Jos pyöräillessä suuntamerkkiä antaessa sattuu

Anonyymi

Jos pyöräillessä suuntamerkkiä antaessa yllättäen sattuu juuri samaan aikaan takaa ilmestymään kanssapyöräilijä tai sähkölautailija, ja aiheutuu onnettomuus (käsi osuu ja jompi kumpi horjahtaa tms), onko kenen vastuu tilanteessa?

24

104

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta. Ajoneuvon nopeus on myös sovitettava tilanteeseen sopivaksi.

      Tienkäyttäjän on myös ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

      Tuosta saat ainakin vähän vinkkejä.

      • Anonyymi

        Potkulautailijat ja pyöräilijät eivät ymmärrä että voi vahingoittua vakavasti itsekin kun kovassa vauhdissa vaikka vain hipaisee jalankulkijaan ja kaatuu vauhdista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkulautailijat ja pyöräilijät eivät ymmärrä että voi vahingoittua vakavasti itsekin kun kovassa vauhdissa vaikka vain hipaisee jalankulkijaan ja kaatuu vauhdista.

        Sen takia jalankulkijoiden tulee huomioida muut liikenteessä olevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia jalankulkijoiden tulee huomioida muut liikenteessä olevat.

        Kaikkien tienkäyttäjien tulee huomioida että mitä ne muut ympärillä tekevät. Ei voi ennakoida muiden tekemisiä, jos ei tiedä mitä ne muut tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia jalankulkijoiden tulee huomioida muut liikenteessä olevat.

        Taasen joku pyöräilijä tai sähköpotkulautailija, joka luulee, että kaikki muut väistävät tai huomioivat heidät eikä heidän tarvitsisi itse välittää muista!

        Sinun kannattaisi jo opetella tieliikennelaki!

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt! Onnettomuuden sattuessa ei auta, että sanoo, ettei osaa liikennesääntöjä!

        Vaikka kaikkien tienkäyttäjillä on ennakointivelvollisuus niin kyllä ajoneuvojen kuljettajilla, esim. sähköpotkulautailijalla tai pyöräilijällä on jalankulkijoihin nähden myös velvollisuuksia.

        On jopa tuomioita tullut siitä, kun pyöräilijä/sähköpotkulautailija ei ole huomioinut sitä, että jalankulkija saattaa esim. siirtyä sivusuunnassa tai jalankulkija on jopa seissyt paikallaan, kun on ajettu päälle.

        Laissa löytyy myös, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa.
        Laissa löytyy myös, että pyöräilijän tulee erityisesti huomioida lapset, vanhukset jne.

        Edellä mainitut koskee myös sähköpotkulautailijaa, koska siihen sovelletaan samoja liikennesääntöjä kuin pyöräilijöihin.

        Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat olette jokainen velvollinen huomioimaan minut jalankulkijan, joka olen vanhuuseläkkeellä! Mitään paitaa en pistä merkiksi päälle, mutta kun noudatatte tuota kohtaa, että tulee antaa turvallinen tila jalankulkijalle, niin silloin se on kunnossa!

        Turvallinen tila ei ole muutaman kymmenen sentin päästä ja selvästi enemmän.
        Te itse haluaisitte lakiin, että autojen tulisi ohittaa teidän 1,5 m päästä, joten eikö se olisi silloin myös sopiva väli ohitettaessa jalankulkijaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taasen joku pyöräilijä tai sähköpotkulautailija, joka luulee, että kaikki muut väistävät tai huomioivat heidät eikä heidän tarvitsisi itse välittää muista!

        Sinun kannattaisi jo opetella tieliikennelaki!

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt! Onnettomuuden sattuessa ei auta, että sanoo, ettei osaa liikennesääntöjä!

        Vaikka kaikkien tienkäyttäjillä on ennakointivelvollisuus niin kyllä ajoneuvojen kuljettajilla, esim. sähköpotkulautailijalla tai pyöräilijällä on jalankulkijoihin nähden myös velvollisuuksia.

        On jopa tuomioita tullut siitä, kun pyöräilijä/sähköpotkulautailija ei ole huomioinut sitä, että jalankulkija saattaa esim. siirtyä sivusuunnassa tai jalankulkija on jopa seissyt paikallaan, kun on ajettu päälle.

        Laissa löytyy myös, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa.
        Laissa löytyy myös, että pyöräilijän tulee erityisesti huomioida lapset, vanhukset jne.

        Edellä mainitut koskee myös sähköpotkulautailijaa, koska siihen sovelletaan samoja liikennesääntöjä kuin pyöräilijöihin.

        Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat olette jokainen velvollinen huomioimaan minut jalankulkijan, joka olen vanhuuseläkkeellä! Mitään paitaa en pistä merkiksi päälle, mutta kun noudatatte tuota kohtaa, että tulee antaa turvallinen tila jalankulkijalle, niin silloin se on kunnossa!

        Turvallinen tila ei ole muutaman kymmenen sentin päästä ja selvästi enemmän.
        Te itse haluaisitte lakiin, että autojen tulisi ohittaa teidän 1,5 m päästä, joten eikö se olisi silloin myös sopiva väli ohitettaessa jalankulkijaa?

        Normaalijärkinen ihminen kyllä osaa nähdä, etten esittänyt yhtään mitään tuollaista mistä vaahtoat.


    • Anonyymi

      Tuli mieleeni, kun joskus aikaa sitten olin pysäkillä odottamassa bussia. Kun se lähestyi, niin nostin kättä viitatakseni linja-auton pysähtymään. Samaan aikaan minun ja kadun reunan välistä sujahti joku kamikazepyöräilijä kovaa vauhtia. Jos olisin nostanut räpyläni 15 sekuntia myöhemmin, pyöräilijä olisi osunut minuun.

      • Anonyymi

        Ala-arvoista liikennesuunnittelua. Ajoväylä pitäisi kulkea bussipysäkin takaa..


      • Anonyymi

        Pyöräilijä ja sähköpotkulautailija väistävät bussiin tai ratikkaa nousevaa ihmistä sekä myös sieltä poistuvaa. Löytyy tieliikennelaista!

        On sitten kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä niin pyöräilijä ja sähköpotkulautailijan kuuluu väistää. Sekä myös jalkakäytävällä missä pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat laittomista ajavat.

        Aikanaan työpaikan lähelle menevällä bussilla meitä ihmisiä saattoi poistua jopa n. 30 ihmistä samalla pysäkillä, mutta mitä tekivät pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat? Kyseessä tilanteet, jossa he eivät olleet vielä bussin rinnalla. Ajoivat sinne ihmisten joukkoon huutaen väistäkää, kelloa soitellen jne. Suurin osa hieman hiljensi vauhtia, mutta todella harvassa oli ne, jotka väistivät eli pysähtyivät tai hiljensivät vauhtia selvästi ennen pysäkkiä.

        Joku teistä kohta kirjoittaa miksi ette odottaneet, että pyöräilijät menevät ohi!

        Sanottakoon, että siinä oli kesäisin todella vilkas pyöräliikenne. Eli ei bussi voi alkaa odottamaan minuuttikaupalla, että me jalankulkijat pääsemme pois bussista Teidän pyöräilijöiden liikennesääntöjen noudattamuuden takia.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat jo alkaa noudattamaan heitä koskevia liikennesääntöjä!

        Joskus joku sai kolhuja. Huusimme joskus jopa kymmenenkin ihmistä takaisin samalla mitalla. Pysäkkikatoksen takana tiilimuuri ja pysäkkikatoksen edessä n. 1,5 m tilaa ajoradan reunaan.

        On paljon pysäkkejä missä ei voida rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää tai yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää laittaa kulkemaan pysäkin takaa. Pysäkin takana saattaa olla talon seinä, aita, puistoa jne.

        Talot, aidat ym ovat olleet vuosikymmeniä, joten ei niitä voida purkaa sen vuoksi, että pysäkkikatoksen taakse saataisiin pyöräilijöille kulkuväylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ala-arvoista liikennesuunnittelua. Ajoväylä pitäisi kulkea bussipysäkin takaa..

        Sinä lähtisit purkamaan taloja ja aitoja, jotta pyörätie saataisiin kulkemaan bussipysäkin takaa?

        Ei pysäkkejä voida sijoittaa vain sellaisiin paikkoihin missä se onnistuu!

        Pääkaupunkiseudulla ei sitten olisi pahemmin pysäkkejä kuin jossakin lähiöissä, jos jokainen pysäkki pitäisi sijoittaa niin, että pyöräväylä saataisiin kulkemaan pysäkin takaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä lähtisit purkamaan taloja ja aitoja, jotta pyörätie saataisiin kulkemaan bussipysäkin takaa?

        Ei pysäkkejä voida sijoittaa vain sellaisiin paikkoihin missä se onnistuu!

        Pääkaupunkiseudulla ei sitten olisi pahemmin pysäkkejä kuin jossakin lähiöissä, jos jokainen pysäkki pitäisi sijoittaa niin, että pyöräväylä saataisiin kulkemaan pysäkin takaa!

        Jaa että pysäkkejä on sijoitettu myös paikkoihin, missä se ei onnistu? Mitenkäs sekaisin sitä taas ollaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että pysäkkejä on sijoitettu myös paikkoihin, missä se ei onnistu? Mitenkäs sekaisin sitä taas ollaan?

        Samaa mietin itse. Jos pysäkki jostakin löytyy, niin siihen se on onnistuttu sijoittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ala-arvoista liikennesuunnittelua. Ajoväylä pitäisi kulkea bussipysäkin takaa..

        Ajoväylä ei ikinä kulje bussipysäkin katoksen ja ajoradan välistä.

        Mutta kun siitä pääsee suoraan, jos uskaltaa. Ja luottaa matkustajien pysyvän pois edestä. Aina kannattaa säästää metri matkassa, kun se vain on mahdollista. Mitä väliä, vaikka vaarantaa toisten ja oman turvallisuutensa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoväylä ei ikinä kulje bussipysäkin katoksen ja ajoradan välistä.

        Mutta kun siitä pääsee suoraan, jos uskaltaa. Ja luottaa matkustajien pysyvän pois edestä. Aina kannattaa säästää metri matkassa, kun se vain on mahdollista. Mitä väliä, vaikka vaarantaa toisten ja oman turvallisuutensa...

        24 §

        "Raitiovaunusta tai linja-autosta poistuvalle taikka siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla raitiovaunu tai linja-auto oikealta pysäkin kohdalla.

        Ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuvalle tai siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla pyörätiellä linja-auto tai raitiovaunu pysäkin kohdalla."

        Esteetön kulku ja sen antaminen on melko voimakas velvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        24 §

        "Raitiovaunusta tai linja-autosta poistuvalle taikka siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla raitiovaunu tai linja-auto oikealta pysäkin kohdalla.

        Ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuvalle tai siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla pyörätiellä linja-auto tai raitiovaunu pysäkin kohdalla."

        Esteetön kulku ja sen antaminen on melko voimakas velvollisuus.

        Tämä on kyllä jotain, mitä en ymmärrä. Siis että jotkut eivät tiedä eivätkä ymmärrä, että pyöräillessä on tuollainen velvollisuus. Sehän on itsellekin mukavampaa ja turvallisempaa joko kiertää ne ihmiset tai sitten pysähtyä ja odottaa, että väylä on vapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä ja sähköpotkulautailija väistävät bussiin tai ratikkaa nousevaa ihmistä sekä myös sieltä poistuvaa. Löytyy tieliikennelaista!

        On sitten kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä niin pyöräilijä ja sähköpotkulautailijan kuuluu väistää. Sekä myös jalkakäytävällä missä pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat laittomista ajavat.

        Aikanaan työpaikan lähelle menevällä bussilla meitä ihmisiä saattoi poistua jopa n. 30 ihmistä samalla pysäkillä, mutta mitä tekivät pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat? Kyseessä tilanteet, jossa he eivät olleet vielä bussin rinnalla. Ajoivat sinne ihmisten joukkoon huutaen väistäkää, kelloa soitellen jne. Suurin osa hieman hiljensi vauhtia, mutta todella harvassa oli ne, jotka väistivät eli pysähtyivät tai hiljensivät vauhtia selvästi ennen pysäkkiä.

        Joku teistä kohta kirjoittaa miksi ette odottaneet, että pyöräilijät menevät ohi!

        Sanottakoon, että siinä oli kesäisin todella vilkas pyöräliikenne. Eli ei bussi voi alkaa odottamaan minuuttikaupalla, että me jalankulkijat pääsemme pois bussista Teidän pyöräilijöiden liikennesääntöjen noudattamuuden takia.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat jo alkaa noudattamaan heitä koskevia liikennesääntöjä!

        Joskus joku sai kolhuja. Huusimme joskus jopa kymmenenkin ihmistä takaisin samalla mitalla. Pysäkkikatoksen takana tiilimuuri ja pysäkkikatoksen edessä n. 1,5 m tilaa ajoradan reunaan.

        On paljon pysäkkejä missä ei voida rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää tai yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää laittaa kulkemaan pysäkin takaa. Pysäkin takana saattaa olla talon seinä, aita, puistoa jne.

        Talot, aidat ym ovat olleet vuosikymmeniä, joten ei niitä voida purkaa sen vuoksi, että pysäkkikatoksen taakse saataisiin pyöräilijöille kulkuväylä.

        Olin kerran pysäkillä ja matkustajien poistuessa bussista, ohi kaahaava tavarapyöräilijä kiroili ankarasti kun jalankulkijat olivat jäädä alle ja joutui hieman väistämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on kyllä jotain, mitä en ymmärrä. Siis että jotkut eivät tiedä eivätkä ymmärrä, että pyöräillessä on tuollainen velvollisuus. Sehän on itsellekin mukavampaa ja turvallisempaa joko kiertää ne ihmiset tai sitten pysähtyä ja odottaa, että väylä on vapaa.

        Löytyy valitettavasti yllättävän paljon ihmisiä, jotka eivät tunne liikennesääntöjä tarpeeksi hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy valitettavasti yllättävän paljon ihmisiä, jotka eivät tunne liikennesääntöjä tarpeeksi hyvin.

        Juu, ja haluavat toimia myös itsensä kannalta hankalasti. Pyörällä on pakko ajaa ihmisten keskelle, ja autolla ajaa korkean reunakiven yli jalkakäytävälle parkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoväylä ei ikinä kulje bussipysäkin katoksen ja ajoradan välistä.

        Mutta kun siitä pääsee suoraan, jos uskaltaa. Ja luottaa matkustajien pysyvän pois edestä. Aina kannattaa säästää metri matkassa, kun se vain on mahdollista. Mitä väliä, vaikka vaarantaa toisten ja oman turvallisuutensa...

        Täällä pääkaupunkiseudulla on todella paljon bussipysäkkejä katoksineen, jotka ovat lähes takana olevassa aidassa tai talossa kiinni!

        Monessa paikkaa, jopa Helsingin keskustan tietämillä, pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tai rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä, kulkee bussipysäkin katoksen ja ajoradan välistä!

        Kannattaa nyt jalkautua katsomaan tai voi myös pyöräillä!

        Esimerkkinä voin nyt sinulle kertoa yhden: Porkkalankatu 11, jossa bussipysäkkikatos on Helsingin Energian eli Helenin aidassa kiinni ja sen edestä ja ajoradan välistä menee rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Ja ne molemmat ovat todella kapeita väyliä. Siinä on todella vilkas pyörätie eikä ne raukat pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat paljon väistä, koska muuten ennätys menee!

        Pitääkö Helenin siirtää tiilimuuria?

        Katsos se niin, että tilaa ei ole aina joka paikassa ellei sitten sitä oteta esim. ajoradalta.


    • Anonyymi

      Melko spekulatiivistä.

      • Anonyymi

        No ei, vaan aloitus perustuu kokemuksiin, jotka eivät onneksi ole vielä johtaneet vaarallisempaan. Joitakin kertoja, kun on ollut aikeissa kääntyä ja näyttää/näyttänyt suuntamerkkiä, onkin takaa suhahtanut joku ohi. Sähkölaudat taas lisääntyneet niin valtavasti, ja ovat hiljaisia, että niiden kanssa joutuu olemaan todella tarkkana. Vielä kun tiedetään, että näiden molempien käyttäjissä on vähemmän liikennesääntöjä tuntevia, että niistä välittäviä.
        Ja itse asiassa aloituksen huoli pätee myös vastaantuleviin. Tiukoissa kevlimutkissa, etenkin liikenneympyröiden vieressä, jos heikko näkyvyys, käsi pitkällä sojottaessa voi tulla myös vaaratilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei, vaan aloitus perustuu kokemuksiin, jotka eivät onneksi ole vielä johtaneet vaarallisempaan. Joitakin kertoja, kun on ollut aikeissa kääntyä ja näyttää/näyttänyt suuntamerkkiä, onkin takaa suhahtanut joku ohi. Sähkölaudat taas lisääntyneet niin valtavasti, ja ovat hiljaisia, että niiden kanssa joutuu olemaan todella tarkkana. Vielä kun tiedetään, että näiden molempien käyttäjissä on vähemmän liikennesääntöjä tuntevia, että niistä välittäviä.
        Ja itse asiassa aloituksen huoli pätee myös vastaantuleviin. Tiukoissa kevlimutkissa, etenkin liikenneympyröiden vieressä, jos heikko näkyvyys, käsi pitkällä sojottaessa voi tulla myös vaaratilanteita.

        Itse katson aina taakse ennen kääntymistä. Tämä juuri siksi, että sieltä saattaa olla joku menossa ohi. Jos on, niin annan mennä ennen kuin käännyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei, vaan aloitus perustuu kokemuksiin, jotka eivät onneksi ole vielä johtaneet vaarallisempaan. Joitakin kertoja, kun on ollut aikeissa kääntyä ja näyttää/näyttänyt suuntamerkkiä, onkin takaa suhahtanut joku ohi. Sähkölaudat taas lisääntyneet niin valtavasti, ja ovat hiljaisia, että niiden kanssa joutuu olemaan todella tarkkana. Vielä kun tiedetään, että näiden molempien käyttäjissä on vähemmän liikennesääntöjä tuntevia, että niistä välittäviä.
        Ja itse asiassa aloituksen huoli pätee myös vastaantuleviin. Tiukoissa kevlimutkissa, etenkin liikenneympyröiden vieressä, jos heikko näkyvyys, käsi pitkällä sojottaessa voi tulla myös vaaratilanteita.

        Elämäsi on aika lailla kunnossa, jos tämä on ongelmistasi se nettiin avautumisen arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäsi on aika lailla kunnossa, jos tämä on ongelmistasi se nettiin avautumisen arvoinen.

        Mutta sinulla menee hyvin, kun olet päässyt asemaan, jossa saa päättää, mistä muut saavat kirjoittaa ja mistä ei. Hienoa, kun joku saavuttaa jotain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6484
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5973
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2740
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2268
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1976
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1819
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe