Ylijatkettu jalkakäytävä/pyörätie - mahdollinen vaaran paikka

Anonyymi-ap

Ei kärkikolmiota, ei suojatiemerkintöjä. Autoilijan pitää vain tietää olevansa väistämisvelvollinen.

Poliisikaan ei osaa päättää syyllistä tällaiseen kolariin
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47283942-fb0a-4a6a-96c7-4cdd5119f1c1

Tuollaiset tilanteet ovat todellakin vaaran paikkoja, kun autoilijoilla ei ole enää kolmiota kertomassa, että ovat väistämisvelvollisia. Autoilijan pitää vain tietää olevansa se kevyenliikenteen väylän ylittävä osapuoli.

13

127

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo liittyy tieliikennelain 24 § kolmannen momentin kohtaan viisi. Ajoneuvolla on aina väistettävä:

      5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

      Laki ei tuossa ota kantaa mihinkään "ylijatkettuun" asiaan, vaan ainoa väistämisvelvollisuuteen vaikuttava seikka on se, että kumpi väylä ylittää sen toisen väylän. Normaalisti jalkakäytävä/pyörätie ylittää ajoradan ja kohdassa on suojatie/pyörätien jatke. Tuossa asian on siis toisin päin, eli ajorata ylittää yhtäjaksoisen kevyenliikenteen väylän (jalkakäytävä/pyörätie) ja ajoradan ajoneuvo väistää.

      • Anonyymi

        Eipähän liity.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipähän liity.

        Liittyyhän 24 pykälän kolmannen momentin kohtaan viisi aloituksen aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyyhän 24 pykälän kolmannen momentin kohtaan viisi aloituksen aiheeseen.

        ”tienkäyttäjä ei voi noudattaa mitään sellaista, mitä hän ei voi nähdä”.

        Asia ratkaistaan vasta käräjillä kokonaisharkinnan perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”tienkäyttäjä ei voi noudattaa mitään sellaista, mitä hän ei voi nähdä”.

        Asia ratkaistaan vasta käräjillä kokonaisharkinnan perusteella.

        On ennenkin kirjoitettu tuosta samasta aiheesta.

        Helsinki alkoi poistaa kärkikolmioita risteyksistä – Olisi kannattanut tarkistaa valtioneuvoston ohjeet ensin
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4f5b77d8-28cd-478d-a5fd-eea66867005c

        Järjenvastaista on jättää pois kolmio ajoradan ajoneuvoilta tuollaisissa aloituksen kaltaisessa tilanteessa, jotka ovat talvella epäselviä. Itse asiassa se on jopa valtioneuvoston asetuksen vastaista. Valtioneuvoston asetuksessa (Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä) sanotaan, että kolmio liikennemerkkiä käytetään tilanteissa, milloin väistämisvelvollisuudesta voi muuten syntyä epäselvyyttä. Epäselviä tilanteita ei saisi syntyä väistämisvelvollisuuteen liittyen.


    • Anonyymi

      On varmaan hyvä idea, että autoilija antaa poikittain kukevalle pyöräiljälle aina varmuuden vuoksi etusijan. Näin monet tekevätkin. Samassa kohtaa on usein myös jalankulkijoita.

      • Anonyymi

        Normaalisti ei noin kuitenkaan ole, vaan pyöräilijä väistää monesti eri tilanteissa. Tuo aloitus koskee niitä tilanteita, jossa ajoradan ajoneuvo ylittää yhtäjaksoisen jalkakäytävän/pyörätien/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylän.


      • Anonyymi

        Tässä on pari kuvaa tuollaisesta ylijatketusta jalkakäytävästä ja pyörätiestä, jossa autoilijat väistävät.

        https://maps.app.goo.gl/En6xzzktdgYuXXxH8
        https://maps.app.goo.gl/VBH3UKqBsF2VRxET6

        Olisihan nuo risteykset paljon selkeämpiä väistämisvelvollisuuden osalta, mikäli autoilijoille olisi kolmiot, kuten ennenkin. Silloin ei syntyisi talvisin epäselviä tilanteita. Toki ovat tälläkin hetkellä väistämisvelvollisia, mutta talvisin tuollainen pienin korotus häviää lumen ja jään alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on pari kuvaa tuollaisesta ylijatketusta jalkakäytävästä ja pyörätiestä, jossa autoilijat väistävät.

        https://maps.app.goo.gl/En6xzzktdgYuXXxH8
        https://maps.app.goo.gl/VBH3UKqBsF2VRxET6

        Olisihan nuo risteykset paljon selkeämpiä väistämisvelvollisuuden osalta, mikäli autoilijoille olisi kolmiot, kuten ennenkin. Silloin ei syntyisi talvisin epäselviä tilanteita. Toki ovat tälläkin hetkellä väistämisvelvollisia, mutta talvisin tuollainen pienin korotus häviää lumen ja jään alle.

        Ne ovat tulleet Suomen liikenteeseen eurooppalaisen mallin mukaan, mutta lisäarvoa ne tuovat liikenteen turvallisuuteen tai sujuvuuteen? Se että niitä on muualla Euroopassa ei liene vielä yksin riittävän hyvä syy tuoda niitä Suomeenkin?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat tulleet Suomen liikenteeseen eurooppalaisen mallin mukaan, mutta lisäarvoa ne tuovat liikenteen turvallisuuteen tai sujuvuuteen? Se että niitä on muualla Euroopassa ei liene vielä yksin riittävän hyvä syy tuoda niitä Suomeenkin?

        Edellä olevissa linkeissä on tosi hyvät kuvat päivänselvistä toteutuksista, joissa sulan maan aikaan ei ole yhtään mitään epäselvää. Tyhmemmällekin autoilijalle pitäisi olla selvää, että tultaessa sivukadulta korotuksen yli jalkakäytävälle tai pyörätielle näillä kulkijoita väistetään.

        Tämä lumisen ajan soppa on pitkälti yhden Iltalehden toimittajan (Juha Jaakkonen) aikaansaannos. Hän jaksaa räkyttää, ja mikäs siinä. Lehdet on myytävä tänäänkin...

        Säännössä ei ole epäselvää. Jotkut Helsingin toteutukset ovat menneet siinä mielessä pieleen, että niitä on tehty liian isoille "pikkukaduille". Yleisesti ottaen tuo isommalle kadulle tulo pitäisi olla kavennettu niin, että siitä mahtuu kunnolla vain yksi auto kerrallaan. Silloin sen näkisi selvästi myös talvella.

        Toinen edellytys tällaisen järjestelyn toiminnalle on, että sellainen tehdään vain umpikadun päähän. Silloin jokainen sieltä tuleva on sinne mennessään jo nähnyt järjestelyn ja tietää olevansa väistämisvelvollinen. Tässä Linnanmäen ympäristössä toteutetut ratkaisut ovat erityisen paljon pielessä.

        Malli on todellakin kopioitu muualta Euroopasta. Siellä katuhierarkia on sellainen, että pääkadut näkyvät selvästi. Niiden keskinäisissä risteyksissä on liikennevalot tai liikenneympyrä. Niille tulevilla kokoojakaduilla tai asuntokaduilla on ilman muuta (ja rakenteella osoitettuna) pääkadun liikenteeseen nähden väistämisvelvollisuus . Siksi niissä ei siellä kukaan edes ajattele kyseenalaistaa tätä järjestelyä. Suomessa katuhierarkia ei ole niin selvä, joten näköjään ihmettelyn aihetta riittää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä olevissa linkeissä on tosi hyvät kuvat päivänselvistä toteutuksista, joissa sulan maan aikaan ei ole yhtään mitään epäselvää. Tyhmemmällekin autoilijalle pitäisi olla selvää, että tultaessa sivukadulta korotuksen yli jalkakäytävälle tai pyörätielle näillä kulkijoita väistetään.

        Tämä lumisen ajan soppa on pitkälti yhden Iltalehden toimittajan (Juha Jaakkonen) aikaansaannos. Hän jaksaa räkyttää, ja mikäs siinä. Lehdet on myytävä tänäänkin...

        Säännössä ei ole epäselvää. Jotkut Helsingin toteutukset ovat menneet siinä mielessä pieleen, että niitä on tehty liian isoille "pikkukaduille". Yleisesti ottaen tuo isommalle kadulle tulo pitäisi olla kavennettu niin, että siitä mahtuu kunnolla vain yksi auto kerrallaan. Silloin sen näkisi selvästi myös talvella.

        Toinen edellytys tällaisen järjestelyn toiminnalle on, että sellainen tehdään vain umpikadun päähän. Silloin jokainen sieltä tuleva on sinne mennessään jo nähnyt järjestelyn ja tietää olevansa väistämisvelvollinen. Tässä Linnanmäen ympäristössä toteutetut ratkaisut ovat erityisen paljon pielessä.

        Malli on todellakin kopioitu muualta Euroopasta. Siellä katuhierarkia on sellainen, että pääkadut näkyvät selvästi. Niiden keskinäisissä risteyksissä on liikennevalot tai liikenneympyrä. Niille tulevilla kokoojakaduilla tai asuntokaduilla on ilman muuta (ja rakenteella osoitettuna) pääkadun liikenteeseen nähden väistämisvelvollisuus . Siksi niissä ei siellä kukaan edes ajattele kyseenalaistaa tätä järjestelyä. Suomessa katuhierarkia ei ole niin selvä, joten näköjään ihmettelyn aihetta riittää.

        Tieliikennelaki ei tosin vaadi mitään "korotusta" kohtaan. Se ottaa vain kantaa, että kumpi osapuoli tekee sen toisen väylän ylityksen.


    • Anonyymi
      UUSI

      ...Ei kärkikolmiota, ei suojatiemerkintöjä. Autoilijan pitää vain tietää olevansa väistämisvelvollinen...

      Sellaisia ne ovat, nämä joita liikennesäännöiksi sanotaan. Ja siksi ajoneuvon kuljettajan on ne osattava. Muuten voi olla että tapahtuu, ja sen jälkeen sattuu.

      Ei kannata provosoitua, vaikka provosoidaan. Muista tämä aina iltapäivälehtiä ostaessasi. Ja varsinkin auton ratissa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Pointti on se, että Suomessa on talvikuukaudet, jolloin tuollaiset kohdat saattavat olla lumen ja jään peitossa. Kolmio liikennemerkki ajoradan ajoneuvoille tarkoittaisi sitä, että ei olisi talvisinkaan epäselvää väistämisvelvollisuudesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3584
    2. Oot nainen liian paksu minulle

      Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      255
      3532
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

      Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2024
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

      Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

      Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1419
    6. Pystyt sille toiselle

      Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

      Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      388
      1247
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

      Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1169
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

      Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe