Ymmärtävätkö vanhat jäärät, että myös oman metsän puilla lämmittäminen on kallistunut valtavasti?

Anonyymi-ap

Kun polttopuun markkinahinta nousee, kallistuu myös omasta metsästä tehdyllä puulla lämmittäminen.

Tämä johtuu ihan siitä, että polttaessaan omia "ilmaisia" puita, menettää sen rahan jonka olisi saanut myymällä kyseiset puut. Menetys voi olla melkoinen.

34

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onneksi emme menettäneet tätä aktivointialoitusta...

• Anonyymi

Kuitupuun hinta on luokkaa 20 €/kiintokuutio eli 8 €/heittomotti. 2 kiinokuutiota riittää ainakin meillä omakotitalon takkauunin ja saunan lämmityksen hyvin.

• Anonyymi

Hallituksen määräämä kirveenkäyttövero kallistaa vaakaa jälleen kerran.

• Anonyymi

Ainespuun ja polttopuun ero lienee jäänyt käsittämättä.

• Anonyymi

Ei lainkaan. Perinteisesti oma polttopuu on ilmaista ja työ hyötyliikuntaa.

• Anonyymi

Mites ratkaisisit ton pulman ? Myymällä kaikki omat puut ja ostaa naapurilta polttopuut? Vai ostaako kaikki lämmityspuut huoltoasemalta pikkusäkeissä?

• Anonyymi

Kuusi klapi palaa todella huonosti, kyllä se menee tehtaalle.

• Anonyymi

Kaikki puut palavat yhtä hyvin jos ne ovat kuivia.

• Anonyymi

Jos kuivattaisit puut ensin niin ne palaisivat hyvin.

• Anonyymi

Lääkityksesi ei ole kohdallaan. Tilaa aika!

• Anonyymi

Haeppa puut metsästä ja tee polttopuiksi niin tiedät mitä sekin homma maksaa.>Kuljetus, työkalut, sahat, voiteluaineet, suojavarustukset, varaosat, polttoaineet. Ei halpaa ei sinne päinkään.

• Anonyymi

Juu mutta kun niitä ei lasketa..

• Anonyymi

Minä kaadan omakotitontiltani puun/puut. Maksaa vuodessa jonkun kympin roikan perässä pelaavalla sähkösahalla. Halon kirveellä ja vien kottikärryllä kuivat klapit varastoon.

• Anonyymi

Laskea voi miten tahansa, kun haet ruokatarpeet kaupasta, peset juurekset, keittelet, vaivaat, säylytät kylmässä ja lämmität mikrossa. Lämmität vesiä tiskiä varten, kulutat vettä ja sähköä ja aikaa. Tilaakin nuo vievät, olisiko halvempaa olla ulkoruokinnassa.

• Anonyymi

Oikeastaan ei voi menettää sellaista mitä ei ole ollutkaan. Kysymys on valinnasta.

• Anonyymi

Vanha kunnon ilmaisiapuitaeiole - aloitus. Ja jälleen todettava että kyllä niitä vaan on .

• Anonyymi

Voihan ne puut myydä ja ostaa myyntituloilla sähköä.

• Anonyymi

Tai öljyä.

• Anonyymi

Kyllä ne puut vaan on ilmaisia, ei kukaan sellaista ainespuuta polta josta myymällä saisi rahaa.
        Tietenkin kun ryteiköissä ryskää ja raivaa, kuluuhan siinä vähän enemmän ruisleipää ja läskiä, mutta siinä se polttopuiden hinta olikin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai öljyä.

Tai pellettiä

• Anonyymi

Tyypillinen kysymys kun lämmität puilla.
      " onko sinulla omaa metsää ? "
      No ei ole. Ei ole omaa öljyjalostamoa eikä sähkölaitostakaan . Silti ajelen autolla ja sähköäkin ostan.

• Anonyymi

"Voihan ne puut myydä ja ostaa myyntituloilla sähköä."

Tämä kertoo kaiken näiden kommentoijien käsityskyvystä...

• Anonyymi

Erittäin harva kykenee hakemaan itse puut metsästä ja tekemään ne polttopuiksi. Itselle saatava hyöty on täysin matkasta riippuvainen. Pitkä matka siis yli 100km ei mitään hyötyä sillä polttoaineet maksaa liikaa.

• Anonyymi

Minä hankin puut omakotitontilta, pisin matka taloon on alle 100 metriä. En tiedä olenko "erittäin harva" mutta en ole kädetön. Tällainen yli seitsemänkymppinen osaa ja viitsii, nuoremmista tätä samaa ei tahdo löytyä. Tämän vuoden keväällä kaadettu mänty oli 25m pitkä.

• Anonyymi

Varmaan "erittäin harva" helsinkiläinen kykenee mutta haja-asutusaluella muualla suomessa se on erittäin yleistä.

• Anonyymi

Minulla matka on 50 metriä.

• Anonyymi

Mitä näin jännää pitäisi vielä ymmärtää ?

• Anonyymi

Viimeiset vuodet olen hakenut rakennustyömailta ilmaiseksi jämälautoja ja poltellut niitä. Hintaa on tullut auton polttoainekulujen ja katkaisuun käytetyn sähkön verran. Parempia lautoja olen myös keräillyt talteen ja nikkaroinut niistä jotain. Yhteiskunnalle tästä on tosin vain haittaa, todennäköisesti muuten olisivat puut päätyneet jonkin kunnallisen lämpölaitoksen kitaan.

• Anonyymi

Sähkö ja öljy ovat toki ilmaisia, sekä maalämpö.

Terveisin, nuori jäärä.

• Anonyymi

1,5 ha metsäistä mökkitonttia. Minun elinaikana sieltä saa polttopuuta meidän omakotitaloon(kin) tarpeisiin loputtomasti. Puut maksaa vai muutaman litran 2-t bensaa sekä omaa työtä peräkärryllä kuskaukset. Jos talven polttopuut kyseessä, niin kympeistä puhutaan..

• Anonyymi

Näin se on. Nykyajan kapulakansasta ei vain ole polttopuun tekoon, jos polttopuita ei voi tehdä puhelimella, se on liian raskasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin se on. Nykyajan kapulakansasta ei vain ole polttopuun tekoon, jos polttopuita ei voi tehdä puhelimella, se on liian raskasta.

Tottahan tuo, polttopuutkin pitäisi saada virtuaalisesti. Sen sijaan käydään kuntosalila ja maksetaan siitä "ihanuudesta" mansikoita,

• Anonyymi

Nämä kaupunkilaistollikat eivät ymmärrä että sitä että polttopuita ei tehdä myyntikelpoisista puutavaraeristä. Polttopuiksi korjataan ne puut jotka muuten jäisivät metsiin mätänemään.

• Anonyymi

On tuo aloitus otsikkonsa osalta aika oikein. Oman metsän puusto kannattaa hinnoitella myös omaan käyttöön, jotta tietää olisiko se järkevämpää myydä ulkopuoliselle vai käyttää itse. No vastaus on yleensä pienen metsäpalstan omistalle se, että oma käyttö on järkevää keveiden harvennusten ja myrskytuhojen puille ja isommat harvennukset ja päätehakkuu kannattaa myydä. Toki niistäkin jää yleensä energiapuuta sen verran vähäinen määrä, että se taas kannattaa käyttää itse.

Mutta jos puhutaan metsäisestä tontista, niin sellaista kalkyyliä ei ole olemassakaan joka kertotoisi silloin tällöin pihalta kaadetun puun tai puiden olevan järkeviä myydä ulkopuoliselle. Kyllä ne ovat aidosti sitä ilmaispuuta, joka poltetaan omassa takassa tai kiukaassa. No tietty jos oma puuliiteri on jo täynnä ja naapuri asustaa peltotontilla, niin ehkä sitten siinä pääsee tienaamaan yhden viisikymppisen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6109
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5613
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3154
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2447
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2188
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2138
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1726
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1707
    Aihe