Kaasukuorma-autot ovat jonkin aikaa toimineet Suomessa ja niille löytyy myös tankkausverkostoa jo nyt. Kaasukuorma-autot ovat myös hankintahinnaltaan selvästi halvempia kuin vetykuorma-autot, joka on kuljetusyrittäjälle tärkeää liiketoiminnan kannalta. Kaasu on polttoaineena myös selvästi halvempaa kuin vety, josta tulee selviä säästöjä vuositasolla liiketoimintaan.
Jakeluautopuolella ennustan sähköisten kevyempien kuorma-autojen vievän pelin, koska artikkelin mukaan päivittäiset ajot saattavat jäädä noin 150km paikkeille päivässä ja sähköautot ovat hiljaisia ja päästöttömiä kaupungeissa aamuyöllä.
Raskaat kuormat voidaan kuljettaa sujuvasti kaasulla tulevaisuudessa. Maatilojen kylkeen suunnitellaan myös kaasuasemia (lisätuloja), joita on jo muutamia Suomessa ennestään.
"– Auton luvattu keskimääräinen toimintasäde on yli tuhat kilometriä, mutta maitotiloilla tulee tyhjäkäyntiä, joka lyhentää toimintasädettä. Myös kuorma vaikuttaa. Kun ajetaan täydellä kuormalla, kulutus on suurempaa. Käytäntö tulee osoittamaan, kuinka pitkän matkan yhdellä tankillisella pääsee. 700 kilometriä riittäisi meille, Sandström toteaa."
"Tahtotilaa biokaasuun siirtymiseen siis löytyy. Pitkät ajomatkat ja raskaat kuormat asettavat kuitenkin vielä omat rajoituksensa.
– Meillä on tiloja ympäri Suomea, joten välimatkat ovat pitkiä. Tankkausasemia ei vielä ole ihan joka puolella Suomea, joten se on eniten rajoittava tekijä, Sandström toteaa.
Hän toivookin tankkausasemaverkoston laajenevan entisestään. Myös raskaat kuormat asettavat omat vaatimuksensa.
– Tällä hetkellä saatavilla olevien kaasuautojen tehot eivät vielä riitä isoimpaan painoluokkaan, joten autoon ei saada ihan niin suuria kuormia kuin mitä haluttaisiin.
Kuorma-autovalmistajilta on kuitenkin luvassa lähitulevaisuudessa kaasuautoja vielä nykyistä tehokkaammilla moottoreilla, mikä tulee mahdollistamaan yhä raskaampien kuormien kuljettamisen."
.... Jos olisit kuljetusyrittäjä, niin ostaisitko itse kalliimman vetykuorma-auton, maksaisit huolloista/korjauksista enemmän, harjoittaisit liiketoimintaa vain kapealla alueella vetytankkausasemien puutteiden takia (menetät monia keikkoja kilpailijalle) ja kärsisit vielä suuresta arvonalennuksesta kun vetykuorma-auto pitäisi lopuksi johonkin antaa vaihdossa uutta kuorma-autoa ostaessasi? Tämä ilmiö on nimittäin arkipäivää vetyhenkilöautoissa monessa maassa missä vetytankkausverkosto on melko puutteellinen.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1822dcbd-4d81-4a28-8366-2f7e3af0c726
Kaasukuorma-autot tulevat voittamaan vetykuorma-autot Suomessa.
2
382
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan se vaan jännä miten kaasuautoja pidetään uutuuksina. Nestekaasua käytettiin jakelukuorma-autoissa jo 70--luvulla.. Henkilöautoihin sai muutosarjoja kaasukayttöä varten. Kaasu oli nestekaasua ja pullot ns. trukkikaasupulloja. Hallitus suuressa viisaudessaan lopetti tämmöiset touhut sopimattomina ankaralla lisäverotuksella.
Kuten tunnettua autot ovat aian syyllisä johonkin tässä maassa. Syy vain vaihtlee sen mukaan mistä poliittisesti tuulee. 70-luvulla oltiiin huolissan häkäpäästöistä, 80-luvulla typen oksideista, 90-luvulla lyijystä.. Nyt vouhotetaan hiilidioksidista. Aina pitää olla joku poliittinen porkkana mistä saadaan syyttää autoiljoita ja sen perusteella nostaa liikkumisen verotusta. Tällä lailka meitä kustaan silmään ja koko ajan vain pahenee.- Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
🍒 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17701770y
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336764- 376253
- 293454
- 452910
- 342664
- 152348
- 372188
- 162046
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481907En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191777