Raamattu on kirja jossa on sanomia ja opetuksia eri ihmisryhmille eri aikakausille. Siksi on ensiarvoisen tärkeää löytää se mikä on suoraan osoitettu meille. Keitä me olemme? Mitkä Raamatun kirjat on osoitettu meille? Mikä Jumalan sana on voimassa tässä ajassa, mikä pelastaa nyt, ei arkin rakentaminen ainakaan?
Jeesus julisti vain Israelin alueella ja sanoi tulleensa Israelin huoneen kadonneita lampaita etsimään. Vaikka siis evankeliumit ovat meille kaikille uskoville rakkaita, niissä Jeesus ei etsi meitä eikä puhu suoraan meille. Hän puhuu Israelille.
Roomalaiskirjeessä Paavali ilmaisee olevansa "pakanain apostoli". Hänellä on sanoma Jeesukselta meille pakanakansoille niin hyvin kuin juutalaisille, yhteinen sanoma, ensimmäistä kertaa sitten Abrahamin jälkeen. Olemme sen jälkeen ensimmäistä kertaa siinä tilanteessa että Israel ja muut kansat ovat tasa-arvoisia. Tämä tulee vielä muuttuman kun Israel kääntyy, mutta se ei tapahdu ennenkuin Herra sen toteuttaa. Pietarin ja muiden apostolien julistus ei ollut tasa-arvoista. He edustivat Kristusta Israelin kautta pakanoille. Paavali taas edusti vain Kristusta, ja valistuneet lukijat näkevätkin että Pietarin julistus väistyi Paavalin sanoman tieltä, Israelia kohtasi paatumus, eikä luvattu valtakunta tullutkaan, vielä. Sensijaan alkoi tämä nykyinen aika, jossa ei ole tehdä erotusta juutalaisen ja pakanan välillä, vaan kaikki uskovat ovat yhtä Kristuksessa. Siksi juutalaiset eivät opeta meitä, vaan päinvastoin, me pyrimme opettamaan juutalaisille Jeesuksesta. Tuhat vuotisessa valtakunnassa, Israel opettaa jäljelle jääneille kansoille Herran tietä. Meidän paikka taas on taivaassa.
Emme me halua toisille tarkoitettuja rakkauskirjeitäkään omia, vaan haluamme löytää sen joka on osoitettu suoraan meille, jos siis haluamme löytää sen kirjeen jolla on meille eniten merkitystä. Ja se kirje on: Jeesus on kuollut meidän puolestamme, haudattu ja noussut kuolleista, Hän on Herra Jumala, ja uskon kautta häneen me tulemme vanhurskaiksi.
Kaikki kirjoitukset antavat meille ymmärrystä, mutta etsitään ensin se pelastava sanoma, ja täydennetään sitä vasta sitten.
Miksi ohjaan uudet uskovat lukemaan Roomalaiskirjeen.
4
171
Vastaukset
- Anonyymi
Paavali joutui Korintissa hurmoshenkien valtaan ja puhui hurmoskielillä sekavia (glossolaliaa).
Paavali kirjoitti Korintissa kirjeet Roomaan, missä tunnustaa vain Roomalaisille valehtelevansa tarvittaessa, eikä pidä sitä edes syntinä.
Kirjeen vei eräs nainen mennessäään Roomaan.
Paavali oli rahalla ostanut hirmuvallan Rooman kansalaisuuden, joten sympatiat oli heidän puolellaan.
1. Kor. 14:19
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä? - Anonyymi
Jeesuksen puheita meidän pitää lukea ensimmäiseksi, jotta uskomme menee oikeille raiteille ja pysyy siellä.
Jeesus: "Seuraa sinä minua."
Joh. 8:12
Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa MINUA, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."
On vain yksi välimies ihmisen ja Jumalan välissä: Ihminen Jeesus Kristus. - Anonyymi
Loitsijat ja eksyttäjät käyttävät Paavalin puheita hyväkseen.
Ap. t. 19:13
Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa". - Anonyymi
Kaikki Jeesuksen valitsemat 11 oikeata apostolia ovat pakanoiden apostoleita.
Jeesus käski heitä kastamaan kaikki maailman kansat ja ihmiset ja sitten opettamaan heille käskyt.
Kastekäksy, Matt.28:16-20
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728