Polttokennoauto (vetyauto, FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
- polttokennoauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on ajettu normaalissa liikenteessä yli 1000 km.
- polttokennoauton on yksi hyvä puoli on myös ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa.
- myöskään toimintamatka ei lyhene iän myötä kuten käy akkusähköautolle
- polttokennoauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana
Suomi on tällä hetkellä Euroopan ainoa maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.
Vetytankkausasemia Suomeen
8
81
Vastaukset
- Anonyymi
Pohdintaa jo aikaisemmin. Mutta ethän sinä vetyspämmääjä siitä halua välittää kun tämän linkin kautta alunperin löysit tämän paikan keskustella vaan halusit avata uuden avauksen "unohtaen" suuret ongelmat? Eli taidat kärkkyä nyt yhteiskunnan tukien suuntaan eli veroja nostetaan että saadaan kalliit vetytankkausasemat pystyyn?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17044486/vetytankkausaseman-perustaminen- Anonyymi
Euroopan vetyasemat kartta
https://h2.live/en/
Tankki täyteen 5 minuutissa, ajoa liki 700 kilometriä ja päästöt vettä – Suomessa vetyautoja kirittää P2X Solutions
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tankki-tayteen-5-minuutissa-ajoa-liki-700-kilometria-ja-paastot-vetta-suomessa-vetyautoja-kirittaa-p2x-solutions/66f88da3-b3e2-4c8c-9c9d-201123db71fd
- Anonyymi
Norjassa on jo yritetty tähän päästöttömään liikenteeseen siirtymisessä, mutta silti vetyautoja ei saada myytyä kansalle vaikka muutamia vetyasemia on jo ollut monta vuotta. Todistetusti vetyasemia ei kannata rakentaa jos ei halua hävitä omia rahojaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17094777/norjalaiset-eivat-usko-vetyautoihin - Anonyymi
Vetyä joo. Miksei metanolia? Siitäkin saa sähköä. Energiatiheys yli kolminkertainen vetyyn verrattuna. Ei tarvitse painesäiliötä. Tankillisella pääsee tosi pitkälle.
Logistiikka ei tarvitse kalliita muutoksia.- Anonyymi
Metanolia on käytetty jo pitkään polttokennoaggregaateissa silloin kun halutaan hiljaista ja helppoa sähköntuottoa (EFOY). Todennäköisesti vedystä siirrytään nopeassa tahdissa ensin metaanin (maakaasu) käyttöön ja myöhemmin puolikiinteiden tai kiinteiden "polttoaineiden" käyttöön polttokennoissa. Vety on liian kallis polttoaine.
- Anonyymi
On suuri riski että vetytankkausaseman omistajan sijoitus tulee tiensä päähän ennenkuin se on maksettu loppuun vetyautoilijoilla.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17111198/vetyautoilu-on-kallista-valehtelua-varoita-ystaviasi-ajoissa- - Anonyymi
Kaksi muutakin ketjua asemien perustamiseen löytyy:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17055385/vetyaseman-kulujen-kuolettaminen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17044486/vetytankkausaseman-perustaminen - Anonyymi
Valitettavan kallis systeemi, ei siksi tule yleistymään meillä koskaan.
Ajatuksen tasolla hyvä, mutta käytännössä ei ole kannattavaa henkilöautoihin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336524- 356003
- 293324
- 452770
- 342604
- 152278
- 372158
- 161986
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401829En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757