Onko dpf poistettu vai ei?

Anonyymi-ap

Olen ostamassa käytettyä diesel-henkilöautoa. MIstä tiedän onko pakokaasuvermeet laillisessa kunnossa vai ei? Kertooko katsastaja sen sitten seuraavassa katsastuksessa? Olenko minä maksumies, jos löytyy jotain peukaloitua?

11

998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu, helppo homma. Viet auton merkkihuoltoon ja ne avaavat pakokaasujärjestelmät. Siinäänä se sitten selviää. Pikkuautoissa 1000 euron työ, mutta isommissa premiumeissa helposti useamman tonnin paukku.
      Tuo tarkastuttaminen on syytä tehdä, sillä katsastuksessa kiinni jääminen alkaa ensi vuonna maksamaan ja paljon.

      • Anonyymi

        Tämä tarkastuttaminen on oikeastaan jokaisen diesel-autolla ajavan syytä teettää. Laittomuuksia saattaa olla tehty autoon edellisen omistajan toimesta jo vuosia sitten. Nyt ensi vuonna kun laittomuuksista jää kiinni, katsurin määräämä lasku voi olla surullinen yllätys vanhan dieselin omistajalle.


      • Anonyymi

        Kuntotarkastus maksanee muutamia kymppejä. Siinä tuokin selviää.

        Tavallisen dieselauton huolto maksaa pari kolme sataa riippuen vähän huollon sisällöstä. Premiumdieseleissä varmaan vähän enemmän niinkuin premiumeissa yleensäkin. Ehkä joku kattavin määräaikaishuolto jossain parinsadantuhannen ajokilometrin nurkilla saattaa maksaa merkkihuollossa jotain tonnin nurkilla.

        Hiukkasloukun uusiminen maksaa muutamista satasista ylöspäin, automerkistä riipouen. Premiumeissa varmaan vähän enemmän. Uusiminen tulee eteen todennäköisesti joskus muutaman sadantuhannen kilometrin jälkeen, jos ajot ovat olleet lähinnä vain lähiajoa.
        Sitä en osaa sanoa onko bensa-auton hiukkasloukun uusiminen kalliimpaa kuin dieselauton.

        Em tiedot perustuvat omaa henkilökohtaiseen kokemukseeni n 30 vuoden dieselautokokemuksella. Niistä tavallisista dieseleistä ja keskikokoisista ja pienemmistä cittareista. Premiumeista, mitä niillä nyt tarkoitetaankaan, ei minulla ole kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tarkastuttaminen on oikeastaan jokaisen diesel-autolla ajavan syytä teettää. Laittomuuksia saattaa olla tehty autoon edellisen omistajan toimesta jo vuosia sitten. Nyt ensi vuonna kun laittomuuksista jää kiinni, katsurin määräämä lasku voi olla surullinen yllätys vanhan dieselin omistajalle.

        Ei ole katsastusmiehellä sakotus oikeutta , vielä . Vain poliisilla ja oikeudella .


    • Anonyymi

      Eihän auton ostajaa voi syyttää edellisen omistajan tekemistä laittomuuksista, vai ollaanko me Venäjällä jo?

      • Anonyymi

        Lastuttamalla voidaan peukaloida varsin pitkälle OBD:n näkymät, eikä sokeointeja tai filterin poistoja näe mistään purkamatta rakenteita. Arpapeliksi taitaa mennä.


    • Anonyymi

      Jos joku on aikeissa ostaa käytetyn diesel-auton, niin ennen kauppaa kannattaa myyjältä vaatia merkkiliikkeen todistus suoritetusta päästölaitteiden peukaloimattomuudesta ja toimivuuden tarkastuksesta!

      Ja kauppakirjan ehto, että kauppa purkautuu, jos käy ilmi, että päästölaitteita olikin tuosta huolimatta manipuloitu.

    • Anonyymi

      Pakoputkiston lisälaitteiden ideana on pienentää pakokaasujen arvoja. Vie auto pakokaasutestiin täysin lämpimällä koneella (ja pakoputkistolla), niin pakokaasutesti kertoo pakokaasujen savun koostumuksen ja vertaat sitä auton valmistajan ilmoitettuihin arvoihin.

      Jos ei adblue järjestelmä todellisuudessa ruiskuta adblueta pakokaasujen joukkoon, niin kyllähän savutestissä pitäisi näkyä korkeampia arvoja. Tai vastaavasti jos ei hiukkasloukku toimi (ei ole).

      • Anonyymi

        Ad ei vaikuta savutukseen . Hiukkaspönttö vaikuttaa . Ad vaikuttaa nox päästöihin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ad ei vaikuta savutukseen . Hiukkaspönttö vaikuttaa . Ad vaikuttaa nox päästöihin .

        NOx päästöihin vaikuttaa myös toinen vakiosuoritus eli EGR tulppaus (fyysinen tulppaus ja/tai softaus) niissä autoissa, joissa ei ole AdBlue -järjestelmää

        Varmaakin kuuluu katsastuksessa tarkistaa myös, ettei ole näitä ohjelmallisia muutoksia = päästömanipulointeja tehty? On kai teillä kaikilla "lisää voimasavua" yli päästöt 1000-kertaisksi softaalilla myös ne alkup. softat tallessa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6314
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5783
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3254
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2650
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2574
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2238
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1906
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1779
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1737
    Aihe