Takoraudan Autohuollon sivuilla sanotaan, että korkea puristussuhde rasittaa jakohihnaa. :O

Anonyymi-ap

😲😲😲😲😲😲😲😲😲😲😲!!!!!

Siis mitä ihmettä, mistä jakohihna tai edes nokka-akselit voivat tietää onko moottori puristussuhteeltaan korkea? Ainoa juttu mikä muuttuu on ajoitus, mutta nokka-akselihan avaa aina venttiileitä saman verran mikä pitää rasituksen samana.

22

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Männän palautusjouset potkaisee männän kovemmin alaspäin ja samalla tietysti kampiakseli pyörähtää terävästi ja kuminauha venähtää vähäsen, höhöhöö.
      Ratkaisuna olisi tehdä sähkömoottori pyörittämään kampiakselia niin räjähdykset jäisi kokonaan pois, höhöhöö.

    • Anonyymi

      Niinpä hihnan kautta ei puristusvoimat sentään välity muutenkin näitä autonhuoltajia luullaan kaikkitietäviksi suurin osa heistä on vain juurivalmistuneita osanvaihtajia joilla ei oikeata tietoa eri autoista joukossa on vain muutamia vanhempia jotka oikeasti jostain tietää

    • Anonyymi

      Hihna liikuttelee vain venttiili koneistoa ja puristuksilla ei vaikutusta.😅

      • Anonyymi

        Tässäkään ei muka taas tiedetä tai välitetä, että venttiili on venttiili ja koneisto on koneisto.
        Mutta: Sana venttiilikoneisto kirjoitetaan yhteen!


    • Anonyymi

      eiköhän se voimakas moottorijarrutus rasita kettinkiä ja hihnaa sekä nopeat kiihdytykset... esim vanhassa opel asconassa oli 1.3l ja 1,6 sv koneessa sama hihan ,1.6 sv kone söi jakoremmejä kuin hauki ahvenia..itse en käytä moottorijarrutusta..

      • Anonyymi

        Normaaliajoassa isolla vaihteella ei moottorijarrutuksella ole paljon vaikutusta ja on myös pakokaasujarruja. Voi tietysti akaa myöten kuluttaa hiukan enemmän ja varsinkin jos ketjun/hihnankiristin ei toimi kunnolla. Joissakin kiristin pettänyt käynnistyksessä.

        Eniten vikoja näyttää olleen pienissä turbokoneissa, liian heikot materiaalit ketjuissa ja tietysti öljykylpyhihnat. Turboilla otetaan myös paljon kierroksia kun kiihdytellään.


      • Anonyymi

        E Kadetissa oli myös sama 1,6 SV kone ja vanhempien auto jäi kahdesti tielle jakohihnan hajoamisen takia. Onneksi oli vapaasti pyörivä kone, mutta matkan katkeaminen oli tietysti erittäin harmillista.
        Epäilisin jonkinlaista suunnitteluvirhettä, mutta kumminkin TM:ssä oli Opel Vectra 1,6 S käyttötestissä, todennäköisesti sama SV kone, ja siinä ei näyttänyt olevan mitään jakohihnaongelmia loppuraportin mukaan.
        Vanhempi 1,6 SH kone oli vissiin parempi, tehojakin enemmän ja jakohihna kesti normaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaaliajoassa isolla vaihteella ei moottorijarrutuksella ole paljon vaikutusta ja on myös pakokaasujarruja. Voi tietysti akaa myöten kuluttaa hiukan enemmän ja varsinkin jos ketjun/hihnankiristin ei toimi kunnolla. Joissakin kiristin pettänyt käynnistyksessä.

        Eniten vikoja näyttää olleen pienissä turbokoneissa, liian heikot materiaalit ketjuissa ja tietysti öljykylpyhihnat. Turboilla otetaan myös paljon kierroksia kun kiihdytellään.

        sanoi voimakas moottorijarrutus ja kiihdytys rasittaa remmiä ja kettinkiä !..joissain merkeissä kiristin toimii öljynpaineella joissain jousella ,vanhassa opelissa vesipumpulla kiristys . sanoppa yksikin henkilöautomerkki jossa on pakokaasujarru.? kuorma-autoissa on.? mutta niiden moottorirakenne on tehty pakokaasujarruruksia kestäväksi..ne autot joissa on kiristys öljynpaineella ja kun laittaa väärät paksut öljyt niin voi pakkasella olla ongemia öljypymppukiristyksellä olevissa jakopäissä,,,jotkut ovat jopa tuhonneet jakopään pyörittämällä renkaasta auton moottorin ollessa sammuksissa, joilloin on saattanut jako hypätä hampaan tai pari kun kettinki tai remmi löysällä tai kulunut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E Kadetissa oli myös sama 1,6 SV kone ja vanhempien auto jäi kahdesti tielle jakohihnan hajoamisen takia. Onneksi oli vapaasti pyörivä kone, mutta matkan katkeaminen oli tietysti erittäin harmillista.
        Epäilisin jonkinlaista suunnitteluvirhettä, mutta kumminkin TM:ssä oli Opel Vectra 1,6 S käyttötestissä, todennäköisesti sama SV kone, ja siinä ei näyttänyt olevan mitään jakohihnaongelmia loppuraportin mukaan.
        Vanhempi 1,6 SH kone oli vissiin parempi, tehojakin enemmän ja jakohihna kesti normaalisti.

        vanhemmassa opel 1,6 sv koneessa oli sama remmi kuin 1,3s mallissa jopa vaihdelaatikot sopi keskenään paitsi että 1,6 sv oli isompi vetoratas..1,3s koneessa remmi kesti ihan hyvin..naapurin 1.6 sv koneessa taas ei..jatkuvasti oli köyden nokassa ..ei kuitenkaan särkenyt mitään jos remmi katkesi..oli myös pelkkää 1,6 moottoria joissa oli vahvempi remmi...eikö vectran kone ollut jo ruiskuversio.??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vanhemmassa opel 1,6 sv koneessa oli sama remmi kuin 1,3s mallissa jopa vaihdelaatikot sopi keskenään paitsi että 1,6 sv oli isompi vetoratas..1,3s koneessa remmi kesti ihan hyvin..naapurin 1.6 sv koneessa taas ei..jatkuvasti oli köyden nokassa ..ei kuitenkaan särkenyt mitään jos remmi katkesi..oli myös pelkkää 1,6 moottoria joissa oli vahvempi remmi...eikö vectran kone ollut jo ruiskuversio.??

        Kaasarikoneellinen Vectra oli TM:n käyttötestissä. Löytyy numerosta 5/1990.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sanoi voimakas moottorijarrutus ja kiihdytys rasittaa remmiä ja kettinkiä !..joissain merkeissä kiristin toimii öljynpaineella joissain jousella ,vanhassa opelissa vesipumpulla kiristys . sanoppa yksikin henkilöautomerkki jossa on pakokaasujarru.? kuorma-autoissa on.? mutta niiden moottorirakenne on tehty pakokaasujarruruksia kestäväksi..ne autot joissa on kiristys öljynpaineella ja kun laittaa väärät paksut öljyt niin voi pakkasella olla ongemia öljypymppukiristyksellä olevissa jakopäissä,,,jotkut ovat jopa tuhonneet jakopään pyörittämällä renkaasta auton moottorin ollessa sammuksissa, joilloin on saattanut jako hypätä hampaan tai pari kun kettinki tai remmi löysällä tai kulunut...

        Näköjään diesel Mersussa ainakin jaToyotan pakettiautoissa, tuskinpa ovat ainoita. Vuoristossa olisi hyvin tarpeellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasarikoneellinen Vectra oli TM:n käyttötestissä. Löytyy numerosta 5/1990.

        niimpäs näkyy olevan.. .vectrassa varmaan vahvempi remmi .. ainakin siinä heikomassa mottorissa 1,6 LZ2 .. luultavasti tehtiin myös 1.6 sv konelle jossa sama remmi kuin kadetissa ja asonassa.. kumpi moottori lie ollut tm testissä
        1.3s ja 1.6sv kadetin koneessa oli sama remmi...1,6sv moottorin remmin ei kestänyt voimakkaita kiihdytyksiä..itselläni oli 1.3 s koneella ja remmi kesti ,naapurilla 1.6sv koneella jossa oli remmi poikki useamman kerran muttei hajoittanut mitään moottorista...uusi remmi tillalle ja taas mentiin..


    • Anonyymi

      Tuo väite "moottorijarrutus rasittaa jakohihnaa" on ihan hölynpölyä.
      Kyllä se jakohihna on tehty pysymään moottorin tahdissa.

      Nokka-akseleissa ei ole hirveästi massaa ja ne pyörivät puolella vauhdilla kampiakseliin nähden. Venttiilikoneiston kitkat auttavat nokka-akseleita pysähtymään.

      • Anonyymi

        Kitka akselin pään koneistossa on se, joka vaikuttaa, että miten helposti koneisto siellä liikkuu.


      • Anonyymi

        kysyppä ihan copilotilta... rasittaako voimakas moottorijarrutus tai kiihdytys jakokettinkiä tai jakohihnaa ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kysyppä ihan copilotilta... rasittaako voimakas moottorijarrutus tai kiihdytys jakokettinkiä tai jakohihnaa ...

        Niiltä ei kannata kysyä mitään, vaikka vastaahan ne joskus oikeinkin, kuten muskin tekoäly että trump on 90% varmuudella ryssien kätyri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiltä ei kannata kysyä mitään, vaikka vastaahan ne joskus oikeinkin, kuten muskin tekoäly että trump on 90% varmuudella ryssien kätyri.

        voi voi näitä vastarannan kiiskejä väitetään vastaan vaikka hautaan asti. jos keittoon käsketään laittamaan lisää suolaa niin ei varmasti laiteta ja jos käskee vähentämään suolaa niin lisätään uhallakin. jos jakohinan vaihtoväli on 90 tkm niin se on sitten kun kerran kirajassa sanotaan..ei naapuria kannata uskoa...jos sanotaan että laita 2,5% öljyä 98 bensaan niin saha kestää paremmin, ei kun kirjassa sanotaan 2%.myyjä varoitteli ettei nyky bensa säily ja myi kanisterin kallista valmisbensaa..


    • Anonyymi

      Alakerta joutuu kärsimään momentista ei piukka yläpää.

    • Anonyymi

      Räjähdys vaikuttaa kampiakselin kautta hihnaan/ketjuun.
      Huollon puutetta jos ne ovat liian löysällä.

    • Anonyymi

      Hyvin muistatte ukot lähes 40 vuotiaita asioita.
      Senkin, että ensimmäisissä 1,6 Asconoissa, 1981, tosiaan oli
      90 hv, joka siihen aikaan oli kunnioitettava teholukema niin
      pienelle pannulle.
      Seuraavat versiot, 1,6 olivat 75 ja myöhempi 82 hv.

      • Anonyymi

        kytkimen niihin vaihtoi tunnissa hvyissä olosuhteissa esim nosturilla ... alakautta luukku auki ja kytkimen pääakseli lootan sivusta ulos vetovasaralla.. uus kytinpaketti tilalle ja akseli takaisin.
        ventiilin hydrauli nostajat pysti vaihtamaan ilman kantta irroittamatta ainakin 1,3s koneesta..


    • Anonyymi

      Osilla mimmeistä on jo infarkteja päässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7084
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6514
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3564
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3110
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2764
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2522
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2086
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1967
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1820
    Aihe