Pörssisähkön hinnassa aamukahvihuippu

Anonyymi-ap

Oletteko huomanneet?

7

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä vain. Jostakin syystä on sähkö kalleimmillaan aamulla ja aamupäivällä.

• Anonyymi

Eipä taida aurinkosähkö alle prosentin tuotanto-osuudellaan alentaa hintaa keskipäivällä, tuskin muulloinkaan. Joten tuo ei kysymääni ilmiötä selitä.
        Silloin, kun olin vielä työelämässä, nyt vanhuuseläkkeellä, tehtiin töitä ja käytettiin sähköä varsin tasaisesti koko työpäivän ajan.
        Ja sähköä käytetään muuallakin, kuin työpaikoilla.
        Tässä Sähkön tuotanto energialähteittäin ja nettotuonti 2023
        Energiateollisuus ry:n tilasto laadittu 11.1.2024

Ydinvoima 41,0 %
        Vesivoima 18,8 %
        Tuulivoima 18,2 %
        Biomassa 13,0 %
        Kivihiili 2,5%
        Nettotuonti 2,2 %
        Turve 1,6 %
        Aurinkovoima 0,8%

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä taida aurinkosähkö alle prosentin tuotanto-osuudellaan alentaa hintaa keskipäivällä, tuskin muulloinkaan. Joten tuo ei kysymääni ilmiötä selitä.
        Silloin, kun olin vielä työelämässä, nyt vanhuuseläkkeellä, tehtiin töitä ja käytettiin sähköä varsin tasaisesti koko työpäivän ajan.
        Ja sähköä käytetään muuallakin, kuin työpaikoilla.
        Tässä Sähkön tuotanto energialähteittäin ja nettotuonti 2023
        Energiateollisuus ry:n tilasto laadittu 11.1.2024

Ydinvoima 41,0 %
        Vesivoima 18,8 %
        Tuulivoima 18,2 %
        Biomassa 13,0 %
        Kivihiili 2,5%
        Nettotuonti 2,2 %
        Turve 1,6 %
        Aurinkovoima 0,8%

Tyhjistä tynnyreistä lähtee aina kovin ääni.

Tätä sähkömarkkinaa on mm. HS esitellyt aika hyvin talvella. Ei hinta määräydy sen mukaan, kuinka monta % joku tuottaa. Hinta määräytyy siten, että kysyntä ja tarjonta kohtaa.

Sähköpörssissä on myyjiä, jotka myy melkein mihin hintaan tahana. Ei ydinvoimaloiden tehoja ihan helpolla ylös/alas ruuvailla. Sitten on niitä laitoksia, joita kannattaa käynnistää vasta hinnan ollessa yli XX €/MWh. Näistä viimeksi mainituista johtuen hinta lähtee hyvinkin jyrkkään nousuun sen jälkeen, kun halpojen tuottajien tuotanto ei enää riitä. Tai päinvastoin - hinta romahtaa nopeasti, kun voidaan tiputtaa ne pari kalleinta tarjoajaa pois pelistä. Pörssihintahan on lopulta aina sen kalleimman läpi menneen tarjouksen mukainen ja se elää tästä syystä hyvin paljon.

• Anonyymi

"Mihin aikaan sähkö on kallista?
        Keskimääräisesti kulutuksen piikkitunnit ovat aamuisin noin kello 8–10
        ja iltapäivisin kello 16–20. " Lähde: porssisahkoa.fi.
        Mutta miksi juuri nuo tunnit ovat "piikkitunteja"?
        Lämmitykseen sähköä luulisi menevän eniten yöllä, kun on viileämpää.
        Samoin sähköä luulisi kuluvan päivällä varsin tasaisesti lämmitykseen ja työpaikoilla.
        Tietysti valoisana aikana vähemmän valaistukseen.

• Anonyymi

TermosPannu, eekö -kannu. Akut ja invertteri. Aurinkopaneelit. Sähköauto. Noilla pystyy kikkailla ja siitä tulee helposti elämäntapa ja jopa elinkeino.

• Anonyymi

Aurinkosähkön osuus on ollut ajoittain 6,5% kokonaistuotannosta. Mutta paneelien omistaja käyttävät suurimman osan tuottamastaan sähköstä itse ja tämä ei näy tuotannossa. Eli aurinkovoimaa tulee 500MW ajoittain verkkoon ja samalla käyttävät itse 1000MW. Silloin kun paistaa kokonaisvaikutus on hyvinkin 1500MW ja tuo on jo lähellä kirjoitus hetkellä tuotettua vesivoimaa 1863MW. Tähän tämä maailma menee, minulla on 3 pösä sopimusta ja Lidl äpillä > kumppanuus edut >sain kaikkiin 6kk ilmaiset perusmaksut eli 90€ heti alennusta.

• Anonyymi

Kusetusta koko homma, siksi Olkiluoto 3; kin pidetään kiinni. 1600 Mw olisi sähköntuottajien kannalta ikävä asia ?

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6314
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5783
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3254
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2650
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2574
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2238
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1906
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1779
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1737
    Aihe