Luterilaisista kirkoista, katolisesta, ortodoksisesta, ja muslimeista

Anonyymi

Joskus on arveltu että euroopassa teknologia pääsi kehittymään joidenkin ihmisten puhuman kielen takia (niinkuin että jotkut kielet olisivat parempia abstraktiin ajatteluun tai sillai) ja joskus taas on arveltu että ehkä kehityksellä on jotain tekemistä Lutherilaisen uskonnon kehityksen kanssa.

Jotkut ovat myös huomioineet että monissa kristityissä maissa on enemmän tasa-arvoa ja sellaista kuin esim. muslimimaissa. Sanoisin kyllä tähän että myös katolisissa maissa (kuten Ranskassa) ja ortodoksissa maissa (kuten Venäjällä) nämä arvot eivät ole kehittyneet yhtä pitkälle kuin pohjois-Euroopassa.

Kirjassaan “Ye Shall Know Them by Their Fruits” Jason Garcia Portilla tuo esiin tutkimuksia joiden mukaan maissa joissa hallitseva uskonto on "hierarkinen uskonto" on nähty enemmän korruptiota. Hierarkisiin uskontoihin hän sisältää itä-ortodoksiset kirkot, katolisen kirkon, ja islamin.

6

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ote Jason Portillan kirjan luvusta 6 ("Corruption and Religion") sivulta 61:

      Protestantism curbs corruption, in contrast to Roman Catholicism, which tends
      to increase the perceived corruption: (Arruñada, 2010; Chase, 2010; Gerring &
      Thacker, 2004; La Porta et al., 1997, 1999; Lipset & Lenz, 2000; Paldam, 2001;
      Sandholtz & Koetzle, 2000; Woodberry, 2012). Some of the key findings will be
      examined.

      La Porta et al. (1997) found a significant correlation between corruption and the
      percentage of adherents to a hierarchical religion (Roman Catholicism, Eastern
      Orthodox, Islam) in a sample of 33 countries. Hierarchical religions have adverse
      effects on civic engagement, and therefore on corruption (La Porta et al., 1999);
      (Lambsdorff, 2006). La Porta et al. (1999) found a robust predictor of transparency (lower corruption) in the percentage of Protestants.

      • Anonyymi

        Tuon tekstin lähdeviitteiksi hän antaa:

        Arruñada, B. (2010). Protestants and catholics: Similar work ethic, different social ethic. The Economic Journal, 120(547), 890–918.

        Chase, G. (2010). Religion’s impact on corruption. Journal of Business and Economics Perspectives, 5(1), 102–112.

        Gerring, J., & Thacker, S. C. (2004). Political institutions and corruption: The role of unitarism and parliamentarism. British Journal of Political Science, 34(2), 295–330.

        La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., Shleifer, A., & Vishny, R. (1997). Trust in large organisations. American Economic Review, 137(2), 333–338.

        La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., & Vishny, A. S. (1999). The quality of government. Journal of Law, Economics and Organization, 15(1), 222–279.

        Lambsdorff, J. G. (2006). Causes and consequences of corruption: What do we know from a crosssection of countries? In S. Rose-Ackerman (Ed.), International handbook on the economics of corruption (pp. 3–51). Cheltenham: Edward Elgar.

        Lipset, S., & Lenz, G. (2000). Corruption, culture, and markets. In L. E. Huntington (Ed.), Culture matters: How values shape human Progress (pp. 112–125). New York, NY: Basic Books.

        Paldam, M. (2001). Corruption and religion. Adding to the economic model. Kyklos, 54(2–3), 383–414.

        Sandholtz, W., & Koetzle, W. (2000). Accounting for corruption: Economic structure, democracy, and trade. International Studies Quarterly, 44(1), 31–50.

        Woodberry, R. (2012). The missionary roots of liberal democracy. American Political Science Review (APSR), 106(2), 244–274.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Noiden tutkimusten esiin tuoma ajatus on siis että tekninen edistys ja sivilisaation kehitys pääsi pidemmälle Euroopan pohjoispuolella kuin eteläpuolella tuon luterilaisen uskonnon luonteen takia?

      Painokone muuten keksittiin aika paljon samoihin aikoihin joten kai silläkin oli jotain tekemistä asian kanssa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En pystynyt lukemaan jostain syystä Hesarin artikkelia otsakkeella Luterilaisuus johti hyvinvointivaltioon. On vaikea kommentoida kun en tiedä miten teemaa perusteltiin kirjoituksessa. En vaan saanut sitä auki teknisellä välineelläni.
      Ajattelen itse kuitenkin näin. Mielestäni tärkeää ihmisen hengellisen hyvinvoinnin säilyttämiseksi on ymmärrys siitä, ettemme saa ja voi unohtaa hengellisiä arvoja, joilla on todellisin merkitys elämälle ja hyvinvoinnille. Tietenkin jokainen tarvitsee aineellisia asioita sen eri hyödykkeineen ja vaihtoehtoineen, mutta ilman hengellistä ulottuvuutta jäämme sisäisesti vajaamittaisiksi. Olemme tuossa tilanteessa kuin kuivia oksia paahtavan auringon alla.
      Pelkkä aineellinen hyvinvointi ei voi koskaan tuoda pysyvää tyydytyksellistä olotilaa jos tilannetta arvioidaan pidemmällä aikajanalla.

      On hyvä kysyä kuitenkin , onko tosiaan näin, että Luterilaisuus johti hyvinvointivaltioon. Luterilaisissa maissa on arvoja, joita ei kunnioiteta tai yksinkertiasesti ei ole olemassakaan monissa esimerkiksi Lähi-idän maissa. Mainittakoon, että Intiassa on viime vuosina paljon keskusteltu miesvaltaisen yhteiskunnan keskellä elävien naisten heikosta asemasta. Siellä raporttien mukaan raiskataan paljon naisia joka lisää turvattomuutta ja eriarvoisuutta. Tälläkin hetkellä on maita, joissa tasaarvo ei toteudu yhteiskunnassa eikä ehkä tule koskaan toteutumaankaan. Luterilaisessa maailmassa tasaarvo jokseenkin toimii. Tosin en malta olla mainitsematta, että miesten palkkataso vastaavissa naisten työtehtävässä on parempi edelleen myös Luterilaisuuden kyllästämässä yhteiskunnassa. On maita, joissa naisen asema on suorastaan huono uskonnollisten määräysten ja lakin johdosta.
      Luterilaisessa niinsanotussa hyvinvointivaltiossa ihmisistä pyritään pitämään huolta. Meillä on hyvä terveydenhuolto. Ja lapsemme saavat hyvää opetusta koulumaailman eri sektoreilla.
      Jos Luterilaisuus on johtanutkin jonkinasteiseen hyvinvointivaltioon, samaa ei voida sanoa hengellisestä hyvinvoinnista.

      Eri raporttien mukaan kirkoista eroaa edelleen huomattava määrä ihmisiä. Tarkkoja lukuja en muista. Takaisin virtausta täyttämään tyhjät istuimet ei juurikaan ole havaittavissa. Nykypolvemme uutta kasvavaa sukupolvea ei kiinnosta yhä teknistyvässä aikakaudessamme hengellisyys arvoineen. Näiden nuorten ajankäytön valtaavat tietokonepelit ja muut sen kaltaiset asiat.
      Eräässä tutkimuksessa esitettiin vakava ja valitettava ilmiö, kun tarkasteltiin ihmisten uskoa ja uskomuksia korkeimman olemassaoloon, siis usko Jumalaan on hurjassa laskujohteessa meillä Suomessa.b Siksi on hyvä kysyä , että olisiko sittenkin Luterilaisessa hyvinvointivaltiossamme jokin pahasti vääristynyt ja vinossa?
      Uskon että juuri Luterilaisessa ajattelutavassa on syy, miksi ihmisten hengellinen arvomaailma on näivettynyt ja kuivunut. NNuoria ei enää kiinnosta uskonto ja kirkon opetukset. Keski-ikäinen populaatio taas on kaikenlaisten aineellisten hyödykkeiden perässä ja viihde eri variaatioineen ovat heille aikarosvoja kuten varsinkin teineille niin, ettei ihmisille jää enää juurikaan aikaa/kiinnostusta Raamattuun tai ylipäätänsä mihinkään hengellisyyteen liittyvään.

      Tilannetta ei myöskään helpota kirkkojen mukautuvaisuus maailman henkeen ja sen ilmenemismuotoihin. Vastoin Raamatun syvällisiä moraalisia suuntaviivoja, nämä uuden sukupolven niinsanotut ’ miltä minusta tuntuu papit’ haluavat väkisin tuoda moraalisen hyväksynnän uusia raikkaita tuulia kirkkojen tunkkaiseen vanhahtavaan ilmaan salliessaan esimerkiksi samaa sukupuolta olevien kirkolliset vihkimiset. Tämä on yksi syy kirkkojen selvään jäsenkatoon viimeisten vuosien saatteessa. Eikä mikään ihme.
      Varmasti vallitsevaan suuntaukseen vaikuttaa myös huomattavien kirkon edustajien viimeaikaiset kommentit Raamatun uskottavuus ongelmista tai siitä, kuten eläkkeelle jäänyt entinen arkkipiispa totesi, ettei homoseksuaalisuus ole syntiä.
      Ihmettelen myös sitä, millä perusteella jotkut kirkon nykyedustajat epäilevät Raamatun luotettavuutta Jumalan sanana? Miten se voi olla ylipäätäänsä mahdollista? Onhan heidän tärkein peruskirjansa Raamattu. Ja jos kirkon palkkalistoilla olevat työntekijät eivät täysin luota peruskirjaansa eli Raamattuun, miten samaa voidaan odottaa kirkon penkkejä kuluttavilta jäseniltäkään?
      Jos ulkoisesti ja aineellisesti Luterilaisessa hyvinvointivaltiossamme voidaan hyvin, voidaanko samaa väittää hengellisestä hyvinvoinnistamme nykypäivän yhä kovenevassa puristeessa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      164
      4212
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2484
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      155
      2141
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1699
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      80
      1302
    6. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1261
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      31
      1152
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      144
      1112
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      102
      928
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

      Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      115
      840
    Aihe