Iskä kertoo vähän liikunnasta ja urheilusta

Anonyymi-ap

Näyttää olevan suuri mysteeri ja jopa pyhän vihan kohde tämä ihmislasten liikunta ja urheilu.

Voi sitä vähättelyn määrää mitä maineikas terveyden perikuva ja majuri on näistä selostanut, julistanut liikunnan jopa hengenvaaralliseksi, päivittäin.

"Olen hullu ja aina ihmetellyt näiden urheilijoiden saamia palkkioita", totesi majuri.

Suomeksi sanottuna ihmettelysi on kadehtimista. Kadehdit huippu-urheilijoiden saamia palkkioita ja et ymmärrä urheilun merkitystä laisinkaan, etkä sitä minkä työn he ovat tehneet.

Sitä kutsutaan ammattiurheiluksi ja se on todella kovaa työtä. Se työ ei rajoitu vain siihen kilpasuoritukseen, vaan olet siinä työssä aina, silloinkin kun nukut ja syöt.

Nekin tehdään sen urheilun ehdoilla. Kaiken pitää olla kunnossa. Urheilu ei suinkaan ole uusi keksintö eikä sitä ole keksitty USA:ssa. Tuhansia vuosia ennen Kolumbusta oli jo urheilua esim faaraoiden aikaan.

Ensimmäiset olympialaiset järjestettiin 2700 vuotta sitten Kreikan Olympiassa, Kisat toteutettiin joka neljäs vuosi 12 vuosisadan ajan. Nykyaikaiset olympialaiset olivat ensimmäisenä niin ikään Kreikan Olympiassa 1896.

Panem et circenses - leipää ja sirkushuveja. Kansa vaatii leipää ja sirkushuveja. Sen ymmärsi keisari Vespasianus ja rakennutti Colosseumin omilla rahoillaan varmistaen samalla valta-asemansa.

Jo ajanlaskun alussa järjestettiin kaikenlaisia kisoja. Hevosvaljakkokisat oli hengenvaarallisia, mutta voittajat saivat valtavat palkinnot. Suurmestareista tuli sen aikaisen maailman rikkaimpia miehiä.

Urheilu kuului myös sotilaiden ohjelmaan jolla pidettiin huolta siitä että kunto ja taidot on kunnossa, kun sotaan lähdetään tai joudutaan.

Sieltä on lähtöisin keihäänheitot, jousiammunnat, painit ja muut.

Thaimaassa kehitettiin sotataidoksi Muay Thai, Thaimaata ei koskaan ole valloitettu vaan se on pysynyt thaikansan maana. Sisäisiä valtataisteluja on käyty, usein aseettomiakin.

Maorit Uudess-Seelannissa voittivat maahan tunkeutuneet britit jokaisessa taistelussa 1800- luvulla, tärkeimpänä aseenaan pesis- ja lätkämailaa muistuttavat "patut". Niillä katkottiin asettaan lataavien brittien jalat ja rikottiin kallot.

Kuten thaimaalaiset, myös kaikki muutkin valtioiden sotilaat harjoittelivat ja treenasivat sotataitoja. Siellä ei possonjärsijöille ollut sijaa taistelukentillä.

Sotilaat treenaa edelleen kaikkialla maailmassa sekä sotataitoja että fyysistä kuntoa.
Mitä paremmassa kunnossa, sitä parempi sotilas.

Ilman urheilua ei olisi juurikaan liikuntaakaan.

On tilastollinen tosiasia nykypäivänäkin että ihmiset alkaa liikkua ja harrastaa suurten urheilutapahtumien jälkeen. Sieltä se kipinä tulee.

Kun Viren voitti Münchenissä 1972, lähdin siltä seisomalta vauhkona juoksemaan päämäärättömästi pitkin kylän raittia, juoksin varmaan likemmäs sen kymmenen kilometriä. Olin viiden vanha.

Liikunnasta tulee kansanterveys ja possoilusta tulee kansantaudit ja sairaudet.

Possot saa endorfiininsä ja dopamiininsa lääkepurkista, terve ihminen saa ne liikunnasta.

2010

21

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tänään, huomenna ja loppuelämän.

• Anonyymi

Kaikkien aikojen rikkain urheilija ei ole Tiger Woods, ei Michael Jordan eikä Ronaldo.

Vaan yhteensäkin laskettuna Gaius Appuleius Diocles oli noin kolme kertaa rikkaampi kuin nuo kolme nykyajan rikkainta.

Gaius Appuleius Diocles keräsi ennen ajanlaskun alkua hevosvaljakkokisoissa 1 462 voittoa ja sijoittui 1,438 lisäkilpailussa 24-vuotisen uransa aikana.

Palkkiot maksettiin kullassa ja Gaius tienasi uransa aikana nykyrahassa noin 12,7 miljardia euroa. Edes nykypäivän TOP 10 ei pääse yhteensä tuohon lukemaan.

Gaius jäi nelikymppisenä eläkkeelle ja vetäytyi Italian maaseudulle elämään tavallista maajussin elämää suurperheen perustaen. Monet sukupolvet hänen jälkeen elivät valjakkomiehen voitoilla.

2010

• Anonyymi

Mitä tulee liikuntaan, liikun sen minkä katson aiheelliseksi, joten lätinä tästä asiasta on täysin turhaa, minulle riittää se että oikaisen ruodon joka aamu, liikunnalla saadaan vain aikaa kipujen pahenemista, nyt kun sydämen ongelmat on poistettu, ja uusi lääkitys toimii, vuodessa olen hyvässä kuñnossa, liika nestekertymä vain pois, se on noin vuoden homma... Olen nyt jos sinua paremmassa kunnossa, huomattavasti.

• Anonyymi

Minun pakko liikkua, aika paljon... Muuten nivelet muuatutuu kiinni, enkä kävele metriäkään, enää koskaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun pakko liikkua, aika paljon... Muuten nivelet muuatutuu kiinni, enkä kävele metriäkään, enää koskaan.

Luutuu kiinni.

• Anonyymi

Olet kännissä läskipää, et mitään muuta. Läskiset sormesi osuu näppäimistöön ihan miten sattuu ja olet liian tyhmä oikolukemaan omaa tekstiäsi.

Se johtuu aivovaurioistasi, joka johtuu kroonisesta tulehdustilasta aivoissasi ja aiheuttaa autismin lisäksi alzheimeria, joka sinulla selvästi on.

Posso sinä olet hautaan saakka, kun et saa sitä laardipersettäsi hilattua ulos.

Otapas kello mukaan ja juokse 12 minuuttia. Sen jälkeen palaat kotiin, nollaat Skodan tripin ja mittaat sen matkan jonka etenit 12 minuutissa. Minä hölköttelen koko tarkkaan 2950 metriä, paljonko sinä?

Olen niin paljon tuon liikunnan ja urheilun kanssa pelannut, että tiedän tarkalleen ettet pääse kilometriäkään ja se on täydellisen rapakunnon varma ja selvä merkki. Viikatemies kulkee tuossa vauhdissa rinnallasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luutuu kiinni.

Eikun muuatutuu. Se olkoon uusi lempinimesi. Posso Muuatutuu.

Kellään maailmanhistoriassa ei ole nivelet luutuneet kiinni. Sinulla Muuatutulla on taas käytössäsi lääkärikirja joka on painettu pimeällä keskiajalla inkvisition aikakautena.

2010

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet kännissä läskipää, et mitään muuta. Läskiset sormesi osuu näppäimistöön ihan miten sattuu ja olet liian tyhmä oikolukemaan omaa tekstiäsi.

Se johtuu aivovaurioistasi, joka johtuu kroonisesta tulehdustilasta aivoissasi ja aiheuttaa autismin lisäksi alzheimeria, joka sinulla selvästi on.

Posso sinä olet hautaan saakka, kun et saa sitä laardipersettäsi hilattua ulos.

Otapas kello mukaan ja juokse 12 minuuttia. Sen jälkeen palaat kotiin, nollaat Skodan tripin ja mittaat sen matkan jonka etenit 12 minuutissa. Minä hölköttelen koko tarkkaan 2950 metriä, paljonko sinä?

Olen niin paljon tuon liikunnan ja urheilun kanssa pelannut, että tiedän tarkalleen ettet pääse kilometriäkään ja se on täydellisen rapakunnon varma ja selvä merkki. Viikatemies kulkee tuossa vauhdissa rinnallasi.

En ole, ottanut mitään vuoden 2019 jälkeen, mutta kirjoitan kännykän näppäimistöllä, ilman laseja, minulla ei ainakaan lääkäri ole löytänyt mitään autismiin viittaavan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole, ottanut mitään vuoden 2019 jälkeen, mutta kirjoitan kännykän näppäimistöllä, ilman laseja, minulla ei ainakaan lääkäri ole löytänyt mitään autismiin viittaavan.

Pitäisikö laittaa ne silmälasit päähän? Tai kirjoittaa tietokoneella? Possoilu tietenkin on hauskinta vaaka-asennossa.

Selitykset vaihtelee. Kerran selitit että sinulla on englanninkielinen ennakoiva tekstinsyöttö jonka vuoksi kirjoitusvirheet. Siinä vaan siinä englanninkielisessä ennakoivassa tekstinsyötössä oli ä- ja ö- pilkut, joten sekin selitys hieman ontui.

Mutta jatkahan sinä makoilua siellä ettet pääse kuihtumaan, minä lähden farmille syömään polkupyörällä.

2010

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitäisikö laittaa ne silmälasit päähän? Tai kirjoittaa tietokoneella? Possoilu tietenkin on hauskinta vaaka-asennossa.

Selitykset vaihtelee. Kerran selitit että sinulla on englanninkielinen ennakoiva tekstinsyöttö jonka vuoksi kirjoitusvirheet. Siinä vaan siinä englanninkielisessä ennakoivassa tekstinsyötössä oli ä- ja ö- pilkut, joten sekin selitys hieman ontui.

Mutta jatkahan sinä makoilua siellä ettet pääse kuihtumaan, minä lähden farmille syömään polkupyörällä.

2010

Ei pidä enkä laita, liikutko sillä 4500 euroa maksavalla pyörällä, maksoitko käteisellä, olen etsimässä kevääksi hyvää polkupyörää Max. Hinta 200 euroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä enkä laita, liikutko sillä 4500 euroa maksavalla pyörällä, maksoitko käteisellä, olen etsimässä kevääksi hyvää polkupyörää Max. Hinta 200 euroa.

Köyhät etsii halpoja pyöriä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Köyhät etsii halpoja pyöriä.

Just just...

• Anonyymi

250 euroa jos shimanon vaihteistolla, 8 vaihetta riittää, haluan levyjarrut....

• Anonyymi

Halvat pyörät ei kestä yli satakiloista miestä kauaakaan. Ylämäessä alkaa ketjut rutisemaan ja pomppimaan ja menee laakerit takarenkaasta.
        Myös takahaarukka joutuu koville ja vääntyy. Sen jälkeen pyörä kulkee vinossa ja ketjut lähtee päältä, vaihteensiirto takkuilee ja rutisee.

Takahaarukka ei kestä sitä että se oikaistaan, vaan se vääntyy uudelleen ja murtuu. Sitten se onkin kaatopaikalle valmis metallinkeräyslaatikkoon.
        Uutena alle viidensadan euron pyörät eivät kestä kuin naisilla ja lapsilla. Ison miehen alla kestävät ja toimivat fillarit ovat suunnilleen tätä luokkaa
        https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/14866657

Tuollaisen vähän paremman pyörän etuina on parempi laakerointi, rullaa paremmin, vahvemmat ketjut ja järeämmän paremmat rattaat, paremmat levyjarrut, 29 tuumaiset renkaat ja tukevampi kyyti. Olen rikkonut neljä fillaria ja ikinä en enää halpaa osta. Ylämäessä kun voimalla runnoo, siinä punnitaan se miten pyörä kestää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Halvat pyörät ei kestä yli satakiloista miestä kauaakaan. Ylämäessä alkaa ketjut rutisemaan ja pomppimaan ja menee laakerit takarenkaasta.
        Myös takahaarukka joutuu koville ja vääntyy. Sen jälkeen pyörä kulkee vinossa ja ketjut lähtee päältä, vaihteensiirto takkuilee ja rutisee.

Takahaarukka ei kestä sitä että se oikaistaan, vaan se vääntyy uudelleen ja murtuu. Sitten se onkin kaatopaikalle valmis metallinkeräyslaatikkoon.
        Uutena alle viidensadan euron pyörät eivät kestä kuin naisilla ja lapsilla. Ison miehen alla kestävät ja toimivat fillarit ovat suunnilleen tätä luokkaa
        https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/14866657

Tuollaisen vähän paremman pyörän etuina on parempi laakerointi, rullaa paremmin, vahvemmat ketjut ja järeämmän paremmat rattaat, paremmat levyjarrut, 29 tuumaiset renkaat ja tukevampi kyyti. Olen rikkonut neljä fillaria ja ikinä en enää halpaa osta. Ylämäessä kun voimalla runnoo, siinä punnitaan se miten pyörä kestää.

Vain köyhät katselee toria sehän on kuin kirpputori ym. ja jne.

Onko järkevää rikkoa neljä romupyörää, miksi et toimi kuten rakkaasi ja osta kunnon miestenpyörää 4500 euroa, oletko tosiaankin noin köyhä, häpeäisit köyhyyttäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko järkevää rikkoa neljä romupyörää, miksi et toimi kuten rakkaasi ja osta kunnon miestenpyörää 4500 euroa, oletko tosiaankin noin köyhä, häpeäisit köyhyyttäsi.

Millä persoonalla kommentoit??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole ihme että sinusta on tullut tämän palstan kusitolppa, kun et kykene vastaamaan asiallisiinkaan kirjoituksiin asiallisesti. Aina pitää aukoa päätä. Olen huomannut sen aikoja sitten ettet voi mitää tuolle pakkomielteellesi vittuilla, valehdella, herjata, puhua paskaa tai sitten kaikkia noita samalla kertaa. Tori on järkevän ihmisen kauppapaikka. Uutta vastaavaa laatutavaraa saa huomattavasti halvemmalla.
        Viimeksi ostanut puolen vuoden sisällä Askon sohvan 150 eurolla (ovh1700) Pleikka vitosen 300e kahdella ohjaimella, Pyykkikoneen 150e, vanhan soutulaitteen 50 eurolla joka aikoinaan on maksanut tonnin. Vanhoja vehkeitä myyty sitä mukaan kun ei tarvi. Tämä kannettava tietokonekin jolla kirjoitan on Torista hepulta joka laittaa Dellin työkoneisiin uudet palikat ja softat ja sai kahden vuoden takuunkin. 350 euroa noin 1300 euron koneesta ei ole paha hinta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole ihme että sinusta on tullut tämän palstan kusitolppa, kun et kykene vastaamaan asiallisiinkaan kirjoituksiin asiallisesti. Aina pitää aukoa päätä. Olen huomannut sen aikoja sitten ettet voi mitää tuolle pakkomielteellesi vittuilla, valehdella, herjata, puhua paskaa tai sitten kaikkia noita samalla kertaa. Tori on järkevän ihmisen kauppapaikka. Uutta vastaavaa laatutavaraa saa huomattavasti halvemmalla.
        Viimeksi ostanut puolen vuoden sisällä Askon sohvan 150 eurolla (ovh1700) Pleikka vitosen 300e kahdella ohjaimella, Pyykkikoneen 150e, vanhan soutulaitteen 50 eurolla joka aikoinaan on maksanut tonnin. Vanhoja vehkeitä myyty sitä mukaan kun ei tarvi. Tämä kannettava tietokonekin jolla kirjoitan on Torista hepulta joka laittaa Dellin työkoneisiin uudet palikat ja softat ja sai kahden vuoden takuunkin. 350 euroa noin 1300 euron koneesta ei ole paha hinta.

Noita samoja saa myös kierrätyksestä ja kirppareilta, siis paikoista joista köyhät ostaa.

Lopeta aiheesi köyhistä kun kerran sinäkin toimit järkevästi. APINA.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

just just eiks koirat pääosin nosta koipeaan ja kuse tolppaan... olet siis koira laiffila.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noita samoja saa myös kierrätyksestä ja kirppareilta, siis paikoista joista köyhät ostaa.

Lopeta aiheesi köyhistä kun kerran sinäkin toimit järkevästi. APINA.

Noin 1200 euron Konaa et saa kierrätyskeskuksesta. Sieltä saat vain Trekin tai jonkun muun joka ei kestä viikkoakaan. Ei ne ole "Noita samoja".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noin 1200 euron Konaa et saa kierrätyskeskuksesta. Sieltä saat vain Trekin tai jonkun muun joka ei kestä viikkoakaan. Ei ne ole "Noita samoja".

Asia selvä, siis ei saa Konaa.

Asia nyt kuitenkin on niin että vaikka sinä tarvitset Konan, niin se ei tarkoita että muut tarvitsevat Konan.

Polkupyöriä, moottoripyöriä, jopa autojakin on eri käyttötarkoituksiin ja tarpeisiin.

Mitä jos säästäisit Konarahasi, että pääset joskus Pattayalle sin sijaan että ongit mummun mökillä raxikakaroittesi kanssa jolla uusi pleikkari?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      27
      4487
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      459
      1327
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1070
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      358
      981
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      893
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      891
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      820
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      794
    9. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      697
    10. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      42
      689
    Aihe