Tapaus siirtyy syyttäjälle!
https://yle.fi/a/74-20121446
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010800338.html
Jutusta selviää, että ensimmäinen oli kyykyssä, keskimäinen ohjasi ja viimeinen piti kiinni keskimmäisestä henkilöstä!
Todella turvatonta ajella tuolla tapaa!
Vain yksi saa olla laudalla iästä riippumatta.
Onnettomuudessa on monia silminnäkijöitä, jotka ovat kertoneet lautailijoiden kääntyneen vauhdilla ja yllättäen suojatielle.
Myyrmäen onnettomuus ei ole yhtään vaikuttanut siihen, että lautailijat noudattaisivat ohjeita ja liikennesääntöjä.
Myyrmäen skuuttionnettomuus
34
723
Vastaukset
- Anonyymi
Liittyy varmaan siihen ajoradan ajoneuvojen velvoitteeseen, miten lähestyä suojatietä, että miksi juttu etenee.
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."- Anonyymi
En ollut silminnäkijä tapauksessa!
Monien silminnäkijöiden mukaan skuuttaajat tulivat vauhdilla ja aivan yllättäen kääntyivät suojatielle.
Skuutilla ja pyörällä saa ajaen ylittää suojatien, mutta väistämissäännöt on sitten eri asia.
Tässä onnettomuudessa skuutti oli väistämisvelvollinen autoon nähden. Oli vuokraskuutti, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15km/h. Lisäksi sellainen, että vuokraskuuteissa on käyttäjän ikäraja 18-vuotta!
Tuolla liikenteessä näkee todella paljon pyöräilijöitä, skuuttaajia sekä muilla sähköisillä liikkumisvälineillä liikkuvia, jotka tulevat vauhdilla suojatielle välittämättä siitä, että he itse ovat väistämisvelvollisia!
Kysyn teiltä ihmisiltä, että ajatteko itse autolla 1 km /h lähestyessä suojatietä, jotta varmasti ehditte pysähtyä! Autoilija ajaa 40 km/h ja on parin metrin päässä suojatiestä niin ei meistä kukaan taida ehtiä pysähtyä ennen suojatietä?
Tässä tietoa: 40 km/h; reakointiaika n. 1 s, jolloin auto etenee n. 11 m ja siihen sitten jarrutusmatka eli auto etenee yht. n. 17 m. Edellä oleva tieto löytyy Liikenneturva sivuilta, jos vain osaa etsiä!
Jokaisella liikenteessä liikkuvalla on ennakointivelvollisuus: jalankulkijoilla , skuuttaajilla, pyöräilijöille, autoilijoille jne.
Liikenteessä ei tule liikkua kuin "päätön kana"!
Toivotaan, että oikeudessa tulee vapauttava tuomio! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ollut silminnäkijä tapauksessa!
Monien silminnäkijöiden mukaan skuuttaajat tulivat vauhdilla ja aivan yllättäen kääntyivät suojatielle.
Skuutilla ja pyörällä saa ajaen ylittää suojatien, mutta väistämissäännöt on sitten eri asia.
Tässä onnettomuudessa skuutti oli väistämisvelvollinen autoon nähden. Oli vuokraskuutti, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15km/h. Lisäksi sellainen, että vuokraskuuteissa on käyttäjän ikäraja 18-vuotta!
Tuolla liikenteessä näkee todella paljon pyöräilijöitä, skuuttaajia sekä muilla sähköisillä liikkumisvälineillä liikkuvia, jotka tulevat vauhdilla suojatielle välittämättä siitä, että he itse ovat väistämisvelvollisia!
Kysyn teiltä ihmisiltä, että ajatteko itse autolla 1 km /h lähestyessä suojatietä, jotta varmasti ehditte pysähtyä! Autoilija ajaa 40 km/h ja on parin metrin päässä suojatiestä niin ei meistä kukaan taida ehtiä pysähtyä ennen suojatietä?
Tässä tietoa: 40 km/h; reakointiaika n. 1 s, jolloin auto etenee n. 11 m ja siihen sitten jarrutusmatka eli auto etenee yht. n. 17 m. Edellä oleva tieto löytyy Liikenneturva sivuilta, jos vain osaa etsiä!
Jokaisella liikenteessä liikkuvalla on ennakointivelvollisuus: jalankulkijoilla , skuuttaajilla, pyöräilijöille, autoilijoille jne.
Liikenteessä ei tule liikkua kuin "päätön kana"!
Toivotaan, että oikeudessa tulee vapauttava tuomio!Siellä saattoi olla nastoja pyöräväylällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ollut silminnäkijä tapauksessa!
Monien silminnäkijöiden mukaan skuuttaajat tulivat vauhdilla ja aivan yllättäen kääntyivät suojatielle.
Skuutilla ja pyörällä saa ajaen ylittää suojatien, mutta väistämissäännöt on sitten eri asia.
Tässä onnettomuudessa skuutti oli väistämisvelvollinen autoon nähden. Oli vuokraskuutti, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15km/h. Lisäksi sellainen, että vuokraskuuteissa on käyttäjän ikäraja 18-vuotta!
Tuolla liikenteessä näkee todella paljon pyöräilijöitä, skuuttaajia sekä muilla sähköisillä liikkumisvälineillä liikkuvia, jotka tulevat vauhdilla suojatielle välittämättä siitä, että he itse ovat väistämisvelvollisia!
Kysyn teiltä ihmisiltä, että ajatteko itse autolla 1 km /h lähestyessä suojatietä, jotta varmasti ehditte pysähtyä! Autoilija ajaa 40 km/h ja on parin metrin päässä suojatiestä niin ei meistä kukaan taida ehtiä pysähtyä ennen suojatietä?
Tässä tietoa: 40 km/h; reakointiaika n. 1 s, jolloin auto etenee n. 11 m ja siihen sitten jarrutusmatka eli auto etenee yht. n. 17 m. Edellä oleva tieto löytyy Liikenneturva sivuilta, jos vain osaa etsiä!
Jokaisella liikenteessä liikkuvalla on ennakointivelvollisuus: jalankulkijoilla , skuuttaajilla, pyöräilijöille, autoilijoille jne.
Liikenteessä ei tule liikkua kuin "päätön kana"!
Toivotaan, että oikeudessa tulee vapauttava tuomio!Ei autolla tarvitse ajaa 1 km /h lähestyessä suojatietä, että voi noudattaa omaa velvollisuutta, joka aiemmin mainitaan. Ajoradan ajoneuvon kuljettajien pitää katsoa ja hahmottaa tilanne ja sovittaa oma nopeus vallitsevan olosuhteen ja tilanteen mukaan. Joskus voi ajaa hivenen lujempaa ja välillä vaatii hidastamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ollut silminnäkijä tapauksessa!
Monien silminnäkijöiden mukaan skuuttaajat tulivat vauhdilla ja aivan yllättäen kääntyivät suojatielle.
Skuutilla ja pyörällä saa ajaen ylittää suojatien, mutta väistämissäännöt on sitten eri asia.
Tässä onnettomuudessa skuutti oli väistämisvelvollinen autoon nähden. Oli vuokraskuutti, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15km/h. Lisäksi sellainen, että vuokraskuuteissa on käyttäjän ikäraja 18-vuotta!
Tuolla liikenteessä näkee todella paljon pyöräilijöitä, skuuttaajia sekä muilla sähköisillä liikkumisvälineillä liikkuvia, jotka tulevat vauhdilla suojatielle välittämättä siitä, että he itse ovat väistämisvelvollisia!
Kysyn teiltä ihmisiltä, että ajatteko itse autolla 1 km /h lähestyessä suojatietä, jotta varmasti ehditte pysähtyä! Autoilija ajaa 40 km/h ja on parin metrin päässä suojatiestä niin ei meistä kukaan taida ehtiä pysähtyä ennen suojatietä?
Tässä tietoa: 40 km/h; reakointiaika n. 1 s, jolloin auto etenee n. 11 m ja siihen sitten jarrutusmatka eli auto etenee yht. n. 17 m. Edellä oleva tieto löytyy Liikenneturva sivuilta, jos vain osaa etsiä!
Jokaisella liikenteessä liikkuvalla on ennakointivelvollisuus: jalankulkijoilla , skuuttaajilla, pyöräilijöille, autoilijoille jne.
Liikenteessä ei tule liikkua kuin "päätön kana"!
Toivotaan, että oikeudessa tulee vapauttava tuomio!Se kuollut pääsee ilman tuomiota muut pannaan vankilaan.
- Anonyymi
Tässä on nyt julkaistu tapauksesta uutta tietoa:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0ed227ac-9c3a-4660-a3df-7b3d8012ce1d
Ovat kääntyneet kulkusuunnasta vasemmalle suojatielle ja ovat ajaneet lähes auton alle! Jatkaneet keskikorokkeelta suojatielle ja sitten törmänneet autoon, jonka seurauksen yksi kuoli.
Jutussa lapsi kertoo, että ovat ajaneet skuutilla kolme kyydissä jopa 25 km/h eli max vauhtia, kun se on ollut turvallista. Lapsen mielestä oli turvallista ajaa max vauhtia, kun ei ollut muita ihmisiä lähellä!
Turvallista ajaa max vauhtia skuutilla 12-vuotiaana ei ole turvallista, vaikka ajaisi yksin saatikka heitä oli 3!
Mitä on isä ajatellut, joka oli antanut pankkikortin lapselleen, jotta voi vuokrata skuutin?
Vuokraskuuttien käyttäjien ikäraja on 18-vuotta eli se, että maksukortti oli täysi-ikäisen, ei ole ratkaisevaa!- Anonyymi
Ai, tilanteessa oli ollut myös toinen auto. Toinen auto oli tullut vastakkaisesta suunnasta. Tämä autoilija teki äkkijarrutuksen suojatien ensimmäisen osion eteen väistääkseen skuuttia. Toinen autoilija on sitten ajanut lähes silmät kiinni, jos ei kokonaistilannetta ole huomannut.
Skuuttaaja toki syyllinen, mutta osunut autoilija sitten myös osasyyllinen, kun ei lähestynyt suojatietä lain vaatimalla varovaisuudella, eikä huomioinut muiden tienkäyttäjien tekoja.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Pitää jopa huomioida toisten mahdolliset virheet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, tilanteessa oli ollut myös toinen auto. Toinen auto oli tullut vastakkaisesta suunnasta. Tämä autoilija teki äkkijarrutuksen suojatien ensimmäisen osion eteen väistääkseen skuuttia. Toinen autoilija on sitten ajanut lähes silmät kiinni, jos ei kokonaistilannetta ole huomannut.
Skuuttaaja toki syyllinen, mutta osunut autoilija sitten myös osasyyllinen, kun ei lähestynyt suojatietä lain vaatimalla varovaisuudella, eikä huomioinut muiden tienkäyttäjien tekoja.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Pitää jopa huomioida toisten mahdolliset virheet.Käräjäoikeus ratkaiskoon syyllisen!
Ei niillä skuuttaajilla ollut paljon järkeä, kun jo yhden auton "alle" olivat ajamassa, että voisivat noudattaa niitä liikennesääntöjä!
He olisivat voineet pysähtyä keskikorokkeelle odottamaan, että heidän näkemänsä auto varmasti pysähtyisi.
Edes jalankulkijana en uskaltaisi astua suojatielle varmistamatta, että autoilija on huomannut minut ja selvästi näen, että hiljentää vauhtia tai pysähtyy.
Aikaisemmin uutisissa on ollut monilta silminnäkijöiltä tietoa, että ajoivat kovaa ja kääntyivät yllättäen suojatielle. Sen kertoo myös ensimmäisen autoilijan tekemä äkkipysähdys!
Joka päivä näen muutamien sähköpotkulautailijoiden, sähköskootteristien tai sähkömopoilijoiden kääntyvän yllättäen suojatielle autojen eteen. Kyseessä tilanteet, jossa autoilijat eivät tulevat kolmion/stopin takaa tai autoilijat olisivat kääntyviä.
Lähes jokainen vuokraskuutilla liikkuva ajaa kaveri tai pari kyydissä. Toisinaan näkee, että skuutti meinaa lähteä alta kääntyessä tai mutkassa. Skuuteilla myös "keulitaan".
Ihmisillä sattuu olemaan vain yksi henki! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käräjäoikeus ratkaiskoon syyllisen!
Ei niillä skuuttaajilla ollut paljon järkeä, kun jo yhden auton "alle" olivat ajamassa, että voisivat noudattaa niitä liikennesääntöjä!
He olisivat voineet pysähtyä keskikorokkeelle odottamaan, että heidän näkemänsä auto varmasti pysähtyisi.
Edes jalankulkijana en uskaltaisi astua suojatielle varmistamatta, että autoilija on huomannut minut ja selvästi näen, että hiljentää vauhtia tai pysähtyy.
Aikaisemmin uutisissa on ollut monilta silminnäkijöiltä tietoa, että ajoivat kovaa ja kääntyivät yllättäen suojatielle. Sen kertoo myös ensimmäisen autoilijan tekemä äkkipysähdys!
Joka päivä näen muutamien sähköpotkulautailijoiden, sähköskootteristien tai sähkömopoilijoiden kääntyvän yllättäen suojatielle autojen eteen. Kyseessä tilanteet, jossa autoilijat eivät tulevat kolmion/stopin takaa tai autoilijat olisivat kääntyviä.
Lähes jokainen vuokraskuutilla liikkuva ajaa kaveri tai pari kyydissä. Toisinaan näkee, että skuutti meinaa lähteä alta kääntyessä tai mutkassa. Skuuteilla myös "keulitaan".
Ihmisillä sattuu olemaan vain yksi henki!Ei skuuttaajilla ollut järkeä ei. Silti liikenteessä pitää katsoa, mitä muut ympärillä tekevät ja sovittaa havainnot omaan ajoon. Lisäksi, niin jokaista suojatietä pitää lähestyä erityistä varovaisuutta noudattaen, vaikka ketään ei näkyisi missään.
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuo on voimassa, vaikka ketään ei näy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei skuuttaajilla ollut järkeä ei. Silti liikenteessä pitää katsoa, mitä muut ympärillä tekevät ja sovittaa havainnot omaan ajoon. Lisäksi, niin jokaista suojatietä pitää lähestyä erityistä varovaisuutta noudattaen, vaikka ketään ei näkyisi missään.
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuo on voimassa, vaikka ketään ei näy.Alla olevassa linkin uutisessa puhutaan suojatielle menevästä jalankulkijasta, mutta myös pyöräilijöillä ja skuuttaajilla on velvollisuuksia mennessään suojatielle:
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/jalankulkija-suojatiella/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alla olevassa linkin uutisessa puhutaan suojatielle menevästä jalankulkijasta, mutta myös pyöräilijöillä ja skuuttaajilla on velvollisuuksia mennessään suojatielle:
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/jalankulkija-suojatiella/Kaikilla on velvollisuuksia liikenteessä. Jokaisella tienkäyttäjäryhmällä on ne omat velvollisuutensa (sääntönsä) ja joillakin on niitä lisäksi enemmän, kuin toisilla.
Lapset, vanukset ja eri tavoin vammaiset ovat kuitenkin hivenen poikkeustapauksia ja heitä tulee liikenteessä aina varoa erityisen paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei skuuttaajilla ollut järkeä ei. Silti liikenteessä pitää katsoa, mitä muut ympärillä tekevät ja sovittaa havainnot omaan ajoon. Lisäksi, niin jokaista suojatietä pitää lähestyä erityistä varovaisuutta noudattaen, vaikka ketään ei näkyisi missään.
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuo on voimassa, vaikka ketään ei näy.Nyt näkyi kaksikin autoa, mutta ajoneuvon (laudan) vauhtiin se ei vaikuttanut. Täysillä alle vaan, vaikka pitäisi väistää. Ensimmäinen sai estetyksi törmäyksen, toinen ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt näkyi kaksikin autoa, mutta ajoneuvon (laudan) vauhtiin se ei vaikuttanut. Täysillä alle vaan, vaikka pitäisi väistää. Ensimmäinen sai estetyksi törmäyksen, toinen ei.
Molemmat olisivat saaneet väistettyä, mikäli olisi lähestytty suojateitä erityistä varovaisuutta noudattaen, kuten laki velvoittaa tekemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Molemmat olisivat saaneet väistettyä, mikäli olisi lähestytty suojateitä erityistä varovaisuutta noudattaen, kuten laki velvoittaa tekemään.
Et ollut kummankaan auton kuljettaja. Miten voit tietää miten autoilijat ajoivat, huomioivat ympäristön jne?
Syyttäjä on "puhunut" eikä autoilijaa todettu syylliseksi.
Näissä uutisissa on vain osa asioista, mutta uteliaat voivat tilata maksua vastaan asiakirjat oikeudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käräjäoikeus ratkaiskoon syyllisen!
Ei niillä skuuttaajilla ollut paljon järkeä, kun jo yhden auton "alle" olivat ajamassa, että voisivat noudattaa niitä liikennesääntöjä!
He olisivat voineet pysähtyä keskikorokkeelle odottamaan, että heidän näkemänsä auto varmasti pysähtyisi.
Edes jalankulkijana en uskaltaisi astua suojatielle varmistamatta, että autoilija on huomannut minut ja selvästi näen, että hiljentää vauhtia tai pysähtyy.
Aikaisemmin uutisissa on ollut monilta silminnäkijöiltä tietoa, että ajoivat kovaa ja kääntyivät yllättäen suojatielle. Sen kertoo myös ensimmäisen autoilijan tekemä äkkipysähdys!
Joka päivä näen muutamien sähköpotkulautailijoiden, sähköskootteristien tai sähkömopoilijoiden kääntyvän yllättäen suojatielle autojen eteen. Kyseessä tilanteet, jossa autoilijat eivät tulevat kolmion/stopin takaa tai autoilijat olisivat kääntyviä.
Lähes jokainen vuokraskuutilla liikkuva ajaa kaveri tai pari kyydissä. Toisinaan näkee, että skuutti meinaa lähteä alta kääntyessä tai mutkassa. Skuuteilla myös "keulitaan".
Ihmisillä sattuu olemaan vain yksi henki!Tässä myös tietoa asiasta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/myyrmaen-turmaskuuttia-ajaneet-lapset-olettivat-auton-pysahtyvan-ma-en-tiennyt-oliks-siina-saantoja/9147964 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Molemmat olisivat saaneet väistettyä, mikäli olisi lähestytty suojateitä erityistä varovaisuutta noudattaen, kuten laki velvoittaa tekemään.
27 § 'Ajoneuvon ajaminen suojatien yli' pykälän velvoitteet koskevat vain ajoradalla ajavia ajoneuvoja. Ajoradan ylittäviä osapuolia koskee sitten muut pykälät tilanteessa. Toki niiden pykälien mukaan pitää myös varoa.
- Anonyymi
Autoilija ei saa syytettä!
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/8486116- Anonyymi
Skuuttia ajanut tyttö ei kertomansa mukaan tuntenut skuuttia koskevia liikennesääntöjä!
Miksi ajaa ajoneuvoa ellei osaa liikennesääntöjä.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011202061.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skuuttia ajanut tyttö ei kertomansa mukaan tuntenut skuuttia koskevia liikennesääntöjä!
Miksi ajaa ajoneuvoa ellei osaa liikennesääntöjä.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011202061.htmlLapset eivät välttämättä osaa liikennesääntöjä. Siksi on velvollisuus aina varoa lapsia erityisen paljon liikenteessä, oli väistämisvelvollisuus sitten kummalla osapuolella tahansa.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapset eivät välttämättä osaa liikennesääntöjä. Siksi on velvollisuus aina varoa lapsia erityisen paljon liikenteessä, oli väistämisvelvollisuus sitten kummalla osapuolella tahansa.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.""Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
Tuota tuo, mutta myös jalankulkijjoiden, pyöräilijöiden, skuuttaajien jne, tulee suojatielle tullessa huomioida tilanne, eikä rynnätä sinne kuin "päätön kana"! Laista löytyy!
Tulivat samasta suunnasta kuin auto ja kääntyivät vauhdilla eteen.
Monien silminnäkijöiden mukaan tulivat vauhdilla, missään ei ole kirjoitettu, että täysillä, mutta vauhdilla eivätkä edes hiljentäneet ensimmäselle suojatien osuudelle saatikka keskikorokkeen jälkeen, vaikka olivat jo jäädä auton alle ensimmäisellä suojatieosuudella!
Taitaa olla niin, että he eivät edes hallinneet skuuttia?
Miksi alaikäisen vanhemmat antavat lapsen vuokrata ja käyttää skuuttia, jossa ikä raja on 18 -vuotta?
Miksi pitää vuokrata aikuisten "lelu", jos ei osaa liikennesääntöjä eikä hallitse sen käyttöä?
Vanhempien tehtävä on opettaa lapselle liikennesäännöt. Itse olen saanut vanhemmilta opetusta liikennesääntöistä vuosikymmeniä ennen kuin tietokoneet mistä katsoa.
Pitäisi alaikäisen pysyä poissa skuuteista. Tosin monet vanhemmat ovat ostaneet jopa alle 10-vuotiaille lapsille omat tehokkaat skuutit, joita eivät hallitse. Tuolla liikenteessä niitä näkee.
Syyttäjältä ihan oikea ratkaisu!
Eipä skuuttaajien ja pyöräilijöiden asenteet suojatiellä ajaessa muuttuneet viime vuonna tämän mainitun onnettomuuden vuoksi ja tänä vuonna meno on vielä villimpää!
Joka päivä näen muutamia tilanteita, joissa olisi saattanut skuuttaajille käydä huonosti heidän omien ajojen vuoksi! Vauhdilla suojatielle, vaikka auto ihan lähellä suojatietä tai jopa osaksi suojatiellä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
Tuota tuo, mutta myös jalankulkijjoiden, pyöräilijöiden, skuuttaajien jne, tulee suojatielle tullessa huomioida tilanne, eikä rynnätä sinne kuin "päätön kana"! Laista löytyy!
Tulivat samasta suunnasta kuin auto ja kääntyivät vauhdilla eteen.
Monien silminnäkijöiden mukaan tulivat vauhdilla, missään ei ole kirjoitettu, että täysillä, mutta vauhdilla eivätkä edes hiljentäneet ensimmäselle suojatien osuudelle saatikka keskikorokkeen jälkeen, vaikka olivat jo jäädä auton alle ensimmäisellä suojatieosuudella!
Taitaa olla niin, että he eivät edes hallinneet skuuttia?
Miksi alaikäisen vanhemmat antavat lapsen vuokrata ja käyttää skuuttia, jossa ikä raja on 18 -vuotta?
Miksi pitää vuokrata aikuisten "lelu", jos ei osaa liikennesääntöjä eikä hallitse sen käyttöä?
Vanhempien tehtävä on opettaa lapselle liikennesäännöt. Itse olen saanut vanhemmilta opetusta liikennesääntöistä vuosikymmeniä ennen kuin tietokoneet mistä katsoa.
Pitäisi alaikäisen pysyä poissa skuuteista. Tosin monet vanhemmat ovat ostaneet jopa alle 10-vuotiaille lapsille omat tehokkaat skuutit, joita eivät hallitse. Tuolla liikenteessä niitä näkee.
Syyttäjältä ihan oikea ratkaisu!
Eipä skuuttaajien ja pyöräilijöiden asenteet suojatiellä ajaessa muuttuneet viime vuonna tämän mainitun onnettomuuden vuoksi ja tänä vuonna meno on vielä villimpää!
Joka päivä näen muutamia tilanteita, joissa olisi saattanut skuuttaajille käydä huonosti heidän omien ajojen vuoksi! Vauhdilla suojatielle, vaikka auto ihan lähellä suojatietä tai jopa osaksi suojatiellä!Laista löytyy kaikki liikennesäännöt. Lapset eivät välttämättä silti osaa tai hallitse sääntöjä ja lainsäätäjä on huomioinut asian aiemmin mainitulla tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laista löytyy kaikki liikennesäännöt. Lapset eivät välttämättä silti osaa tai hallitse sääntöjä ja lainsäätäjä on huomioinut asian aiemmin mainitulla tavalla.
Lasten ja nuorten ei tule lähteä liikenteeseen ajoneuvoilla liian nuorena.
Jokunen kymmen vuosi sitten oli juttua, että n. 11-12 vuotias lapsi alkaa hahmottamaan liikennettä niin, että pyöräillä voisi myös itsekseen.
Tässä tapauksessa lapset olivat vanhempien maksukortilla vuokraneet lapsille ja nuorille vaarallisen ajoneuvon!
Missä on vanhempien vastuu?
Vai onko se sitä, että meidän Ville, Matti tai mikä nimi sitten on, osaa ajaa sähköpotkulaudalla ja kovaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasten ja nuorten ei tule lähteä liikenteeseen ajoneuvoilla liian nuorena.
Jokunen kymmen vuosi sitten oli juttua, että n. 11-12 vuotias lapsi alkaa hahmottamaan liikennettä niin, että pyöräillä voisi myös itsekseen.
Tässä tapauksessa lapset olivat vanhempien maksukortilla vuokraneet lapsille ja nuorille vaarallisen ajoneuvon!
Missä on vanhempien vastuu?
Vai onko se sitä, että meidän Ville, Matti tai mikä nimi sitten on, osaa ajaa sähköpotkulaudalla ja kovaa?Liikenteen periaatteiden mukaan pitää varoa itseään heikommassa asemassa olevia liikenteessä. En puolusta skuuttaajia, jotka tekivät väärin. Autoilijan toimet ovat kuitenkin nekin tuomittavia.
- Anonyymi
Tämän kuvan mukaan skuutti olisi tullut eri suunnasta, kuin itse ajattelin.
https://i.postimg.cc/HLcqZmxn/tapahtumapaikka.jpg
Autoilijalla olisi pitänyt olla täysin mahdollisuus havainnoida, jos skuutti tulikin kuskin menosuuntaan katsottuna vasemmalta.- Anonyymi
Lue tämä uusi uutinen!
Tässä uusi uutinen, jossa on mainittu myös skuutin nopeus ennen ajon päättymistä.
Se oli 19,25 km/h eli ei mitään hiljaa ajettu. Laudan max nopeus 25 km/h.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/35e31a9a-c315-4c09-af9f-1a7d691262db
Mieti sitä, että montako metriä sekunnissa on skuutti liikkunut! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue tämä uusi uutinen!
Tässä uusi uutinen, jossa on mainittu myös skuutin nopeus ennen ajon päättymistä.
Se oli 19,25 km/h eli ei mitään hiljaa ajettu. Laudan max nopeus 25 km/h.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/35e31a9a-c315-4c09-af9f-1a7d691262db
Mieti sitä, että montako metriä sekunnissa on skuutti liikkunut!Normaali polkupyörän nopeus on vastaava 19-20 km/h, eli ei mikään hirmu vauhti kuitenkaan. Risteykseen saavuttaessa pitää havainnoida koko risteysalue.
- Anonyymi
Autoa ajanut nainen sanoi ajaneensa nopeusrajoitusten mukaisesti, havainnoineensa ympäristöään eikä käyttänyt ajon aikana puhelinta. Naisen mukaan sähköpotkulauta ajoi erittäin kovaa. Katumaasturia ajanut nainen sanoi myös, että ei aluksi ymmärtänyt joutuneensa kolariin ja ajoi suojatien ylitse. Sitten hän tajusi, että auton kylkeen osui jotain.
Jotenkin hivenen ristiriitaista, että ei ymmärrä joutuneensa kolariin, mutta tajusi sitten, että auton kylkeen osui jotain, mutta samalla voi sanoa, että sähköpotkulauta ajoi erittäin kovaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/35e31a9a-c315-4c09-af9f-1a7d691262db
Skuutilla oli väistämisvelvollisuus, mutta tuollaiset väitteet ihmetyttävät silti. - Anonyymi
Vaikka lainsäädännön tulisi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan olla kaikille sama, niin tieliikenteessä on katsottu perustelluksi asettaa eri tienkäyttäjäryhmille erilaisia velvollisuuksia.
Tarkoituksena on kaikkein perustavimpien oikeuksien, ihmisen hengen ja terveyden suojaaminen. Erilaisia velvollisuuksia on asetettu sen mukaan, miten suuren riskin muodostavat toisille tienkäyttäjille.
Ajoneuvon kuljettajilla on siten aina hivenen suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä.- Anonyymi
Scoottikin on ajoneuvo, kuten polkupyörä. Silläkin on enemmän velvollisuuksia jalankulkijoita kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Scoottikin on ajoneuvo, kuten polkupyörä. Silläkin on enemmän velvollisuuksia jalankulkijoita kohtaan.
Pitää paikkansa.
- Anonyymi
1.6.2020 lisättiin lakiin, että polkupyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa!
Ennen sitä oli, että ajoneuvon kuljettajan tulee antaa jalankulkijalle, pyöräilijälle ja mopoilijalle turvallinen tila kohdatessa.
Polkupyörä on ollut vuosikymmeniä ajoneuvoja, mutta niiden käyttäjien takia lakiin kirjattiin 1.6.2020 erikseen polkupyöräilijästä.
Suomessa sähköskoottereita ja sähköpotkulautoja (rakenteellinen nopeus yli 15km/h ja max 25 km/h) koskee polkupyöräilijän liikennesäännöt!
Harvoin näkee polkupyöräilijöitä, skuuttaajia tms liikkuvia, jotka todella antaa jalankulkijalle turvallisen tilan kohdatessa.
Harvoin näkee edellä mainittuja ajoneuvoja, jotka väistävät jalankulkijaa joka on suojatiellä tai astumassa suojatielle.
Itse pyöräilijän väistän jalankulkijaa joka on suojatiellä tai on astumassa suojatielle!
Siinä vain käy niin, että se jalankulkija hämmästyy todella paljon siitä, että joku väistää häntä ja varsinkin pyöräilijä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1.6.2020 lisättiin lakiin, että polkupyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa!
Ennen sitä oli, että ajoneuvon kuljettajan tulee antaa jalankulkijalle, pyöräilijälle ja mopoilijalle turvallinen tila kohdatessa.
Polkupyörä on ollut vuosikymmeniä ajoneuvoja, mutta niiden käyttäjien takia lakiin kirjattiin 1.6.2020 erikseen polkupyöräilijästä.
Suomessa sähköskoottereita ja sähköpotkulautoja (rakenteellinen nopeus yli 15km/h ja max 25 km/h) koskee polkupyöräilijän liikennesäännöt!
Harvoin näkee polkupyöräilijöitä, skuuttaajia tms liikkuvia, jotka todella antaa jalankulkijalle turvallisen tilan kohdatessa.
Harvoin näkee edellä mainittuja ajoneuvoja, jotka väistävät jalankulkijaa joka on suojatiellä tai astumassa suojatielle.
Itse pyöräilijän väistän jalankulkijaa joka on suojatiellä tai on astumassa suojatielle!
Siinä vain käy niin, että se jalankulkija hämmästyy todella paljon siitä, että joku väistää häntä ja varsinkin pyöräilijä!Laki ei määritä kohtaamista, sivuttamista tai ohittamista.
"29 §
Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki ei määritä kohtaamista, sivuttamista tai ohittamista.
"29 §
Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."Laki määrittää kyllä kohtaamisten, sivuttamisten tai ohittamisten osalta asioita, muuta ei tuon kyseisen aiheen osalta.
- Anonyymi
Kyseinen risteys ei näytä olevan kovin ihmeellinen ja näkee hyvin koko risteysalueen, ellei ole muuta liikennettä näkyvyyttä estämässä, mutta silloin on hidastamisvelvoite, jos näkyvyys suojatielle on syystä tai toisesta estynyt.
https://maps.app.goo.gl/fugAQtPmNK6NyYZD9
Skuutti tuli ilmeisesti kuvan suunnasta katsottuna tilanteeseen vasemmalta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod316149- 345663
- 293184
- 342534
- 442467
- 152208
- 372148
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401739- 121721
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191717