Hakkapeliitta 10:n nastat pyöristyivät 10 000 km:n ajolla. :( Hieman pettynyt olo.

Anonyymi-ap

Olisi pitänyt uskoa, että nastarengas ei kestä Etelä-Suomessa kuin ihan hetken. Paljaan asvaltin piiskaaminen tekee tehtävänsä ja nyt kaikki nastat ovat pyöristyneet. Tuloksena jääpidon merkittävä katoaminen. Nastat tekevät naarmuja jäähän, mutta eivät enää pure siihen niin kuin uutena.

Voisi kuvitella, että myös asvaltin kuluminen vähenee siitä mitä se oli uutena. Pito asvaltilla ja mukulakivellä lienee nyt parempi, koska pienempi osa auton painosta on metallin varassa ja isompi osa kumin varassa. Tää on ollut yksi nastarenkaiden ongelma, että niillä "ei meinaa päästä liikkeelle" liikennevaloista jos siis vertaa kitka- ja kesärenkaisiin.

10

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etkö tiennyt, että pitääkseen nastan täytyy pitää? Siis nastan pitää saada sen verran pitoa, että sen asento kääntyy ja näin nastan kulma pureutuu jäähän? Kun nasta pyöristyy, nasta ei enää toimi, kun tuo alkupito puuttuu.

      Kulunut nasta alkaa toimimaan just noin että se tekee enää vain naarmua jäähän, mutta ei siis enää pure siihen.

      • Anonyymi

        Pyöristynyt nasta ei pure, vaikka se kallistuisikin. Nimittäin aina on sileä pinta jäätä vasten eikä kulma. CNC-miehet tietää ilmiön milloin terä lastuaa ja milloin ei.


    • Anonyymi

      Mulla oli edelliset nastarenkast viisi talvea käytössä. Ei nastat mitenkään olleet ’pyöristyneen’ ja hyvin vähän niitä oli irtoillutkin. Tietysti viimeisenä vuotena käyttö näkyi nastoistakin, mutta kyllä rengas sinänsä oli ulkoisesti ihan käyttökelpoisen näköinen vielä. Kyse oli Nokian hakjapeleista.
      Mitä ihmeen aasialaisia halpisnastoja sinulla oli, jos jo yhden kauden jälkeen nastat on niin kuluneet, että se edes näkyy tai peräti ’ pyöristyneet’
      Asun Helsingissä, mutta ajoista iso osa kohdistuu Tampereen ja Turun suuntaan, moottoriteitä ja muita isompia teitä.

    • Anonyymi

      Älä viitsi jauhaa tuota iänikuista sontaa…. Eikö jo sinua itseäsikin vähän nolota?

    • Anonyymi

      4-5 talvea ollut 195/65 tuli käytettynä jolla ajeltu 2 talvea. continental

      Kaikki nastat on renkaissa paikoillaan ja nastat tulee ulos aika paljon. Yhtään nastaa ei ole poikki koska en vedätä tai anna renkaiden pyöriä tyhjää se nimittäin katkaisee kovapalan / nastan runkoineen keskeltä ja löystyttää nastan irti renkaasta.

      Käyttäjästä johtuva jos talvirenkaissa näkyy katkenneita tai irronneita nastoja.

      Pito on erinomainen, nyt on ollut jo muutaman päivän kaikilla asfalttiteillä täällä jo kovettunut jäinen kerros. Aura ei koskaan poista sitä kerrosta ollenkaan.

      Perässä oli äsken respon isohko painava jarruton + kuormaa, paikaltaan lähtee etuveto manuaali liukkaalla pinnalla sutimatta koska en anna pyöriä tyhjää, pysähtyin loivaan ylämäkeen.

      Käytännössä ajan asfaltilla jossa nasta ottaa pintaan eli nastojen kova ropina ja rahina kuuluu korkeintaa viikon, tänä vuonna vaihdoin kun pakkasia oli kokojan, 6 päivää ja alle 100km ajoja 40-60km nopeudella nastojen ottaessa asfalttiin. Sitten tuli lunta 5cm ja pinnalle kiinni ja parin päivän päästä lisää, nyt on varmaan kunnan teillä 20mm jääkerros.

      Kyllähän moni ajaa nastoilla suomessa jossa pinnasta irtoaa paljon asfalfattia turhaan, piikkaa paljon pintaa irti kovapa. Tulee urat, jää vesi siihen pintaa joka on karkeaa, murenee helpommin, aiheuttaa puolet kovempaa ääntä renkaiden kautta, joku rikastuu teiden pinnoitteiden uusimisella ja lisää veromenoja joita muuten voitaisiin jättää tämän maan ihmisille omalle tilille.

    • Anonyymi

      Eihän nykyään edes ole oikeita nastarenkaita, vaan kumin koloihin piilotetaan
      jotakin riisiryynin tapaisia murusia.
      Ennen ajettiin Gislaved Forst-renkailla, mitkä olivat todelliset NASTArenkaat.

    • Anonyymi

      Miksi edes ostaa nastoja kun kitkoissa ei tule tuollaista pidon menetystä kun eturenkaissa on hyvä pito kun nastat nousee ylös, kun taas renkaissa takana ne on ihan jumissa ovat ainoastaan
      maantien kuluttajia

      • Anonyymi

        Ainahan voi ostaa laadukkaita nastarenkaita, joissa tuollaista ongelmaa ei ole. Ei ne maksa sen enempää kuin laadukkaat kitkatkaan, mutta liukkaankelin ominaisuudet ovat aivan toista luokkaa.

        Tietysti jotkut aasialaiset halpisnastarenkaat houkuttelevat hinnallaan, mutta siitä saattaa seurata noita mitä mainitset.
        Hassua, kun nastarenkaiden ongelmista kirjoitettaessa kerrotaan aina noiden halpisrenkaiden ongelmista ja kitkarenkaiden hyvistä ominaisuuksista kerrottaisi pitäydytään parhaisiin tunnettuihin renkaisiin.

        Jopa joku taho teki testivertailuakin halvimpien nastarenkaiden, tuntemattomien merkkien ja yhtä ei edes Suomessa ole myynnissäkään, ja tunnettujen merkkien parhaiden kitkojen välillä. Tavoite silläkin lienee selvä, mutta ei tainnut ihan täysin toteutua, kun noista halpisnastoistakin löytyi liukkaalla jäällä parhaiten pärjännyt, vaikka muuten ko rengas osoittautui jokseenkin kelvottomaksi.


    • Anonyymi

      Nastat auttaa aina ja toisaalta sellaisia materiaaleja ei renkaissa oikein voi olla jotka ei kuluisi. Melkoista keskustelua tässäkin ketjussa.

    • Anonyymi

      Eipä edes Hakkapeliitta 10 pidä tuliteränäkään peilijäällä mitenkään erityisesti. Tuntee heti, että on pirun liukasta ja ajovakauden merkkivalo vilkkuu heti, kun kääntää autoa ja luistonesto rajoittaa sutimista kevyelläkin polkaisulla.

      Aika onnettomaksi on nastat menneet näillä nykyajan määräyksillä.

      Itse tykkään eniten Continentalin kitkarenkaista. Erinomainen pito, upea ajotuntuma ja ohjautuu myös luistossa mikä on hämmentävän hieno ominaisuus.

    • Anonyymi

      Nastojen nopea kuluminen ei rengasvalmistajia haittaa, koska rengastestit tehdään aina uusilla renkailla. Nastojen nopea pyöristyminen ei ehdi näkyä rengasvertailussa, joka tehdään tuliterillä renkailla Lapin lumilla.

      Se on sitten ihan eri juttu, kun hakataan nastoja asvalttia vasten pari talvea Etelä-Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe