tulipa ostettua 28 tuumainen Shimano Nexus 7 vaihteisella napavaihteella oleva Tunturi polkupyörä. Nyt ongelma on se että pyörä on raskas polkea ja tosi hidas. myyjän mukaan on käyttäjän vika (kunto kyllä on kohdillaa). Renkaat pyörässä on SCHWALBE Marathon jotka kyllä tuntuu rullaavan ihan hyvin, mutta kun alkaa polkemaan tuntuu ettei pyörällä pääse mihinkään.
Tunturi higas ja raskas pyörä
7
297
Vastaukset
- Anonyymi
Kun polkee ja ei pääse mihinkään tarkoittaa että renkaat eivät ole hyvin rullaavat. Pane ilmaa 5 baaria tai vaihda paremmin trullaaviin.
- Anonyymi
Rengaspsineet on minulla 5,5 ja dilti raskas polkea. Kun vauhtiin joten kuten pääsee ja antaa rullata niin huomaa ettei renkaista kyllä johdu, mutta kun alkaa polkemaan niin tuntuu että pyörä ei kulje mihinkään.
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17829090v
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Täällä on aiempi samanlainen keskustelun aloitus jossa uusi napavaihteinen oli superraskas polkea. Ongelman lähteeksi selvisi liian alhainen rengaspaine. Tarkista renkaan kyljestä valmistajan ohjearvo maksimipaineelle ja pumppaa siihen. Yleensä ne ovat noin 5 - 6 bar Schwalben Marathon renkaissa. Vilkaise myös että rengas on asennettu oikein siten että pyörimissuunta on kyljessä olevan nuolen mukainen, siinä lukee muistaakseni "rotation" ja nuolen kuva.
Testaa vielä että etu ja takakiekko rullaavat vapaana vastuksetta nostamalla fillari ilmaan ja pyöräyttämällä etu ja takakiekkoja.
Napavaihteet ovat aina raskaampia poljettavia kuin avovaihteiset. Kylmillä keleillä napavaihteistojen poljinvastus korostuu entisestään ja kun niille tulee ikää niin ongelma vain pahenee. Se on napavaihteistojen ominaisuus. Jos mahdollista niin kokeile pyöräillä vaikka toisella samantyyppisellä fillarilla varmistaaksesi että onko hankkimassasi yksilössä valmistusvirhe vai ei. Polkupyörän "vastukset" koostuvat:
-Renkaiden vierintävastuksesta (tässa rengastyypille ja ajoympäristölle sopivan rengaspaineen osuus on merkittävä tekijä)
-Kiekkojen laakeroinnin vastuksesta pyörimisliikkeessä.
-Ilmanvastus, joka on vauhdin noustessa se isoin vastustava tekijä.
-Voimansiirron tehohäviöt (tuollaisessa napavaihteisessa pyörässä isompi kuin yksivaihteisessa taikka ulkoisella vaihtajalla/rataspakalla varustettussa).
Yksi tekijä millä voisi alkaa rajaamaan mahdollisia ongelmakohtia pyörässä, on jos saa vastaavantyyppisen (ajoasento ja rengastus) pyörän myös lainaan, ja loivassa alamäessä pääsee testaamaan pyörien keskinäistä rullaavuutta ja niiden eroja polkematta mahdollisimman yhtäläisissä olosuhteissa.
Eli jos rullaavuudessa ei ole isoja eroja pyörien välillä, ja toinen pyörä tuntuu silti paljon "kevyemmältä" polkea niin eroa pitää etsiä sitten voimansiirron puolelta. Jos taas rullaavuudessa iso ero, niin sitten tarkasteluun rengastus ja kiekkojen laakerointi.- Anonyymi
Napavaihde on hukkaputki, jonne voimat katoavat. Jos tahdot raskaan pyörän ja tahdot kuntoilla ilman etenemistavoitetta, niin osta napavaihteinen pyörä.
- Anonyymi
Avovaihteet helpommat huoltaakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337144- 396625
- 293614
- 453130
- 342784
- 162572
- 372198
- 162116
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481977- 341870