Olen lähdössä ryhmämatkalle ja joillain sivuilla kerrotaan, että myös yksittäisen ryhmämatkalaisen on täytettävä tulli-ilmoitus ja jollain toisella sivulla sanotaan, että sen täyttää vain kuljettaja. Miten on?
Netissä on tulostettavissa tuo tulli-ilmoitus ja jos se on täytettävä, niin sitten mielessä on muutama tyhmä kysymys. Pitääkö siihen luetella kaikki hopeiset korut, mitä mukanaan kantaa esim. korvissa olevat korvakorut ja sormukset edellyttäen, että hopea on jalometalli...auts, tunnustan tyhmyyteni...
Toinen mikä mietityttää niin, lomakkeessa kysytään onko mukana eläimiä, kasveja tai niistä tehtyjä valmisteita. Kaikki Body Shopin tuotteet on tehty kasveista, joten joudunko vastaamaan kyllä ja seuraavalle riville kirjoitetaan jalkasuihke.=)
Pyydän vakavaa suhtautumista, vaikka nauru/itku voi olla herkässä tätä lukiessa.=)
Nim. Jalkasuihkeen alkuperä
Tulli-ilmoitus
14
3732
Vastaukset
- Ressu
En ole koskaan testannut sitä tulliselvityslomakkeen täyttämisen tarkkuutta. Umpirehellinen savolainen kun olen.
Lomake on varmaan sitä vanhaa neukkulan perua. Ei sillä nykyään ehkä samanlaista merkitystä ole kuin ennen Venäjää.
Tulliselvityslomakkeen täyttää jokainen matkustaja riippumatta siitä, miten matkustaa.
Kaikki arvometalliset esineet on ilmoitettava, varmuuden vuoksi olen ilmoittanut myös matkapuhelimen. Ja tietysti volkkarin kultaisen vaihdekepin nupin, jossa on timanttiupotuksia.
Valuutta on ilmoitettava. Eli eurot, ruplat, kruunut, guldenit jne. Joskus sattui niin, että eräs kaverini (tottakai kaveri) ollessaan tullissa joutui tarkistamaan rahansa. Tullimies kehotti laskemaan rahat. (näkyvillä)
Laskenta toi eri tuloksen, kuin ilmoitus lomakkeella. Tästäpä seurasi rangaistus, eli sakkoja (tosin minimum straf), mutta hankalinta oli se, että tämän jälkeen kaverini joutui rahan osalta tehotarkkailuun. Viisumin sai kuten ennenkin, mutta joka kerta kun hän ylitti rajan Värtsilässä tai vaikkapa Nuijamaalla, häntä kehotettiin laskemaan rahat. Tieto kulkee naapurissakin. Häntä epäiltiin ilmeisesti ammattimaisesta tavaroiden viennistä ja myynnistä. Tosin epäily ei kovin kaukana ollutkaan.
Kyllä ne kasvit ja kasvinosat tarkoittavat eläviä kasveja, niiden kukintoja ja siemeniä.
Eläimiin ei lueta henkilökohtaisia intiimejä kotieläimiä, tai loisia. Mutta koira ja kissa ovat jo eri asia. Lehmästä puhumattakaan.
Kanssaihmisen kysymykseen pitää tietenkin suhtautua kaikella vakavuudella. Ei sellaista ohiteta pelkällä vasemman käden huitaisulla.
Mietittäväksi matkalle: Mihin joutuvat kaikki ne miljoonat tulliselvityslomakkeet vuosien varrella? Tekeekö joku niillä jotain. Tutkiiko niitä, arkistoiko niitä? Vai polttaako joku ne nuotiossa tai käyttää hyvään tarkoitukseen toaletissa? - Döbeln
Ei ne näytä sitä enään auton matkustjalta vaalitan.
Kyljettajata Tofjanovka vaatii kaksin kappalein, Svtogosrkissa näytää riitävän yksi.
Wärsilässä pitää kuulemma olla kaksin kappalein ja käsin kirjoiteetuna venäläiselle kaavakkeelle. Siltä en kulläkään pääsyt perjantaina yli....tuntien jono.- bajahali
Saimenskissa (Nuijamaan kautta) kuljettajalta 2kpl,
kaiken kieliset on kelvannut. 2-3 viikkoa taaksepäin
piti merkitä valuutta.
Toisella kertaa ei riittänyt pelkkä merkintä Visa vaikka ymmärtikin sen korttia tarkoittavan. Ilmeisesti heidän toimenkuvaan ei kuulu sekata kortin maksukykyä. Lompakkoa ei ole tarvinnu esitellä.
Tämä todella kiinnostais miksi vain joidenkin tiedot ((((kirjataan))) ??
Joskus aikaisemmin mennyt junaalla =ei selvityksiä
takaisi H-autolla = missä tulliselvitys: no oli vain pelkkä kysymys
Tuli vielä mieleen Venäjän paperin ym kierrätys,
tästähän olisi pitänyt rapottaa ihan eri OTSIKKO
varmaan joku tietäs kun ei ole tullu itse kyseltyy
- ammattimatkaaja
ei ole pakko matkustajan (ryhmä tai yksityis) täyttää,; muistaaksein se pitää täyttää jos on valuuttaa yli 5000usd:n arvosta menossa rajan yli.
- fareast
eli deklaraatiolappunen on taytettava kahtena kappaleena periaatteessa aina jos tullattavaa on, itse en sita tayta kuin silloin jos rahaa on enemman mukana. rahat on ilmoitettava jos sita on mukana enemman kuin 3000USD vastaava maara, ja vieda saa molempiin suuntiin talla ilmoituksella 10000USD vastaavan maaran, jonka jalkeen joutuu jo selittamaan etta mista mammona on kotoisin. jos minulla on enemman kuin 3000USD vastaava maara, ilmoitan rahat ja matkapuhelimet, en esim. ranne tai kaulaketjua, vaikka ainakin ranneketju on hyvin nakyvissa, ei siita mitaan ole ikina kyselty, kiinnostuneempia ovat kaviaaripurkkien maarasta.
fareast kirjoitti:
eli deklaraatiolappunen on taytettava kahtena kappaleena periaatteessa aina jos tullattavaa on, itse en sita tayta kuin silloin jos rahaa on enemman mukana. rahat on ilmoitettava jos sita on mukana enemman kuin 3000USD vastaava maara, ja vieda saa molempiin suuntiin talla ilmoituksella 10000USD vastaavan maaran, jonka jalkeen joutuu jo selittamaan etta mista mammona on kotoisin. jos minulla on enemman kuin 3000USD vastaava maara, ilmoitan rahat ja matkapuhelimet, en esim. ranne tai kaulaketjua, vaikka ainakin ranneketju on hyvin nakyvissa, ei siita mitaan ole ikina kyselty, kiinnostuneempia ovat kaviaaripurkkien maarasta.
Itänihme vielä remmissä mukana...
kannattaa ottaa mukaan kaikki liput ja laput, jos matkustaa kauemmaksi itärajsta. Menin junalla Pekingiin vuosi sitten, tietysti Vennään läpi.
Perhana yksi tulli lappu jäin Viipuriin eli maahantulo - reikisteröinti- lappu. Sitäpä joutuin neuvottelemaan Mongolian rajalla-Onneksi päälikkövirkailujalla oli kiire baariin- Leimat löytyivät. Siperian tullimiehet ihmettelivät Itäsuomalaiseen tapaan vuan eli vain , että ootpa lähtenyt!!!- nico-jimi
Jos kerran Venäjälle menee, niin kannattaa ottaa tuollaiset asiat vakavalta kannalta.
Kotimaahan palatessa voi muuten helposti olla muutamaa arvoesinettä köyhempi. - Ap kiittää
Kiitos kaikille vastaajille ja nyt ei lomake lopu kesken kaikkien matkassa olevien ryppyrasvojen takia, jos sen sitten joutuu täyttämään.
Olisikohan tullimiesten huumorintaju riittänyt, kun tunnontarkasti olisin luetteloinut kaikki purkit ja purnukat sisältöineen...jää salaisuudeksi...=)
Aurinkoista kesää kaikille!=) - matkaaja
Kannattaa laittaa jokaikinen suihke ym koru..myös jalkahiki kannatta mainita...muuten voi olla että olet peräkammarissa housut nilkoissa..mutta voihan olla että pidät siitä
- Pikkukortti
Mutta ei enää lasketa rahoja eikä koruja. Siinä kysytään vaan hotellia ym. Ja samanlainen pitää täyttää myös paluuta varten. Kuljettaja joutuu ilmoittamaan rahatkin..matkustajilta ei sitä ees kysytä. Venäjälle kannattaa aina matkustaa...nyt vaan rajamiehet menossa lakkoon..jonot nyt tulee Suomessa.
Mukavaa matkaa!!!- Matkaaja
vain kuski täyttää tulliselvityksen, eikä siinä saa ilmoittaa ainakaan normaaleja rahasummia, kännykkää, kameraa jne. Suomen tullissa on tärkempi todistaa, ettei tuo mitään tullattavaa. Jos vie vaikka tietokoneen väliaikaisesti pitää tehdä paperi.
- opa
Riippuu miltä rajalta menet yli. VÄRTSILÄ matkustajan ei tarvitse tehdä tulli ilmoitusta,paitsi jos sinulla on mukana lääkkeitä(muista silloin mukaan resepti) rahoja ei tarvitse merkata
- Pilleri
Resepti lääkkeitä kannattaa ottaa mukaan vaan sen verran kuin reissussa tarttee. Buranoita yms. en oo ilmottanu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033123Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181120- 761046