Ostin Panasonicin ilmalämpöpumpun, joka pitäisi asentaa kesämökille. Onko mitään mahdollisuutta asentaa sitä itse vai onko paikalle kutsuttava alan ammattilainen ? Kuinkakohan paljon asennus maksaa ?
ilmalämpöpumpun asennus
42
58945
Vastaukset
- mistään
Asennus olisi helppo homma, valmiit putkisarjat on olemassa, mutta misssä niitä myydään on arvoitus.
Taitaa olla asennusliikkeiden yksinoikeus.- muutaman sentanut
Joo asenna itse, mutta osta työkalut saat ne n1500e. Itse asennuksen ongelma on tyhjiöön imeminen. Mikäli sitä ei tehdä jää putkistoon kosteutta ja ilmaa. Kosteus jäätyy kapilaarissa mikä estää laiteen toimimisen. ilma sotkettuna kylmäaineeseen nostaa kivasti paineita kompressorilla. Vaikuttaa suoraan sen elinikään. Kosteus lisäksi pilaa kompressorin öljyn, mikä lyhentää elinikää. Mitätön seikka on lain rikkomionen. Voihan sitä ajaa kännissä autollakin.
- itse
muutaman sentanut kirjoitti:
Joo asenna itse, mutta osta työkalut saat ne n1500e. Itse asennuksen ongelma on tyhjiöön imeminen. Mikäli sitä ei tehdä jää putkistoon kosteutta ja ilmaa. Kosteus jäätyy kapilaarissa mikä estää laiteen toimimisen. ilma sotkettuna kylmäaineeseen nostaa kivasti paineita kompressorilla. Vaikuttaa suoraan sen elinikään. Kosteus lisäksi pilaa kompressorin öljyn, mikä lyhentää elinikää. Mitätön seikka on lain rikkomionen. Voihan sitä ajaa kännissä autollakin.
tuskin on laitonta, käyttöönoton tekisi tietenkin kylmälaiteasentaja.
- R-410A
itse kirjoitti:
tuskin on laitonta, käyttöönoton tekisi tietenkin kylmälaiteasentaja.
Kylmäaineet ja alipaineistus.
Asennuksen pystyy tekemään myös itse ja saa myös tehdä. Luvanvaraista on ainoastaan kylmäaineen (R407,R410) mahdollinen lisäys, vacuum tarkistus ja ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä vuotojen tarkistus.
(Valtioneuvoston asetus nro 1187/2001, muutos 1239/2003
Tämä tarkoittaa sitä että lämpöputket (kupari ) pitää jättää kytkemättä, ja ainoastaan sisäyksikön asennuslevyn voi kiinnittää seinään, sisäyksikköä ei kannata ripustaa koukkuihin, koska kytkennän takia se kumminkin on irrotettava )
Jos homma ei ole millään osa-alueella hanskassa suosittelen kaikesta huolimatta kylmämiestä alusta saakka.
Jos kysymyksessä on ILP jossa kylmäaineena on sisällä Propaani asennuksen saa tehdä itse, alusta loppuun saakka, myös lämmön päälle napsauttaminen.
Joku kysyi ettei kupariputkia ole myytävänä,Suomessa kupariputkia valmistaa Outokumpu Porissa! tässä nyt alkuunsa osoitteita mistä voi kysyä?
Tuotteiden kuluttajahinnat määritellään alan urakoitsijoiden ja jälleenmyyjäliikkeiden toimesta.
Gombi Gool
http://www.combicool.fi/
Scaanoffice Oy
http://www.scanoffice.fi/tuotteet_laitteet_putket.html
http://www.scanoffice.fi/pdf/esite_twinsplit.pdf
( Tätä suosittelen 1/4” - 3/8” eristettynä rinnakkain samassa kiepissä 20 m )
http://www.onninen.fi/jalleenmyyjat ja kuluttajat/tietoa kuluttajille/index.html
http://www.onninenwebshop.com/webinfo/contents/login/index.asp
WebInfosta löydät kaikki Onnisen hinnastoissa olevat tuotteet. Tuotteiden kuluttajahinnat määritellään alan urakoitsijoiden ja jälleenmyyjäliikkeiden toimesta.
Ps.yleensä nämä liikkeet myyvät myös asennustelineitä ulkoyksikölle kulmatuella varustettuna. - kaasumies
R-410A kirjoitti:
Asennuksen pystyy tekemään myös itse ja saa myös tehdä. Luvanvaraista on ainoastaan kylmäaineen (R407,R410) mahdollinen lisäys, vacuum tarkistus ja ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä vuotojen tarkistus.
Tämä tarkoittaa sitä että lämpöputket (kupari ) pitää jättää kytkemättä, ja ainoastaan sisäyksikön asennuslevyn voi kiinnittää seinään, sisäyksikköä ei kannata ripustaa koukkuihin, koska kytkennän takia se kumminkin on irrotettava )
Jos homma ei ole millään osa-alueella hanskassa suosittelen kaikesta huolimatta kylmämiestä alusta saakka.
Jos kysymyksessä on ILP jossa kylmäaineena on sisällä Propaani asennuksen saa tehdä itse, alusta loppuun saakka, myös lämmön päälle napsauttaminen.
Joku kysyi ettei kupariputkia ole myytävänä,Suomessa kupariputkia valmistaa Outokumpu Porissa! tässä nyt alkuunsa osoitteita mistä voi kysyä?
Tuotteiden kuluttajahinnat määritellään alan urakoitsijoiden ja jälleenmyyjäliikkeiden toimesta.
Gombi Gool
Scaanoffice Oy
http://www.onninen.fi/jalleenmyyjat ja kuluttajat/tietoa kuluttajille/index.html
WebInfosta löydät kaikki Onnisen hinnastoissa olevat tuotteet. Tuotteiden kuluttajahinnat määritellään alan urakoitsijoiden ja jälleenmyyjäliikkeiden toimesta.
Ps.yleensä nämä liikkeet myyvät myös asennustelineitä ulkoyksikölle kulmatuella varustettuna.Väität r290 kylmäineen olevan jokapojan ainetta. Ehkä olet löytänyt porsaanreiän kylmäasetuksesta, mutta otappa huomioon kaasuasetus joka kieltää "nestekaasu" asennuksen maallikolta.R290 on propaani mikä on palava / räjähtävä kaasu. No siitäsitten vaan itseä polttamaan tai vilä parempi räjähdyksessä menetetyt sormet on kiva muisto.
- Vai saa asentaa
R-410A kirjoitti:
Gombi Gool
Scaanoffice Oy
Ps.yleensä nämä liikkeet myyvät myös asennustelineitä ulkoyksikölle kulmatuella varustettuna.Kannattaa muistaa, että propaani on palava kaasu.
Yksi ennakkoluuloton kaveri poltti navettansa itse asennetulla vehkeellä.
Onnea yritykselle ja etenkin iloista mieltä vakuutustarkastajan kanssa, kun selvitellään kuka on tehnyt ja mitä. - Osku
kaasumies kirjoitti:
Väität r290 kylmäineen olevan jokapojan ainetta. Ehkä olet löytänyt porsaanreiän kylmäasetuksesta, mutta otappa huomioon kaasuasetus joka kieltää "nestekaasu" asennuksen maallikolta.R290 on propaani mikä on palava / räjähtävä kaasu. No siitäsitten vaan itseä polttamaan tai vilä parempi räjähdyksessä menetetyt sormet on kiva muisto.
Ole niin varma kuin epävarma!
Turvallisuusohjeiden mukaan.
Niin itse/vaimo, aivan kuin moni muukin painaa vielä "tohottimen" ja matkailuvaunun lämmittimen/hellan liittimet kaasupulloon kiinni, samaten,
DeLonghin valmistamassa ilmalämpöpumpussa on valmiina kylmäaineella esitäytetty putkisto ja liittimet, kylmäaine on propaani.
Ei remontti Reiskallakaan ollut tupakkaa hampaissa asentaessaan ko. pumppua!
Olet oikeassa nestekaasulaitteiden kanssa EI saa pelleillä ( kaasukuolemia on ollut ja tullee olemaan ).
Valtioneuvoston asetuksessa 1187/2001 on lueteltu ne kylmäaineet, jotka vaativat tietyn pätevyyden.
Luettelosta puuttuu PROPAANI, ( R 290 )
joka on aika yleinen, lämmönlähteenä kaasuhelloissa, matkailuvaunuissa, matkoilla, pikimiehillä ym. propaani vaan on aine, jolla on terveys,ympäristö ym. vaara olemassa, aivankuin R-22 kylmäaineella otsonikerrosta tuhoava vaikutus.
Lisää tietoa http://www.jakimi.fi
Tässä DeLonghin sivulta keskustelu:
>Asennus. Onko todella totta että voin asentaa tällaisen laitten itse ???
Kyllä. DeLonghi Maestro laitteissa käytetään luonnonmukaista kylmäainetta R 290 joka on hiilivety ja luokitellaan HC-aineeksi.. Asian tiimoilla on ollut mielenkiinoisia keskuskusteluja niin alan ammattilaisen kun kuluttajienkin osalta.<
Minun pumpussa, ja yleensäkin on 1.1.2000 alkaen pitänyt käyttää ( R-22 freonin ) tilalla paremmalla hyötysuhteella toimivia ja otsoonikerrosta tuhoamattomia kloorivapaita, R-410A:ta, joisain ILP pumpuissa myös R-407C:tä.
Ei ole ihme että nämä ko. pumputkin on kalliimmpia ostaa koska esim. putkistolta vaaditaan 1,6 kertainen paineenkesto kun, vanhantyyppistä, R-22 kylmäainetta käytettäessä. - niinpä niin
Osku kirjoitti:
Ole niin varma kuin epävarma!
Turvallisuusohjeiden mukaan.
Niin itse/vaimo, aivan kuin moni muukin painaa vielä "tohottimen" ja matkailuvaunun lämmittimen/hellan liittimet kaasupulloon kiinni, samaten,
DeLonghin valmistamassa ilmalämpöpumpussa on valmiina kylmäaineella esitäytetty putkisto ja liittimet, kylmäaine on propaani.
Ei remontti Reiskallakaan ollut tupakkaa hampaissa asentaessaan ko. pumppua!
Olet oikeassa nestekaasulaitteiden kanssa EI saa pelleillä ( kaasukuolemia on ollut ja tullee olemaan ).
Valtioneuvoston asetuksessa 1187/2001 on lueteltu ne kylmäaineet, jotka vaativat tietyn pätevyyden.
Luettelosta puuttuu PROPAANI, ( R 290 )
joka on aika yleinen, lämmönlähteenä kaasuhelloissa, matkailuvaunuissa, matkoilla, pikimiehillä ym. propaani vaan on aine, jolla on terveys,ympäristö ym. vaara olemassa, aivankuin R-22 kylmäaineella otsonikerrosta tuhoava vaikutus.
Lisää tietoa http://www.jakimi.fi
Tässä DeLonghin sivulta keskustelu:
>Asennus. Onko todella totta että voin asentaa tällaisen laitten itse ???
Kyllä. DeLonghi Maestro laitteissa käytetään luonnonmukaista kylmäainetta R 290 joka on hiilivety ja luokitellaan HC-aineeksi.. Asian tiimoilla on ollut mielenkiinoisia keskuskusteluja niin alan ammattilaisen kun kuluttajienkin osalta.<
Minun pumpussa, ja yleensäkin on 1.1.2000 alkaen pitänyt käyttää ( R-22 freonin ) tilalla paremmalla hyötysuhteella toimivia ja otsoonikerrosta tuhoamattomia kloorivapaita, R-410A:ta, joisain ILP pumpuissa myös R-407C:tä.
Ei ole ihme että nämä ko. pumputkin on kalliimmpia ostaa koska esim. putkistolta vaaditaan 1,6 kertainen paineenkesto kun, vanhantyyppistä, R-22 kylmäainetta käytettäessä.Mielenkiintoisia väittämiä antamassasi osoiteessa. Talvivarustus Tarkoittaa oikeasti sulatuskaapelia joka pitää ulkoyksikön pohjan sulana ettei sulatusvesi (kuumakaasusulatus) jäädy laiteen pohjaan. Ainakaan Sanyo ja Argo ei tarvi sulatuskaapelia johtuen teknisesti erilaisesta toteutustavasta. Talvivarustus tarkoittaa myös kompressorin lämmitysvastusta. Kompressorin pysähtyessä vastus pitää öljyt lämpöisenä. Voit verrata auton kylmäkäynnistykseen.
Mikäli valtioneuvoston kylmaine asetuksesta ei löydy mainintaa TNT räjähteestä saatko sinä vapaasti touhuta sen kanssa? Mikäli haluat leikkiä R290 aineen kanssa lue kaasumääräykst tai soita tukesiin ja kysy mitä saa tehdä ja mitä ei. Väittämä teeseitsemiehen oikeuksista kyseisen aineen kanssa kuulosta samalta kun väittämä ettei auton mottori tarvi öljyä. - täällä järkeviäkin
niinpä niin kirjoitti:
Mielenkiintoisia väittämiä antamassasi osoiteessa. Talvivarustus Tarkoittaa oikeasti sulatuskaapelia joka pitää ulkoyksikön pohjan sulana ettei sulatusvesi (kuumakaasusulatus) jäädy laiteen pohjaan. Ainakaan Sanyo ja Argo ei tarvi sulatuskaapelia johtuen teknisesti erilaisesta toteutustavasta. Talvivarustus tarkoittaa myös kompressorin lämmitysvastusta. Kompressorin pysähtyessä vastus pitää öljyt lämpöisenä. Voit verrata auton kylmäkäynnistykseen.
Mikäli valtioneuvoston kylmaine asetuksesta ei löydy mainintaa TNT räjähteestä saatko sinä vapaasti touhuta sen kanssa? Mikäli haluat leikkiä R290 aineen kanssa lue kaasumääräykst tai soita tukesiin ja kysy mitä saa tehdä ja mitä ei. Väittämä teeseitsemiehen oikeuksista kyseisen aineen kanssa kuulosta samalta kun väittämä ettei auton mottori tarvi öljyä.ihmisiä. Olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa. Ihmettelen välillä sitä huikeaa siviilirohkeuden määrää, joka näillä sivuilla esiintyy. Tämä asenne "kaikkea saa tehdä ellei sitä ole erikseen kielletty" tuntuu kyllä välillä ihan tyhmän rohkeudelta. Osa keskustelijoista ei edes ymmärrä mistä puhuu.
Ollaan luettu jostain asennus manuaalit. Ja ollaankin sen jälkeen kaiken kokeneita "ammattimiehiä" kun on osattu kuvasta katsoa mitenpäin se kone sinne seinälle tulisi laittaa ja mitenpäin ne putket pitikään laittaa.
Tyhjiöinnistä puhutaan siihen mallin, kuin sitä voisi tehtaalta ostaa.
Kuinka moni itse koneet asentaneista voi sanoa millä lämpökertoimella (COP)kone toimii?
Ei se mitään vielä takaa jos pumpun saa päälle ja jotain tapahtuu kun äänikin kuuluu. - Osku
niinpä niin kirjoitti:
Mielenkiintoisia väittämiä antamassasi osoiteessa. Talvivarustus Tarkoittaa oikeasti sulatuskaapelia joka pitää ulkoyksikön pohjan sulana ettei sulatusvesi (kuumakaasusulatus) jäädy laiteen pohjaan. Ainakaan Sanyo ja Argo ei tarvi sulatuskaapelia johtuen teknisesti erilaisesta toteutustavasta. Talvivarustus tarkoittaa myös kompressorin lämmitysvastusta. Kompressorin pysähtyessä vastus pitää öljyt lämpöisenä. Voit verrata auton kylmäkäynnistykseen.
Mikäli valtioneuvoston kylmaine asetuksesta ei löydy mainintaa TNT räjähteestä saatko sinä vapaasti touhuta sen kanssa? Mikäli haluat leikkiä R290 aineen kanssa lue kaasumääräykst tai soita tukesiin ja kysy mitä saa tehdä ja mitä ei. Väittämä teeseitsemiehen oikeuksista kyseisen aineen kanssa kuulosta samalta kun väittämä ettei auton mottori tarvi öljyä.ILP:n käyttäjän näkökulmasta realistisia ajatuksia, ja kahdelle "mielestäni ns. kylmämiehen näkökulmaan” osin oikeille, mutta myös yksipuolisille ajatuksille!
Ote Ko. esitteestä: Talvivarustus tai lämpöpumpputoiminta.
>Tällä tarkoitetaan automaattista ulkoyksikön sulatustoimintaa, joka tapahtuu ns kuumakaasusulatuksena. DeLonghi Maestro lämpöpumpuissa tällainen toimito on vakiovarusteena.<
”Mielenkiintoisia väittämiä antamassasi osoiteessa.”
- olet oikeassa tämän talvivarustuksen suhteen, joka on kaapeli!
Itselläni on myös ILP Sharp jossa on kuumakaasusulatus, ja joka mielestäni huolehtii hyvin kennoston huurtumisen sulatuksesta, muuta ( ns. talvivarustusta ) sulatuskaapelia pohjan pitämistä sulana pumppuuni ei tullut, on kyllä mielestäni toiminut hyvin ilman tätä kaapeliakin.
Sulatusvesiä varten laitoin viemäröinnin varustettuna itserajoittuvalla kaapelilla, alkaen kylläkin kotelon peltipohjasta 11 m, a´12 W/m kulutus max 132 W/h
Pojalla on” Pana” 12 inv. johon asennettiin ulkoyksikön koteloon lisävarustuksena saatava myös itsesäätyvä kaapeli, muistaakseni 18 W (20W) ja jossa on aina virta. Viemäröinnissä aivan kuten minullakin itsesäätyvä ainoastaan -0°C alapuolella lämpötilan mukaan, eli kaksi itsesäätyvää peräkkäin,toimii !
Eipä ole tarvinnut katsella jäävuoria, suosittelen muillekin!
”Mikäli valtioneuvoston kylmaine asetuksesta ei löydy mainintaa TNT räjähteestä saatko sinä vapaasti touhuta sen kanssa? Mikäli haluat leikkiä R290 aineen kanssa lue kaasumääräykst”
- Tämä kohta saa jäädä omaan arvoonsa, koska . DeLonghi Maestro on hyväksytty muualla maailmassa ja mm. Suomessa itseasennettavaksi, loksauttamalla liittimet kiinni ( ei tarvita alipaineistuksia ).
- TNT:t kiinnostaa varmaan terroristeja.
"" Tämä asenne "kaikkea saa tehdä ellei sitä ole erikseen kielletty"."" <
- tässä olen osittain kanssasi samaa mieltä ( itsekin tähän voi syyllistyä )!
- ensimmäinen vaihtaa autoonsa jarrujen kitkapalat väärin päin ( metalli jarrulevyä vasten )!
- toinen kytkee sähköjohdot itse, maadutuksessa ( kevissä ) virta ym.!
- kolmas tekee kaiken aivan oikein!
Tiettekö muuten mitkä olivat ” Tee se itsemiehen” viimeiset sanat
EI TÄSSÄ SÄHKÖMIESTÄ TARVITA!
"Ollaan luettu jostain asennus manuaalit Tyhjiöinnistä puhutaan siihen mallin, kuin sitä voisi tehtaalta ostaa."
- tässä DeLonghi Maestro tapauksessa "se" ( nesteytys ) sisältyy hintaan
- asennusohjeet ovat usein aika sekavia jopa vääriä, kokemusta on mm.kirjahyllyn kokoamisesta, reikä saattaa olla väärässä paikassa tai puuttuu kokonaan, pultti saattaa olla liian pitkä tullen kurkistamaan kokoajaa, itsellä on kokemusta.
- pitää tietysti tarkistaa että asennus – käyttöohjeet ovat ostettavan tavaran mukana, minä olen pelastanut itselle ILP:n alkuperäiset, todella seikkaperäiset manuaalit jotka olivat menossa asentajan salkkuun!
- tyhjiöinnin ja mahdollisen lisäyksen saa suorittaa kylmäaineet esim. R-407A, R-407C ja R-22 täyttää, vähintään yhden vuoden kokemuksen omaava kylmäkonemies!
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20031239
"Kuinka moni itse koneet asentaneista voi sanoa millä lämpökertoimella (COP)kone toimii?"
- muuten DeLonghin esitteessä kerrotaan CP20 AR, COP arvoksi 3,6
- mielestäni tavallisen käyttäjä aivan kuin ns. ”itseasentajan” ei tarvitsekaan tietää muuta kuin mitä isompi COP, ilmeisesti sitä tehokkaampi laite! ( insinöörit ja teknikot vaivatkoon päätään kehittäessään tehokkaampia laitteita )
- lämpöpumpun tehokkuutta mitataan lämpökertoimella, joka saadaan kun saatu lämmitysteho jaetaan sähkö-teholla. Esimerkiksi kertoimella 3 saadaan jokaista sähköverkosta otettua yhtä kW:a vastaan 3 kW lämpötehoa maasta/ilmasta
Ps. itse en ostaisi esitäytettyä ILP:tä ja onhan siinä vielä 4 m rajoitus putkilla, mutta pitäisi saada enemmän asiallista, totuudenmukaista tietoa, kuluttajille, vertailuja kodinkoneista ym. ja erityisesti lämpöpumpuista Suomen (talvi) olosuhteissa jne. - ajatukset on
Osku kirjoitti:
ILP:n käyttäjän näkökulmasta realistisia ajatuksia, ja kahdelle "mielestäni ns. kylmämiehen näkökulmaan” osin oikeille, mutta myös yksipuolisille ajatuksille!
>Tällä tarkoitetaan automaattista ulkoyksikön sulatustoimintaa, joka tapahtuu ns kuumakaasusulatuksena. DeLonghi Maestro lämpöpumpuissa tällainen toimito on vakiovarusteena.<
Itselläni on myös ILP Sharp jossa on kuumakaasusulatus, ja joka mielestäni huolehtii hyvin kennoston huurtumisen sulatuksesta, muuta ( ns. talvivarustusta ) sulatuskaapelia pohjan pitämistä sulana pumppuuni ei tullut, on kyllä mielestäni toiminut hyvin ilman tätä kaapeliakin.
Sulatusvesiä varten laitoin viemäröinnin varustettuna itserajoittuvalla kaapelilla, alkaen kylläkin kotelon peltipohjasta 11 m, a´12 W/m kulutus max 132 W/h
Pojalla on” Pana” 12 inv. johon asennettiin ulkoyksikön koteloon lisävarustuksena saatava myös itsesäätyvä kaapeli, muistaakseni 18 W (20W) ja jossa on aina virta. Viemäröinnissä aivan kuten minullakin itsesäätyvä ainoastaan -0°C alapuolella lämpötilan mukaan, eli kaksi itsesäätyvää peräkkäin,toimii !
”Mikäli valtioneuvoston kylmaine asetuksesta ei löydy mainintaa TNT räjähteestä saatko sinä vapaasti touhuta sen kanssa? Mikäli haluat leikkiä R290 aineen kanssa lue kaasumääräykst”
- Tämä kohta saa jäädä omaan arvoonsa, koska . DeLonghi Maestro on hyväksytty muualla maailmassa ja mm. Suomessa itseasennettavaksi, loksauttamalla liittimet kiinni ( ei tarvita alipaineistuksia ).
- ensimmäinen vaihtaa autoonsa jarrujen kitkapalat väärin päin ( metalli jarrulevyä vasten )!
"Ollaan luettu jostain asennus manuaalit Tyhjiöinnistä puhutaan siihen mallin, kuin sitä voisi tehtaalta ostaa."
- asennusohjeet ovat usein aika sekavia jopa vääriä, kokemusta on mm.kirjahyllyn kokoamisesta, reikä saattaa olla väärässä paikassa tai puuttuu kokonaan, pultti saattaa olla liian pitkä tullen kurkistamaan kokoajaa, itsellä on kokemusta.
- pitää tietysti tarkistaa että asennus – käyttöohjeet ovat ostettavan tavaran mukana, minä olen pelastanut itselle ILP:n alkuperäiset, todella seikkaperäiset manuaalit jotka olivat menossa asentajan salkkuun!
- tyhjiöinnin ja mahdollisen lisäyksen saa suorittaa kylmäaineet esim. R-407A, R-407C ja R-22 täyttää, vähintään yhden vuoden kokemuksen omaava kylmäkonemies!
"Kuinka moni itse koneet asentaneista voi sanoa millä lämpökertoimella (COP)kone toimii?"
- mielestäni tavallisen käyttäjä aivan kuin ns. ”itseasentajan” ei tarvitsekaan tietää muuta kuin mitä isompi COP, ilmeisesti sitä tehokkaampi laite! ( insinöörit ja teknikot vaivatkoon päätään kehittäessään tehokkaampia laitteita )
- lämpöpumpun tehokkuutta mitataan lämpökertoimella, joka saadaan kun saatu lämmitysteho jaetaan sähkö-teholla. Esimerkiksi kertoimella 3 saadaan jokaista sähköverkosta otettua yhtä kW:a vastaan 3 kW lämpötehoa maasta/ilmasta
Ps. itse en ostaisi esitäytettyä ILP:tä ja onhan siinä vielä 4 m rajoitus putkilla, mutta pitäisi saada enemmän asiallista, totuudenmukaista tietoa, kuluttajille, vertailuja kodinkoneista ym. ja erityisesti lämpöpumpuista Suomen (talvi) olosuhteissa jne.ihan ok. Hyvin perusteltuja.
Lämpökertoimesta vielä vähän.
Se lämpökerroin, mikä mainoksessa ilmoitetaan on yleensä ihanne olosuhteissa esim. COP 3,8 /ulkoilma 7 C.
COP muuttuu kun ulkoilmanlämpötila laskee.
Ostajan kannattaisikin selvittää mikä on alin lämpötila,missä laite toimii ja millä lämpökertoimella silloin pelataan.
Ja mainos on aina mainos. Se minkälaisissa laboratorio olosuhteissa nämä COP on saatu ei aina vastaa todellisuutta.
Asennuspaikka vaikuttaa aika paljon lopputulokseen. Sisäyksikkö "väärään" paikkaan ja COP ei olekaan enää sama. Samoin jos ulkoyksikön sijoittaa huonosti.
Kyllä tavallisen käyttäjän olisi hyvä tietää millä lämpökertoimilla lämpöpumppu todella toimii. Töpseli mallin kWh mittarilla saadaan selville kyllä ottoteho, mutta ei sitten muuta.
Aika moni ilmalämpöpumpun omistajista todella luulee saavansa -15 C lämpötilalla 1 kW:lla 4 kW lämpöä. Valitettavasti tämä ei ole totta.
Norjalaiset ovat tehneet tutkimuksia lämpöpupujen todellisista lämpökertoimista.
Osoitetta en nyt muista, mutta siitä kannattaa ottaa vinkkejä mitä kannattaa ostaa ja mitä ei. - Osku
ajatukset on kirjoitti:
ihan ok. Hyvin perusteltuja.
Lämpökertoimesta vielä vähän.
Se lämpökerroin, mikä mainoksessa ilmoitetaan on yleensä ihanne olosuhteissa esim. COP 3,8 /ulkoilma 7 C.
COP muuttuu kun ulkoilmanlämpötila laskee.
Ostajan kannattaisikin selvittää mikä on alin lämpötila,missä laite toimii ja millä lämpökertoimella silloin pelataan.
Ja mainos on aina mainos. Se minkälaisissa laboratorio olosuhteissa nämä COP on saatu ei aina vastaa todellisuutta.
Asennuspaikka vaikuttaa aika paljon lopputulokseen. Sisäyksikkö "väärään" paikkaan ja COP ei olekaan enää sama. Samoin jos ulkoyksikön sijoittaa huonosti.
Kyllä tavallisen käyttäjän olisi hyvä tietää millä lämpökertoimilla lämpöpumppu todella toimii. Töpseli mallin kWh mittarilla saadaan selville kyllä ottoteho, mutta ei sitten muuta.
Aika moni ilmalämpöpumpun omistajista todella luulee saavansa -15 C lämpötilalla 1 kW:lla 4 kW lämpöä. Valitettavasti tämä ei ole totta.
Norjalaiset ovat tehneet tutkimuksia lämpöpupujen todellisista lämpökertoimista.
Osoitetta en nyt muista, mutta siitä kannattaa ottaa vinkkejä mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.Tekstiä, jota lämpöpumpun käyttäjä/ostaja ymmärtää ja tarvitsee!
Olen "ajatukset on" kanssa aivan samaa mieltä COP arvoista.
Mainokssa tuodaan tietysti esille aina tuotteen paremmat puolet!
Auton moottorin teho pitäisi ilmoittaa yksistään 100 kW, mutta on paljon reteenpää ilmoittaa hevosvoimat 136 hv!
Olen myös tutustunut alkuperäiseen Norjalaisten tekemään, ja myöhemmin Suomenkieliseen käännökseen ko. testistä.
Olen useamman kerran pistänyt tämän osoitteen tälle palstalle, jotta lukijoilla olisi jotain vertailupohjaa eri pumpuista.
Testistä myös ilmenee, että toiset pumput saivat erilaisia arvoja kuin toiset, riippuen siitä oliko testipaikka Lounaisrannikolla, vai Itä-Norja, Sisämaa vaiko Pohjois-Norja ( vuoden keskilämpötilat/lämmöntarve tietysti vaikuttivat testituloksiin ).
Lisäperustelut olisivat vaatineet toisen kirjoituksen.
Kirjoitit:
"Aika moni ilmalämpöpumpun omistajista todella luulee saavansa -15 C lämpötilalla 1 kW:lla 4 kW lämpöä. Valitettavasti tämä ei ole totta."
Asiahan on just näin, mutta voihan pumppua käyttää kylläkin kestävyyden kustannuksella, mutta tulos on aivan sama jos olisi sähköpatteri päällä 1 kW tuo korkeintaan 1 kW lämpöä jos sitäkään, suurin osa pumpuista kuuluu tähän ryhmään.
Testin hyötysuhteen COP käyrästöstä ilmenee että vain neljä ( Testissä 8 ) pumppua ylittää 1,5 COP arvon - 18°C lämpötilassa.
RefGroup:pin kotisivujen alaosasta "Tästä" pääset tarkastelemaan Suomenkielistä ( vapaata käännöstä ) ja myös alkuperäistä 9.12.2004, Norjankielistä testiä Ilmalämpöpumpuista
http://www.ilmalampopumput.fi
Tästä pääsee suoraan Norjankieliseen ( Ruotsin ) tuoreesta 9/4 ilmalämpöpumppujen testistä löytyy osoitteesta
http://forbrukerportalen.no/filer/4Varmepumpe.pdf - Maalaisjärkeä
Osku kirjoitti:
ILP:n käyttäjän näkökulmasta realistisia ajatuksia, ja kahdelle "mielestäni ns. kylmämiehen näkökulmaan” osin oikeille, mutta myös yksipuolisille ajatuksille!
Ps. itse en ostaisi esitäytettyä ILP:tä ja onhan siinä vielä 4 m rajoitus putkilla, mutta pitäisi saada enemmän asiallista, totuudenmukaista tietoa, kuluttajille, vertailuja kodinkoneista ym. ja erityisesti lämpöpumpuista Suomen (talvi) olosuhteissa jne.Turha vuohottaa, että pitää olla luvat saannut heppu tekemässä hommia, kun suomi on täynnä heppuja joilla on luvat, mutta ovat aivan tumpeloita. Asentajia, lääkäreitä, poliiseja, politiikkoja, tietotekiikka asiantuntijoita jne on monenlaisia. Taloakin rakentaa ja remppaa ammattilaiset esim. Espoon asuntomessuilla päin helvettiä.
Maalaisjärki kunniaan!
Osaaja on osaaja olit luvat tai ei. Takuu & vastuu asiat on oma juttunsa, mutta eipä isotkaan firmat vastaa tekemisistään vaan käyvät sitten oikeutta kunnes pieni ihminen näivettyy ja antaa periksi. Tai jotain tuollaista.
Ei kaikki ylitä katuakaan suojatienkohdalta vaikka pitäisi... - bfl
muutaman sentanut kirjoitti:
Vuokraa pumppu ultimatesta 58 e ja aineethan on laitteessa jo valmiina.
- pääkaupunkiseudulla
panasonic ilmalämpöpumpun? Putket ja teline puuttuu. Hintaa tiedossa?
- asennuspalvelu
vain 500€,tosihalpaa
- asenna vaan itse
Kyllä tää on surkuhupaisaa seurattavaa.
Täällä on pana, sony, tosibaska, IVT ja ultimulti miestä neuvomassa mitä pitäisi tehdä, ettei vaan tarvitsisi kutsua ammamiestä paikalle.
Ottakaa jo konetta ostaessanne huomioon, mistä saatte koko paketin asennuksineen edullisimpaan hintaan.
Ei kai näitä kylmähommia ihan huvikseen ja toisten kiusaksi ole luvanvaraisiksi tehty?
Nämä itse asennetut vehkeet pilaa koko ilmalämpöpumppujen maineen.
Eihän kukaan takkaakaan itse muuraa, vaikka tiilet saisi kaupasta ja voisi ne itse latoakkin paikalleen.
Kyllä ilmalämpöpumpun asennus on ihan simppeli juttu jos tietää mitä pitää tehdä ja mitä ei.
Ikävä kyllä suurin osa näistä itse asentajista ei ymmärrä tuon taivaallista kylmätekniikasta.
Joku tolkku se pitää olla kerjätessäkin- ja asennetaan
kattilat ja öljypolttimot ja muut ilmalämpöpumput, kartellit vaan rajoittaa vapaata asennusosien saantia.
Onneksi rautakaupat myy jo vapaasti sähkötarvikkeita kaikille.
Kaapeleissa ei vain tahdo löytyä ässätöntä mallia, joutuu vetämään sen ässän turhaan joka paikkaan.
Kaikkia öljypolttimien suuttimia ei saa rautakaupoista, välillä tekisi mieli vaihtaa pienempi suutin kun huoltoa tekee ja paineet ym panee kohdalleen. No jotkut tukut myy vähittäinkin tavaraa.
Nyt ei ole löytynyt vähittäiskaupoista ilmalämpöpumpun putkisarjoja, niitä on olemassa valmiine päineen, ei viitsisi bilteman vehkeillä ruveta niitä liitopäitä tekemään. - miksiköhän ei ole
ja asennetaan kirjoitti:
kattilat ja öljypolttimot ja muut ilmalämpöpumput, kartellit vaan rajoittaa vapaata asennusosien saantia.
Onneksi rautakaupat myy jo vapaasti sähkötarvikkeita kaikille.
Kaapeleissa ei vain tahdo löytyä ässätöntä mallia, joutuu vetämään sen ässän turhaan joka paikkaan.
Kaikkia öljypolttimien suuttimia ei saa rautakaupoista, välillä tekisi mieli vaihtaa pienempi suutin kun huoltoa tekee ja paineet ym panee kohdalleen. No jotkut tukut myy vähittäinkin tavaraa.
Nyt ei ole löytynyt vähittäiskaupoista ilmalämpöpumpun putkisarjoja, niitä on olemassa valmiine päineen, ei viitsisi bilteman vehkeillä ruveta niitä liitopäitä tekemään.löytynyt niitä valmiita "putkisarjoja"?
- laitoin
Sisä- ja ulkoyksikön asianmukaisesti paikoilleen ja liikkeen kaveri tuli vetämään putket ja laittoi mömmöt sisään. Laitteen ostin siis samasta paikasta.
- Turo
luvanvaraista !! Jesss!!!!!!!!
- Sass
... olen kuullut et noi ilmalämpöpumput on tosi vaikee asentaa itse. Itse ostin Mitsubishin pumpun ja otin asennuksen samaan sysyyyn. lmj-tekniikka myy ja asentaa. Olin todella tyytyväinen :=)
Muille voin suositella www.lmj-tekniikka.fi sivuilla käyntiä. - linkki videoon
- ammattilainen
Meilla asensi ammattilainen. Nopeasti kävi ja edullisesti. Takuu säilyy eikä jää vuotoja. Tsekatkaa Honkatalli. Toimivat kai aika laajasti Etelä-Karjalan alueella. Suosittelen!
- Huomioitava
ammattilainen kirjoitti:
Meilla asensi ammattilainen. Nopeasti kävi ja edullisesti. Takuu säilyy eikä jää vuotoja. Tsekatkaa Honkatalli. Toimivat kai aika laajasti Etelä-Karjalan alueella. Suosittelen!
Itseasennuksella polttaa kyllä takuut, joten pienikin asennusvirhe voi tulla jälkikäteen kovin kalliiksi, vaikka kylmäasentaja olisikin käynyt laitteen tyhjiöimässä.
Maahantuoja ei voi silloin olla varma,
1. Onko putkien taivutukset ja laipat oikein tehty?.
2. Laippamutterit oikein kiristetty?
3. Ettei putkiin ole päässyt itseasentajalla kosteutta tai likaa?
4. Onko kylmäainetäytös riittävä jos pitkiä putkivetöja?
5. Onko kompressoriöljyn kulkeutuminen kylmäaineputkistossa huomioitu?
6. Onko tarvittavat testaukset ja mittaukset oikein tehty koeajovaiheessa?
jne. jne.
Myyjä ja maahantuoja pesevät kätensä takuista!
Lisäksi itseasentajalla uppoaa helposti muutama saturainen asennustarvikkeisiin, jotka kylmäasentajalla yleensä kuuluvat asennushintaan. Lisäksi se kylmämies ottaa siitä tyhjiöinnistäkin käypäsen korvauksen, vaikka vetää sätkää tunninverran pumpun käydessä. (Itse pyrin 1/2 - 1 tunnin tyhjiöintiaikaan)
Lisäksi kylmäasentajalla voi olla kokemusperäisesti erilainen käsitys asennuspaikan toimivuudesta.
Oma kokemukseni on osoittanut, että useampikin "varmana osaan" ja "helppo homma" on jouduttu repimään seinältä alas ja asentamaan udelleen tai asentamaan kokonaan uudet laitteet muutaman kuukauden kuluttua asennuksesta.
Kommenteilla: "Empäs osannut tuota huomioida!" tai "Kuinkas mä oisin ton voinu tietää!" tai "Ajattelin tehdä tuo vähän helpommin!"
Varmaa on myös, että itseasennusvirhettä korjaamaan tullut kylmämies laskuttaa käynnistä "sen kalliimman taksan mukaan". - etse asentamani pumpun
Huomioitava kirjoitti:
Itseasennuksella polttaa kyllä takuut, joten pienikin asennusvirhe voi tulla jälkikäteen kovin kalliiksi, vaikka kylmäasentaja olisikin käynyt laitteen tyhjiöimässä.
Maahantuoja ei voi silloin olla varma,
1. Onko putkien taivutukset ja laipat oikein tehty?.
2. Laippamutterit oikein kiristetty?
3. Ettei putkiin ole päässyt itseasentajalla kosteutta tai likaa?
4. Onko kylmäainetäytös riittävä jos pitkiä putkivetöja?
5. Onko kompressoriöljyn kulkeutuminen kylmäaineputkistossa huomioitu?
6. Onko tarvittavat testaukset ja mittaukset oikein tehty koeajovaiheessa?
jne. jne.
Myyjä ja maahantuoja pesevät kätensä takuista!
Lisäksi itseasentajalla uppoaa helposti muutama saturainen asennustarvikkeisiin, jotka kylmäasentajalla yleensä kuuluvat asennushintaan. Lisäksi se kylmämies ottaa siitä tyhjiöinnistäkin käypäsen korvauksen, vaikka vetää sätkää tunninverran pumpun käydessä. (Itse pyrin 1/2 - 1 tunnin tyhjiöintiaikaan)
Lisäksi kylmäasentajalla voi olla kokemusperäisesti erilainen käsitys asennuspaikan toimivuudesta.
Oma kokemukseni on osoittanut, että useampikin "varmana osaan" ja "helppo homma" on jouduttu repimään seinältä alas ja asentamaan udelleen tai asentamaan kokonaan uudet laitteet muutaman kuukauden kuluttua asennuksesta.
Kommenteilla: "Empäs osannut tuota huomioida!" tai "Kuinkas mä oisin ton voinu tietää!" tai "Ajattelin tehdä tuo vähän helpommin!"
Varmaa on myös, että itseasennusvirhettä korjaamaan tullut kylmämies laskuttaa käynnistä "sen kalliimman taksan mukaan".miksi pitää repiä irti seinästä???????????
- vaan purkaa siististi.
etse asentamani pumpun kirjoitti:
miksi pitää repiä irti seinästä???????????
"miksi pitää repiä irti seinästä???????????"
Kun vääristä putkiasennuksista aiheutuu kompressorivaurio, on helpompaa ja halvempaa asentaa tilalle kokonaan uusi.
Älä siis pelkää!
En tietenkään sinun toimivaa pumppuasi tule luvatta irti repimään. - Valitettavasti
vaan purkaa siististi. kirjoitti:
"miksi pitää repiä irti seinästä???????????"
Kun vääristä putkiasennuksista aiheutuu kompressorivaurio, on helpompaa ja halvempaa asentaa tilalle kokonaan uusi.
Älä siis pelkää!
En tietenkään sinun toimivaa pumppuasi tule luvatta irti repimään.Asennusvirheen korjaaminen jälkikäteen voi tulla alkuperäistä asennushintaa korkeammaksi.
- KARVAS KOKEMUS
Valitettavasti kirjoitti:
Asennusvirheen korjaaminen jälkikäteen voi tulla alkuperäistä asennushintaa korkeammaksi.
Meillä kävi rautakaupan "asentaja" asentamassa pumpun paikalleen ja ei meinannut millään saada toimimaan, minulta loppui usko koko asentajaan ja päätin itse hommata oikean asentajan katsomaan että mistä kiikastaa. No kylmäaineputkista löyty vekki eli oli vedetty liian tiukalle mutkalle. Ja kaasua oli liian vähän. Näiltä http://www.ilmalampopumppu.fi/asennus.htm tyypeiltä sain muutenkin ihan hyviä vinkkejä pumpun käytöstä ja ne sai vielä sovittuu rautakaupan kans et korjaus menee rautakaupan piikkiin, rautakauppa ei kuulema enää käytä kyseistä asentajaa :) Eli ottakaa aina selvää et asentaja on varmasti pätevä...
- Pekka Laine
KARVAS KOKEMUS kirjoitti:
Meillä kävi rautakaupan "asentaja" asentamassa pumpun paikalleen ja ei meinannut millään saada toimimaan, minulta loppui usko koko asentajaan ja päätin itse hommata oikean asentajan katsomaan että mistä kiikastaa. No kylmäaineputkista löyty vekki eli oli vedetty liian tiukalle mutkalle. Ja kaasua oli liian vähän. Näiltä http://www.ilmalampopumppu.fi/asennus.htm tyypeiltä sain muutenkin ihan hyviä vinkkejä pumpun käytöstä ja ne sai vielä sovittuu rautakaupan kans et korjaus menee rautakaupan piikkiin, rautakauppa ei kuulema enää käytä kyseistä asentajaa :) Eli ottakaa aina selvää et asentaja on varmasti pätevä...
Joissain halvoissa ilmalämpöpumpuissa on hyvin heikot putket. Jos asiakas haluaa tällaisen pumpun, joka saattaa muuten olla ihan toimiva, tilaan siihen suosiolla uudet putket - erityisesti silloin, kun ei ole kyseessä standardiasennus.
Tottakai osaamaton saa hyvätkin putket vekille.
* * *
http://www.ilmalampopumpunasennus.com/
- ooodl
Olen sähköasentajana noita muutaman asentanut. Tuosta on tehty mielikuvatasolla jotakin rakettitiedettä. Mutta todellisuudessa sen osaa kuka tahansa asentaa jos sattuu löytämään ensimmäiselle asennuskerralle ohjeet. En usko että ns. "laatumerkkien" mukana tulee ohjeet koska ne ovat niin naitettu asennusliikkeisiin. Ultimaten pumppujen mukana tulee asennusohjeet ja todellakin, ei ilmalämpöpumpun asentamisessa ole mitään vaikeaa. Kunhan ostaa tyhjiöpumpun.
- Masa Vatanen8
Asiaa. asiaa !
Asentaminen on todellakin helppoa, jos luet ohjeet hyvin ja omaat jonkinlaiset tekniset ominaisuudet niin helppoa kuin heinän teko.
Tumpeloille ja muille pääsiäiskäsille on olemassa kattava asentajaverkko suomessa.
Nykyään voi ilp yhteydessä ostaa vakuumipumpunkin, tai lainaa joltain. - Viileeveikko
Masa Vatanen8 kirjoitti:
Asiaa. asiaa !
Asentaminen on todellakin helppoa, jos luet ohjeet hyvin ja omaat jonkinlaiset tekniset ominaisuudet niin helppoa kuin heinän teko.
Tumpeloille ja muille pääsiäiskäsille on olemassa kattava asentajaverkko suomessa.
Nykyään voi ilp yhteydessä ostaa vakuumipumpunkin, tai lainaa joltain.Onko pikaliitoksilla vai ihan perinteisillä? Jos tuo jälkimmäinen, miten teet hyvät kartiot ja kiristät oikein? No, jakarihan on kaikilla, kyä siitä hyvä tulee.
Näin syksyllä ammattilaiset puhuvat "vartin vakuumista" (talvella sitte "puoli tuntia pakkasilla" ja kesällä "kesäinen kiksautus"), turha sitä pumppua on kauempaa lotkottaa.
Onnea asennukseen!
Viikonloppuna asensin kaksi ultin ilppiä. Suurin työmää oli reikien tekeminen seinään ja kaikkien työkalujen haaliminen paikalle. Muuten ihan heinäntekojärkeä vaativaa. Kun teki asennusohjeen mukaan "by the book" ei mitään ongelmaa. Alipainepumppua käytin 45 min ohjeen mukaan. Sinä aikana voi juoda kahvia tai viimeistellä asennusta. Liitokset kiinni momenttiavaimella, pittä vettä aika kireälle, näppituntumalla taitaa jäädä löysälle. Sähköasennukset omatoimisesti, mutta epäonnistumisen riski pienehkö kun osaa aakkoset : kirjainmerkintöjen mukaan . Toisen pumpun asensin ns normaalitelineele ja toisen ylösalaisin asennetulle telineelle roikkumaan kierretankojen varaan. Jälkimäinen asennus hiljaisempi. Taidan muuttaa toisenkin roikkumaan. Täytyy vaan huomioida että kupariputkien takia heiluntaliike ei tule liian suureksi. Ja mitä maksoi: työkaverin kanssa tilasimme 4 pumppua 670€ / kpl. Ja alipainepumppu vaikka auton imuöljynvaihtopumpuksi.
- omatalonasentaja
katsoppa täältä :
http://nettipumppu.fi/index.php/suosittelemme/asennuspaketti.html
siinä kaikki tarvittavat paitsi työkalut! - teline
En löytänyt maatelinettä tuolta mistään. Mistähän saisi ostaa? En halua pumppua hakkaamaan ja pitämään ääntä taloni puuseinään.
- DIY
Tee se itse. Mulla tehty 75millin sinkitystä liikennemerkkiputkesta (saa ostettua Destialta). Neljä 180cm korkeaa jalkaa valettuna 250 litran betonikuutioon. Värinevaimentimina 50x30, M10 kierteellä (saa ostettua autotarvikeliikkeistä). Ei meluongelmia kovillakaan pakkasilla vaikka ulkoyksikkö on makuuhuoneen vieressä.
- ILIMOJA
ILMARI
Onkohan takuu voimassa, jos laitteen asentaa kylmäaineluvaton kaveri ja korvaako vakuutusyhtiö palovahingot, jos on tehty itse sähköasennukset?
- säästäoikeassapaikas
Jep!
Viimeinen kaveri taisi osua niin sanotusti - peukaloon! Taitaapi tuo takuu sanoutua irti välittömästi kun asennuksen suorittaa "luvaton asentaja".
Kaikki tuntemani merkit ilmoittaa takuuehdoissaan, että asennuksen tulee suorittaa TUKESin kylmäaineasennukseen valtuuttama aentaja. Kts. luettelo luvan omaavista asentajista www.tukes.fi. Myös useat em.asentajista omaavat luvan tehdä sähkökytkennän (tarkasta). Hyvää infoa em. asioista saa sivustoilta:
www. Ilmanmuuta.fi, www.tukes.fi ja ilmalampopumppuja.com - halpa teline
Eipä tuo ulkoyksikön maateline kovin kallis ole ostaa, 49 euroa näyttäisi pyynti olevan:
http://www.lannenlampotekniikka.fi/tuotteet.html?id=8/43 - Kotitalousvähennys?
Tee-se-itse-miehille ei tietysti sovi, mutta asennettuna ostettuna laitteesta saa yleensä alennusta, kun asennus on kallis ja laite halpa. http://ilmalampo.org/ilmalampopumpun-asennus/
Asennuksen saa kotitalousvähennykseen mutta laitteen hintaa ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1624113Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä372403- 1552131
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161699- 801292
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241250Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https311139Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1441102Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.100908Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.115830