Yksi keino tähän suoajtien ylitys asiaan

Anonyymi-ap

Jos on tilanne, että tiellä on pitkä autojono saapumassa risteykseen suojatielle ja jalankulkija haluaa päästää autot ensin ja kun viittoilua ei näemmä hyväksytä, niin jallankulkijalla on ainakin yksi varma keino!
1. Kääntyä suojatien edessä selkä kohti suojatietä, jolloin tilanne on sama, kuin jalankulkija olisi jo ylittänyt suojatien, eihän kukaan takaperin kävele suojatielle ja voi vaikka ottaa muutaman asekeleen posipäin suojatiestä, jolloin autoilijat näkevät, että jalankulkija on ylittänyt suojatien, kun ei sitä kohti kävele.
Suojatietä ylittävällä on aina etupuoli kohti suojatietä, ei selkäpuoli.
Jos joku seisoo suojatien edessä selkä suojatielle päin, niin ei silloin ole suojatietä ylittämässä, vaan sellaisethan on juuri suojatien ylittäneet!

13

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ei se haittaisi, jos jalankulkijakin kiinnittäisi hetkeksi huomion liikenneympäristöön suojateiden yhteydessä.

      Määrätietoinen ja ennakoitavissa oleva toiminta toisi sujuvuutta ja turvallisuutta.
      Kyllähän enemmistö toimiikin selkeästi...

      • Anonyymi

        Jalankulkijalla onkin tuo velvoite katsoa ja varoa, kun aikovat ylittää ajorata. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se väistämisvelvoite suojateiden yhteydessä jalankulkijoita kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla onkin tuo velvoite katsoa ja varoa, kun aikovat ylittää ajorata. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se väistämisvelvoite suojateiden yhteydessä jalankulkijoita kohtaan.

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Onpa kuin onkin, ja vaikka ei olisikaan niin kannattaa kuitenkin tehdä ihan sen takia että selviäisi hengissä ja vammautumatta silläkin kerralla kun kohdalla osuu joku niistä autokuskeista jotka eivät jostain syystä annakaan esteetöntä kulkua. Kuten vaikka poliisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa kuin onkin, ja vaikka ei olisikaan niin kannattaa kuitenkin tehdä ihan sen takia että selviäisi hengissä ja vammautumatta silläkin kerralla kun kohdalla osuu joku niistä autokuskeista jotka eivät jostain syystä annakaan esteetöntä kulkua. Kuten vaikka poliisi.

        Olen välillä suunnitellut jalankulkijana liikkuessani, että otan jonkin n. 20 cm läpimittaisen metallikappaleen kassiin mukaan. Kun autoilija pyrkii hätyttelemään suojatiellä, paetessani hädissäni se vahingossa putoaa auton eteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Olet väärässä. Kyllä jalankulkijoilla on velvoite varoa ja katsoa. Asia määrätään tieliikennelain 16 pykälän toisessa momentissa.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Tuo vaatii katsomista. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se "tiukempi" väistämisvelvoite tilanteessa, eli pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Älä lisäänny, jooko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä lisäänny, jooko?

        Oli tuossa aiemmin sentään puolet oikein, eli että ajoradan ajoneuvojen pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli. Kaikki eivät saa edes tuota oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Kyllä jalankulkijoilla on velvoite varoa ja katsoa. Asia määrätään tieliikennelain 16 pykälän toisessa momentissa.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Tuo vaatii katsomista. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se "tiukempi" väistämisvelvoite tilanteessa, eli pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli.

        Tuo 16 pykälän varomisvelvoite koskee mitä tahansa kohtaa ajoradasta, eikä pelkästään suojatietä. Tämä seikka on syytä huomioida asiassa.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota.... Siinä ei siis lue: suojatielle menevän jalankulkijan on...


    • Anonyymi

      Oliko tämä mullistava(?) kommentti jonka jo teit ensin toisessa ketjussa tosiaan oman aloituksen arvoinen?

    • Anonyymi

      27 §
      Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

      Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

      Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.


      Kun katsoo pykälän ensimmäisen momentin ensimmäistä lausetta, niin ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä pitää aina olla varuillaan ja valmis pysähtymään. Seuraava lause velvoittaa sitten siihen, että jos vähänkään näyttää siltä, että jalankulkija haluaa ylittää ajorata suojatietä käyttäen, niin häntä pitää väistää, eli antaa jalankulkijalle esteetön kulku yli. Esteettömän kulun antaminen on väistämistä.

      • Anonyymi

        Tuo on niin päivänselvä asia.
        Iät ajat opetettu autokouluissa.
        "mutta kun on ajossa niin kiire ja kännykkäänkin pitää vastata.
        Eihän semmoisia saa häiritä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin päivänselvä asia.
        Iät ajat opetettu autokouluissa.
        "mutta kun on ajossa niin kiire ja kännykkäänkin pitää vastata.
        Eihän semmoisia saa häiritä"

        Yksikään mielipide ei kuitenkaan aja liikennesääntöjen ohitse. Jos henkilöllä ei ole edellytyksiä tai taitoja noudattaa liikennesääntöjä, niin sitten ei pitäisi antaa sitä ajo-oikeutta ensinnäkään. Ajo-oikeus kun ei ole mikään "jokamiehenoikeus".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4875
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      498
      1541
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe