Olettaminen, ihmisten ongelma.

Tuossa vietettiin hauskaa työkaverin/ystävän kanssa. Eilenillalls sitten tuli jotain työjutuista hirveessä tuubassa juteltua. Kaveri latasi päin näköä, että juonittelen jotain hänen selkänsä takana

Kysyin perusteluja ja kaivelin asiaa, mutta eihän sieltä mitään konkreettista tullut. Huvittavinta, tai surullisinta oli selitys, että kun olen vanhempi, kokeneempi, niin luikertelen siten suosioon ja ylemmäksi hänestä.

Aamulla oli nolona ja pahoitteli. Mä tuumin, ettei se mitään haittaa. Mutta sanoin, että minusta on vaan kurja, että tuntee/kokee noin.

Tuli vaan tässä mieleen, että maailmassa on paljon ihmisiä, jotka olettaa kaikenlaista toisista ja miettii, että muut tekee hänen elämästään tahallaan huonon. Omaa vaikutusta johonkin ongelmiin ei nähdä ollenkaan. Tämä työkaverikin muussa yhteydessä sanoi, ettei mielellään puutu töissä epäkohtiin tai muuhun, kun ei halua leimaantua. No jos minä taas sanon ja oon aktiivinen, olenkin sitten pyrkyri ja juonittelia?

Vaikka täällä palstalla tulee ilmi ääripään kirjoittelua oletuksista, niin tuntuu sitä olevan irl;kin. Ja tulee mieleen, että eipä ole ihmettä, että ihmisillä osaa olla paha olla. Ja taas toiset ihmiset näyttäytyy pahoina ihmisinä tälläisille olettajille.

66

599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun ihmiset oppis puhumaan suoraan ja uskomaan sen puheen eikä luulotautisena maalailis mörköjä sanottujen sanojenkin päälle.

• No sekin olisi jo paljon, kun osaisi katsoa ihan muitten ihmisten käytöstä itseä kohtaan neutraalisti.

Tänään tuumasin kaverille, että miksi kutsuisin hänet mökille viettämään vapaa-aikaa, jos haluan hänet jyrätä työelämässä. Naureskeli, että aikamoisia aivopieruja on päässään miettinyt ja sanoi yllättyneensä itsekin ulostulostaan.

Mutta siellä ne on aivojen sopukoissa muhineet... tuskin niitä eilen päissään keksi? Ja miten ja mitä noi nakertaakaan? Ja mitä kaikkea muilla ihmisilläkin voi olla mielen päällä kaikenlaisia salaliittoteorioita tms? 🤔

• interlocutrice kirjoitti:

No sekin olisi jo paljon, kun osaisi katsoa ihan muitten ihmisten käytöstä itseä kohtaan neutraalisti.

Tänään tuumasin kaverille, että miksi kutsuisin hänet mökille viettämään vapaa-aikaa, jos haluan hänet jyrätä työelämässä. Naureskeli, että aikamoisia aivopieruja on päässään miettinyt ja sanoi yllättyneensä itsekin ulostulostaan.

Mutta siellä ne on aivojen sopukoissa muhineet... tuskin niitä eilen päissään keksi? Ja miten ja mitä noi nakertaakaan? Ja mitä kaikkea muilla ihmisilläkin voi olla mielen päällä kaikenlaisia salaliittoteorioita tms? 🤔

Niin, ei hän osannut miettiä tuota kulmaa lainkaan. Miksi kukaan kaveeraisi toisen kanssa, jos suunnittelisi ylijyräämistä.

Tietysti sanonta kuuluu, että pidä ystävät lähellä ja vihamiehet vielä lähempänä tyyppisesti. :D

No mä tykkään puhua suoraan, silloinkin kun tykkään kyttyrää. Minusta se on mutkattomin tapa loppujen lopuksi. Loukkaantumiset menee ohi aikanaan yleensä.

Salaliittoteoriat on vähän semmoisia pelkoskenaarioita, kertoo omista peloista eikä niinkään faktoista.

• MCMLXXVI kirjoitti:

Niin, ei hän osannut miettiä tuota kulmaa lainkaan. Miksi kukaan kaveeraisi toisen kanssa, jos suunnittelisi ylijyräämistä.

Tietysti sanonta kuuluu, että pidä ystävät lähellä ja vihamiehet vielä lähempänä tyyppisesti. :D

No mä tykkään puhua suoraan, silloinkin kun tykkään kyttyrää. Minusta se on mutkattomin tapa loppujen lopuksi. Loukkaantumiset menee ohi aikanaan yleensä.

Salaliittoteoriat on vähän semmoisia pelkoskenaarioita, kertoo omista peloista eikä niinkään faktoista.

No pisti vaan miettimään, että kyllä aika silmät kiinni porukka täällä suostuu elämään. 😳

Tääkin ksveri aika nuori ja sitten on muksuja 3, sekä vaimokin töissä. Ei ole aikaa fintsailla asioita...

Kai sitä itsekin on ollut yhtä sokea joskus? 🤔

No pisti vaan miettimään, että kyllä aika silmät kiinni porukka täällä suostuu elämään. 😳

Tääkin ksveri aika nuori ja sitten on muksuja 3, sekä vaimokin töissä. Ei ole aikaa fintsailla asioita...

Kai sitä itsekin on ollut yhtä sokea joskus? 🤔

Ihmiset funtsii niin erilaisia asioita ja eri tasolla ja volyymillakin. Sokeita kulmia voi jäädä paljonkin.

Vaikka on kuvitellut jo kaikista kulmista katselleensa. :)

Välillä yllättää ihtensänkin, että hittolainen kuinka tuollanen ei tullu ees mieleenkään. :D

• MCMLXXVI kirjoitti:

Ihmiset funtsii niin erilaisia asioita ja eri tasolla ja volyymillakin. Sokeita kulmia voi jäädä paljonkin.

Vaikka on kuvitellut jo kaikista kulmista katselleensa. :)

Välillä yllättää ihtensänkin, että hittolainen kuinka tuollanen ei tullu ees mieleenkään. :D

No olikohan täällä vielä osasto nimeltä järki ja tunteet? Tää varmaan sopis sinne paremmin. 😄

Mutta kyllä minunkin pää kehittää ihan uskomatonta tarinaa vaikka mistä, en epäile yhtään. Mutta tiedostan senkin... puhutaan vaistoista ja enteistä...mutta hyvin pitkälti se on ihan mututuntumaa ja satuilua...

Tääkin kaveri halusi halata ja sanoi, että ”I love you xxx” Sillä oli päässä tälläinen mörkö ja silti se ties, että oon tärkeä hälle ja toistepäin. 😀

Oikeasti näitä oletuksia, mörköjä ja muuta aivojen tuottamaa propagandaa pitäis päästä näkemään turvallisessa ympäristössä kasvokkain...🤔
        Mutta rehellisesti sanoen, tarvitaanaika itsestään varma ihminen ottamaan vaikka tälläinen syytös vastaan. Ymmärrän kyllä, että joku luikkis tilanteesta pois ja pitäis väliä tuollaiseen avautujaan, suojellakseen itseään...mutta mitä siitä seurais? Taas se avautuja sais vahvistusta oletukselleen ja itse ois yhä pakenija...🤔

• Anonyymi
        MCMLXXVI kirjoitti:

Itsellä valitettavasti on pelkoskenariot usein toteutuneet. Kai alitajunta jotenkin tuo totuudet meille"näytille" ja alamme epäilemään toista.

Nyt suhteessa mieheen, jonka tekemiset ja sanomiset, eivät ole luottamusta herättäviä.

• Anonyymi

Lopeta heti selän takana juonittelu! -cu-

• Juu. Tietäis vaan mitä se on?

Kaverilla eilen loppui perustelut, kun niitä kysyin. Kysehän oli omasta tunteesta ja oletuksesta, mihin vaikka millätavoin etsi vahvistusta vaan. Monta asiaa kertoi, mutta toinen oli itsessään ristiriidassa toiseen.

Ei oikeastaan ollut perusteluja, oli vain krksittyjä satuja, mitkä toimi vahvistuksens omalle oletukselle. Ihan kuten täällä nämä jännämiessössötykset...

• Anonyymi

Josksu ollut kaveriporukoissa sellaisia tyyppejä jotka kännissä ovat todella agressiivisia ja haastavat riitaa vaikka ei aiheitta olisi. Päätin sitten että hylkään kaikki sellaiset kaverit jotka juo viinaa.

• No jokainen määrittelee itse elämänsä...

Minusta oli vaan hyvä, että kaveri sai jotenkin purettua tuon möykyn ulos. Kyllä mä uskon ja toivon, ettei uskois enää oletuksiinsa. Ja ehkä tämä avasi hänen silmät... en kääntynytkään pois, suuttunut tai muuta vastaavaa, vaan olen yhä tässä ja hänen elämässä.

Varmaan teen jotain, mistä hän saa tunteen, että kieroilen selän takana, mutta mitä se onkaan, on minua. Enkä aio muuttaa mitään. Hänen on opittava tiedostamaan mistä saa tunteen ja keksii oletuksen. Annan siihen mahkut, enkä pakene.... eikä mun tartte. 😊

• Anonyymi

Niin monet ihmiset aina luulevat tietäbvänsä joitain asioita.

• Aina kannattaa kysyä ja varmistaa...

• Onpa vaikea tilanne. Joskus tuiterissa kyllä ite kukin puhuu paskaa, mutta kyllähän se jättää ikävän maun. Miten siitä sitten oikein jatkaa toisen kanssa ja vieläkö haluaa olla kaveri.

Ite olen onneksi sen verran fiksu kännissä, että pidän turpani kiinni jos huomaan etten pysty sanojani hallitsemaan.

• Joo ja humalassa herkästi nouseekin kaikki sellaiset ristiriitaiset tunteet pintaan, mistä voi sitten örähdelläkin.

Jotenkin korostuu ne negaatiot jos korostuu ne positiivisetkin jutut. Mä en ole niin fiksu, selvinpäinkään. Jos joku asia kalvaa, sen päräytän lopulta ilmoille.

• Minusta toi tilanne oli lopulta ok. Järkytyin ja tietenkin kyselin perusteita ja selitin omaa näkökantaa. Silloin illalla se oli turhaa, ei johtanut mihinkään.

Vaikka kovastikin väännettiin, ei ruvettu esimerkiksi riidoissa nukkumaan. Aamulla vähän läpikäytiin asiaa, kun se selkeästi vaivas kaveria. Saunottiin ja kaverikin rauhoittui silminnähden, mitään ei hajonnut ja särkynyt. 😊

Itse mietin tässä, että toivottavasti autan häntä näkemään oletuksien taa. Sillä ei ole merkitystä, olenko hyvä jätkä, vaan sillä, että hän osaisi itse nähdä, että oletukset tulee omasta päästä. Koitin sanoa hälle eilen, että jokin minun käytöksessä tekee hälle tunteen/oletuksen, mutta en tee sitä siksi, että hänestä tuntuisi siltä. Se oli vaikeaa yrittää selvittää, tuskin sitä vielä tajusi edes...🤔

• MCMLXXVI kirjoitti:

Joo ja humalassa herkästi nouseekin kaikki sellaiset ristiriitaiset tunteet pintaan, mistä voi sitten örähdelläkin.

Jotenkin korostuu ne negaatiot jos korostuu ne positiivisetkin jutut. Mä en ole niin fiksu, selvinpäinkään. Jos joku asia kalvaa, sen päräytän lopulta ilmoille.

Paras se onkin kun osaa kissan nostaa pöydälle selvin päin ja jotenkin rakentavaan tapaan. Eikä sitten huonoimmalla mahdollisella tavalla alkaa kännissä länkyttämään.

Minusta toi tilanne oli lopulta ok. Järkytyin ja tietenkin kyselin perusteita ja selitin omaa näkökantaa. Silloin illalla se oli turhaa, ei johtanut mihinkään.

Vaikka kovastikin väännettiin, ei ruvettu esimerkiksi riidoissa nukkumaan. Aamulla vähän läpikäytiin asiaa, kun se selkeästi vaivas kaveria. Saunottiin ja kaverikin rauhoittui silminnähden, mitään ei hajonnut ja särkynyt. 😊

Itse mietin tässä, että toivottavasti autan häntä näkemään oletuksien taa. Sillä ei ole merkitystä, olenko hyvä jätkä, vaan sillä, että hän osaisi itse nähdä, että oletukset tulee omasta päästä. Koitin sanoa hälle eilen, että jokin minun käytöksessä tekee hälle tunteen/oletuksen, mutta en tee sitä siksi, että hänestä tuntuisi siltä. Se oli vaikeaa yrittää selvittää, tuskin sitä vielä tajusi edes...🤔

Noita juttuja on vaikea alkaa selvittämään. Kaverisikin saattaa olla aidon yllättynyt, että hänen alitajunnastaan on noussut esille tuollaisia asioita ja joista ei ole välttämättä itsekään ollut tietoinen. Loppupeleissä nuo ovat hänen pelkojaan tai pienuuttaan. Varmasti meillä kaikilla on epävarmuutemme, mutta yleensä ne pidetään vaan visusti piilossa.

• MCMLXXVI kirjoitti:

Joo ja humalassa herkästi nouseekin kaikki sellaiset ristiriitaiset tunteet pintaan, mistä voi sitten örähdelläkin.

No tältä kaverilta tuo oli jo huippusuoritus kännissäkin.

Ois tietty kivempi, että ois selvinpäin ja juttelis ihan rauhassa, mutta pääasia on, että tuli pihalle jotenkin. 😊👌

• Palstakamu kirjoitti:

Noita juttuja on vaikea alkaa selvittämään. Kaverisikin saattaa olla aidon yllättynyt, että hänen alitajunnastaan on noussut esille tuollaisia asioita ja joista ei ole välttämättä itsekään ollut tietoinen. Loppupeleissä nuo ovat hänen pelkojaan tai pienuuttaan. Varmasti meillä kaikilla on epävarmuutemme, mutta yleensä ne pidetään vaan visusti piilossa.

No siellähän ne on myyräntyötä tehneet kaverin päässä. 🙁

Äkkiä tulisi mieleen, että sparraampa kaveria. Kehun ja nostatan hänen itsetuntoa, mutta minusta se on väärä tapa. Hänen olisi itsensä kannalta fiksuinta itse ymmärtää, miten huikea tyyppi on. 😊

En taatusti itsekään illalla osannut ottaa tuota juttua oikein. Ihan varmasti nousin varpailleni ja niskavillat nousi. 😬
        Mutta ajan päästä, kun hänkin on saanut vähän maistella juttua, puhun hänen kanssaan lisää. 😊

No siellähän ne on myyräntyötä tehneet kaverin päässä. 🙁

Äkkiä tulisi mieleen, että sparraampa kaveria. Kehun ja nostatan hänen itsetuntoa, mutta minusta se on väärä tapa. Hänen olisi itsensä kannalta fiksuinta itse ymmärtää, miten huikea tyyppi on. 😊

En taatusti itsekään illalla osannut ottaa tuota juttua oikein. Ihan varmasti nousin varpailleni ja niskavillat nousi. 😬
        Mutta ajan päästä, kun hänkin on saanut vähän maistella juttua, puhun hänen kanssaan lisää. 😊

Selvinpäin. 😀

• Palstakamu kirjoitti:

Paras se onkin kun osaa kissan nostaa pöydälle selvin päin ja jotenkin rakentavaan tapaan. Eikä sitten huonoimmalla mahdollisella tavalla alkaa kännissä länkyttämään.

Näinpä. Kännissä tuppaa katkeruus suolaamaan ja objektiivisuus unohtumaan.

No tältä kaverilta tuo oli jo huippusuoritus kännissäkin.

Ois tietty kivempi, että ois selvinpäin ja juttelis ihan rauhassa, mutta pääasia on, että tuli pihalle jotenkin. 😊👌

Mutistin avautuminen. :)

Ymmärrän.

• MCMLXXVI kirjoitti:

Mutistin avautuminen. :)

Ymmärrän.

Joo. Sama kaveri mietti eilen, miten saisi vielä yhden päivän lisäaikaa olla täällä. 🤔

Luultavasti ilmoitus olisi riittänyt? Sanominen, että täällä on nyt niin kivaa ja meno mahtavaa, että jos ei ole pakottavaa tarvetta tulla takas, voisin hillua vielä tään yhden huiman kanssa täällä yhden yön. 😂

Hiihdettiin muuten vesisuksillakin. 😆 Käytiin kalassa ja laiteltiin huikeita videopäivityksiä työporuksn Whatsapp-ryhmään. Naurettiin tänä aamuna kuset silmissä niille. Paras oli se päivitys viimeisenä, kun sönkötin, että: suuren suosion ja aktiivisen seurannan tuloksena laitetaan täältä taas päivitystä.... (kukaan ei ollut tuumannut mihinkään kännivideoon mitään oikeasti. 😝 Ei ehkä töissä ollessa hirmuisesti kiinnosta mitä pari känniääliötä tekee, kun itse tekee töitä)

Joo. Sama kaveri mietti eilen, miten saisi vielä yhden päivän lisäaikaa olla täällä. 🤔

Luultavasti ilmoitus olisi riittänyt? Sanominen, että täällä on nyt niin kivaa ja meno mahtavaa, että jos ei ole pakottavaa tarvetta tulla takas, voisin hillua vielä tään yhden huiman kanssa täällä yhden yön. 😂

Hiihdettiin muuten vesisuksillakin. 😆 Käytiin kalassa ja laiteltiin huikeita videopäivityksiä työporuksn Whatsapp-ryhmään. Naurettiin tänä aamuna kuset silmissä niille. Paras oli se päivitys viimeisenä, kun sönkötin, että: suuren suosion ja aktiivisen seurannan tuloksena laitetaan täältä taas päivitystä.... (kukaan ei ollut tuumannut mihinkään kännivideoon mitään oikeasti. 😝 Ei ehkä töissä ollessa hirmuisesti kiinnosta mitä pari känniääliötä tekee, kun itse tekee töitä)

Heh, teillä on ollut oikeen rymyloma. :'D

Ne on vaan töissä kateudesta hiljasina. x' D

• MCMLXXVI kirjoitti:

Heh, teillä on ollut oikeen rymyloma. :'D

Ne on vaan töissä kateudesta hiljasina. x' D

Luultavasti tehneet ”facepalmeja” 😂🤦‍♂️

Luultavasti tehneet ”facepalmeja” 😂🤦‍♂️

Häppee silimät piästänsä. :'D

• MCMLXXVI kirjoitti:

Häppee silimät piästänsä. :'D

😂😂😂

• Anonyymi

On itselläkin ollut kokemuksia työkavereista, jotka ovat puhuneet musta keskenään ja toinen tulee melkein suu vaahdossa meuhkaamaan ett olen viemässä häneltä paikkaa, kuvittelen jatkavani töissä siellä paikassa vaikka olin molemmille sanonut itse jo ettei mulla jatkunut työt siellä, olin kysynyt jo aiemmin ja pomo sanoi ettei jatku. Ei meinannut tuo mulle päätä aukonut uskoa mua, lähellä oli etten raahannut sitä pomon luo kuulemaan suoraan siltä ettei mun työt jatku🙄.

• No nämä työporukat on selvimpiä ja konkreettisimpia ryhmiä, missä oletukset ja juorut kulkee. 🙁

Loppujen lopuksi sitä tietää työkaveristaan ja hänen elämästään aika vähän. Loput mieli osaa keksiä.

Itsekin eilisestä muistan sen lohduttomuuden, etten itse oikein voinut sanoa mitään... ei ollut mitään kättä pidempää. Ja toisaalta ihminen, joka etsii vahvistusta oletukselleen ei etsi vastausta ongelmaan. Siinä etsii ihan väärää asiaa...

• Anonyymi

Katkeruus ja alemmuuden tunne näyttää kasvonsa. Vilkas mielikuvitus myöskin. Hyvä että sai asian sydämeltään.

• Nuori heppu, joka etsii itseään perhehelvetin keskellä. Upea ulostulo ja oikeastaan olen otettu, että luotti minuun ja sanoi sen pois.

Vaikka olikin huppelissa, niin todella rohkeaa pimeään päätyyn hyppäämistä. Arvostan kyllä. Reipas mies, mistä tulee vielä vaikka mitä. 😊

• Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

Nuori heppu, joka etsii itseään perhehelvetin keskellä. Upea ulostulo ja oikeastaan olen otettu, että luotti minuun ja sanoi sen pois.

Vaikka olikin huppelissa, niin todella rohkeaa pimeään päätyyn hyppäämistä. Arvostan kyllä. Reipas mies, mistä tulee vielä vaikka mitä. 😊

Se on pahin tilanne ja kriisi elämästä kun tajuaa että on kadottanut identtitettinsä. Hienosti suhtaudut tähän avautumiseen, olet todella hyvä ystävä.

• Anonyymi kirjoitti:

Se on pahin tilanne ja kriisi elämästä kun tajuaa että on kadottanut identtitettinsä. Hienosti suhtaudut tähän avautumiseen, olet todella hyvä ystävä.

Toivottavasti löytää minuutensa. 😊👌

• Anonyymi

Yksi työnkaveri kerran tunnusti olevansa kateellinen luonne ja sellainen hän todella oli. Puhui aina ivallisesti jos toisella oli jotain hyvää, mikä häneltä puuttui, että muut jäivät hölmöstyneinä hämmästelemään mistä moinen. Oli myös juonittelija, ja tunnusti juovuspäissään minulle näitä omia juoniaan. Kun tällaisille ihmisille itsekkyys on normaalia, toki he kuvittelevat kaikkien muiden olevan samanlaisia kateellisia juonittelijoita. He eivät ymmärrä, että ihmiset voivat tehdä yhteistyötä täysin vapaaehtoisesti ilman taka-ajatuksia.

• Anonyymi

Kun tämän ihmisen seurassa sitten erehtyi olemaan vilpitön ja rehellinen, hänen silmistään näki aina välittömästi kuin valo olisi välähtänyt niissä silmien laajentuessa, että mitenkä toista voisi käyttää hyväkseen. Opetti ettei kaikkien ihmisten kanssa kannata olla avoin ja vilpitön vaan itseään täytyy myös suojella näiltä tyypeiltä.

• Mä ehkä oon vähän liian naiivi, mutta uskon sen pahimmankin juonittelijan olevan vaan juuri näitten omien oletuksien sokaisema tunteistaan sokea höperö....

Ja miten noista kiemuroista vois päästä pois?

Minusta se on ainoa nahdollisuus kohdata joku tyyppi, mikä ei ota taka-askelia syytösten ja kieroilun edessä. 🤔
        Tosin sekin vaatii tältä kohteelta munaa..🤔

• Anonyymi kirjoitti:

Kun tämän ihmisen seurassa sitten erehtyi olemaan vilpitön ja rehellinen, hänen silmistään näki aina välittömästi kuin valo olisi välähtänyt niissä silmien laajentuessa, että mitenkä toista voisi käyttää hyväkseen. Opetti ettei kaikkien ihmisten kanssa kannata olla avoin ja vilpitön vaan itseään täytyy myös suojella näiltä tyypeiltä.

Tuota mä mietin....🤔

Miten pitää ja mitä suojella?

Minäkään en todellakaan ole mitään juoninut selän takana, eikä minulla ole mitään erikoisempaa suojeltavaa? Mä oon rento mä.

Tottahan eilen nousi niskavillat pystyyn, kun tilanne läsähti tonttiin, mutta eipä nyt tule edes mieleen, että minuutta vastaan ois hyökätty. Kaveri voi itse tsekata hommia ihn rauhassa. Eipä ole mitään salattavaa. 😁

• Anonyymi

Ihmiset jotka avautuvat ainoastaan humalassa tuppaavat olevaan passiivisia tuppisuita jotka eivät ymmärrä että heillä on ihan samat mahdollisuudet edetä ja olla aktiivisia kuin muillakin. Seinäruusut luottavat loppuunasti "reiluuteen" ja olettavat että nallekarkit menevät aina tasan joka tilanteessa panoksesta riippuen. Yritä kannustaa työkaveria hieman oma-aloitteisemmaksi, omaan kohtaalonsa ei todellakaan tarvitse tyytyä.

• Otan tämän vielä esiin ajan päästä. Aamulla kaveria selkeästi harmitti hirveesti. Kulki edestakaisin ja oli levoton. Kävi ihan sääliksi, mutta olin kuin ei mitään olisi tapahtunut. 😊

Vähän tuumasin, etten mä oikeasti mitään juoni selän takana. Ja että on harmi, että hälle on sellainen käsitys tullut. Saunottiin ja vähän naurettiin, ettei sentään aloitettu turpaavetokisaa keskenään, että sen verta urbaaneja herrasmiehiä tässä ollaan.😄

• Ei humalassa avautuvat välttämättä ole kaikki passiivisia tuppisuita, jotka eivät tajua omaa etuaan suunsa avaamalla. Mä olin parikymppisenä aina suuna päänä säätämässä, ja harvoin jäin sanattomaksi missään asiassa. En ollut suosituin, mutta en ollut myöskään täysin hylkiö, eli kavereita oli, ja tykkäsin käydä juhlimassa ja olla ihmisten parissa. Mutta tuo oli vain yksi osa musta, ja se pienin osa.

Kun otetaan puheeksi ne tärkeimmät asiat, kuten esim. ihmissuhteet, työt tai ylipäätään oman etunsa edistäminen työ- ja/tai koulumaailmassa, en pystynyt puhumaan, tai oikeammin en osannut puhua, niistä asioista joista olisi ollut tärkeintä keskustella, ja jotka pyörivät mielessä. Myös pari- ja ryhmätyöskentely kuului kategoriaan, jotka oli pakkopullaa ja joita inhosin. Ja inhoan vieläkin.

Kun tarpeeksi monta kertaa yrittää päästä johonkin joukkoon tai ryhmään mukaan, mutta joka kerta ne yritykset torjutaan eikä edes aina hienovaraisesti, niin ei sitä edes jaksa tai halua jossain vaiheessa enää yrittää, vaikka kuinka olisi samat mahdollisuudet olla aktiivisia ja edetä kuin niillä jotka suunsa avaavat.

Juuri niiden päällepäsmärien takia, jotka ensimmäisenä kovaan ääneen ilmoittautuvat joka paikkaan vapaaehtoiseksi, saattaa tällainen elämässään useasti torjuttu menettää itseluottamuksensa omiin kykyihin, ja uusien mahdollisuuksien saamiseen. Kun sellaista on tapahtunut vuosien ajan, ja vielä niin että aina kun niistä omista tuntemuksistaan on yrittänyt puhua toisille, on palaute keskeytetty päin naamaa ivaamisella ja räkäisellä nauramisella. Jos joka kerta vastavuoroisuus ja mahdollisuus sanoa mielipiteensä sekä tuntemuksensa on evätty siltä jota on kohdeltu huonosti, tämä pakosti oppii salaamaan tunteensa ja ajatuksensa syvälle oman mielen pohjalle, ja olemaan se taustalla oleva huomaamaton seinäruusu.

Kaikki eivät ole pohjimmiltaan näitä ns luokan/koulun/työpaikan suosituimpia edelläkävijöitä, jotka torppaavat kaikki vastalauseet jos näiden omaa ehdotusta ei oteta yksimielisesti hurraten vastaan, vaikka saattavatkin samaan porukkaan kuulua. Yleensä näitä pahimpia on vain muutama, ja loput saattavat olla mukavia, mutta jotka eivät halua toimia näitä pahimpia vastaan jotta eivät itse joutuisi hyljityksi.

Mua alettiin kiusaamaan seiskalla, koska mun puhuminen ja lukeminen oli niin nopeaa, ettei siitä aina saanut selvää. Sain kuulla siitä paljon. Myös moni muukin asia oli sellaisia, jotka jätti mut kaveriporukoiden reunalle, ja joka välillä otettiin mukaan, ja välillä jätettiin tylysti ulos. Tämä kesti 6 vuotta, ja sama jatkui opiskelemaan lähtiessä ensimmäisessä opiskelupaikassa. Mutta paljon korjaamatonta oli jo ehtinyt tapahtua.

Vaikka olisin halunnut purkaa sitä mitä mielessä askarrutti, en saanut niitä sanoja ulos. Se, että purin mieltäni painavia asioita ja oikeasti sain ne pihalle, vaati joko kunnon humalaa, tai selvinpäin suututtamista ensin jollakin aivan muulla asialla, kuin sillä mikä oli mielenpäällä. Sitten vasta pystyin purkamaan ahdistavat asiat. Tämä oli se ongelma, joka aiheutti ahdistavien asioiden isoksi kasaksi kasaantumisen, joka taas sortuessaan sai tuntemaan etten enää jaksanut. Joka taas johti itsariyrityksiin.

Isäni on samanlainen sen suhteen, ettei hänkään oikein pysty kertomaan niistä asioista jotka mielessä pyörii, ja sitä mukaa käsittelemään niitä.

Mikäli ei osaa tai pysty tuomaan julki niitä tuntojaan joita saattaa tällaiselle ihmiselle tulla, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että tämä ihminen odottaa ja luottaa sokeasti siihen että kaikki tapahtuu tasapuolisesti. He vain suojelevat itseään siltä kohtelusta, mihin on jo pitkään joutunut tottumaan. Toki näitäkin on, jotka näin ajattelevat joka asian kuuluvan tasapuolisesti kaikille.

Mun itsetunto ei vieläkään ole sillä tasolla, että en tuntisi itseäni kelpaamattomaksi, halutuksi ja arvostetuksi. Liian paljon vahinkoa ehti tapahtua niinä kasvun vuosina, jolloin oma itsetunto ja luottamus itseensä oli kehittymässä. Nuorena, teininä, ja nuorena aikuisena. Olen aivan varma ettei epävarmuuteni aina näy ulos teksteissäni, tai liikkuessani irl. Vaikka paljon on elämässäni tapahtunut, ja mikä tärkeintä, olen oppinut puhumaan mieltä askarruttavista asioista, on silti paljon sellaisia asioita joiden suhteen itsevarmuuteni on edelleen nollissa, ja joista en pysty puhumaan kenelle tahansa. En vain pysty.

Tästä syystä itse, sekä varmasti moni muukin mieluummin olettaa asioita, ja pyörittelee niitä mielessään, kuin että puhuu niistä avoimesti muille, ja ottaa asioista selvää.

Miksi näin ei tee. Siksi, että edelleen tuntee sisimmässään ettei halua kuunnella sitä ivaa ja nauramista, mitä on joskus aiemmin saanut ideoistaan, tunteistaan ja ajatuksistaan kertoessaan.

Otan tämän vielä esiin ajan päästä. Aamulla kaveria selkeästi harmitti hirveesti. Kulki edestakaisin ja oli levoton. Kävi ihan sääliksi, mutta olin kuin ei mitään olisi tapahtunut. 😊

Vähän tuumasin, etten mä oikeasti mitään juoni selän takana. Ja että on harmi, että hälle on sellainen käsitys tullut. Saunottiin ja vähän naurettiin, ettei sentään aloitettu turpaavetokisaa keskenään, että sen verta urbaaneja herrasmiehiä tässä ollaan.😄

Kun otat asian tämän ihmisen kanssa seuraavan kerran puheeksi, pidä huoli siitä että et julkituo sitä varsinaista asiaa, eli tämän toisen ihmisen olettamuksia, siten esille, että toinen voi käsittää tai luulla sun ivaavan naureskellen hän ajatuksiaan ja mielikuviaan, ja siten myös häntä. Eli älä sano asiaasi siten, että sanomisesi otettaisiin automaattisesti läpällä ja vitsinä.

Mä tiedän mistä puhun, enkä epäile yhtään ettetkö pystyisi handlaamaan asian onnistuneesti. Kunhan vaan muistutin. Itse kun ei aina pysty jotain sanoessaan ajattelemaan tai ymmärtämään sitä, miten toinen voi ottaa sanomansa täysin eri tavalla kuin itse on sen tarkoittanut. Toi saattaa olla jo suuri juttu tuolle kertomallesi ihmiselle, että hän ylipäätään uskalsi sulle edes kännissä sanoa mitä mielessä on pyörinyt.

Hyvin hoidettu seuraavana aamuna, ja ylipäätään koko tilanne. 👍

• Anonyymi

Työpaikan täytyy olla aika vakaa ja turvallinen, ettei siellä tule kilpailuasetelmaa työntekijöiden välille, yksityisellä puolellahan laitetaan tarkoituksella tappelemaan paikasta auringossa parempiin tuloksiin kirittämiseksi. Tai sitten tää hoitopuolen ihmeellinen hierarkia, jossa tulokkaita pompotetaan oikein olan takaa. Monet tekevätkin päätöksen pitää yksityiselämänsä erillään ja kaihtaa työtovereiden kanssa hengailua vapaalla. Niitä klikkejä näin muodostuu sinne duunipaikoille, ja toisia nokitaan. Kanalauma. Toisaalta ihminen viettää työpaikalla suuren osan elämästään ja harmi jos aitoa inhimillistä kontaktia ei tätä kautta saa, yksin ihmisten keskelläkin sitten. Joku suhteellisen vapaa työ, jossa ei kilpailutetaan ihmisiä keskenään, vaan kaikilla selkeärajainen oma tehtävänsä, jota toiset tukevat, olisi varmaan ideaali. Ja joku provikkamyynti sitten taas melko raakaa peliä. Ja tietenki joku akateeminen, jossa kilpaillaan apurahoista, suhteillakin, on yks helvetti.

• No periaatteessa ihminen on ideaalitilanteessa ehkä jonkun 1/4-1/5 ajastaan 16-70 vuotiaasta asti töissä.

Ja uskon vahvasti, että työilmapiirin vaikutus työn tulokseen on enemmän kuin puolet...

Työporukka on toinen perhe.... joillekin se ainoa.

Tärkeä osa-alue ihmisille. Totta. 😊

• Anonyymi

Ihmisellä on taipumus ajatella olevansa moraalisesti muita ylempänä, näin tekevät myös murhamiehet vankiloissa. Omille teoille löydetään aina jokin oikeutus, muiden vastaaville ei sitten millään.

• No joo...

Mutta noihin murhaajiin viitaten, ei se aina taida isoista asioista olla kiinni? Itsensä saa äkkiä kiihdytettyä oletuksilla kunnon raivoon. 😬

• Nonii.... Mistähän lie saanut päähänsä?

• No kyllä mulla jotain käsityksiä siitä on, mutta eipä mun tehtävä ole niitä oikoa. Kyllä selviää tyypille ajallaan ihan varmaan. 😊

No kyllä mulla jotain käsityksiä siitä on, mutta eipä mun tehtävä ole niitä oikoa. Kyllä selviää tyypille ajallaan ihan varmaan. 😊

Turhaapa siinä ruveta itse oikoomaan..jokainen löytää oman vastauksensa

• Anonyymi

Hyvä jooh jos väsyttää kammottavasti, näkee itse tuolla on kohde eli sänky sinne pitäisi yrittä mönkiä.... on kohde.

• Anonyymi

Ihmisillä syntyy asioista ja tilanteista mielikuvia, kun tilanteet toistuu mielikuvat vahvistuu helpommin oletukseksi? Joskus kiusallisista mielikuvista voi syntyä myös harhoja? Skitsot on näistä hyvä esimerkki.

• Ehkä ihan ääripäihin tarvitse edes mennä..

• Anonyymi

En oleta että et juonittelisi. Voi hyvinkin olla että juonit. Kun ei varmaksi tiedä niin ei kannata olettaa.

• Helppo varmistaa tuon työkaverin, että juoninko vai en. 😊

• Itse näen olettamisen toisaalta myös vahvuutena. Kun itse valmistauduin vaikka palavereihin niin pakko oli luoda oletuksia esim siitä mitkä ovat vastapuolen tavoitteet neuvotteluissa tai millaisella neuvottelutaktiikalla saapuvat paikalle. On helppo lähteä neuvotteluihin kun miettii omat toimintatavat tai perusteet omille tavoitteilleen jo valmiiksi eikä tarvi niitä siellä enää miettiä.

Samoin työsuojelussa piti olettaa asioita jotta ennaltaehkäisevä työsuojelu saatiin käyntiin. Toisaalta ehkä ennakointi olisi parempi sana tuota kuvaamaan.

• Anonyymi

Luulotietoa... luulo ei ole tiedon väärti kai.

Huvittavahkakin lepojuttu, mene lepäämään ja laita joku peitto kokonaan päälllesi.

• Anonyymi

Miten sinun päivä on muuten mennyt? Onko sateista siellä jossain? :)

• Tuulista ja sateista...

• Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

Tuulista ja sateista...

"Tuulista ja sateista... niin täälläkin!"
        Ihan pien oikaisu minulta, asiaan josta muistaakseni täälläkin narisin.
        Olen ollut yhteydessä kaupungin rakennusvalvontaan ja kaupunkiarkkitehtiin, koska luonani kävi tarkastaja. En maksanut käteisenä, vaikka hän sitä nähdäkseni odotti, jokin kuitti lehtiö kädessään. Mä taisin laukoa suorat sanat hänelle ja käskin poistumaan tontiltani HETI. Mies vastasi ett ihan miten vain, lasku tulee perässä.

Laskua ei ole tullut, mutt talotehtaalta sain pohjapiirrustukset lisäosaan talooni, joka pitäisi rakentaa ens keväänä, jotta olis valmis jo ennen juhannusta. Siinä samalla avauduin myös siitä heidän tekemästään, ilmalämpöpumpun asennuksesta; erilliseen sauna rakennukseen. Yllätys oli ett siellä ei oltu edes tietoisia, koko asiasta. Kävi ilmi ettei ainakaan kukaan heidän väestään ole luonani käynyt, eikä minkäänlaista laskua tekemättömästä työstä heiltä ole tulossa. Sanottiin suoraan mulle, ett luultavammin olen ollut huijauksen kohteena, joka ei ole toteutunut.

Kehotti vielä kääntymään poliisin puheille, jos jotain laskua multa yritetään rahastaa!
        trollikka
        ps. taisit sittenkin olla oikeassa niistä hampaista; alaleuassa on jo vaaleampi ja hieman turvoksissa oleva kohta. Kälyn kanssa kännyssä asiata juteltiin. Viikonloppuna hän tulee käymään ja kertoo oman mielipiteensä asiaan.

• Anonyymi kirjoitti:

"Tuulista ja sateista... niin täälläkin!"
        Ihan pien oikaisu minulta, asiaan josta muistaakseni täälläkin narisin.
        Olen ollut yhteydessä kaupungin rakennusvalvontaan ja kaupunkiarkkitehtiin, koska luonani kävi tarkastaja. En maksanut käteisenä, vaikka hän sitä nähdäkseni odotti, jokin kuitti lehtiö kädessään. Mä taisin laukoa suorat sanat hänelle ja käskin poistumaan tontiltani HETI. Mies vastasi ett ihan miten vain, lasku tulee perässä.

Laskua ei ole tullut, mutt talotehtaalta sain pohjapiirrustukset lisäosaan talooni, joka pitäisi rakentaa ens keväänä, jotta olis valmis jo ennen juhannusta. Siinä samalla avauduin myös siitä heidän tekemästään, ilmalämpöpumpun asennuksesta; erilliseen sauna rakennukseen. Yllätys oli ett siellä ei oltu edes tietoisia, koko asiasta. Kävi ilmi ettei ainakaan kukaan heidän väestään ole luonani käynyt, eikä minkäänlaista laskua tekemättömästä työstä heiltä ole tulossa. Sanottiin suoraan mulle, ett luultavammin olen ollut huijauksen kohteena, joka ei ole toteutunut.

Kehotti vielä kääntymään poliisin puheille, jos jotain laskua multa yritetään rahastaa!
        trollikka
        ps. taisit sittenkin olla oikeassa niistä hampaista; alaleuassa on jo vaaleampi ja hieman turvoksissa oleva kohta. Kälyn kanssa kännyssä asiata juteltiin. Viikonloppuna hän tulee käymään ja kertoo oman mielipiteensä asiaan.

Siellähän on sitten ärhäkkänä sekä äiti ja tytär. 😄

No lapsille putkahtelee eri tahtiin vaikka mitä. Meidän neitillä ei hiukset kasvaneet kunnolla vuoteen, poika taas viipotti jo 10 kk, mutta tyttö vastavuoden ikäisenä. Hampaita en muista milloin putkahteli, mutta äkäiseks teki. Meillä auttoi sellainen purulelu, minkä sai jääkaappiin... viileä tekee hyvää. Mutta mahtaako vielä itse saada osumaan suuhun sen? 😁

• Anonyymi

Varmaan juonitteletkin, kaveri oli nähnyt näennäisystävällisen savolaiskieroilun taakse.

-harmiseikirj-

• Anonyymi

Noh.. jotkut esimiehet puhuvat nuorille vasta taloon tulleille työntekijöille miten mahtavan hyviä työntekijöitä vanhemmat talossa pitkään olleet ovat. Vanhemmille työntekijöille puhutaan miten älyttömän hyviä työntekijöitä nuoret työntekijät ovat. Näin siis saadaankin hyvin käännettyä vanhemmat ja nuoremmat työntekijät toisiaan vastaan ja molemmat tuntemaan itsensä huonommaksi.

Täytynee siis olla tarkkana onko oletuksille jotain perusteita, jolloin oletuksilta usein putoaa pohja eikä ne olekaan oletuksia vaan "opetuksia".

- Sheena

• Anonyymi

Jos olisin ko. ystävä, kysyisin että miksi helvetissä vuodat nettiin meidän kahden keskeisiä juttuja?

• Anonyymi

Tiedä vaikka olet?

• Anonyymi

Pitäähän niitä olettamia olla, mutta ne pitää kumota hypoteesitestauksella. Eli aina otetaan otaksumaksi sellainen minkä EI uskota olevan totta!

• Anonyymi

Nuo rokote-jutut no itsellä on se ykkönen ja aika kakkoselle, jotenkin huvittavaa koko tuo juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe