Kelakuljetuksia hoitavat välittäjät rikkovat tilaajavastuulakia

Anonyymi-ap

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061233
velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että sopimuskumppanit täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa.

Useimmat taksiyhtiöt eivät täytä alla mainittuja ehtoja, eikä kelakuljetuksia välittävät yhtiöt reagoi mitenkään. Kela ja valvontaviranomainen eli AVI ei myöskään välitä taksitoiminnan sopimuksien vastaisesta tilasta.

Laki edellyttää tilaajaa tarkistamaan, ja sopimuskumppania toimittamaan tilaajalle, enintään kolme kuukautta vanhat tiedot ja selvitykset, joita ovat:

Selvitykset ennakonperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisävelvollisten rekisteriin kuulumisesta.
Kaupparekisteriote.
Selvitykset verovelasta.
Selvitykset työntekijöiden eläkevakuutuksesta ja eläkemaksujen maksamisesta.
Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.
Selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.

15

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ´Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.´

      Taksiala on ainut mistä tämä sopimus tai keskeiset työehdot puuttuu koskien julkisia hankintoja. Ketään ei kiinnosta, sillä ne on vaan taksinkuljettajia. Renkejä !

      • Anonyymi

        AVIN pitäisi valvoa työnantajien toimia. Taksialalla erityisesti työaikoja sekä palkkausta.

        Työnantajalta pitää löytyä lisäksi mm. seuraavat lakisääteiset asiakirjat:

        sopimukset: työsopimus (työsopimuslaki 3 §) sekä etätyösopimus ja liukuvan työajan sopimus (jos käytössä)
        työaikakirjanpito (työlaki 37 §)
        perehdyttämissuunnitelma (työturvallisuuslaki 14§)
        työsuojelun toimintaohjelma (työturvallisuuslaki 9§)
        vaarojen arviointi (työturvallisuuslaki 10§)
        työterveyshuollon toimintasuunnitelma (työterveyshuoltolaki 11.1§)
        rekisteriseloste eli työsuhderekisteri (henkilötietolaki 10, tietosuoja-asetus 13 ja 14 artikla)
        pakollinen esillä pidettävä lainsäädäntö
        sähköpostiohjesääntö (laki yksityisyyden suojasta työelämässä 18 §)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AVIN pitäisi valvoa työnantajien toimia. Taksialalla erityisesti työaikoja sekä palkkausta.

        Työnantajalta pitää löytyä lisäksi mm. seuraavat lakisääteiset asiakirjat:

        sopimukset: työsopimus (työsopimuslaki 3 §) sekä etätyösopimus ja liukuvan työajan sopimus (jos käytössä)
        työaikakirjanpito (työlaki 37 §)
        perehdyttämissuunnitelma (työturvallisuuslaki 14§)
        työsuojelun toimintaohjelma (työturvallisuuslaki 9§)
        vaarojen arviointi (työturvallisuuslaki 10§)
        työterveyshuollon toimintasuunnitelma (työterveyshuoltolaki 11.1§)
        rekisteriseloste eli työsuhderekisteri (henkilötietolaki 10, tietosuoja-asetus 13 ja 14 artikla)
        pakollinen esillä pidettävä lainsäädäntö
        sähköpostiohjesääntö (laki yksityisyyden suojasta työelämässä 18 §)

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Monella kelakyytejä ajavallaitsenäisellä ammatinharjoittajalla on työntekijöitä käytössään ja tämä koskee kaikkia henkilökuljetuksia.
        Mietitkö koskaan miksi taksinkuljettajan palkkauksesta ei juurikaan puhuta julkisesti?
        Sen sijaan usein on pula ”hyvistä kuljettajista” jotka suostuvat ajamaan vailla minkäänlaisia työehtoja puoli ilmaiseksi.

        Taksiliitto ei palkoista puhu, vaikka edustaa yrittäjiä. Luulisi että he kertoisivat kuinka palkat kuuluu maksaa, jottei sitten tarvitse lähteä oikeuden kautta niitä maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella kelakyytejä ajavallaitsenäisellä ammatinharjoittajalla on työntekijöitä käytössään ja tämä koskee kaikkia henkilökuljetuksia.
        Mietitkö koskaan miksi taksinkuljettajan palkkauksesta ei juurikaan puhuta julkisesti?
        Sen sijaan usein on pula ”hyvistä kuljettajista” jotka suostuvat ajamaan vailla minkäänlaisia työehtoja puoli ilmaiseksi.

        Taksiliitto ei palkoista puhu, vaikka edustaa yrittäjiä. Luulisi että he kertoisivat kuinka palkat kuuluu maksaa, jottei sitten tarvitse lähteä oikeuden kautta niitä maksamaan.

        Taksinkuljettajien palkkauksesta ei puhuta julkisesti siitä syystä, että kukaan ei suostuisi maksamaan kuljetuksesta sellaista hintaa, jota asiallinen palkkaus edellyttäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksinkuljettajien palkkauksesta ei puhuta julkisesti siitä syystä, että kukaan ei suostuisi maksamaan kuljetuksesta sellaista hintaa, jota asiallinen palkkaus edellyttäisi.

        Hinta vaihtelee nytkin riippuen siitä kuka on maksaja, yksityinen ihminen maksaa enemmän kuin julkinen sektori.
        Välitysyhtiön taksa on korkeampi kuin esim. kaupunkien maksama taksa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Yrittäjien kohdalla ei poistu selvitysvastuu. Tilaaja on velvollinen selvittämään, onko sopimuskumppani merkitty ennakkoperintä- ja työnantajarekistereihin sekä arvonlisävelvollisten rekisteriin. Samoin tulee selvittää, onko sopimuskumppani maksanut verot ja ottanut yrittäjän eläkevakuutukset.

        Lisäksi ns. kelakyydeissä yrittäjällä on oltava sopimuksen mukainen vastuuvakuutus, joka korvaa vahingot 500 000 euroon asti. 90 prosentilla sopimuskumppaneista ei sellaista ole, joten kuljetettaville tapahtuvia vahinkoja ei korvaa kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Menevä on välitysyhtiö. Älä tollo ulise, kun et tiedä alasta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta vaihtelee nytkin riippuen siitä kuka on maksaja, yksityinen ihminen maksaa enemmän kuin julkinen sektori.
        Välitysyhtiön taksa on korkeampi kuin esim. kaupunkien maksama taksa?

        Taksinkuljettajia ja yrittäjiä huijaavat ja hyväksikäyttävät pääasiassa Kela ja muu julkinen sektori sekä alustataloudet eli välitysyhtiöt. Alustatalousyhtiöt ovat pilanneet koko toimialan ja halveksivat taksinkuljettajien työtä ja hyväksyvät koko toimialalla yleisen laittoman alipalkkauksen. Mm. alla mainitut alustataloudet välittävät taksiyrityksille tilauksia, joiden hinnat ovat niin alhaiset, että verot ja vakuutukset on pakko jättää maksamatta ja toimia palkkojen osalta laittomasti. Lasku lankeaa yhteiskunnalle eli tavallisille kansalaisille veroina.

        Taksi Saimaa Oy
        Yango
        Taksi Päijänne Oy
        Keskustaksi Oy
        Ubet
        Vaasan Ulataksi Oy
        DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi)
        Ekvator Oy (Etelä-Savon Taksivälitys)
        Lounais-Suomen Taxidata
        Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi)
        Tampereen Aluetaksi Oy
        DRide Oy (Dride, Alueellinen Kelataksi)
        Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys)
        Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi)
        Lahden Aluetaksi Oy
        Keskustaksi Oy
        Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti)
        Taksi Helsinki Oy
        Menevä Oy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Vaatimukset koskevat nimenomaan alihankkijoita eli itsenäisiä ammatinharjoittajia.

        Kannattaisi opetella lukemaan.


      • Anonyymi

        Eli rikollinen toiminta on sallittua Kelan henkilökunnan mielestä.


    • Anonyymi

      Taksiliitto ei jyrähdä. Vastuu Group ja luotettava kumppani palvelu todistaa kaiken olevan kohdallaan.
      Jokainen Taksi joka ajaa yhteiskunnan ajoja maksaa 140e alv%0 vuodessa luotettava kumppani palvelusta ja näin on kaikki hyvin.

      Kuinka monta maksavaa Kelakyytejä ajavaa Taksi yritystä mahtaa Suomessa olla?

      Tuskin on kummoinen bisnes keksitty

    • Anonyymi

      Onneks en aja vieläkään yhtään Kela-kyytiä


      Hinnat kohdalleen, niin palataan asiaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7144
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6625
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3614
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3130
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2784
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2572
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2116
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1977
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1870
    Aihe