Johtavaksi hiiltyvä sähköeriste

Anonyymi

Oli vanhan termostaatin liitinrunko liitinruuvien väliltä hiiltynyt sähköä johtavaksi. Muovi on sellaista mustaa kovaa "bakeliittia". Onko tämä hiiltymisominaisuus vain noiden vanhojen muovien ominaisuus, vai hiiltyvätkö nykyisetkin muovilaadut yhtä lailla?

12

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi syy kaapeleiden kuormitusrajoille on, että kuori hiiltyy ja muuttuu tummaksi. Eriste ei enää ole eriste vaan alkaa johtamaan sähköä.

    • Anonyymi

      Kyllä ne nykyisetkin hiiltyy. Yleisin ongelma on huono liitos joka kuumenee. Harvemmin tehoja siirretään niin paljon, että se aiheuttaisi kuumenemisen.

    • Anonyymi

      Rapsuttelin sen hiiltyneen bakeliitin pois. Aikamoinen monttu siihen olikin palanut, täytin montun epoksiliimalla. Hiihtymän kautta oli vastusmittarin mukan 35 ohmin "oikosulku", nyt ei mittari värähdäkään edes isoimmalla alueellakaan.

      • Anonyymi

        Minkä termostaatin? Eli noin 1500w teho kulkenut johonkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä termostaatin? Eli noin 1500w teho kulkenut johonkin?

        600W sähkölämmittimen termostaatti. Ollut jotain ukkosylilyöntiä tai pintavirtaa liitinruuvista toiseen, josta saanut alkunsa?


    • Anonyymi

      Vau, aivan mahtavaa, mitähän näin kätevää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Siinä jää kädettömät suu auki ihmettelemään. 😎


    • Anonyymi

      Kerran oli mulla eräs auto, ja kauan omistusajan jälkeen sille mallisarjalle oli ilmaantunut Trafilla takaisinkutsu, selityksenä virtalukon jokin eriste "rasva", joka vanhemmiten on saattanut muuttua sähköä johtavaksi, ilmeisesti joitakin autopaloja aiheuttanut. Kuka noista tietää miten eri materiaalit käyttäytyvät ikäännyttyään.
      Vanhemmissa tietokoneissakin muovikuoret on vuosikymmeniä ikäännyttyään alkaneet kellastua ja kaikki varmaan jo tietääkin miten hauraita hyvin vanhat muoviosat ovat, murenevat suunnilleen käsiin.

      • Anonyymi

        Sähköautot ovatkin vanhetessaan hengenvaarallisia ja uutenakin kun vikaantuvat tai ajaa kolarin.


      • Anonyymi

        Hauskoja kokemuksia autojen sisätilanlämmittimistä.

        Lämmitin n:o 1 rupesi polttamaan satunnaisesti sulaketta. Lopulta syy selvisi, kun liitosjohtoon (kumikaapeli) paloi reikä. "suolistin" kaapelia vähän enemmän, todetakseni, että pehmeän kumikuoren sisään oli leivottu jäykät muovikuorelliset johtimet, joiden kuori oli hajonnut ihan murusiksi. Varmaankin siitä syystä, ettei kestänyt pakkasessa taivuttelua. Moni kakku päältä kaunis....

        Lämmitin n:o 2 taas (päällepäin Calixin oloinen kiinankopio) taas yllätti sillä, ettei lähtrenyt puhalllin pyörimään. Sattumalta huomasin moisen pistäessäni piuhaa tolppaan kiinni.

        Kädessä pyöretellen ilmeni, että puhaltimen moottori & siipipyöräpaketti kolisi kotelon sisällä ihan irrallaan. Tällekin ruumiinavaus, missä paljastui, että heikkolaatuinen muovi oli vanhetessaan kovettunut ja haurastunut, jolloin kaikki moottorin kiinnikkeet olivat pettäneet. Ja tämä vain parin vuoden ikäisessä vehkeessä. Irrallaan moottori "kaatui" niin, että siipipyörä kiilautui jumiin. Onneksi huomasin heti, koska muutoin olisi testettu, onko kinkit asentaneet oikeasti toimivia ylilämpösuojia vai pelkät feikit....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskoja kokemuksia autojen sisätilanlämmittimistä.

        Lämmitin n:o 1 rupesi polttamaan satunnaisesti sulaketta. Lopulta syy selvisi, kun liitosjohtoon (kumikaapeli) paloi reikä. "suolistin" kaapelia vähän enemmän, todetakseni, että pehmeän kumikuoren sisään oli leivottu jäykät muovikuorelliset johtimet, joiden kuori oli hajonnut ihan murusiksi. Varmaankin siitä syystä, ettei kestänyt pakkasessa taivuttelua. Moni kakku päältä kaunis....

        Lämmitin n:o 2 taas (päällepäin Calixin oloinen kiinankopio) taas yllätti sillä, ettei lähtrenyt puhalllin pyörimään. Sattumalta huomasin moisen pistäessäni piuhaa tolppaan kiinni.

        Kädessä pyöretellen ilmeni, että puhaltimen moottori & siipipyöräpaketti kolisi kotelon sisällä ihan irrallaan. Tällekin ruumiinavaus, missä paljastui, että heikkolaatuinen muovi oli vanhetessaan kovettunut ja haurastunut, jolloin kaikki moottorin kiinnikkeet olivat pettäneet. Ja tämä vain parin vuoden ikäisessä vehkeessä. Irrallaan moottori "kaatui" niin, että siipipyörä kiilautui jumiin. Onneksi huomasin heti, koska muutoin olisi testettu, onko kinkit asentaneet oikeasti toimivia ylilämpösuojia vai pelkät feikit....

        Kannattaako ostaa puolen kymmentä tulipalon aloittajaa vai ostaa kerralla se kunnollinen lämmitin? Maksaa jotain 50e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako ostaa puolen kymmentä tulipalon aloittajaa vai ostaa kerralla se kunnollinen lämmitin? Maksaa jotain 50e.

        N:o 1 ei ollut oman autoni lämmitin, joten syytön siihen ole. N:o 2 meni kyllä omaan piikkiin.

        Molemmat kyllä hyviä opetuksia siitä, miten päällisin puolin kelvollisen oloinen vehje voi olla ihan paskoista materiaaleista tehty.

        Eikä merkkivalmstajakaan aika laatua takaa. Halpuutus on muotia ja kiinan pojat muutenkin ketterästi vaihtaa materiaalit halvempiin ja liitosjohdot lyhyempiin sen jälkeen, kun on tehtaan mallikappaleet hyväksytty ja tuotanto laitettu käyntiin.

        Ns piraatit saattavat tulla ihan samalta valmistuslinjalta kuin merkkituotteet. Pojat vaan tekee vähän enemmän vekottimia kuin mitä asiakas tilasi. Tuli hyvin ilmi, kun jostain elektroniikkavehkeestä antoi valmistaja ohjeeksi, että pitää laite avata ja jostain mikropiiristä (jonka valmistuttaja toimittanut?) piti lukea kaikki merkinnät. Siellä oli koodeissa joku pieni ero aidon ja piraatin välillä.... aika päivänselvää, että samassa tehtaassa molemmat tehty!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6864
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6324
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3474
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2950
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2684
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2056
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1917
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1787
    Aihe