen duunari kaupungissa, joka tämän sekoilun maksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun Hallintoon lisätään rakenteita, en millään usko menojen vähenevän. Osa Suomen kunnista jää niin pieniksi, että niiden yhdistämistoimet pitäisi aloittaa välittömästi.
Myös vastuut tukevat menemään sekaisin. Hyvinvointihallinto saa rahaa valtiolta ja kuntalaiset senkus kuluttaa. Ei ole mitään selvää porkkanaa kehittää toimintaa.
Sen verran elämää nähnyt eri aloilla, että en usko kehitystä tapahtuvan ilman asetettuja tavoitteita. Sote häkkyrä on kertakaikkiaan ihan sekaisin."Sote häkkyrä on kertakaikkiaan ihan sekaisin."
https://www.paivanlehti.fi/sekava-sote-kaavio-naurattaa-somessa-onko-tassa-hallituksen-esittama-kustannustehokas-hallinto/
Ainakin kovin sekava oli tuo häkkyrä. Anonyymi kirjoitti:
Niin ja hyvinvointi alueita on aivan liikaa eikä ne ole synkroonissa yliopistoalueiden kanssa. Max. 10 aluetta, ilman verotusoikeutta ja mallina vaikka Eksote.
Usko huviksesi, sote on sekaisin ja yliorganisoitu. Vaatii vielä paljon työtä. Onko vasemmustohallituksesta siihen?
Voittaja on keskusta ja maaseudun kunnat. Häviäjä on keskiluokkainen duunari kaupungissa, joka tämän sekoilun maksaa.Tehty alueratkaisu perustuu sairaanhoitopiireihin ja on siksi luonteva pohja käytännön työlle. Toisilleen tuntemattomien sairaanhoitopiirien yhdistäminen olisi tuonut vain tehottomuutta, katkeruutta ja keskinäistä epäluuloa.
Mutta turha tästä on enää jauhaa, kun sote on jo maalissa.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Sote-menot jäävät nyt pois kunnilta.
Sitä paitsi hallinto on nykyisillä sairaanhoitopiireillä ja terveyskeskusten kuntainliitoillakin. Sitä vain eivät tavalliset ihmiset ole päässeet valitsemaan.Miksi ei anneta markkinatalouden tehdä paremmin ja kustannustehokkaammin.
Varakkailla on kyllä rahaa vakuutukseen nyt heidän oma rahansa riistetään veroina.
Sosiaalihuoltokin voidaan muuttaa markkinalähtöiseksi jossa mm. hyväntekeväisyydellä olisi suuri rooli.- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Tehty alueratkaisu perustuu sairaanhoitopiireihin ja on siksi luonteva pohja käytännön työlle. Toisilleen tuntemattomien sairaanhoitopiirien yhdistäminen olisi tuonut vain tehottomuutta, katkeruutta ja keskinäistä epäluuloa.
Mutta turha tästä on enää jauhaa, kun sote on jo maalissa.Sote ei todellakaan ole maalissa. Nyt alkaa työt ja asiat voivat muuttua vielä paljonkin.
- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Tehty alueratkaisu perustuu sairaanhoitopiireihin ja on siksi luonteva pohja käytännön työlle. Toisilleen tuntemattomien sairaanhoitopiirien yhdistäminen olisi tuonut vain tehottomuutta, katkeruutta ja keskinäistä epäluuloa.
Mutta turha tästä on enää jauhaa, kun sote on jo maalissa.Usea sairaanhoitopiiri kuihtuu ja yhdistymisiä edessä ehkä aika pian. Nyt tehdään ihan turhaan liikaa kohtamisrakenyeita ja hallintoa myös siinä suunnassa. Esim. vaikka Savo.
Yliopistot ovat tärkein johtamisen napa. Siellä istuu viisaus. - Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Sote-menot jäävät nyt pois kunnilta.
Sitä paitsi hallinto on nykyisillä sairaanhoitopiireillä ja terveyskeskusten kuntainliitoillakin. Sitä vain eivät tavalliset ihmiset ole päässeet valitsemaan..... Sote-menot jäävät nyt pois kunnilta...
Vaikka kuntalaiset käyttää ja kuluttaa... Missä on vastuu ettei kuntien lääkärit syö valtion taloutta loppuun.
Siren pääkohdissa on edelleen epäselvyyttä ilmoitti Matti Vanhanen tänään. - Anonyymi
OikeistoSosDem kirjoitti:
Miksi ei anneta markkinatalouden tehdä paremmin ja kustannustehokkaammin.
Varakkailla on kyllä rahaa vakuutukseen nyt heidän oma rahansa riistetään veroina.
Sosiaalihuoltokin voidaan muuttaa markkinalähtöiseksi jossa mm. hyväntekeväisyydellä olisi suuri rooli.Markkinataloususkovaiset voivat miettiä miten paljon ”paremmin” yksityinen toimija järjesti mm. vanhustenhuoltoa. Oli haamuhoitajaa ja talonmiestä, laskutus taisi olla ainoa asia joka toimi moitteetta.
Anonyymi kirjoitti:
Markkinataloususkovaiset voivat miettiä miten paljon ”paremmin” yksityinen toimija järjesti mm. vanhustenhuoltoa. Oli haamuhoitajaa ja talonmiestä, laskutus taisi olla ainoa asia joka toimi moitteetta.
Eiköhän suurin ongelma ollut henkilökunnan työasenteessa ja selvien annettujen käskyjen noudattamatta jättämisessä.
Me apteekkialalla joka on yksityisten yrittäjien omistuksessa emme koskaan valita kiirettä vaikka meno olisi kuinka hektistäOikeistoSosDem kirjoitti:
Eiköhän suurin ongelma ollut henkilökunnan työasenteessa ja selvien annettujen käskyjen noudattamatta jättämisessä.
Me apteekkialalla joka on yksityisten yrittäjien omistuksessa emme koskaan valita kiirettä vaikka meno olisi kuinka hektistäEi apteekkialalla ole kiireisiä hetkiä. Asiakkaita tulee tasaisena virtana, koska julkinen sektori on määrittänyt apteekkien määrän suhteessa alueelliseen väestömäärään. Viisas asiakas oppii suunnittelemaan käyntinsä niin, että välttää kellonajasta riippuvaiset satunnaiset ruuhkat.
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Ei apteekkialalla ole kiireisiä hetkiä. Asiakkaita tulee tasaisena virtana, koska julkinen sektori on määrittänyt apteekkien määrän suhteessa alueelliseen väestömäärään. Viisas asiakas oppii suunnittelemaan käyntinsä niin, että välttää kellonajasta riippuvaiset satunnaiset ruuhkat.
En tuennytkäön että olet laillistettu proviisori .
Kerro sitten mitä normaaleissa keskivertoapteekussa tehdään kun alan ihmisiä olet
Oliko pääauneesi syventävissä, Farmasian teknologia, juoksemassa, Farmakologia, vai
Lääkeainekemia,?OikeistoSosDem kirjoitti:
En tuennytkäön että olet laillistettu proviisori .
Kerro sitten mitä normaaleissa keskivertoapteekussa tehdään kun alan ihmisiä olet
Oliko pääauneesi syventävissä, Farmasian teknologia, juoksemassa, Farmakologia, vai
Lääkeainekemia,?Asiakkaanakin voi vallan kaikissa liikkeissä arvioida, onko henkilökunnalla kiireisiä hetkiä vai ei.
Sinä taidat kuulua noihin valittajiin. Työsi on muka niin "hektistä", mutta "riistäjäkapitalisti" vähät siitä piittaa, vaan ruoskallaan selkääsi soittaa jne.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Asiakkaanakin voi vallan kaikissa liikkeissä arvioida, onko henkilökunnalla kiireisiä hetkiä vai ei.
Sinä taidat kuulua noihin valittajiin. Työsi on muka niin "hektistä", mutta "riistäjäkapitalisti" vähät siitä piittaa, vaan ruoskallaan selkääsi soittaa jne.Haista v.ittu. 😄
- Anonyymi
OikeistoSosDem kirjoitti:
Haista v.ittu. 😄
Sinähän olet kertomasi mukaan proviisorin hommista sairaseläkkeellä. Miksi nyt vaahtoat apteekkialan puolesta?
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän olet kertomasi mukaan proviisorin hommista sairaseläkkeellä. Miksi nyt vaahtoat apteekkialan puolesta?
En keskustele anonyymien ruikkujen kanssa.
- Anonyymi
Aina on vastustajia, Elannon hevosmiehet lienee vieläkin lakossa?
- Anonyymi
Avuton ja kyvytön varastaa muiden tekstiä.
- Anonyymi
Jospa Orhonen on oikeasti Teija Sutinen? Ainakin samoin kirjoittaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008080662.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa Orhonen on oikeasti Teija Sutinen? Ainakin samoin kirjoittaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008080662.htmlSutinen kirjoittaisi omalla nimellään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa Orhonen on oikeasti Teija Sutinen? Ainakin samoin kirjoittaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008080662.htmlKuvassa vasemmalla on kepulainen nainen, mutta mikä onkaan hänen nimensä? Hän tuli riehumisistaan kuuluisaksi Sipilän hallituskaudella. Makasi muistaakseni pöydälläkin jossain kokouksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvassa vasemmalla on kepulainen nainen, mutta mikä onkaan hänen nimensä? Hän tuli riehumisistaan kuuluisaksi Sipilän hallituskaudella. Makasi muistaakseni pöydälläkin jossain kokouksessa.
Maiskutti suutaan, haukotteli äänekkäästi ja hohhotteli kuin hullu helvetin porteilla. Hannakaisa Heikkinen, joka nuiji jonkun päätöksenkin voimaan asiaankuulumattomalla tavalla sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Oli varapuheenjohtaja ja sai nuhteet eduskunnan puhemieheltä toimistaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa Orhonen on oikeasti Teija Sutinen? Ainakin samoin kirjoittaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008080662.htmlElannon hevosmiehet lienee vieläkin lakossa?
Tiedätkö Pankkolängvitsi miksi ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elannon hevosmiehet lienee vieläkin lakossa?
Tiedätkö Pankkolängvitsi miksi ?Kuuluisa Elannon hevosmiesten lakko alkoi heti kommunistien masinoiman Suurlakon jälkeen 1956, Se on siis ollut jo 65 vuotta ja siten se on Suomen pitkäaikaisin lakko. Kukaan ei tosin ole huomannut sitä, että hevoset on korvattu autoilla ja että Elantoakaan ei enää ole punapääoman karattua käsistä ja osuusliikkeen jouduttua suoritustilaan eli konkurssiin. Elannon hevosmiesten lakko jatkuu kaikesta huolimatta.
Nyt pitäisi kaivaa vanha hevosmies kertomaan nykyajan lakkolaisille, että kuinka rintama pitää. Hyvä pojat! - Anonyymi
Ei muiden tekstiä edes ole, aina teksi on jossain kehitetty, toiset lisää, toiset poistaa siitä.
Eihän palstoilla olisi mitään jos ei tekstiä lainata. Eikai nyt ukot ja akat tietäsi ehtoo paikoissaan omaa teksiään lainkaan. " kävin vessassa, hoitaja toilääkkeet, sitten klo: se ja se syömään, jne" sehän olisi kuin Kapin luomiskertomus. Kun kertonut miten jonain kauniina aamuna herännyt Taivalkoskella, vai mikäö se syntymäpaikkansa olikaan ? Kuin oli heti paras kaikista. kansakoulussa pelkkiä kymppejä ja oli jokin 11 mukana. Kuin oli keittäjän tytärtä jo vilkuillut 10 vuotiaana -siihen malliin.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muiden tekstiä edes ole, aina teksi on jossain kehitetty, toiset lisää, toiset poistaa siitä.
Eihän palstoilla olisi mitään jos ei tekstiä lainata. Eikai nyt ukot ja akat tietäsi ehtoo paikoissaan omaa teksiään lainkaan. " kävin vessassa, hoitaja toilääkkeet, sitten klo: se ja se syömään, jne" sehän olisi kuin Kapin luomiskertomus. Kun kertonut miten jonain kauniina aamuna herännyt Taivalkoskella, vai mikäö se syntymäpaikkansa olikaan ? Kuin oli heti paras kaikista. kansakoulussa pelkkiä kymppejä ja oli jokin 11 mukana. Kuin oli keittäjän tytärtä jo vilkuillut 10 vuotiaana -siihen malliin..Kaikki lainaa toisten tekstejä, myös se edellinen kirjoittaja lainannut jne.
Pääministerikin lainaa kun tapansa lukea muiden kirjoittamaa tekstiä paperista.
Kun kysytään asioista, sanoo kun ei tiedä, että ensiviikolla palataan (kun saa uutta luettavaa) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki lainaa toisten tekstejä, myös se edellinen kirjoittaja lainannut jne.
Pääministerikin lainaa kun tapansa lukea muiden kirjoittamaa tekstiä paperista.
Kun kysytään asioista, sanoo kun ei tiedä, että ensiviikolla palataan (kun saa uutta luettavaa)Aika uuno tuo Pankkolängvitsi, kirjaimien tarkastaja Kapin kanssa.
- Anonyymi
Kepuperkele ulos Suomesta 2023
Espoon kokoomuslainen kaupunginjohtaja
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4197245 Ongelman ydin on siinä, että uudistus ei paranna meidän asukkaiden sosiaali- ja terveyspalveluita, vaan palvelut uhkaavat heiketä. Tämä koskee myös kaikkia kaupunkien peruspalveluita. Esimerkiksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen resursseja leikataan tuleviin tarpeisiin nähden perusteettomasti sosiaali- ja terveyspalveluissa, ja samalla tavalla uudistus leikkaa Espoon kaupungin peruspalveluita esimerkiksi sivistyspalveluista. Länsi-Uudenmaan, Espoon ja Helsingin ja koko Uudenmaan osalta rahoitusleikkaus yhdistettynä siihen, että palveluiden rahoitusta ei nosteta palvelutarpeen kasvun suhteessa, johtaa väistämättä asukkaille näkyviin palvelutasojen heikennyksiin. Koronan jälkeiseen hoitovelkaan vastataan Uudellamaalla leikatuilla resursseilla!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po774033Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi182766Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242664Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441876- 251676
- 1241450
- 1401430
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin991372Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2811365Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.901319