Edunvalvoja aloitti väärinkäytökset jo ennen edunvalvonnan alkua - miten pelastan isäni?

Anonyymi-ap

Isälläni on alkava muistisairaus joka näkyy tällä hetkellä selvimmin siten että hänestä on tullut hyväntahtoisempi ja varsinkin herkkäuskoisempi kuin oli ennen - siis huijarin ihanneuhri. Ja tätä hyväksikäyttäen psykopaattisisareni on taivutellut hänet tekemään edunvalvontavaltuutuksen hyväkseen, jo nyt ennen sen voimaanastumista on kaapannut kaikki isän raha-asiat haltuunsa. Isäparka on vain mielissään kun sisko hoitaa nämä rasittavat asiat hänen puolestaan eikä tajua miten outoa on ettei voi käyttää pankkikorttiaan kuin pikkuostoksiin eikä edes nostaa itse käteistä kun tunnusluku on tulevan edunvalvojan hallussa. Ennen tätä, isän viime sairaalakäynnin aikana, hän uudelleensarjoitutti isän asunnon lukon jotta minä en enää pääsisi siellä käymään (pääsen tietenkin yhä isän ollessa kotona, hän tapaa minua mielellään) ja otti luvatta haltuunsa isän uuden auton jota pitää nyt omassa käytössään perheen 3. autona vaikka se pitäisi myydä kun isä menetti ajo-oikeutensa diabetesoireiden takia. On myös varastellut isän asunnosta design-esineitä n. 1000 € arvosta + mikä pahempaa, kaikki perheen valokuvat joista muutamasta haluaisin itselleni kopion (ja isä haluaisi antaa minun ne teettää). Jos tekisi tällaista edunvalvojana voisin ainakin valittaa toiminnasta viranomaisille, mutta kun ei vielä edes ole edunvalvoja, mitä voin tehdä? Isä pitäisi jotenkin pelastaa hänen kynsistään. Voisiko sen edunvalvontavaltuutuksen riitauttaa siltä pohjalta että isä ei ehkä ollut sitä tehdessään enää oikeustoimikelpoinen?

2

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sehän on vain hyvä, että muistisairas ei pääse pankkikorttiaan käyttämään ja tiliään tyhjentämään ja mihin hän sitä autoakaan enää tarvitsee? Turha niitä design-esineitäkään hautaan on mukanaan viedä.
      Kaikki muu; lukkojen uudelleensarjoitus ja valokuvat...no, nehän ovat sinun ja sisaresi välistä kitkaa, eikä mitenkään kuulu viranomaisille.

• Anonyymi

Edunvalvoja on velvollinen pitämään kirjanpitoa ja esittämään nämä tiedot vuosittain. Valvottavan omaisuuden myymiseen tarvitaan lupa. Ota valokuvia arvoesineistä, jotta pystyt todistamaan jos jotain arvokasta häviää. Jos valvottavan eläke riittää kuluihin, omaisuutta ei saa myydä tai joku muu ottaa käytöönsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4835
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      490
      1498
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      840
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe