Oli vanhan termostaatin liitinrunko liitinruuvien väliltä hiiltynyt sähköä johtavaksi. Muovi on sellaista mustaa kovaa "bakeliittia". Onko tämä hiiltymisominaisuus vain noiden vanhojen muovien ominaisuus, vai hiiltyvätkö nykyisetkin muovilaadut yhtä lailla?
Johtavaksi hiiltyvä sähköeriste
12
128
Vastaukset
- Anonyymi
Yksi syy kaapeleiden kuormitusrajoille on, että kuori hiiltyy ja muuttuu tummaksi. Eriste ei enää ole eriste vaan alkaa johtamaan sähköä.
- Anonyymi
Kyllä ne nykyisetkin hiiltyy. Yleisin ongelma on huono liitos joka kuumenee. Harvemmin tehoja siirretään niin paljon, että se aiheuttaisi kuumenemisen.
- Anonyymi
Rapsuttelin sen hiiltyneen bakeliitin pois. Aikamoinen monttu siihen olikin palanut, täytin montun epoksiliimalla. Hiihtymän kautta oli vastusmittarin mukan 35 ohmin "oikosulku", nyt ei mittari värähdäkään edes isoimmalla alueellakaan.
- Anonyymi
Minkä termostaatin? Eli noin 1500w teho kulkenut johonkin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä termostaatin? Eli noin 1500w teho kulkenut johonkin?
600W sähkölämmittimen termostaatti. Ollut jotain ukkosylilyöntiä tai pintavirtaa liitinruuvista toiseen, josta saanut alkunsa?
- Anonyymi
Vau, aivan mahtavaa, mitähän näin kätevää seuraavaksi?
- Anonyymi
Siinä jää kädettömät suu auki ihmettelemään. 😎
- Anonyymi
Kerran oli mulla eräs auto, ja kauan omistusajan jälkeen sille mallisarjalle oli ilmaantunut Trafilla takaisinkutsu, selityksenä virtalukon jokin eriste "rasva", joka vanhemmiten on saattanut muuttua sähköä johtavaksi, ilmeisesti joitakin autopaloja aiheuttanut. Kuka noista tietää miten eri materiaalit käyttäytyvät ikäännyttyään.
Vanhemmissa tietokoneissakin muovikuoret on vuosikymmeniä ikäännyttyään alkaneet kellastua ja kaikki varmaan jo tietääkin miten hauraita hyvin vanhat muoviosat ovat, murenevat suunnilleen käsiin.- Anonyymi
Sähköautot ovatkin vanhetessaan hengenvaarallisia ja uutenakin kun vikaantuvat tai ajaa kolarin.
- Anonyymi
Hauskoja kokemuksia autojen sisätilanlämmittimistä.
Lämmitin n:o 1 rupesi polttamaan satunnaisesti sulaketta. Lopulta syy selvisi, kun liitosjohtoon (kumikaapeli) paloi reikä. "suolistin" kaapelia vähän enemmän, todetakseni, että pehmeän kumikuoren sisään oli leivottu jäykät muovikuorelliset johtimet, joiden kuori oli hajonnut ihan murusiksi. Varmaankin siitä syystä, ettei kestänyt pakkasessa taivuttelua. Moni kakku päältä kaunis....
Lämmitin n:o 2 taas (päällepäin Calixin oloinen kiinankopio) taas yllätti sillä, ettei lähtrenyt puhalllin pyörimään. Sattumalta huomasin moisen pistäessäni piuhaa tolppaan kiinni.
Kädessä pyöretellen ilmeni, että puhaltimen moottori & siipipyöräpaketti kolisi kotelon sisällä ihan irrallaan. Tällekin ruumiinavaus, missä paljastui, että heikkolaatuinen muovi oli vanhetessaan kovettunut ja haurastunut, jolloin kaikki moottorin kiinnikkeet olivat pettäneet. Ja tämä vain parin vuoden ikäisessä vehkeessä. Irrallaan moottori "kaatui" niin, että siipipyörä kiilautui jumiin. Onneksi huomasin heti, koska muutoin olisi testettu, onko kinkit asentaneet oikeasti toimivia ylilämpösuojia vai pelkät feikit.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hauskoja kokemuksia autojen sisätilanlämmittimistä.
Lämmitin n:o 1 rupesi polttamaan satunnaisesti sulaketta. Lopulta syy selvisi, kun liitosjohtoon (kumikaapeli) paloi reikä. "suolistin" kaapelia vähän enemmän, todetakseni, että pehmeän kumikuoren sisään oli leivottu jäykät muovikuorelliset johtimet, joiden kuori oli hajonnut ihan murusiksi. Varmaankin siitä syystä, ettei kestänyt pakkasessa taivuttelua. Moni kakku päältä kaunis....
Lämmitin n:o 2 taas (päällepäin Calixin oloinen kiinankopio) taas yllätti sillä, ettei lähtrenyt puhalllin pyörimään. Sattumalta huomasin moisen pistäessäni piuhaa tolppaan kiinni.
Kädessä pyöretellen ilmeni, että puhaltimen moottori & siipipyöräpaketti kolisi kotelon sisällä ihan irrallaan. Tällekin ruumiinavaus, missä paljastui, että heikkolaatuinen muovi oli vanhetessaan kovettunut ja haurastunut, jolloin kaikki moottorin kiinnikkeet olivat pettäneet. Ja tämä vain parin vuoden ikäisessä vehkeessä. Irrallaan moottori "kaatui" niin, että siipipyörä kiilautui jumiin. Onneksi huomasin heti, koska muutoin olisi testettu, onko kinkit asentaneet oikeasti toimivia ylilämpösuojia vai pelkät feikit....Kannattaako ostaa puolen kymmentä tulipalon aloittajaa vai ostaa kerralla se kunnollinen lämmitin? Maksaa jotain 50e.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaako ostaa puolen kymmentä tulipalon aloittajaa vai ostaa kerralla se kunnollinen lämmitin? Maksaa jotain 50e.
N:o 1 ei ollut oman autoni lämmitin, joten syytön siihen ole. N:o 2 meni kyllä omaan piikkiin.
Molemmat kyllä hyviä opetuksia siitä, miten päällisin puolin kelvollisen oloinen vehje voi olla ihan paskoista materiaaleista tehty.
Eikä merkkivalmstajakaan aika laatua takaa. Halpuutus on muotia ja kiinan pojat muutenkin ketterästi vaihtaa materiaalit halvempiin ja liitosjohdot lyhyempiin sen jälkeen, kun on tehtaan mallikappaleet hyväksytty ja tuotanto laitettu käyntiin.
Ns piraatit saattavat tulla ihan samalta valmistuslinjalta kuin merkkituotteet. Pojat vaan tekee vähän enemmän vekottimia kuin mitä asiakas tilasi. Tuli hyvin ilmi, kun jostain elektroniikkavehkeestä antoi valmistaja ohjeeksi, että pitää laite avata ja jostain mikropiiristä (jonka valmistuttaja toimittanut?) piti lukea kaikki merkinnät. Siellä oli koodeissa joku pieni ero aidon ja piraatin välillä.... aika päivänselvää, että samassa tehtaassa molemmat tehty!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336864- 386324
- 293474
- 452950
- 342684
- 152368
- 372188
- 162056
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481917En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191787