Autojen moottoreista varmaan melkein kaikki lohkoa ja kantta lukuun ottamatta ovat nykyään muovia. Taitaa Vagin kaikkien uusien mallien öljypohjatkin viimeisimpänä olla muovia.
Miksi tätä tehdään? Seosmetallinen termarikoppa tai kriittiset metalliset jäähdytykseen liittyvät putket ovat lähes ikuisia, mutta muovista tehdyt vastaavat ovat valmista kauraa muutaman vuoden/100-150tkm kilsan jälkeen.
Eikö valmistajia vain yksinkertaisesti kiinnosta tehdä enää asioita ns. kunnolla? Riittää, että takuuaika plus vähän päälle ja se siitä.
Miksi monia kriittisiä osia tehdään nykyään muovista?
21
197
Vastaukset
- Anonyymi
Raha ratkaisee.
Ja siitä kaikki ongelmat alkavat Euroopassa.
Eu- armahtaa Kiinalaiset hevonvitunpaska- autot
mukamas päästöjen takia.
Kommarit ( viher- vasemmistolaiset ) pelaavat suoraan AASIALAISTEN roska- autovalmistajien pussiin.
Euroopan autovalmistajat joutuvat ongelmiin ja työpaikat katoavat.
samalla katoavat tulot/ verot joilla esim. Saksa- valtiota ylläpidetään.
Invaasio vasemmistosta on siis TOSIASIA.
---- SOTA ----
selkokielellä - Anonyymi
Voi tuota tietämättömyyden tuskaa. Muoveista löytyy paljon kestävämpiä ja sitkeimpiä laatuja kuin useat seosmetallit ja muut metallit. Kyse on tietenkin mitoituksesta kuinka osat kestää. Auton painoa yritetään keventää ja käyttää järkeviä materiaaleja. Aina ei onnistuta kerrasta, oli materiaali mitä tahansa, esismekkinä Toyotan diesel koneet joissa kannen pultit irtoilivat kun vaihtoivat valurauta lohkon kevytmetalliin, muilla ei sellaista ole ollut.
- Anonyymi
Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.
En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.
En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.Autoilla ei ole tarkoitus ajella + 20 vuotta ja eipä nuo ilman remontteja liiku ja ihan sama mistä ne osat on tehty siinä vaiheessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.
En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.Tottahan metalli väsyy ja kuluu, pitää vielä ymmärtää kohteet missä mitäkin materiaali voi ja kannataa käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottahan metalli väsyy ja kuluu, pitää vielä ymmärtää kohteet missä mitäkin materiaali voi ja kannataa käyttää.
No höpöhöpä. Metallinen venttiilikoppa, termarikotelo, jäähdytysputki ei väsy eikä veny, vaan kestää ikuisesti. Muovinen kyllä hapertuu ja haurastuu ja alkaa vuotamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No höpöhöpä. Metallinen venttiilikoppa, termarikotelo, jäähdytysputki ei väsy eikä veny, vaan kestää ikuisesti. Muovinen kyllä hapertuu ja haurastuu ja alkaa vuotamaan.
Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.
No ei se kyllä nykyautoihin ole mikään "helppo homma" toki autosta ja kohteesta riippuen. Monessa autossa saat purkaa puolipäivää konehuonetta, että pääset vikakohteeseen kiinni.
Toista se on 70-luvun Corollassa, jossa kaikki on kuin tarjottimella, jossa vaikka laturin tai melkein minkä tahansa osan vaihtaa max vartissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.
En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.Muistuipa mieleen Fordin kokeilu joskus 60 -luvulla. Tehtiin vaihdekepin vaihdelaatikkoon kiinnitysmuhvi muovista. Vaan ei tehty kauaa, koska halkesivat järjestään. Itsekin niitä muutaman kevytmetallisiin vaihdoin...
Se muovinen osa takaa jonon marmoritiskillä. Tosin saattaa johtaa uusien myynnin laskuunkin pitemmässä juoksussa, mutta pikavoitto on se, joka kauppiasta kiinnostaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.
Helppo ja helppo... Vaan mistäs varaosan saat ja mihin hintaan? Sitä metallista kun ei tarvitsisi uusia koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei se kyllä nykyautoihin ole mikään "helppo homma" toki autosta ja kohteesta riippuen. Monessa autossa saat purkaa puolipäivää konehuonetta, että pääset vikakohteeseen kiinni.
Toista se on 70-luvun Corollassa, jossa kaikki on kuin tarjottimella, jossa vaikka laturin tai melkein minkä tahansa osan vaihtaa max vartissa.Kyllä minä nuo "vartin remontit" ja -remontoijat tiedän. Yleensä niissä menee ainakin pari tuntia, ei tosin aina. Ja niitten remontoijien kertomalla menetelmällä ei taatusti onnistu!
On näitä nähty ja kuultu.
Terv. autonasentaja evp.
- Anonyymi
Kauanko auton täytyy kestääkään ?
Ylimääräisen painon kuskaamista pyritään välttämään. Paljonko sähköautossa
on ylimäääistä massaa ja miten sitä pyritään välttämään? Suomen valtio maksaa
1500€ romutuspalkkiota vähintään 10 vuotta vanhasta autosta kun se poistetaan
liikenteestä lopullisesti. Varaosana voi esim. moottori jatkaa toimintaansa
muussa autossa tai teollisuuskäytössä mikä tuntuu järkevältä.
Tuontiauto aiheuttaa negatiivista kauppavajetta valtiolle kun se toisessa
maassa valmistetaan, maan osassa. - Anonyymi
Puolet kaikesta pumpatusta öljystä menee muualle kuin polttoaineisiin. Kun siirrytään sähköön niin järkevää tunkea muovia joka paikkaan.
- Anonyymi
Ja siinäkö se perussyy, hihii?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja siinäkö se perussyy, hihii?
Muovi ei ruostu ja sillä saa kevennettyä autoa.
- Anonyymi
Sabicin muovikomposiitti käy mainiosti akkukoteloihin.
- Anonyymi
Muovin ominaisuudet heikkenevät ajanoloon
- Anonyymi
Riippuu muovista ja kauanko sen pitäisi kestää.
- Anonyymi
Halpuutus on se syy kuten hipaisunäytötkin joihin tungettu kaikki koska on halpa niin tehdä
- Anonyymi
Olen aina miettinyt, että mitä siinä vaiheessa tehdään, kun kosketusnäyttö sanoo itsensä irti 10-20v sisään ja kaikki auton kriittiset toiminnot ovat sen takana? Autohan on tällöin käyttökelvoton, vaikka liikkuisikin eteen ja taakse. Uusi osa valmistajalta maksaa tonneja, jos ylipäätään on enää saatavissa. Korjaaminenkin voi olla hankalaa ja todennäköisesti osa on koodattu auton runkonumeroon, etkä siten saa purkuosaakaan toimimaan.
Kai nämä on sitten tarkoitettu kertakäyttövehkeiksi siinä missä nykyiset puhelimetkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen aina miettinyt, että mitä siinä vaiheessa tehdään, kun kosketusnäyttö sanoo itsensä irti 10-20v sisään ja kaikki auton kriittiset toiminnot ovat sen takana? Autohan on tällöin käyttökelvoton, vaikka liikkuisikin eteen ja taakse. Uusi osa valmistajalta maksaa tonneja, jos ylipäätään on enää saatavissa. Korjaaminenkin voi olla hankalaa ja todennäköisesti osa on koodattu auton runkonumeroon, etkä siten saa purkuosaakaan toimimaan.
Kai nämä on sitten tarkoitettu kertakäyttövehkeiksi siinä missä nykyiset puhelimetkin.Eiköhän noita näyttöjä saa jo tonneja halvemmalla. Jos auto on liki 20 vuotta vanha, niin saa se jo hajotakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1684377Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä372504- 1562162
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161699- 811318
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241261Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321173Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1441142Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103935Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.116862