Kalenteri-raportointiohjelma winkkuun

Anonyymi

Työpaikalla oli aiemmin oma windows-palvelin ja siinä mainio raportointi- ja kalenteritoiminto, jota kaikki 26 työntekijäämme pystyivät käyttämään. Siellä olivat tilavaraukset, autovaraukset ja ajanvaraukset asiakkaille työntekijöittäin. Raportit pystyivät kaikki lukemaan, se oli kuin työpaikan päiväkirja, poissa olleetkin näkivät heti mitä talossa on poissaolon aikana tapahtunut. Myös yhteinen verkkoasema oli käytössä.

2021 tuli uusi innokas dippi johtajaksi ja se heitti niin palvelimen kuin vanhat koneetkin romuksi. Homma jäi sillä vähän kesken kun urahissi vei eteenpäin. Me olemme nyt 2 kk olleet pulassa, mikäön ei toimi, varaukset, levytila jne, kaikki on mennyttä, uusilla läppäreillä, vaikka hienoja ovatkin, jää moni pöytäkoneen homma tekemättä.

Ilmeisesti jotain pilvipalvelua oman palvelimen sijaan
ex pomo oli ajatellut. Nyt henkilökunta piti palaverin, koska toiminta on osin halvaantunut ja talo ei toimi. Päätettiin että jonkinlainen yhteinen levytila ja varaus-kalenterisofta on saatava. Uusissa windowseissa sitä ei ilmeisesti ole sellaisenaan, joku ehdotti teamsia, mutta aika rajoittuneelta vaikuttaa.

Käytössä siis dellin läppärit, langaton sisäverkko, ei palvelinta, windows 11 ja o365 kaikilla. Kertokaas suht edullinen ratkaisu, pitää olla suomenkielinen. N 30 henkeä pitäisi päästä tietoihin käsiksi. Värikopiokoneen sain koplattua mun läppäriin kiinni ja jaettua kaikille, en ole uskaltanut kokeillla, onnistuuko kaikkien tulostus, jossain välissähän oli se rajoitus yhteyksien määrässä voimassa.

Antakaas vähän suuntaviivoja, miten korjaamme uraohjuksen viuhahduksen aiheuttamat vahingot.

7

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt on heikosti asiat jos tuollaista pitää suoli24:ssä kysyä...

      • Anonyymi

        Niin, aiemmin oli IT-tuki, mutta palvelimien kadottua dippi irtisanoi myös ylläpitosopimukset. Tilanne on sen verran vakava, että omistaja tuli nyt aamulla käymään ja sanoi että osa sopimusasiakkaista on irtisanonut sopimukset. Tottakai, kun emme pysty tuottamaan sovittuja palveluja entiseen tapaan.

        Se mikä aamun palaverissa yllätti, oli että omistaja lakkauttaa toimipisteemme ja siirtää sen toiminnot Ouluun. Eli tämä uraohjuksen muutaman kuukauden "visiointivisiitti" johtajana aiheuttaa 28 työtöntä lisää. Semmoisia ne dipit on, varokaa.


    • Anonyymi

      Yleisesti ottaen Microsoft ympäristössä kun menee niin se perustyökalu on MS Office 365, että siitä tarvittavat ominaisuudet. Outlook sähköposti sitten siihen, että viestii yrityksestä ulospäin ja Teams sitten siihen että kommunikoi sisäisesti pitämällä palaverejä, lähettää viestejä ja käyttää tämän kalenteria mihin sopii menemiset.

      Tätä pakettia sitten voi laajentaa tarpeiden mukaan. Asiakaskontaktointia varten yleensä olisi joku CRM ohjelmisto, että pidetään se Teams siitä erossa joka on sisäiseen kommunikointiin. Se mikä CRM järjestelmä sitten sopisi riippuu tarpeista. Ei pysty oikein tarkemmin sanomaan kun ei tiedä toimialaa. Ensihätään olisi hyvä varmistaa se, että löytyy outlookista sähköpostitili jokaiselle, olisi erikseen se joku admin@firma.fi -tili mitä käyttää kokonaisuuden ylläpitoon, millä tekee ohjelmisto ostokset jne. Tämän lisäksi olisi hyvä olla esimerkiksi sähköpostitilit:

      myynti@firma.fi <- käyttää tätä kontaktina mihin asiakkaat kontaktoi ennen kuin ohjaa eteenpäin. Myös yhteystietolomakkeet voivat ohjata tuonne.

      laskut@firma.fi <- käyttää tätä sähköpostitiliä laskuissa yhteystietona

      vikailmoitukset@firma.fi <- käyttää tätä jos myydään vaikka jotain palvelua tai yrityksen järjestelmissä havaitaan häiriö, että vastuuhenkilö näkee sieltä.

      asiakaspalvelu@firma.fi <- tämä tarvitaan melkein joka firmassa.

      ..ja yleensäkin sähköpostitilejä roolin mukaan, että jos henkilö vaihtuu tai on lomilla niin postit kun kiertää rooli -tilin kautta niin pysyy sitten kärryillä mitä on tapahtunut. Hyvin järjestetyt sähköpostitilit toimivat automaattisena päiväkirjana. Nämä siis henkilökohtaisten sähköpostitilien lisäksi.

      Se on hienoa, että yhteisestä verkkoasemasta päästy eroon. Microsoftin tekniikalla mentäessä olisi sitten se MS Office millä saa tiedostot saa jaettua. Tämä toimii kaikista ongelmattomimmin kun kyse on näistä Word, Excel, Powerpoint, PDF jne. tiedostoista. Sitä voi myös muokata yhteistä Excel tiedostoa mikä jaossa ja käyttää sitä työkaluna. Esimerkiksi voi olla autovaraukset tällaisessa.

      Toimialasta riippuen voi tarvita lisää järjestelmiä, esimerkiksi media-alan firmalla voi olla kuvapankkijärjestelmää ja jne.

      Eli vähän tarvitsisi lisää tietoja mikä ominaisuus ei näillä onnistu ja mikä toimiala olisi, että osaisi sanoa tarkemmin mitä tarvitsee lisää.

    • Anonyymi

      Yleisesti ottaen Microsoft ympäristössä kun menee niin se perustyökalu on MS Office 365, että siitä tarvittavat ominaisuudet. Outlook sähköposti sitten siihen, että viestii yrityksestä ulospäin ja Teams sitten siihen että kommunikoi sisäisesti pitämällä palaverejä, lähettää viestejä ja käyttää tämän kalenteria mihin sopii menemiset.

      Tätä pakettia sitten voi laajentaa tarpeiden mukaan. Asiakaskontaktointia varten yleensä olisi joku CRM ohjelmisto, että pidetään se Teams siitä erossa joka on sisäiseen kommunikointiin. Se mikä CRM järjestelmä sitten sopisi riippuu tarpeista. Ei pysty oikein tarkemmin sanomaan kun ei tiedä toimialaa. Ensihätään olisi hyvä varmistaa se, että löytyy outlookista sähköpostitili jokaiselle, olisi erikseen se joku admin@firma.fi -tili mitä käyttää kokonaisuuden ylläpitoon, millä tekee ohjelmisto ostokset jne. Tämän lisäksi olisi hyvä olla esimerkiksi sähköpostitilit:

      myynti@firma.fi - käyttää tätä kontaktina mihin asiakkaat kontaktoi ennen kuin ohjaa eteenpäin. Myös yhteystietolomakkeet voivat ohjata tuonne.

      laskut@firma.fi - käyttää tätä sähköpostitiliä laskuissa yhteystietona

      vikailmoitukset@firma.fi <- käyttää tätä jos myydään vaikka jotain palvelua tai yrityksen järjestelmissä havaitaan häiriö, että vastuuhenkilö näkee sieltä.

      asiakaspalvelu@firma.fi - tämä tarvitaan melkein joka firmassa.

      ..ja yleensäkin sähköpostitilejä roolin mukaan, että jos henkilö vaihtuu tai on lomilla niin postit kun kiertää rooli -tilin kautta niin pysyy sitten kärryillä mitä on tapahtunut. Hyvin järjestetyt sähköpostitilit toimivat automaattisena päiväkirjana. Nämä siis henkilökohtaisten sähköpostitilien lisäksi.

      Se on hienoa, että yhteisestä verkkoasemasta päästy eroon. Microsoftin tekniikalla mentäessä olisi sitten se MS Office millä saa tiedostot saa jaettua. Tämä toimii kaikista ongelmattomimmin kun kyse on näistä Word, Excel, Powerpoint, PDF jne. tiedostoista. Sitä voi myös muokata yhteistä Excel tiedostoa mikä jaossa ja käyttää sitä työkaluna. Esimerkiksi voi olla autovaraukset tällaisessa.

      Toimialasta riippuen voi tarvita lisää järjestelmiä, esimerkiksi media-alan firmalla voi olla kuvapankkijärjestelmää ja jne.

      Eli vähän tarvitsisi lisää tietoja mikä ominaisuus ei näillä onnistu ja mikä toimiala olisi, että osaisi sanoa tarkemmin mitä tarvitsee lisää.

    • Anonyymi

      Yhteiskäytössä oleva värikopiokone voi olla jännä että miten sen taklaisi. Lähinnä se tulostusjono että se voi tehdä jotain jos paljon käyttöä.

      Kai tässä ollut kuitenkin ajatuksena säästää kuluissa, että ei tarvitsisi enää paikallisia palvelimia hyysätä ja että ei tarvitsisi enää maksaa kuukausittain IT-ylläpidosta, sillä liittämällä se MS Office, Windows ja kaikki laitteet yrityksen domainiin Microsoftin pilvessä, se menee hyvin vaivattomaksi ja edulliseksi hallita.

      Paikallisia palvelimia on käytetty aiemmin paljonkin juurikin levyjakoja, tulostinjakoja ja sisäverkossa Active Directoryä varten, eli on se käyttäjien kirjautuminen ja laitteiden nimipalvelu siellä sitten. Tällaisia palvelimia oikeastaan pitäisi olla kaksi kappaletta, että koko firma ei halvaannu siihen kun palvelin hajoaa. Pilvessä oleva MS Office poistaa tuon ongelman, että jos tietokone hajoaa niin ostaa vain uuden liittää kiinni niin toimii, eikä mene kaikki kerralla.

      DNS löytyy sitten tosiaankin reitittimistä että laitteiden IP:t ja nimet voi nakuttaa sinne, tulostimet mukaan lukien, ja Microsoftin pilvi hoitaa sen käyttäjän tunnistautumisen ja tiedostojen jaon. Tämä riittää tavallisesti nykypäivänä mutta toimialasta riippuen voi olla erityisvaatimuksia. Eli kun on laitteiden nimet nakutettu sinne DNS:n niin voi sitten työasemista ottaa yhteyttä nimellä verkkotulostimeen.

      Haitta tässä on se, että tuossa se reititin tulee single point of failureksi tulostimien kanssa, ja valitettavasti joskus menevät niin jumiin että pitää resetoida tai hajoavat, että pitää ostaa uusi. Melkeinpä ostaisin toisen reitittimen backupiksi ja syöttää sinne samat nimet valmiiksi, että jos reititin vikaantuu niin saisi heti laitettua toisen paikalleen kun toista vaikka nollaa tehdastilaan tai vaihtaa uuteen. Reititin on kuitenkin hyvin halpa.

      Mutta jos tämä dippa inssin ajattelema säätö ratkaisu ei käy että välttämättä halutaan AD serverit ja levyjako niin se ei ole mikään edullinen ratkaisu. 2x palvelinta Windows server kahdennuksen konfiguraatio AD konfiguraatio lisenssihelvetti ja koko paskan rakentaminen uusiksi kuukausittainen ylläpito on kallis.

    • Anonyymi

      Miten Kävi?
      saittako pelaavan sydeemin vai vain Lapun luukulle?

    • Anonyymi

      Tilanne on että tuota yksikköä ei enää ole. Puolet silloisista työntekijöistä työttöminä, minä ja 4 muuta töissä omassa firmassa joka tuottaa samantyyppisiä palveluja kuin aiempi työpaikkamme. Homma kusi totaalisesti sormille diplomi-insinöörin keskeneräisten visioiden seurauksena. En silti voi valittaa, elämä kuljettaa eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6744
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6213
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3434
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2900
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2644
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2338
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2046
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1897
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1777
    Aihe