Vetyauto kannattaa ostaa vasta 2030-luvulla.

Anonyymi

... kun sen on ensin MUUT testanneet ja suuremmat ihmisjoukot kertoneet että miten se toimii SUOMESSA (naapurimaissa). Talvi voi olla seikka mistä on vähemmän tietoa maailmalla kun vetyautoja on käytössä enemmän lämpimissä maissa. Saadaan siihen mennessä aidosti faktatietoa (mittaustuloksia) myös eri autolehtien testien kautta ja oikeasta elämästä eikä vain kauppiaiden ja fanien hypettämistä että miten se auto sitten oikeasti toimii SUOMESSA. Omat epäilykseni on että jos paljon pätkäajoa kylmissä oloissa, niin selvästi pakkasella olevan polttokennoston esilämmittäminen ennen liikkeelle lähtöä ja määränpäässä lopputuuletus sisäisesti vedestä (jäätymisen tuhojen estäminen) vie energiaa ja lisää hieman vedyn kulutusta talvella.... vaikka väitetään ettei vetyautoilussa vähene toimintasäde talvella. Samoin minua askarruttaa kuinka tehokas vetyauton lämmitys on kun on -20c eli riittääkö polttokennon hukkalämpö aidosti auton lämmittämiseen? Kysymysmerkki on miten tekniikka kestää esim. 10 vuotta vaihtelevissa suomen sääoloissa kuten korkeapaine vetykomponenttien (tiivisteiden) tiiveys.... joten antaa ensin muiden testata vetyautot. Jostain syystä vetyautojen valmistajat ei kovinkaan yksityiskohtaisesti halua puhua talviautoilun osalta vaikka talvitestejä ovat tehneet, sillä luulisi tämän nimenomaan olevan valtti vetyautoja myydessä suomeen.

Löytääkö joku Ruotsin ja Norjan vetyautoilusta autotestejä? Ei ehkä ole enään tämän päivän tekniikan testejä vaan vanhempia?

15

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauto on kovin keskeneräinen kokonaisuus jonka suurin puute on älyttömän kallis jakeluverkosto ja vedyn tuotanto joka kuluttaa sähkö 4-5 kertaa enemmän kuin sähköauton kulutus.

    • Anonyymi

      Samoin täyssähkö auto kannattaa ostaa vasta noin kymmenen vuoden kuluttua. Ehkä jo silloin nuo valmistajan toimintamatkat arki ajoissa saattavat pitää jopa paikkansa.

      • Anonyymi

        Tyhmä, mitä tuolla on merkitystä ja miten sen meinasit toteuttaa?


      • Anonyymi

        Valmistajat eivät ilmoita tai lupaa toimintamatkoja. Valmistajat ilmoittavat WLTP-standardin mukaisen arvon, jotta autoja voi verrata keskenään. Näin määrää laki.


      • Anonyymi

        Samoin kannattaa odotella latausverkoston kehittymistä noin kymmenen vuotta. Ehkä niitä sitten on jo riittävästi maanteiden varsilla, ettei tarvitse jonottaa tuntikausia laittaakseen jonkin piuhan autoonsa, ja odottaa siinä vielä se toinen mokoma latausta odotellessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistajat eivät ilmoita tai lupaa toimintamatkoja. Valmistajat ilmoittavat WLTP-standardin mukaisen arvon, jotta autoja voi verrata keskenään. Näin määrää laki.

        No se on ihan sama, kuka sen ilmoittaa. Paikkaansa eivät vaan pidä toimintamatkat tällä hetkellä missään merkissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se on ihan sama, kuka sen ilmoittaa. Paikkaansa eivät vaan pidä toimintamatkat tällä hetkellä missään merkissä.

        "Paikkaansa eivät vaan pidä toimintamatkat tällä hetkellä missään merkissä."

        Syytä lainsäätäjiä? Ei WLTP ole mikään lupaus mistään muusta kuin toimintamatkassa WLTP-syklissä. Tämä arvo on tarkoitettu autojen vertailuun keskenään, ei mihinkään muuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paikkaansa eivät vaan pidä toimintamatkat tällä hetkellä missään merkissä."

        Syytä lainsäätäjiä? Ei WLTP ole mikään lupaus mistään muusta kuin toimintamatkassa WLTP-syklissä. Tämä arvo on tarkoitettu autojen vertailuun keskenään, ei mihinkään muuhun.

        En minä ole syyttämässä ketään, tai mitään. Totean vain sen karun tosiasian, että sähkäreillä ei ajeta sitä matkaa, mitä ilmoituksessa lupaavat, kun toimintamatkat ovat arkiajossa onnettomat. Opettele sinä puolestasi ymmärtämään lukemaasi tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ole syyttämässä ketään, tai mitään. Totean vain sen karun tosiasian, että sähkäreillä ei ajeta sitä matkaa, mitä ilmoituksessa lupaavat, kun toimintamatkat ovat arkiajossa onnettomat. Opettele sinä puolestasi ymmärtämään lukemaasi tekstiä.

        "Totean vain sen karun tosiasian, että sähkäreillä ei ajeta sitä matkaa, mitä ilmoituksessa lupaavat"

        Eli et vieläkään ymmärtänyt. WLTP ei ole minkäänlainen lupaus toimintamatkasta.


    • Anonyymi

      Haloo! Suomessa ei saa vetyä tankattua autoon missään, joten miksi jauhaa mahdottomasta vedystä varteen otettavana vaihtoehtona? Lukekaa miten mahdotonta vihreän vedyn tuottaminen on ylimääräisen sähkön puutteen vuoksi. Tai ihan sama.

    • Anonyymi

      Vety on kiva juttu, mutta ei nykytekniikalla vielä valmis henkilöautokäyttöön.
      Sitten kun vihreää vetyä on saatavilla kohtuulliseen hintaan, niin katsellaan uudestaan.

      Antaa muiden touhuta sen vedyn kanssa ja katsellaan me täällä suomessa, että miten homma lähtee luistamaan.
      Jos näyttää siltä, että hommassa on oikeasti potenttiaalia, niin hypätään sitten mukaan.

      Muutaman vuoden myöhästyminen vetybuumin kuumimmalta aallonharjalta tuskin syöksee suomea perikadon porteille.
      Voi olla niin, että hetken odottelu säästää roimasti yhteiskunnan varoja.

      Olemme vähäväkinen, ostovoimaltaan heikohto ja laajalle alueelle levittäynyt kansa.
      Jo nämä kolme syytä hankaloittaa kummasti vedyn käyttöä henkilöautoissa.

      Kun vetyä aletaan yleisemmin käyttämään, niin henkilöautoliikenne, varsinkaan suomen henkilöautoliikenne ei todellakaan ole jonon ensimmäisenä.
      Siellä on paljon tärkeämpiä käyttökohteita vedylle odottelemassa, joilla saadaan ilmastotekoja paljon kustannustehokkaammin kuin sitä vetyä tankattaisiin henkilöautoihin.

    • Anonyymi

      Polttokennoauto (vetyauto, FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle Suomen olosuhteisiin.

      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km ja uusimmilla malleilla jo yli 800 km yhdellä vetytankillisella.

      Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
      Akkusähköauton lataaminen pikalatureilla lyhentää akkujen elinikää vielä nopeutetulla aikataululla.
      Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.

      Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.

      Vihreän vedyn hankkeita on Suomessa tällä hetkellä jo 14 kpl.

      Neste aloittaa massiivisen vihreän vedyn tuotannon Suomessa ja myös Harjavaltaan rakennetaan vihreän vedyn tuotantolaitos.

      • Anonyymi

        Onkohan tässä yhtään lausetta, joka olisi totta? Ehkä hankkeiden määrä, mutta toteutuma jää nähtäväksi.

        Vetyauton toimintamatka kärsii pahasti talvella, mutta se ei johdu lämmityksestä. Arvaako täällä joku syyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tässä yhtään lausetta, joka olisi totta? Ehkä hankkeiden määrä, mutta toteutuma jää nähtäväksi.

        Vetyauton toimintamatka kärsii pahasti talvella, mutta se ei johdu lämmityksestä. Arvaako täällä joku syyn?

        Ei ole vetyä?


    • Anonyymi

      "Vetyauton toimintamatka kärsii pahasti talvella, mutta se ei johdu lämmityksestä. Arvaako täällä joku syyn?"

      Jostain luin että polttokennoa pitää talvella ensin lämmittää ennenkuin sitä voi aidosti käynnistää. Eli jos on talvella paljon pätkäajoa, niin esilämmitys tyhjentää pientä ajoakkua, jota pitää taas reilummin vedyllä ladata? Toisinsanoen kaupunkiajossa talvella lyhyitä matkoja ajettaessa todella epätaloudellista ajoa koska polttokennon lämmittäminen vie melko paljon energiaa? Onko päätelmäni oikein? Tätä seikkaa halutaan autotehtaiden toimesta salata?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6544
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6023
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2770
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2604
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2288
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1996
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1839
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1757
    Aihe