Vaunun käyttö lähinnä vierasmaja huhtikuusta marraskuulle. Silloin siellä nukuttaisiin viikonloppuja. Talven vaunu seisoisi pihassa kylmiltään. Toki lumet pois katolta mutta ei lämmitystä. Retkeilyä satunnaisesti kesä-heinäkuussa. Vaunu ei menisi kausipaikalle vaan omaan pihaan(ei mahdollisuutta katokseen).
Mikä vaunu kestäisi vuosikausien tälläisen käytön? reilulla kympillä saa 2010 vuoden hobbyn/knaussin tai tai sitten 2000mallisen cabbyn tai kaben....
Eli ostaakko vanhan laatuvaunun vai uudemman kevytrakenteisemman.
Kabe ei taida hapertua vanhanakaan(muovia paljon seinissä) vai kuinka?
Vaunun pohjapiirustus tai tyynyjen kuosit ei juuri vaikuta eikä lämmitysjärjestelmäkään vaan se miten se kestää aikaa.
Autolla saa vetää max 1800kg
Rahaa max 15000 ja neljälle punkka pitää löytyä.
Aittaa tai vierasmajaa en osta koska haluan kuitenkin joskus lähteä vaunulla reissuun..
Reilu kymppitonnin vaunu...
16
146
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikki on yksilöitä, paljon hobbyjä kausipaikoilla taivaan alla vaikka täällä niitä huonoina välillä pidetään. 10 vuotta lisää ikää jos valmiiksi vanhaan vaunuun, en lähtisi ostamaan 20 v vanhaa vaikka kuinka kabe onkin.
- Anonyymi
Kun vaunun ostat, niin ensi töiksesi seinien ja katon reunalistat irti ja uudet tiivistemassat väliin, niin vaunu kestää lahoamatta monta vuotta.
- Anonyymi
Älä pura tehtaat laittamia listoja. Vääntyy tai kiinnikkeet katkee ja ei sitten istu kunnolla. Lisää vaan pintaan massaa maalariteipin avulla.
- Anonyymi
Minä taas sanoisin et kausisuoja katolle oli vaunu mikä hyvänsä. Niin että jää edes10mm ilmarakoa.
Kyljet saa näkyä kunhan katto ja hieman etu ja takapäätäkin on suojassa
Pysyy paljon paljon parempana.
Itellä kuiva solifer 1999. Tutkittu ja mitattu- Anonyymi
Hyvin toimi ulkosalla vanha Matkaaja 33 vuotta ja talvipaikallakin oltiin 15 vuotta.
Vuosien aikana huoltoa on tehty parin etupään listan kanssa. Ne on irroitettu ja laitettu uudet tiivistemassat sekä ruuvit. Kattoluukku on vaihdettu kaksi kertaa 25 vuoden aikana.
- Anonyymi
Vaunun kun valitset niin oltava ehdottomasti rumatikki (Trumatic)!
Ilman tuota rumatikkiä vaunun käyttö mahdotonta. - Anonyymi
Älä ainakaan usko mitään mitä rumatikki pippelihemmo kertoo.
Sillä sojottaa heti kun lukee näitä, rassukka on ihan rumatikkifetisti.- Anonyymi
Meillä rumilla on rumatikki.
- Anonyymi
Oikeassa on...rumatikki oltava, vaunu on pian mitään tekemätön jos on Alde lämmitin, joutaa polttopuuvarastoksi.
- Anonyymi
Listoja ei pidä mennä irrottelemaan, mutta kattoluukujen tiivistemassat kannattaa uusia keskimäärin 15 v välein (riippuu missä säilytetty). Vaatii vaan aikaa ja hermoja, kattoluukkujen kehykset kun täytyy irrottaa ja putsata vanhat massat pois. Mattopuukko ja mineraalitärpätti toimii.
Jos lähinnä vierasmajaksi, niin hommaisin 2,5 m leveän vaunun. Vaihtoehtoja minulle olisivat lähinnä Solifer ja Kabe. Kymppitonnillaja allekin löytää hyvän, kunhan näkee hieman vaivaa. - Anonyymi
Vaikka vanhat kattopellit päälle ja puut väliin että jää ilmarako. Uusikaan vaunu ei ole kauaa tiivis. Uskomatonta kun vaunun katoista ei voida tehdä yhtenäisiä muovista puristamalla ja samalla puristuksella esim kattoluukun reunakaulukset. Vähillä rakennemuutoksilla valmistajat pystyisi tekemään tiiviinkin vaunun.
- Anonyymi
Eikös nyt uusimmissa vaunuissa ja autoissa ole niin että katon reunat kaartuu vaaksan verran sivuseinille.
- Anonyymi
Millainen saumarakennus noissa matkailuvaunuissa ja -autoissa on?
Onko kattolevy sivusuunnassa niin lyhyt ettei se levy yllä edes "räystääseen" eli reunaan saakka. Luulisi että kattolevy tulisi yltää aina seinälevyn reunan päälle ja sauma olisi viimeistelty listalla...vai millainen systeemi se on??- Anonyymi
Niinhän sitä luulisi mutta kun ei vaan monessa merkissä ole.
En tiedä mitä nämä vaunujen suunnittelijat oikein ajattelee kun noita tekevät, mitään järkeä ei ratkaisuissa ole. Jossain vaunuissa vielä laitetaan kaikki saumat piiloon erilaisilla peitemuoveille että saumaa ei pääse edes tarkastamaaan ilman mittavaa purkutyötä.
- Anonyymi
Käytännössä lähes kaikki matkailuvaunut ovat tuontapaisessa kaäytössä ja kestävät hyvin. Koska vielä pidät vierasmajana väliajat, säilyy muita paremmin kun todennäköisesti ainakin keväällä ja syksyllä lämmitetään. Tuolla rahalla saa jo ihan kohtuullisia matkailuvaunuja joita ei tarvitse remontoida noin laajalti kuin noissa muutamissa kommenteissa on ehdotettu. Vasta kun hinta menee reippaasti alle kymppitonnin, alkaa löytyä korjattavaa. Suositeltavaa merkkiä ei oikeastaan ole, jokainen on yksilö, joten kannattaa vaan tarkastaa kunto tarkasti ennen kaupantekoa. Eurooppalaismerkitkin käyvät hyvin koska ei ole tarvetta talvimatkailuun.
- Anonyymi
"....kestävät hyvin"??
Silti homeisia ja vesivahinkovaunuja ja autoja on markkinoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336524- 356003
- 293324
- 452770
- 342604
- 152278
- 372158
- 161986
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401829En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757