Sähköpyörille promilleraja 0,5

Anonyymi-ap

Nyt se sitten de factum !

28

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja tämän hetken lainvalmistelutietojen mukaan promillereja tulisi koskemaan sähköskuutteja sekä sähkömoottorillaVARUSTETTUJA polkupyöriä, eli teknisesti sanottuna L1e-A luokan ajoneuvoja.
      Ei sähköAVUSTEISIA polkupyöriä joita liikenteessä olevista luokkaa 90%:a
      Sähköavusteinen polkupyörä on ajoneuvolain mukaisesti polkupyörä.

      • Anonyymi

        Aika turhia nämä promillerajat, kun niitä ei kukaan valvo? Ainoa hyvä juttu on että kun päihtyneenä ajellaan ja onnettomuus sattuu niin vakuutukset eivät korvaa, voi tulla kovat laskut?


    • Anonyymi

      On esitetty promillerajaa mutta mitään ei ole vielä päätetty.

      • Anonyymi

        Ehdotus on lausuntokierroksella juurikin siksi, että laki voimaan tullessaan olisi mahdollisimman hyvä. Sinne vaan ehdotuksia tekemään. lausuntopalvelu.fi

        Kannattaa ensin kuitenkin lukea esitys, ettei mene nolaamaan itseään. Ehdotuksessa on kuitenkin vain noin 100 sivua. Lausunnot annetaan vahvan tunnistautumisen alaisena. Kaikki lausunnot luetaan ja tarpeeksi kannatusta saaneet ajatukset menevät kyllä lakiesitykseen asti.


    • Anonyymi
      • santtu_1975X

        Ote esityksen tekstistä:

        "Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

        0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen"

        Ja koska kyse lainvalmistelusta niin määrittelyt oletuksellisesti oikeiden lakitermien mukaisesti ja nyt kun seuraavaksi katsotaan mikä on sähköavausteinen polkupyörä ja mikä on moottorilla varustettu polkupyörä:
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."


        Eli tuossa nyt pitää tajuta että nuo ovat kaksi eri luokkaa olevaa ajoneuvoa joista toinen on polkupyörä ja toinen L1e-A luokan ajoneuvo ja tämän hetkisten tietojen mukaan vain tuota L1e-A ajoneuvojo tulisi tuo promilleraja koskemaan,
        "


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ote esityksen tekstistä:

        "Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

        0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen"

        Ja koska kyse lainvalmistelusta niin määrittelyt oletuksellisesti oikeiden lakitermien mukaisesti ja nyt kun seuraavaksi katsotaan mikä on sähköavausteinen polkupyörä ja mikä on moottorilla varustettu polkupyörä:
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."


        Eli tuossa nyt pitää tajuta että nuo ovat kaksi eri luokkaa olevaa ajoneuvoa joista toinen on polkupyörä ja toinen L1e-A luokan ajoneuvo ja tämän hetkisten tietojen mukaan vain tuota L1e-A ajoneuvojo tulisi tuo promilleraja koskemaan,
        "

        Kuvitellaan tilanne että luomupyöräilijä palaa pubireissultaan muutaman promillen räkäkännissä ja samaan poliisiratsian haaviin päätyy L1e-A kuski 0,51 promillen humalassa ja tämä jälkimmäinen vain saa sakot.
        Eli kyllä luomupyöräily on tässäkin parempi tapa liikkua.


    • Anonyymi

      Vakuutus noille myös, ja rekisterikilvet!

    • Anonyymi

      Ei ne hyvää tarkota, vaan yrittä pääst pelko ja kiusa ja ehkä rahastus. Tod näk joku kade tai useampi tänkin unelman takana jotka on epävarmoja itsestään haluaa muille pahaa naamioituna hyvätekeväisyyeks, mutta ei tavallinen lammas tätä ymmärrä, vaan luulee et ois joku hyvä juttu hyväntekeväisyys... ja ne järjestöt on ja et älkee lähtekö niihin lampaat hyväuskoset sinisilmäset.+

      • Anonyymi

        Salaliittohörhöt uskovat mitä uskovat.


    • Anonyymi

      Sähköpyöräilijöille perselegginsit.

    • Anonyymi

      Sähköavustettu polkupyörä on huumepäisille tappoväline.

      Hyvä että tulee promilleraja ja ratsiat.

    • Anonyymi

      Vain vaseliinin puutetta, niin lainvääntäjillä kuin persrerkeiltä.

    • Anonyymi

      Ajatuksena on ihan hyvä, että aiheuttaja maksaa.
      Kukaan ei halua ajaa humalaisten joukossa, toisaalta se ei estä itseä ajamasta maistissa.

      Kun halutaan lisää ihmisiä pyörän selkään, se lisää väistämättää ruuhkia ja nopeuden vaihteluita. Yksi menee sähköllä ja toinen lihaksilla kauppakassi stongalla. Tarkkuutta vaaditaan, kun pitää mennä aina heikoimman mukaan, kuten liikenteessä muutenkin.

      • Anonyymi

        Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

        Näinhän se on.

        Pyöräilymaissa kulttuuri on jalostuneempi.
        Hollannin kaupungeissa vauhti on keskimäärin 15 km/h ja siellä pohditaan pyöräteille 20 km/h nopeusrajoitusta, jotta kaikki pysyisivät mukana.

        Kaduille puolestaan ollaan laittamassa 30 km/h rajoitusta, joka koskee myös pyöräilijöitä. Sähköllä tai sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autojen vauhdissa siinä nopeudessa.


      • Anonyymi

        Tämähän on lievennys.

        Tähänkin mennessä töppäilijä on joutunut vastuuseen.
        Nyt skuuteissa ja sähköpyörissä pakollinen vakuutus, joten jos raja vedetään 0,5 promilleen, vakuutus maksaa , jos on alle sen.

        Tähänkin mennessä on voitu laittaa huumekoira haistamaan muut päihteiden käyttäjät kävelytien varteen. Ei siihen erillistä lakia tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on.

        Pyöräilymaissa kulttuuri on jalostuneempi.
        Hollannin kaupungeissa vauhti on keskimäärin 15 km/h ja siellä pohditaan pyöräteille 20 km/h nopeusrajoitusta, jotta kaikki pysyisivät mukana.

        Kaduille puolestaan ollaan laittamassa 30 km/h rajoitusta, joka koskee myös pyöräilijöitä. Sähköllä tai sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autojen vauhdissa siinä nopeudessa.

        Sähköavusteinen on rajoitettu 25 kmh mutta omin voimin poljettavalla pääsee kyllä 30 kmh ja ylikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on rajoitettu 25 kmh mutta omin voimin poljettavalla pääsee kyllä 30 kmh ja ylikin.

        No ei kuitenkaan.

        Suomessa maantielaillinen sähköpyörä on tehty niin, että se avustaa tai antaa muuten ajaa sähköllä enintään 25km/h. Sitä lujempaa saa ajaa, mutta ilman sähkömoottorin antamaa energiaa.

        Mielenkiintoinen lisäpiirre on sähkömoottorilla varustetun polkupyörän sääntö vakuutuksista. Pyörä on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen sähkömoottori(e)n teho on yli 250 mutta alle 1000W _tai_ omapaino yli 25kg. Tuhatta wattia tehokkaammat tai sähköllä yli 25km/h kulkevat pyörät ja niihin rinnastettavat ajoneuvot ("Wolt-mopo, skuutti tms.) ovat yksinkertaisesti laittomia suomalaisessa tieliikenteessä, eikä niille saa liikennevakuutuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kuitenkaan.

        Suomessa maantielaillinen sähköpyörä on tehty niin, että se avustaa tai antaa muuten ajaa sähköllä enintään 25km/h. Sitä lujempaa saa ajaa, mutta ilman sähkömoottorin antamaa energiaa.

        Mielenkiintoinen lisäpiirre on sähkömoottorilla varustetun polkupyörän sääntö vakuutuksista. Pyörä on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen sähkömoottori(e)n teho on yli 250 mutta alle 1000W _tai_ omapaino yli 25kg. Tuhatta wattia tehokkaammat tai sähköllä yli 25km/h kulkevat pyörät ja niihin rinnastettavat ajoneuvot ("Wolt-mopo, skuutti tms.) ovat yksinkertaisesti laittomia suomalaisessa tieliikenteessä, eikä niille saa liikennevakuutuksia.

        Tämä meni sitten väärään paikkaan, sorry. Asia ei silti ole muuttunut mihinkään.


    • Anonyymi

      Terassipyöräksi Jopo tai mummis, helppo kellahtaa.

    • Anonyymi

      Just lähdössä pyörä lenkille kunhan saan tän kaljan juotuu

      • Anonyymi

        No ilmankos, näkyi kaksi pyrstötähteä. Polkenut ei kumpainenkaan.


    • Anonyymi

      Alkoholi vaikuttaaa lihaksistoon ja jos kärsii lihasheikkoudesta niin sellaisille vaikutus on vielä normaalia voimakkaampi.
      Hyvä että lihasheikkoudesta kärsivien ajopeleille on laitettu promillerajat.

    • Anonyymi

      Maan käytännön mukaan varmaan jos C-kortin vaatimuksen mukaisesti ei tee kuten käsketään, lähtee myös kaikki muut ajo-oikeudet eli jos puhaltaa yli 0,5 niin lähtee KAIKKI ajo-oikeudet!

    • Anonyymi

      Pyöräilijälle tulee puhallutus mutta promillerajaa ei ole eli nollatoleranssiko?

      Kohta ei voi enää lähteä töihin pyörälläkään kun töissä voi altistua alkoholille!
      - Kaupan ala (käsidesi)
      - Sote (käsidesi)
      - ambulanssi (tilojen desifiointi, käsidesi)
      - lentohenkilöstö (tilojen desifiointi, käsidesi)
      - graafinen ala (liuottimet)
      - huoltoala (liuottimet)

      Pahin on tuulilasin pesuneste sekä retkeilyssä Sinol. Nekin liikkumiset jätettävä.

      - erilaiset ruoka-aineet: kaikki käymistuotteet kuten kotikalja, sima, kefiiri, hapan
      kaali, viili, jugurtti, kombutsa , karkit kuten kaikki lakritsia sisältävä, Da Capo yms.

      - tietyt lisäravinteet kuten D-vitamiinitipat, luontaistuotteista kaikki uutteet.

      Nyt EUsta tulossa taas uusi ajokorttidirektiivi. Siinä tulee myös suositus nollatoleranssista sekä ajokortin voimassaolo 10 vuoteen (maassamme 5 v
      perustuen siihen jos sitä voi käyttää tunnistautumiseen)

      Suomesta löytyy hallitus joka jo kerran on ajanut nollatoleranssia....

      • Anonyymi

        Jos sähköpyöräililöillä on noin paha alkoholismi että käsidesi ja liuottimet maistuu aina kun sellaisia jossain näkee niin hyvä että tulee rajat.


    • Anonyymi

      Mistä löytyy tietoa, että on "de factum"?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6864
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6324
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3474
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2950
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2684
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2056
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1917
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1787
    Aihe