Sähköautojen akut kestävät koko autojen eliniän ajan

Anonyymi

Hybridiautojen akut suunnitellaan ja valmistetaan kuitenkin hieman eri tavalla ja kestämään suurempaa syklimäärää rajummalla käytöllä. Vaikka lataushybridin akku ajettaisiin ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti aivan hyvin odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa auton rangessa muutoksia.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kysy-autoista-mika-lataamistapa-on-sahkoauton-akun-kayttoian-kannalta-paras/

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kysy-autoista-onko-parempi-pitaa-sahkoauto-aina-latauksessa-vai-ajaa-akku-lahes-tyhjaksi/

41

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli akun ja koko sähkölelun kesto on tuollaiset 6-8 vuotta.

      • Anonyymi

        Ei, vaan 15 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan 15 vuotta.

        Puolet korkeintaan tuosta, eli 7,5 vuotta.
        Koeta typerä patteritero nyt käsittää tämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolet korkeintaan tuosta, eli 7,5 vuotta.
        Koeta typerä patteritero nyt käsittää tämä.

        On sulla erikoiset näkemykset. On todella.


      • Anonyymi

        Akkutakuut on kuitenkin 8vuotta, joten sieltä vaan uudet akut ilmaiseksi autoon, eli auton turvallinen käyttöikä on 12-16 vuotta.
        Mitä hönökkä tähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkutakuut on kuitenkin 8vuotta, joten sieltä vaan uudet akut ilmaiseksi autoon, eli auton turvallinen käyttöikä on 12-16 vuotta.
        Mitä hönökkä tähän?

        Patteriterojen valheellisilla jutuilla voisi pyyhkäistä vaikka tuolta pakaroiden välistä, vaan siinähän sotkeentuisi puhtaat pakarat.
        Mitäs patterihönö tähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla erikoiset näkemykset. On todella.

        Patteriterojen kommentit nyt ovat aina erikoisia, eli silkkaa fuulaa.


      • Anonyymi

        Kylläpä polttopellellä on taas vaikeeta...


      • Anonyymi

        Siis lataushybridin pieni akku kestää ankaraa käyttöä ainakin yli 10 vuotta. Sähköauton isompi akku kestää paljon pidempään, siis 2-3 kertaa pidempään.


    • Anonyymi

      Minulla on viisi vuotta vanha Prius Plug-in Hybrid ja akku näyttää yhtä suurta ajomatkaa kuin uutena ja oli juuri 90.000 km:n huollon testissä täysin uuden veroinen.

      • Anonyymi

        Näin se on, akkujen kesto ei ole ongelma.


    • Anonyymi

      Ettei vaan toyotan akut hyydy tulevina vuosina, Japan on tunnetusti kallis varaosa kauppias?🧐

    • Anonyymi

      Sehän on sitten loistavaa, vielä kun teknologianteollisuuden ansiotaso sallisi sellaisen ostaa

    • Anonyymi

      Kyllä ne sähköautojen ajoakut kestää noin 20 vuotta vähintään loppupäässä kakkosautona jolla pörrätään vain lähiseuduilla. Ihmisillä on vain suuria pelkoja kun helposti verrataan kännyköiden akkuihin joissa hieman eri akkukemiaa ja latauskulttuuria. Sähköautovastaiset myös väittävät ettei akut kestä mitään ja koittavat valhellaan kateellisina vähentää sähköautojen suosiota.

      "Nykyaikaisen täyssähköauton akun tyypillinen kennovalmistajien ilmoittama sykli-ikä on noin 1 500–3 000 täyttä sykliä, jonka jälkeen valmistaja lupaa alkuperäisestä kapasiteetista olevan jäljellä vielä 80 %. 100 kWh akulla ja tyypillisellä 20 kWh/100 km kulutuksella päästään siis 2 000 syklillä n. MILJOONA KILOMETRIÄ, ja akkukapasiteettia olisi silti jäljellä vielä vähintään 80 kWh (eli auton toimintamatka olisi pienentynyt noin 500 km:stä 400 km:iin)."

      Tuosta voi peilata että pienemmätkin akut vanhemmallakin tekniikalla kestää VÄHINTÄÄN 300 000km.

      https://www.is.fi/autot/art-2000006496468.html

      Ja tässä Teslalla ajettu 600 000km taksina kunnes akku hyytyi.

      "Nyyssönen osti Teslan taksikäyttöön uutena viisi vuotta sitten. Auto oli viaton ja huoleton 300 000 kilometriin saakka.

      – Tämä oli pari vuotta vanha, kun ohjaustehostin hajosi. Se maksoi 6 000 euroa. Harmittaa vieläkin.

      Tämän jälkeen huolettomia kilometrejä kertyi toiset 300 000. Viime tammikuussa, kun autolla oli ajettu noin 600 000 kilometriä, auton akku vaikutti olevan vielä hyvässä kunnossa. Se oli menettänyt varauskykyään 10 prosenttia.

      Sitten Tesla alkoi käyttäytyä oudosti.

      – Mittari näytti 60 kilometrin ajomatkaa, mutta sitten akku vain hyytyi, Nyyssönen sanoo"

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ari-nyyssosen-tesla-on-yksi-eniten-ajetuista-koko-maailmassa-takuutakin-viela-kolme-vuotta-jaljella-jos-saisin-talla-sen-miljoonan-ajettua/7637584

    • Anonyymi

      Hynyn ilmoituksen mukaan polttokennot kestää 160tkm, ihan vaan vertailun vuosi vety intoilijalle tiedoksi.

    • Anonyymi

      Naaourilla on kymmenen vuotta vanha Tesla ja akut ovat täydin uudenveroiset.

      • Anonyymi

        Eivät varmasti oöe.


    • Anonyymi

      Elin ikä loppuu kun akku hajoaa. on hyvä olla köyhä ei ole lataus ongelmia

    • Anonyymi

      "Sähköautojen akut kestävät koko autojen eliniän ajan"

      Otsikossa on tahatonta sarkasmia mukana. Kun akut lakkaavat toimimasta, korjaaminen on niin kallista, että koko auto on ongelmajätettä.

      • Anonyymi

        Väärin kirjoitettu.


    • Anonyymi

      Aloittaja höpisee. Kuvitteleeko joku että VAG plugarin akku kestää 10v eli liki 4000 täyttä latausta. Oikeastaan kun akkun on pieni niin päivässä pitää ladata pariin kertaa.

      • Anonyymi

        VAG:n akulla talvisin pääsee vain viidesosan siitä mitä kesällä. Tutkipa tuota.


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus tosiaan (kestää koko auton eliniän ). Kun akku loppuu niin auto lähtee romulaan,se on sen elinikä

      • Anonyymi

        Luepas tuo aloituksen teksti uudestaan:

        "Vaikka lataushybridin akku ajettaisiin ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti aivan hyvin odottaa YLI KYMMENEN VUODEN KÄYTTÖIKÄÄ ilman, että käyttäjä huomaa auton rangessa muutoksia."


    • Anonyymi

      Älä kirjoita paskaa, toimintamatka lyhenee. Akku menettää varauskykyä ajan kanssa.

    • Anonyymi

      Kuka uskaltaa ostaa yli 5 vuotiaan ja yli 100tkm ajetun lataushybridin?

      Täyssähkönä tuollaisen kyllä ostaisin. Tai polttiksena.

      • Anonyymi

        Etkö osannut lukea aloituksesta, että ladattavien hybridien akut ovat kestävämpiä kuin sähköautojen.


    • Anonyymi

      Kennot ei pysy kunnossa varmuudella akuissa ja kun yksittäiset kennot menee huonoksi niin koko akku. Sitten akku huononee kun siitä otetaan virtaa ja ladataa. Jokainen huomaa puhelimen ja kannettavan akusta.

      Teslan model 3 ja S akkuja on vaihdettu kokonaan 5 vuoden iässä, mitsubishi ladattavan outlander akkuja mennyt huonoksi, sekä ladattavien bemarien, muiden merkkien. Niissä tulee useimmissa vikatila eli ei voi käyttää ennen kun akku korjattu.


      Eli kestävää ja varmaa akkua ei ole.

      Ei kestä auton moottorin ja muun tekniikan mukana jolla on helposti 20 vuoden käyttöaika.


      Polttomoottoriautoissa ei ole ollut mitään ongelmia ja tonnien riskejä ainakaan 70 vuoden aikana lähipiirin autoissa. Norm kuluvien osien vaihto. Tosi harvoin.

      • Anonyymi

        Tekstiä, jonka takana ei ole minkäänlaista tietoa. Esim. puhelimien akut ovat täusin erilaisia kuin sähköautojen akut.


    • Anonyymi

      Sähköautojen akuille voidaan silti aivan hyvin odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa auton rangessa muutoksia.

    • Anonyymi

      Niillä pitää ajaa muuten akut kuluu nopeaan... Samoiten auringon helle on myrkkyä niille

    • Anonyymi

      Sähköautojen akut kestävät koko autojen eliniän ajan.

    • Anonyymi

      Uudet akkuautot ja hypritlviritykset ovat täysiä susia, suoranaisia vedätyksiä.

    • Anonyymi

      Kestää se ihmisen sydänkin koko eliniän joskin voi olla kauan jo huonossa kunnossa Siirrot ovat vielä harvinaisia. Sydänsiirtoja tehdään vuosittain noin 20-30.

      • Anonyymi

        Jaa vai sellaista. No polttomoottori ei kestä vaan hajoaa.


    • Anonyymi

      onhan ne vähän kuin arvan ostaisi..korvaako akku takuu, esim saako moottoreihin varaosia, esim laakereita tavikkeena, automallit muuttuu ja uusia tulee markkinoille kokoajan..kiina jne.. pitää vaan tietä mitä ostaa..käyttökulut nousee ,vakuutukset jne..

      • Anonyymi

        Vai semmosta sössötystä. Meinaat että miljoonat sinua fiksummat olisivat harrastaneet jotain arpomista?


    • Anonyymi

      Jos sähköauton hinta olisi alkaen 15 t.euroa ja niissä hinnat alkaen malleissa ei olisi mitään vammaisavustimia ym huuhaata ja ilman televisioita ja tietokoneita ja niiden kestävyys ja luotettavuus olisi korkeammalla tasolla niin ehkä tilanne olisi toinen. Akkutoimiset autot olisi silloin useimpien ulottuvilla.
      Mitä enemmän autoissa on hienouksia ja tietokoneita sen kalliimmaksi ne tulee valmistaa ja luotettavuus kärsii. Nyt on jo koettu että 50 -70 tuhannen euron akkuauton arvo putoaa nopeammin kuin siihen otettu velka. Akkumopojakin sellaisia koppimalleja myydään muutamalla tonnilla miksei sitten täyskokoisia autoja 15-20 t.eurolla.

      • Anonyymi

        Autojen hinta ei yleensäkään ole 15 k€, ja niihin kaikkiin tungetaan sitä huuhaata. Mutta mieluummin sähkövoimalinja huuhaa autossa kuin polttomoottori huuhaa autossa.


    • Anonyymi

      Yleensäkään. ?
      Autonostajista 70 % ostaisi perusmallin auton jossa ei ole tarpeettomia varusteita lisäämässä hintaa. Suurin syy miksi suomessa ei osteta uusia autoja on varallisuus.
      Toinen syy on uusien autojen nopea arvon putoaminen ja kalliit korjauskustannukset.
      Autotuojat kirjoittaa ja valittaa kun uusien autojen kauppa ei käy. Elämässä on paljon muitakin kuluja, hankintoja ja jopa sijoituskohteita mihin tulot käyttää.
      Jos pienituloinen ostaa uuden auton niin se on muusta kulutuksesta pois. Vain autotehdas myynti- ja huoltoorganisaatioineen tienaa ja käärii autonostajan rahat. Mieluummin työllistän tuolla rahalla suomalaisia hankkimalla tuotteita ja palveluja ja samalla työllistän suomalaisia. Pystyn ostamaan uudenkin auton mutta EN osta ! Käytän ansaitsemani tulot muulla tavoin.

    • Anonyymi

      Otsikko on väärä !

      Akusto kestää elämänsä loppuun asti !

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6864
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6324
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3474
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2950
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2684
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2056
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1917
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1787
    Aihe