Kadenssi merkitys.

Anonyymi-ap

Tien päällä näkyy sähköpyöräilijöitä, jotka ajaa alle 50 kadenssilla.
Sitten ihmetellään kun akku kestää niin vähän matkaa.
Tuollaisella kadenssilla jalat eivät voi tuottaa kummoista tehoa, koska teho tulee kertolaskusta kierrokset kertaa vääntö.
Niinpä pyörän liikuttaminen jää sähkömoottorin vastuulle.
80-90 kadenssilla vääntöä tarvitaan huomattavasti vähemmän saman tehon tuottamiseksi ja lihakset jaksavat paljon paremmin.
Jotkut valittavat ettei 34-11 välitys riitä, vaikka oikealla tekniikalla sillä ajaa helposti 35kmh
Kannattaa opetella pyörittämään.
Sama nopeus:
Iso välitys-raskas polkea.
Pienempi välitys-kevyempi polkea, tai oikeammin pyörittää.

17

405

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan tullut selvitettyä jotta sähkötoimisessa polkupyöräilyssä jalkojen liikuttelua tehdään vain muodon vuoksi. Maastopyöräily on asia erikseen ja koko kehon hallinta voikin nostattaa hien pintaan. Itse kenties lähdenkin tästä luomupolkupyöräilemään noin 75-hikistä kilometriä noin 80-kadenssilla. Pittääpä tuota laittaa oikein lyhty stongaan sekä punavalo takapuoleen.

      • Anonyymi

        Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.

        Hullu paljon töitä tekee viisas pääsee vähemmällä. Selvää onkin että jos mahdollisuuden itselleen antaa niin hyvin pian käyttää kaiken mitä otettavissa on. Itse en missään tapauksessa anna itselleni siimaa vaan pitäydyn itse poljettavassa. Itsensä pettäjän tie on tuskainen, vie harhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.

        Jos ei ole kykyä tai halua ymmärtää mitä kerroin niin jatka samaan malliin.
        Olen nyt ajanut noin 4000km Sähköavusteisella maastopyörällä ja tiedän kyllä eri avustusten merkityksen.
        En halua liikkua pelkällä sähköllä, vaan nautin maastolenkeistä, jotka pitää yllä kuntoa ja on hiukan vauhdikkaampia kuin luomupyörällä.
        Jos haluaisin edetä konevoimalla, ajaisin endurolla kuten ennen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole kykyä tai halua ymmärtää mitä kerroin niin jatka samaan malliin.
        Olen nyt ajanut noin 4000km Sähköavusteisella maastopyörällä ja tiedän kyllä eri avustusten merkityksen.
        En halua liikkua pelkällä sähköllä, vaan nautin maastolenkeistä, jotka pitää yllä kuntoa ja on hiukan vauhdikkaampia kuin luomupyörällä.
        Jos haluaisin edetä konevoimalla, ajaisin endurolla kuten ennen.

        Tulee väistämätytä mieleen että Enduronhan sen vasta pitäisi sitten olla todella helppoa ja vaivaronta kun koneen voimalla mennään kokonaan, siis jos tiettyjen henkilöiden logiikka pitää paikkaansa...
        (ja kyllä, olen aikoinaan koittanut Enduroa muutamaan ottseen, ei, se ei todellakaan ole helppoa eikä leppoisaa, on urheilua sieltä rankemmasta päästä).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tulee väistämätytä mieleen että Enduronhan sen vasta pitäisi sitten olla todella helppoa ja vaivaronta kun koneen voimalla mennään kokonaan, siis jos tiettyjen henkilöiden logiikka pitää paikkaansa...
        (ja kyllä, olen aikoinaan koittanut Enduroa muutamaan ottseen, ei, se ei todellakaan ole helppoa eikä leppoisaa, on urheilua sieltä rankemmasta päästä).

        Ajoitko oikealla polkupyörällä? Silloin sitä voi pitää urheiluna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullu paljon töitä tekee viisas pääsee vähemmällä. Selvää onkin että jos mahdollisuuden itselleen antaa niin hyvin pian käyttää kaiken mitä otettavissa on. Itse en missään tapauksessa anna itselleni siimaa vaan pitäydyn itse poljettavassa. Itsensä pettäjän tie on tuskainen, vie harhaan.

        Tässä kiteytyi sähköpyöräilyn filosofia. Kovasti niitä hankkineet puolustavat sitä, kuinka sillä tehdään niin maan kovasti työtä ja on rankkaa. Jos näin olisi, niin kas kun eivät aja oikealla polkupyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.

        Kuka haluaa ajaa lihasvoimin viiskytkiloisella möykyllä? Ajamisessa ei ole minkäänlaista nautintoa tai tuntumaa, toisin kuin kevyellä oikealla pyörällä ajettaessa on. Mopot on mopoja, ei auta vaikka niitä miten muuksi pestäisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajoitko oikealla polkupyörällä? Silloin sitä voi pitää urheiluna.

        En, vaan TÄYSIN KONEVOIMALLA, laji nimeltä enduro:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Enduro
        Voin suoraan sanoa että yksi rankimpia touhuja mitä ikinä tehnyt/koittanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kiteytyi sähköpyöräilyn filosofia. Kovasti niitä hankkineet puolustavat sitä, kuinka sillä tehdään niin maan kovasti työtä ja on rankkaa. Jos näin olisi, niin kas kun eivät aja oikealla polkupyörällä.

        Niin ja palstalla kiteytyy se että eniten sitä kritisoivat ja siitä ”tietävät” he jotka eivät itse ole oikeasti koittaneet.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        En, vaan TÄYSIN KONEVOIMALLA, laji nimeltä enduro:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Enduro
        Voin suoraan sanoa että yksi rankimpia touhuja mitä ikinä tehnyt/koittanut.

        Ai, onks tossa oikea mopo?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai, onks tossa oikea mopo?

        Moottoripyörä, jos sellaisista olet ikinä kuullutkaan...


    • Anonyymi

      Sähköavustimella ollaan vaan polkevinaan.

      • Anonyymi

        Näistä lihasheikkousmies meitä myös toisinaan muistuttaa..


      • Anonyymi

        Tuollainen ajotapa jotta ajetaan sähköllä, eli pienin ratas takana ja avustus täysillä, syö ketjua ja takapakkaa. Syksyisin huolto saa vaihtaa molemmat eli ketjun ja takapakan ja pyöräilijä avaa lompakon ja jne.


    • Anonyymi

      Oma kokemus on se että mitä kovempaa ajaa sitä suurempi merkitys kadenssilla on. Jos keskarit on 15km/h tuntumassa niin kuin tavallisilla arkipyöräilijöillä tapaa olla niin kadenssit on yleensä siinä 60rpm tuntumassa ja jopa alle. Aktiiviharrastajillakin kadenssi on yleensä lähempänä seitsemääkymmentä kuin yhdeksääkymppiä. Oma lukunsa on maantiekiitäjät joiden keskarit on 30+ km/h. He ajavat korkeammilla kadensseilla. Jopa sillä maagisella ysikympillä tai vieläkin rivakammin.

      • Itse olen huomannut että itselläni tuollainen tasainen 80rpm. on sellainen suhteellisen "kiva" kadenssi ajaa kadulla, maastossa hajonta on isompaa, koska nopeuden vaihtelut siellä isompia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7264
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6775
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      31
      3714
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3190
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2824
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2622
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2208
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2156
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2007
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1980
    Aihe