Iltalehdessä oli juttu, kuinka auton pyörien pultit olivat katkenneet ja kierrepesien puhdistaminen oli tullut kalliiksi. Maahantuojan mukaan pultit olo kiristetty vinoon, jonka seurauksena pulttien pinnoite oli vahingoittunut, ja pultit olivat syöpyneet kiinni pyörän napaan.
Miten pyörän pultit kiristetään vinoon?
26
359
Vastaukset
- Anonyymi
Vinoon asennus tarkoittaa varmaankin ettei pultti ole kierteillään ja silloin kun se kiristetään loppuun asti ja kireälle, niin se tuhoaa kierteen ja jumittaa.
Taas typerä autonomistaja tekee sutta ja etsii mokalleen maksajaa. - Anonyymi
Pulttikiinnitys on muutenkin keljumaisin ratkaisu kun vanteelle ei ole silloin mitään tukea ja kohdistusta pyörännavasta. Mutterikiinnitys on paljon järkevämpi kuten yleensä Japanilaisissa ja Korealaisissa autoissa. Tällöin vanteen saa helposti aseteltua hollille pyörännavassa olevien kierretappien varaan ja siitä sitten kiristelee pyöränmutterit paikalleen.
En tiedä miksi eurooppalaiset autonvalmistajat härkäpäisesti pitävät kiinni tuosta hankalasta pulttikiinnityksestä.- Anonyymi
Vanne on helppo tukea pyörän napaa vasten ja kun sen tekee huolella, niin mikään ei voi käytännössä mennä vikaan. Jos vanteet ovat tarvikevanteet liian isolla keskireiällä, niin niihin saa soviterenkaat tai voi hankkia myös sellaiset asennus tapit jotka ruuvataan pultin reikään ja sen varaan voi nostaa pyörän kohdalleen helposti.
Tunari saa kyllä mutterinkin väärille jengoille ja pilaa kierteet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanne on helppo tukea pyörän napaa vasten ja kun sen tekee huolella, niin mikään ei voi käytännössä mennä vikaan. Jos vanteet ovat tarvikevanteet liian isolla keskireiällä, niin niihin saa soviterenkaat tai voi hankkia myös sellaiset asennus tapit jotka ruuvataan pultin reikään ja sen varaan voi nostaa pyörän kohdalleen helposti.
Tunari saa kyllä mutterinkin väärille jengoille ja pilaa kierteet.Tämä tehdään tietokoneella, jolloin mikään ei voi mennä vikaan vikaan vikaan vikaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä tehdään tietokoneella, jolloin mikään ei voi mennä vikaan vikaan vikaan vikaan...
Onko sulla jotain vaikeuksia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla jotain vaikeuksia?
Tietokoneen näppäimistö on epäkunnossa, ei toivottuja painalluksia, ym. sekoilua, tietokoneen itsensä mielestä mitään vikaa ei löydy...
- Anonyymi
kylläkait ne käsin ensin kierretään ja sitten vasta avaimella...itse olen hieman rasvaa laittanut ja vw jolla ikää 30v ..eikä ole pultit koskaan olleet liian lujassa.. nykyään kiristän momenttiin uudessa kiassa...näky olevan hieman heppoisen näköiset pinnapultit..toiset sanoo et rasvaa ei saisi laittaa mutta minäpä laitan kartioon ja kierteeseen...eipä oo renkaat lennelleet...
- Anonyymi
Jos pulttikoneella heti iskee menemään niin voi saada väärälle jengalle juu ne mutterit on paljon kätevemmät pultissa joutuu valolla etsimään kiinnitysreiät
- Anonyymi
Kädettömille ja puolisokeille on apuvälineitä pulttikiinnitykseen, lukulasit ja aputapit.
Ei se pultti sinne vinoon mene jos ei ole täysin tunari. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kädettömille ja puolisokeille on apuvälineitä pulttikiinnitykseen, lukulasit ja aputapit.
Ei se pultti sinne vinoon mene jos ei ole täysin tunari.Voi se mennä, kun samalla höpöttelee omiaan eikä katso mitä tekee.
Ohuet jengat tiiviisti päällekkäin, ei hae niin helposti oikeaa uraa jos on kovakätinen tai tunnoton vääntäjä,
- Anonyymi
Joidenkin käsissä nyt vasarakin menee rikki...
- Anonyymi
Survottu koneella raivoisasti kiinni luultavasti ykkös asentamossa.
- Anonyymi
kädettömiä murskakouria autohajottamoissa, eikö nyt kunnollista korjaamoa löydy jossa olisi kädellisiä asentajia?
- Anonyymi
Jutun mukaan setä oli itse vaihtanut renkaita usean kauden aikana.
Harvoin korjaamoilla pultteja kustaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jutun mukaan setä oli itse vaihtanut renkaita usean kauden aikana.
Harvoin korjaamoilla pultteja kustaan.Mikä on sen Kustaan sukunimi?
- Anonyymi
paljon asennusrasvaa niin jengat menee helposti käyttökelvottomiksi
- Anonyymi
Ai rasva hajottaa kierteet, mielenkiintoista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai rasva hajottaa kierteet, mielenkiintoista?
kuparitahna voi aiheuttaa korroosiota erilaisten metallien kehittämän sähköparin vuoksi.
- Anonyymi
elä hupata... hiekkaset pultit ne tuhoaa jengat... suurin osa laittaa ne mutterit tai pultit hiekkaiseen maahan kun ottavat pultit irti...ei ei ja ei... pikkusen pulttien kierteisiin wd-40 niin vot... ja kiristys 110-120nm momenttiavaimella..ei ole ikinä ollut pultit ja mutterit tiukalla 40v aikana mitä olen renkaita irroitellut ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kuparitahna voi aiheuttaa korroosiota erilaisten metallien kehittämän sähköparin vuoksi.
En ole nähnyt moista vanteiden, napojen ja pulttien yhteydessä mitään korroosiota kuparitahnan vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kuparitahna voi aiheuttaa korroosiota erilaisten metallien kehittämän sähköparin vuoksi.
Varmaankin se rasva estää korrroosion, alumiininen vettiilinhattu ainakin jämähtää kuin hitsattuna ilman rasvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaankin se rasva estää korrroosion, alumiininen vettiilinhattu ainakin jämähtää kuin hitsattuna ilman rasvaa.
En ole koskaan yli 50 vuoden autoilun aikana nähnyt alumiinista venttiilihattua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan yli 50 vuoden autoilun aikana nähnyt alumiinista venttiilihattua.
On niitä tarvikkeina myynnissä, saattaa olla vakionakin kalliimmissa.
- Anonyymi
Joissakin on ohuet pultit ja etenkin kun 5 pulttia kuten tuossa. Omassakin oli edellinen omistaja vetänyt kaikki muutkin pultit järjettömän tiukalle, ihme etteivät katkenneet vaikka piti olla metrinen jatkovarsi että sai auki. Öljypropussa kierteet olikin lähes sileät.
- Anonyymi
Laittaa pultin suoraan hylsyyn ja ampuu koneella kiinni ensin laittamatta sitä sormin kierteille. Tätä tehdään rengaspajoissa. Mutterimopo on turha keksintö.
- Anonyymi
Juu olen monen nähnyt pilaavan kierteet tuolla vouhottamisella.
Homman nimi on se että kun lähtee vinoon niin se tuhoaa pätkän kierrettä ja kun pultti sitten oikenee niin se mennessä tuhoaa kierrettä ja lopulta leikkaa kiinni, silloin tekemätön paikka irrottaa.
Sormin ensin kierteelle tai sitten sormin hylsystä pyörittämällä ja kun tuntee että lähtee vetämään niin sitten koneella.
Ihan mielenkiinnolla, millä saat sen koneen suoraan?
Ei auta os pultti on surassa hylsyn sisällä vaan se konekkin pitää saada suoraan niin sivuttain kuin ylä ja ala sunnassa ja tietenkin myös niissä välisuunnissa.
Itse olen vaihtanut kymmenien vuosien aikana renkaita useasta autosta vuosittain ja voin sanoa että 1/100 sattuu kone olemaan vinossa mutta kun käsin pyörittää hylsystä niin sen huomaa ennenkuin sattuu vahinko.
2 kertaa vuodessa tekevällä suorastaan tekemätön paikka saada kone suoraan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336344- 345813
- 293274
- 452670
- 342574
- 152238
- 372148
- 161926
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401789En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191737