Kauanko menee että sähköautojen lataukset toimii kuten polttoainemittarit

Anonyymi-ap

Muutamia sähköautolijoiden tubevideoita katsonut ja monta kertaa lataus ei ole toiminut ja aikaa on palanut paljon milloin kaapelit jäässä milloin ei kelpaa kortit äpitt tägit yms eli melkoisen ongelmallista touhua

84

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä katso Youtubea, sieltä tulee täyttä tuubaa.

    • Anonyymi

      Nopeasti tapahtuu. 1000Km rangen takaavat akut on jo esitelty ja 300Km 5min latauksella toimintamatkaa lisäävät laturit on myös jo esitelty.

      Nämä sinun keksimät ongelmat on polttiksissakin. Kyllä niissä tankinluukut jäätyy ja muitakin ongelmia talvisin on.

      • Anonyymi

        Jatkuastihan niitä on esitelty, eivät vaan jostain syystä toteudu. Pakkasella lataus myös hidastuu aina ja ajomatka lyhenee, myöskään verkon tehot ei riitä edes nykyisille latureille vaan tulee plajon hitaammin kuin luvataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuastihan niitä on esitelty, eivät vaan jostain syystä toteudu. Pakkasella lataus myös hidastuu aina ja ajomatka lyhenee, myöskään verkon tehot ei riitä edes nykyisille latureille vaan tulee plajon hitaammin kuin luvataan.

        Menevät ensin niille markkinoille missä sähköautojen kysyntä on suurin.
        Maailman suurin autokauppa käydään Kiinassa se unohtuu monilta.

        Kiinan sähköautomarkkinoiden kasvu jatkuu vahvana

        Kiinan sähköajoneuvojen markkinat kasvoivat vakaasti vuonna 2024, ja sitä vauhdittivat BYD:n, SAIC:n ja Geelyn kaltaisten vakiintuneiden toimijoiden lisäksi myös monet suhteellisen uudet ja pienemmät yritykset, kuten Leapmotor, Li Auto ja Xiaomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menevät ensin niille markkinoille missä sähköautojen kysyntä on suurin.
        Maailman suurin autokauppa käydään Kiinassa se unohtuu monilta.

        Kiinan sähköautomarkkinoiden kasvu jatkuu vahvana

        Kiinan sähköajoneuvojen markkinat kasvoivat vakaasti vuonna 2024, ja sitä vauhdittivat BYD:n, SAIC:n ja Geelyn kaltaisten vakiintuneiden toimijoiden lisäksi myös monet suhteellisen uudet ja pienemmät yritykset, kuten Leapmotor, Li Auto ja Xiaomi.

        Vähentyy kummasti kun Trump tulee valtaan. Toivottavasti muutkin maat nostaa tulleja kiinatuotteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuastihan niitä on esitelty, eivät vaan jostain syystä toteudu. Pakkasella lataus myös hidastuu aina ja ajomatka lyhenee, myöskään verkon tehot ei riitä edes nykyisille latureille vaan tulee plajon hitaammin kuin luvataan.

        Et ole kuullut akkujen lämmityksestä joka takaa latauksen tapahtuvan nopeasti myös kylmässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähentyy kummasti kun Trump tulee valtaan. Toivottavasti muutkin maat nostaa tulleja kiinatuotteille.

        Kiinan sähköautoille on jo määrätty tullimaksuja lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole kuullut akkujen lämmityksestä joka takaa latauksen tapahtuvan nopeasti myös kylmässä?

        Ei ole läheskään kaikissa lämmitystä ja sekin kuluttaa sähköä. Ei oel myöskään hyötyä vaikka akun pystyisi lataamaan kuinka nopeasti tahansa kun verkon välityskyky ei riitä.

        2035 vuoteen mennessä sähkön kulutus tuplaantuu, joudutaan rakentamaan uusi ydinvoimalakin, rahat siihen otettava sähköautoilijoilta mitkä sen kulutuksen aiheuttaakin, samoin verkkojen rakentaminen kestämään suurempaa kulutusta. Myös taloyhtioiden latauspisteiden rakentaminen kustannettava sähkölautoilijoiden itse.


      • Anonyymi

        Kerro mitä ne "muut" on?
        Kerran on itsellä jäätynyt tankin luukku vuosikymmenten aikana, mut meni siihen sekuntti, kun avaimella avitin auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähentyy kummasti kun Trump tulee valtaan. Toivottavasti muutkin maat nostaa tulleja kiinatuotteille.

        Mitäs sit kaupasta ostat? Oletko ajatellut, että enin osa kaupoissa myytävistä tuotteista on "made in china", ei todellakaan tarvi tilata netistä vaan ihan kaupasta ostaa ja hinnat nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sit kaupasta ostat? Oletko ajatellut, että enin osa kaupoissa myytävistä tuotteista on "made in china", ei todellakaan tarvi tilata netistä vaan ihan kaupasta ostaa ja hinnat nousee.

        Osataan niitä tehdä länsimaissa vieläkin ja robotit tekee suurimman osan.


    • Anonyymi

      Ai ne on keksittyjä ongelmia en heti tajunnut että ovat itse jäädyttäneet latauskaapelit ja varmaan väärillä korteilla yritetty ladata kun ei toiminut eli sähköauton lataus toimii samoin kuin polttomoottorien 3 min ja matka jatkuu pitkään

      • Anonyymi

        Juu, ainahan ne kaapelit on jäässä ja tietysti jokainen on niin tollo ettei osaa käyttää laturia oikein. Miten sitä bensaa saa tankattua kun tankin korkki on aina jäässä ja kortinlukijassa kopiolaite ja äpit jumissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ainahan ne kaapelit on jäässä ja tietysti jokainen on niin tollo ettei osaa käyttää laturia oikein. Miten sitä bensaa saa tankattua kun tankin korkki on aina jäässä ja kortinlukijassa kopiolaite ja äpit jumissa?

        Onneksi bensatankin luukut ja korkit aukeaa aina helposti, sähköautoissa tehdään kai niin tiiveiksi veden takia ettei aukea kun jäätyy. Tai sitten on vaan halpaa ja huonoa kuten teslassa kaikki muukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi bensatankin luukut ja korkit aukeaa aina helposti, sähköautoissa tehdään kai niin tiiveiksi veden takia ettei aukea kun jäätyy. Tai sitten on vaan halpaa ja huonoa kuten teslassa kaikki muukin.

        Minun plugarissa ovat tankkaus-ja latausluukut yhtä tiiviitä. Kummankaan kanssa ei ole ollut ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ainahan ne kaapelit on jäässä ja tietysti jokainen on niin tollo ettei osaa käyttää laturia oikein. Miten sitä bensaa saa tankattua kun tankin korkki on aina jäässä ja kortinlukijassa kopiolaite ja äpit jumissa?

        Korkki jäässä? Jos et tiedä, niin sen korkin suojana on luukku. Ihan tässä muutaman viikon sisällä on tuo keli ollut erittäin monipuolinen, ihan kaikkea on ollut. Mitenhän mulla on se korkki luukkuineen auennut ongelmitta?


    • Anonyymi

      Sähköautolijoista tuee mieleen Spndex pekllet siis ne polkupyöräilijät jotka luulee olevansa ainoita oikeita ihmisiä ja aina oikeassa

      • Anonyymi

        Aika paljon pitää olla ihmisen elämässä pielessä että joutuu avautumaan tuolla tavalla julkisesti.

        Kun asiat on reilassa niin ei tarvitse tehdä itsestään pelleä julkisesti. Näyttää siltä että tunnet että sun muroihin on kustu aivan huolella.

        Olisiko kuitenkin niin että olet itse kussut muroihisi ja nyt haluat etsiä syyllisen omaan epäonnistumiseen muista ihmisistä?


      • Anonyymi

        Polkupyörässä sähköavustus onkin järkevä, mutta aiheuttavat paljon tulipaloja kun akkuja ladataan sisällä. Huvittavan näköistä kun vanha mummo ajaa kovaa vauhtia sähköpyörällä, voi vaan olla vaarallista kun autoilija ei ehdi huomata ja talvikelillä muutenkin.


      • Anonyymi

        Aika huono yritys ärsyttää ja provoilla.


    • Anonyymi

      Kokoajan lataaminen helpottuu monellakin tapaa ja kohta riittää kun tyrkkäät töpselin autoon ja siinä se.

      • Anonyymi

        Ja jököttelet siinä tuntikausia auton vieressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jököttelet siinä tuntikausia auton vieressä.

        "Ja jököttelet siinä tuntikausia auton vieressä."

        Kun olet niin järkyttävän tyhmä että luulet että aina pitää jökötellä auton vieressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jököttelet siinä tuntikausia auton vieressä.

        1/2 tuntia ja matka jatkuu 200-300 km. Mukava nauttia pienestä tauosta ja välipalasta ja käymälän helpotuksesta. Onko tuo isokin ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1/2 tuntia ja matka jatkuu 200-300 km. Mukava nauttia pienestä tauosta ja välipalasta ja käymälän helpotuksesta. Onko tuo isokin ongelma?

        On se kun polttomoottoriautolla voisi ajaa kerralla vaikka koko Suomen päästä päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1/2 tuntia ja matka jatkuu 200-300 km. Mukava nauttia pienestä tauosta ja välipalasta ja käymälän helpotuksesta. Onko tuo isokin ongelma?

        15 minuuttia. Hitailla latureilla ei viitsi roikkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kun polttomoottoriautolla voisi ajaa kerralla vaikka koko Suomen päästä päähän.

        Kuka nyt niin hullu olisi ja sehän on mahdoton tehtävä muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nyt niin hullu olisi ja sehän on mahdoton tehtävä muutenkin.

        Miksi mahdoton, ainakin itse pystyisin ja ennen oli nopeaa kun ei ollut kyttiä ja kameroita joka paikassa. Rekkakuskit ajavat hyvinkin pitkiä matkoja, voivat syödä ajaessaan ja kusta pulloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja jököttelet siinä tuntikausia auton vieressä."

        Kun olet niin järkyttävän tyhmä että luulet että aina pitää jökötellä auton vieressä.

        Ei, sä istut lämpimässä autossa ja syöt eväitä. Usko pois, olen nähnyt tämänkin. Oli todella naurun paikka, oli suorastaan hölmön näköistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mahdoton, ainakin itse pystyisin ja ennen oli nopeaa kun ei ollut kyttiä ja kameroita joka paikassa. Rekkakuskit ajavat hyvinkin pitkiä matkoja, voivat syödä ajaessaan ja kusta pulloon.

        Etkö tiedä, että niillä on ajoaika? Etkö tiedä, ettei niiden tarvi kusta pulloon ja syödä ratissa. Ajoaikamääritelmä pitää huolen, että ne ehtii käydä kusella huoltiksella ja syödä samalla oikein pöydässä.
        Jos ne ei sitä tee, seuraavassa ratsiassa tulee mukava maksulappu kouraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tiedä, että niillä on ajoaika? Etkö tiedä, ettei niiden tarvi kusta pulloon ja syödä ratissa. Ajoaikamääritelmä pitää huolen, että ne ehtii käydä kusella huoltiksella ja syödä samalla oikein pöydässä.
        Jos ne ei sitä tee, seuraavassa ratsiassa tulee mukava maksulappu kouraan.

        Etkö tiedä ettei ne kaikki noudata ajoaikoja ja pulloon kusemisesta kertoneet itse. Aika harvoin niitä ratsioita on.


    • Anonyymi

      Toivottavasti ei koskaan. Kotona menee muutama sekunti latauskaapelin kanssa, eikä sitäkään tarvitse tehdä kuin 200 km välein.

      • Anonyymi

        Polttoainemittarit ovat hankalia ja aikaavieviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoainemittarit ovat hankalia ja aikaavieviä.

        Onneksi polttoainemittaria´ei tarvitse asentaa kotiin, voi tankata vaikka kerran kuussa, menee muutama minuutti ja pääsee n. 600km, matkallakin muutaman minuutin pysähdys riittää, tankkauspaikkoja riittää ja toimii aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi polttoainemittaria´ei tarvitse asentaa kotiin, voi tankata vaikka kerran kuussa, menee muutama minuutti ja pääsee n. 600km, matkallakin muutaman minuutin pysähdys riittää, tankkauspaikkoja riittää ja toimii aina.

        Silti paljon vaivalloisempaa kuin lataus kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti paljon vaivalloisempaa kuin lataus kotona.

        Minulle yksikin hidas lataus matkalla on paljon epämiellyttävämpi kuin ne harvat nopeat tankkaukset mittarilla, puhumattakaan muista sähköauton ongelmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti paljon vaivalloisempaa kuin lataus kotona.

        Hehhehhee


    • Anonyymi

      Tänä vuonna uusien pikalaturien toimittava myös maksukortilla. Pykälä ei kyllä vaadi että olisi sama hinta kuin operaattorin omalla applikaatiolla.

      Joten vastaus aloittajan kysymykseen on että tästä vuodesta alkaen pikkuhiljaa. Ehkä 4-5 vuoden päästä kaikkialla voi maksaa maksukortilla.

    • Anonyymi

      Odottavan aika on pitkä ja rahaa palaa jos pitää tunnin kuluttaa syömiseen kun Polttomoottorin tankkaa 2 min ja matka jatkuu ja 99% toimii kortit heti kerralla eikös se patteriauto jäähdy kylmäksi pakkasilla jos tunnin lataa ja taas se ottaa virtaa kun pitää lämmittää

      • Anonyymi

        Laturilla odotetaan 5-20 minuuttia, ei tuntia. Vessassa ehtii käydä, sitten matka jatkuu.

        Sähköauto ei jäähdy kylmäksi latauksen aikana.

        Polttomoottoriautoa et tankkaa 2 minuutissa. Otapa joskus kellolla aikaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturilla odotetaan 5-20 minuuttia, ei tuntia. Vessassa ehtii käydä, sitten matka jatkuu.

        Sähköauto ei jäähdy kylmäksi latauksen aikana.

        Polttomoottoriautoa et tankkaa 2 minuutissa. Otapa joskus kellolla aikaa!

        Ei siinä kovin montaa minuuttia kulu. Sähköauto on hullunkurinen, täytyy kuluttaa sähköä akun lämmittämiseen, ellei lämmitä ja kaikissa ei pystykään, ottaa hitaasti virtaa ja saa vähemmän kuin mitä latauspiste ilmoittaa. Latasusajat lämmitettävissäkin pitempiä ja ajomatka lyhyempi kuin mitä ilmoittavat. Useimmiten ei riitä myöskään verkossa välityskyky tehokkaaseen lataukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturilla odotetaan 5-20 minuuttia, ei tuntia. Vessassa ehtii käydä, sitten matka jatkuu.

        Sähköauto ei jäähdy kylmäksi latauksen aikana.

        Polttomoottoriautoa et tankkaa 2 minuutissa. Otapa joskus kellolla aikaa!

        Sanotaan että 5 minuutissa polttomoottoriauto on tankattu täyteen.
        Samassa ajassa sähköautoa on ladattu ehkä 5 %


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaan että 5 minuutissa polttomoottoriauto on tankattu täyteen.
        Samassa ajassa sähköautoa on ladattu ehkä 5 %

        5 minuutissa saa n. 100 km toimintamatkaa, ainakin Tesla Model 3:lla. Eli jotta tuo sinun "ehkä 5%" pitäisi paikkansa, Model 3 range on varmaan mielestäsi 2000 km?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5 minuutissa saa n. 100 km toimintamatkaa, ainakin Tesla Model 3:lla. Eli jotta tuo sinun "ehkä 5%" pitäisi paikkansa, Model 3 range on varmaan mielestäsi 2000 km?

        Eipä taida toteutua ainakan pakkasilla. Jos täydellä akulla (tai 80%) pystyy ajamaan vain 200km että jää se 20% niin ei puolet lataudu 5 minuutissa. Vaikka alussa tuleekin ajomatkaa nopeammin, miksi kukaan pysähtelisi vähän väliä esim 100km matkalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä kovin montaa minuuttia kulu. Sähköauto on hullunkurinen, täytyy kuluttaa sähköä akun lämmittämiseen, ellei lämmitä ja kaikissa ei pystykään, ottaa hitaasti virtaa ja saa vähemmän kuin mitä latauspiste ilmoittaa. Latasusajat lämmitettävissäkin pitempiä ja ajomatka lyhyempi kuin mitä ilmoittavat. Useimmiten ei riitä myöskään verkossa välityskyky tehokkaaseen lataukseen.

        Kyllä verkossa sähköä riittää. Kyse on vain hinnasta. Suomessa ei toistaiseksi isossa verkossa ole rajoitettu tehoa mikä näkyisi kuluttajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä verkossa sähköä riittää. Kyse on vain hinnasta. Suomessa ei toistaiseksi isossa verkossa ole rajoitettu tehoa mikä näkyisi kuluttajille.

        Ei riitä, ota selvää ennen kuin väität mitään. Aikaisemmassa ketjussa on lehtuíjuttu missä kerrotaan ongelmasta ja siksi niitä varausakkujakin hommataan, mutta ongelma pahemee samaa tahtia kuin sähköautot ja etenkin raskaassa liikenteessä lisääntyvät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturilla odotetaan 5-20 minuuttia, ei tuntia. Vessassa ehtii käydä, sitten matka jatkuu.

        Sähköauto ei jäähdy kylmäksi latauksen aikana.

        Polttomoottoriautoa et tankkaa 2 minuutissa. Otapa joskus kellolla aikaa!

        Täytyy muistaa seuraavalla kerralla kellottaa. Mistä alan laskea, kortin työntämisestä koneeseen/äpillä vai siitä, kun isken pistoolin reikään?
        Toki pitää muistaa myös se, ajanko pikkuautolla, jossa.pieni tankki n 40l vai olenko kuormiksella, tankkiin n 700l. Kummasta lasken?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida toteutua ainakan pakkasilla. Jos täydellä akulla (tai 80%) pystyy ajamaan vain 200km että jää se 20% niin ei puolet lataudu 5 minuutissa. Vaikka alussa tuleekin ajomatkaa nopeammin, miksi kukaan pysähtelisi vähän väliä esim 100km matkalla?

        "Täysi akku" eli 100%, muista lukeneeni jostain, että saa ladata kuin tuon 80% ei 100%:a. Muistankohan oikein ja miksei saa "tankata" 100%?? Jos oikeasti on totta, että "vain" 80%, niin tulee mieleen lähinnä se, että jotain mätää on. Lataan mä muutkin ladattavat vempeleet täyteen 100%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Täysi akku" eli 100%, muista lukeneeni jostain, että saa ladata kuin tuon 80% ei 100%:a. Muistankohan oikein ja miksei saa "tankata" 100%?? Jos oikeasti on totta, että "vain" 80%, niin tulee mieleen lähinnä se, että jotain mätää on. Lataan mä muutkin ladattavat vempeleet täyteen 100%.

        Jos lataa aina täyteen ja ajaa liian tyhjäksi niin voi hajota jo 100 000km tai alle ja ajomatka lyhenee nopeammin.


    • Anonyymi

      Hyvä esimerkki uusi Capri, akun pitäisi kestää 600km, mutta todellisuudessa talvikelissä juuri ja juuri 360km testin mukaan. Jos vielä pitää latauksen 20-80% niin lyhenee entisestään.
      https://www.is.fi/autot/art-2000010950174.html

      Ovat myös rumia möhkäleitä laitanaan.

    • Anonyymi

      Helpomminhan lataus toimii, kuin tankkaaminen. Parkkipaikalla on johto, joka kytketään autoon, ja aamulla se on taas ladattu. Lataus tapahtuu ajastettuna halvimman sähkön aikaan. Bensapumppua minulla ei ole koskaan ollut omalla parkkipaikalla.

      • Anonyymi

        Kamalaa kun joutuu matkalla yöpymään latauksen takia, hotellit tulee kalliiksi :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamalaa kun joutuu matkalla yöpymään latauksen takia, hotellit tulee kalliiksi :(

        Etelästä Lappiin mennessä on tullut tavaksi pysähtyä yöksi noin Kemi-Tornio kohdalla, jo dieselilläkin. Ei ole tarkoitus muuttaa tuota tahtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelästä Lappiin mennessä on tullut tavaksi pysähtyä yöksi noin Kemi-Tornio kohdalla, jo dieselilläkin. Ei ole tarkoitus muuttaa tuota tahtia.

        Alle 400km välein ladatessa niitä yöpymisiä tulee monta.


    • Anonyymi

      Ikuisuus. Sitten, kun jerrykannulla voi kantaa varasähköä keskelle korpea sammuneeseen ajopeliin, niin sitten vasta toimii.

      • Anonyymi

        Meilläpä on mökilläkin sähköt.


    • Anonyymi

      Ihmeen paljon vaan on tubevideoita kun hermot menee latauksiin ei ne toimi kuin harvoin aina saa jännittää toimiiko

      • Anonyymi

        Se on ajan henki. On ongelma itsessä tai jossain muussa, niin pitää tehdä video.
        Kertakaan en ole joutunut odottamaan latauspaikkaa ja aina on laturit toimineet. Tosin lataan 95% kotona edullista sähköä yöllä ja sinä aikana kun en tarvitse autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ajan henki. On ongelma itsessä tai jossain muussa, niin pitää tehdä video.
        Kertakaan en ole joutunut odottamaan latauspaikkaa ja aina on laturit toimineet. Tosin lataan 95% kotona edullista sähköä yöllä ja sinä aikana kun en tarvitse autoa.

        Välillä ei ole halpaa pörssisählöa mihinkään aikaan ja hinta vaan nousee ennen kuin seuraava ydinvoimala on valmis jos sähköautot lisääntyy odotusten mukaisesti.


    • Anonyymi

      Tarkoitatko, että sähköauton latauskaapelia täytyisi pitää kädessään ja painaa liipaisinta koko latauksen ajan?

      • Anonyymi

        Oliskin hyvä jos voisi tankata yhtä helposti ja nopeasti kuin polttiksen!


    • Anonyymi

      Sähköautoilta halutaan 1000 km toimintamatka kun ei haluta oudossa paikassa alkaa ihmettelemään mahtaisiko lataus toimia onko oikeaa äppiä täppiä tms sovellusta ja kuka jaksaa könöttää tunnin lataamassa vaikka se pidempi matka tehtäisiinkin harvoin silloin ne vasta toimii kun toimintamatkat tankkausajat ja maksun helppous on kuin ennenkin eli ei vielä vuosiin ja olettaa sopii että noista kankeista kaapeleista päästään kokonaan eroon

    • Anonyymi

      Voihan tuollaista pohtia jos ei ole parempaakaan tekemistä.

      Sähköautolla ajava lataa kotona yön yli suurinpiirtein ilmaista sähköä.
      Tämä on se sähköautolla ajavan todellisuus. Valtakunnassa kaikki hyvin.

      • Anonyymi

        En ihmettele lainkaan näiden fossiilipolttimien käyttäjien avaututumisia netissä.
        Kyllä minuakin kyrpisi jos jokaisesta ajetusta kilometristä joutuisi maksamaan noin paljon verokarhun loputtomaan kirstuun.


      • Anonyymi

        Läheskään kaiki eivät asu omakotitaloissa, eivätkö loisi toisten rahoilla kuten tukijullit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läheskään kaiki eivät asu omakotitaloissa, eivätkö loisi toisten rahoilla kuten tukijullit.

        Se, että joku ei asu omakotitalossa ei liity sähköautoihin mitenkään. Se taas on omaa tyhmyyttä/ laiskuutta, jos on ”tukijulli” eikä ole elämässään mitään saavuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että joku ei asu omakotitalossa ei liity sähköautoihin mitenkään. Se taas on omaa tyhmyyttä/ laiskuutta, jos on ”tukijulli” eikä ole elämässään mitään saavuttanut.

        Tottakai liittyy, suurimmassa osassa kerros- tai rivitaloja ei sähkäautoja pysty lataamaan kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai liittyy, suurimmassa osassa kerros- tai rivitaloja ei sähkäautoja pysty lataamaan kotona.

        Aika monessa kerrostalossa lataillaan sähköautoja ja latauspisteitä rakennetaan taloyhtiöihin kiivaaseen tahtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai liittyy, suurimmassa osassa kerros- tai rivitaloja ei sähkäautoja pysty lataamaan kotona.

        Jos jätetään vuokratalot pois, niin lataus on täysin mahdollista järjestää osaketaloissa, joissa omistajat päättävät investoinneista ja remonteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika monessa kerrostalossa lataillaan sähköautoja ja latauspisteitä rakennetaan taloyhtiöihin kiivaaseen tahtiin.

        Hyvin harvassa ja ei niihin kuluihin halua osallistua omistustaloissakaan ne keillä ei ole autoa tai on polttis.


      • Anonyymi

        Sähköauto sopii lyhyisiin matkoihin max 50 km Omaa laturia ei ole pidemmillä matkoilla mukana


    • Anonyymi

      Sähköautojen latauksen uusin tyyli on se, että ei tarvitse muuta kuin tyrkätä töpseli autoon ja mittari tunnistaa auton ja laskuttaa omistajaa automaattisesti.
      Koska bensaa saa tankattua yhtä helposti?

      • Anonyymi

        Aivan hedelmätöntä pohdiskelua, koska polttomoottori auton saa tankattua alle viidessä minuutissa 1000km matkalle ! Eikä tarvitse pohdiskella tankkauspaikkoja koska niitä löytyy !!


      • Anonyymi

        Tuosta autuudesta joutuu sitten tukemaan fasismia, kun ei taida muilla kuin T-autoilla toimia tämä.


      • Anonyymi

        Tunnistaa paljon muutakin kun kuvaa ja äänittää kaiken aikaa auton sisällä ja aulkoa, tallentaa kaiki ajomatkat, kiihdytykset, nopeudet, jarrutukset...

        Äsken vasta ajoi yksi tesla edellä monen risteyksen ohi koko ajan vilkku oikealle, liekö mennyt näyttö rikki mistä vilkku kytketään vai eikö ole edes merkkivaloa vilkulle :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan hedelmätöntä pohdiskelua, koska polttomoottori auton saa tankattua alle viidessä minuutissa 1000km matkalle ! Eikä tarvitse pohdiskella tankkauspaikkoja koska niitä löytyy !!

        Helpompaa on ladata auto kotona. Näin olen tehnyt ja eikä ole tavinnut pumpulla käydä.
        Paljon mukavampaa kuin seisoskella pumpulla.

        Kohta niitä pumpukaikkoja ei enää ole. Huolto-asemia lopetetaan melkein viikottain ja uusia ei tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpompaa on ladata auto kotona. Näin olen tehnyt ja eikä ole tavinnut pumpulla käydä.
        Paljon mukavampaa kuin seisoskella pumpulla.

        Kohta niitä pumpukaikkoja ei enää ole. Huolto-asemia lopetetaan melkein viikottain ja uusia ei tule.

        HAHAHA, koko ajan avataan uusia huoltoasemia sinne missä ihmiset ovat, maalta suljetaan kaikki, sähköautoilla siellä ei pärjää ollenkaan ja tuskin koskaan.


    • Anonyymi

      Taas yksi sähköautolija menetti hermonsa jatkuviin lataamisiin on se melkoista stressiä jos käy vähänkin kauempana ja talvella toimintamatka puolittuu joudut ajamaan kylmällä autolla alinopeutta että pääset seuraavalle latauspaikalle taas tunniksi hortoilemaan

    • Anonyymi

      Sähköautoille pitäisi laittaa rajoitus kuinka pitkälle matkalle saa lähteä varmaan se 50 km olisi sallittu jos akku täysi pidemmillä matkoilla ovat vaaraksi muulle liikenteelle koska ajavat alinopeutta lasit huurussa

    • Anonyymi

      100v on aika lähellä, mutta jos jakelussa jotain niin 150v....

    • Anonyymi

      hyvää lisä bisnestä...ajelee helsingistä lappiin ja tekee videoita...katsojia riittää

    • Anonyymi

      Tällä hetkellä SUomessa on noin 2000 tankkausasemaa.

      Vuonna 2022 oli 500 suurteho (>150kW) latauspistettä ja vuonna 2024 niitä oli yli 3000 ja nämä oli tuhannessa paikassa.

      Kavuvauhti on hurja. Jos vauhti pysyy samana eli 1250 uutta suurteholatauspistettä vuodessa niin muutamassa vuodessa suurteholatausasemia on enemmän kuin tankkausasemia. Tämän päälle tulee vielä pikaltauspisteen (50-150kW) joita oli 2022 1.5 kertaisesti suurteholatureihin nähden.

      Sitten tietysi ihmisten kotona, marketeissa, parkkihalleissa ja oikeastaan kaikkialla olevat peruslaturit (11-22kW).

      Parissa vuodessa poistuu merkittävästi tankkauspaikkoja ja latauspisteiden määrä kasvaa hurjasti.

      Viiden vuoden päästä voi jo joutua hiukan miettimään tankkaamisiaan mikä jo tästä vuodesta alkaen käy aina vaan kalliimmaksi liikennepolttoaineiden päästökaupan vuoksi.

      • Anonyymi

        Latauspaikkoja pakko olla paljon koska on järkyttävän hidasta ja joutuu latamaan parinsadan km välein, silti joutuu jonottamaan muualla paitsi kotona. Polttiksilla on jokaisella oma tankkausasema kun on kanisteri takakontissa ja matka jatkuu parin minuutin jälkeen, ei onnistu akkulavetilla :D

        Tai voisihan akkulavetillakin tehdä bensalla nuotion lämpimikseen ettei jäädy kun virta loppuu :)


    • Anonyymi

      "HAHAHA, koko ajan avataan uusia huoltoasemia sinne missä ihmiset ovat, maalta suljetaan kaikki, sähköautoilla siellä ei pärjää ollenkaan ja tuskin koskaan."

      Huoltoasemien määrä jatkaa laskuaan. https://yle.fi/a/3-12537620

      20 vuoden päästä on luultavasti enää 50-100 jäljellä ja 30 vuoden kuluttua suljetaan viimeiset.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6119
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5633
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3154
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2457
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2198
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1739
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1707
    Aihe