Mineraaliöljyllä ajettu vuosia ja nyt synteettistä jatkoon

Anonyymi-ap

Vanhempi jenkki. Edellinen omistaja vaihdellut kyllä muutama tuhannen välein joten ei ehkä hirveässä pikikerroksessa sisältä vai onko kuitenkin? 10w-30 ollut mineraalina. Kone käy kauniisti ja pölläyttelemättä. Mutta jatkossa laittaisin 5w-30 täyssynteettiset. Mutta jos kone on likainen ja esim öljypohja tervainen lietekerros ja kannen päällinen samassa tervapiessä niin täyssynteettinen pesevä öljy irrottaa ja tukkii imusihdin kanavia ja aiheuttaa täystuhon. Mikähän on avaamatta konetta mitenkään paras keino suorittaa turvallinen ”sisäpesu”varmuudella? Varminta tietysti jatkaa mineraalilla mutta vaihdan nykyaikaiseen öljyyn kuitenkin.

7

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ne moottorin sisäpesuaineet käytettynä ohjeen mukaan. Jonkin verran kertoo moottorin likaisuuudesta kun avaat venttiilikopan.

      Kuinkas vanha toi jenkki mahtaa olla? Jos 80-luvulta tai vanhempi niin en menisi 5W-30:llä enkä edes 10W-30:llä ajelemaan. Parempi olisi 10W-40 tai 5W-40 jos ajat talvellakin.

      • Anonyymi

        Oldsmobilen kone 307. Jostain 60 luvulla suunniteltu ja on nyt 80 luvun autossa valmistus ajankohdaltaan. Liekkö jotain matkan varrella tehdas muuttanut hyvin se ainakin käy. Juuttuahan on että sen aikakauden koneet toimi silloin mineraaliöljyillä ja niillä pitäisi ajaa mutta uudet täyssynteettiset pesevyydellään yms ominaisuuksillaan kyllä minua on vakuuttanut muissa koneissani ja niitä on tarkoitus tässäkin koneessa käyttää.
        Onko joku hyväksi havaittu moottorin sisäpesuaine minkä nimistä?
        Pitää kurkkia sisälle e-villen endoskoopilla jonka laadusta en ihan ole vakuuttunut n80€.
        Vain kesäkäyttö on tarkoitus ja ehkä se 10W-30 mutta olisiko suositella jotain hyvää pesevää öljyä kellään? Täyssynteetinen vai vain semisyntteetinen?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ohessa hyviä täyssynteettisiä API-luokituksilla normaaliin ajoon. Lisäksi ZDDP-pitoisuudet tallessa mikä monista öljyistä tänä päivänä puuttuu. Eikä tarvitse kausikäytössä olevaa konetta turhaan käynnistellä seisonnan aikana. Esteriöljyt pysyvät siellä missä pitääkin.

      https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/fuchs_titan_race_pro_s_5w_40_5l_4x5l-p-611186-0

      https://www.janicolracing.fi/product/1038/nanodrive-cfs-5w40-nt-moottorioljy-5-litraa

      https://www.motonet.fi/fi/tuote/592052/Motul-300V-Power-5W-40-EsterSynt-2-l-moottorioljy

      https://www.motonet.fi/fi/tuote/590080/Red-Line-10W-40-tayssynt-esteripohj-946-ml-moottorioljy

    • Anonyymi

      Pesu- ja dispergointiaineet toimivat moottoriöljyssä seuraavasti. Pesu- ja dispergointilisäaineita käytetään pitämään moottorin metallipinnat puhtaina, estämään saostumien muodostumista sekä neutraloimaan diesel- ja bensiinipolttoaineiden palaessa syntyvien syövyttävien happojen haitallisia vaikutuksia. Kaikki moottoriöljyt, jotka heikkenevät joko hapettumisen tai likaantumisen seurauksena, muodostavat liukenematonta lietettä ja lakkoja ja hartseja, jotka voivat kertyä moottorin pinnoille. Kerättyään nämä lietteet, lakat ja hartsit voivat tukkia öljylinjat ja öljykanavat aiheuttaen moottoriöljyn virtauksen pääsemästä voideltaviin osiin. Näiden kerrostumien, lietteiden ja hartsien muodostumisen estämiseksi on tärkeää, että moottoriöljy sisältää tehokkaan pesu-/dispergointilisäjärjestelmän. Pesuaineet ovat öljyliukoisia emäksiä, jotka on johdettu orgaanisista saippuoista tai kalsiumin, magnesiumin tai natriumin tai bariumin suoloista. Nykyään ne ovat ensisijaisesti kalsium- tai magnesiumpohjaisia. Näitä materiaaleja kutsutaan usein organometalliyhdisteiksi ja ne ovat luonteeltaan polaarisia, mikä mahdollistaa niiden tarttumisen hiukkasten pintoihin. Pesuaineilla on kaksi päätehtävää. Ensin ne nostavat mahdolliset kerrostumat pinnoilta moottorin pinnoilta, joihin ne tarttuvat, ja sitten yhdistyvät kemiallisesti muodostaen sulkukalvon, joka estää saostumia pääsemästä ulos suspensiosta ja koaguloitumasta. Pesuaineet muodostavat kahdenlaisia ​​sulkukalvoja. Pienille hiukkasille (yleensä alle 0,02 mikronia kooltaan) pesuaineet muodostavat imeytyneen kalvon, joka hidastaa hiukkasten koaguloitumista. Paljon suurempien hiukkasten (koko vaihtelee välillä 0,5-1,5 mikronia) pesuaineet saavat hiukkasten pinnat hankkimaan samanmerkkisen sähkövarauksen, jotta ne hylkivät toisiaan. Pesuaineiden polaarisilla metallisilla päillä on suuri affiniteetti toisiinsa. Nämä molekyylit vetävät toisiaan puoleensa kuin magneetit ja muodostavat klustereita, joita kutsutaan "miselleiksi". Öljyyn liukenemattomilla kerrostumien esiasteilla on suurempi affiniteetti pesuainemolekyyliin kuin öljymolekyyleillä. Pesuainemisellit houkuttelevat niitä (ihan tapaan kuin rautatäytteet vedetään magneetin puoleen) ja jäävät niiden sisään. Siten ne pysyvät liuoksessa moottoriöljyssä eivätkä voi laskeutua muodostaen saostumia moottoriin. Miselliin mahtuvien hiukkasten määrä on rajoitettu. Kun hiukkasten määrä ylittää käytetyn pesuainekemian kapasiteetin, voi muodostua kerrostumia. Siksi moottoriöljy on tyhjennettävä ennen kuin tämä tapahtuu, jotta moottorin puhtaus halutaan ylläpitää. Toiseksi pesuaineet neutraloivat polttoaineen palaessa syntyneet hapot reagoimalla kemiallisesti happojen kanssa, jolloin muodostuu vaarattomia neutraloituja kemikaaleja. Dispergointiaineet ovat polaarisia lisäaineita, joita käytetään lietteen ja nokihiukkasten hajottamiseen agglomeroitumisen, laskeutumisen ja kerrostumien estämiseksi. Dispergointiaine peittää hiukkaset ja pitää ne hienojakoisina. Dispergointiaineet ovat polymeerisiä ja tuhkattomia yhdisteitä. Nämä yhdisteet perustuvat pitkäketjuisiin hiilivetyihin, jotka tehdään happamaksi ja neutraloidaan sitten emäksistä typpeä sisältävällä yhdisteellä. Hiilivetyosa tarjoaa öljyliukoisuuden, kun taas typpiosa tarjoaa aktiivisen kohdan, joka houkuttelee ja pitää sisällään mahdollisia kerrostumia muodostavia materiaaleja pitääkseen ne suspendoituneena moottoriöljyssä. Tässä tilassa hapot ja kerrostumat eivät näe moottorin metallipintoja. Kuten aiemmin mainittiin tässä pesu- ja dispergointiainekeskustelussa, yksi niiden tehtävistä on auttaa neutraloimaan polttoaineen palaessa muodostuvia happoja. Jokainen näistä lisäaineista edistää näiden happojen neutralointia osoittamalla moottoriöljyn kokonaisemäsluvun (TBN). TBN mittaa moottoriöljyn kykyä neutraloida palaessa muodostuvia happoja. Niin kauan kuin moottoriöljyn TBN pysyy käytön aikana tietyn rajan yläpuolella (yleensä ½ alkuperäisestä TBN-luvusta), moottoriöljy on käytön aikana edelleen käyttökelpoista. Moottoriöljyn on kyettävä säilyttämään TBN-reservi (emäksisyysreservi), joka muodostuu sekä pesu- että dispergointiaineista koko öljynvaihtovälin ajan. Näistä kahdesta lisäaineesta juuri pesuaineet tarjoavat parhaan alkalisuusreservin. Vaikka dispergointiaineet ovat välttämätön lisäaine moottoriöljyjen formuloinnissa, ja moottoriöljyn kokonais-TBN, joka saadaan käyttämällä runsaasti dispergoivaa kemiaa, ei tarjoa riittävää suojaa, jota moottori tarvitsee happamien palamisen sivutuotteiden syövyttävää vaikutusta vastaan. dispergointiaineet kuluvat nopeammin kuin pesuaineet. Toisaalta pesuaineet, koska ne reagoivat kemiallisesti moottoriöljyssä olevien happojen ja muiden hiukkasmaisten epäpuhtauksien kanssa, pystyvät säilyttämään TBN-reservinsä pidempiä aikoja ja tarjoavat siten TBN:lle suojaavamman muodon.

      • Anonyymi

        Aha.


    • Anonyymi

      Ja lässyn lässyn.
      Moottoriöljyt ovat olleet ns peseviä jo ainakin 60 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe