Onko mielestäsi itsevahingoittaminen väärin vai oikein?

Anonyymi-ap

Hei eli onko mielestäsi itsevahingoittaminen oikein sillä itse en ole ihan vrm. Olen siis alle 18- vuotias nuori ja vahingoita itseäni mutta olen myös vakavasti masentunut ja itsetuhoinen ja joka päivä täällä on oma maan päällinen helvettini ja olen jo 3-4 vuotta toivonut kuolevani ja en voi puhu aiheesta vanhemmilleni sillä he eivät ottaneet siskoni viiltelyä kovin hyvin vaan istuimme autossa n. 1 tunnin samalla kun äiti huusi siskolleni asiasta ja itse olin vain hiljaa tietäen että itsellänikin on arpia kädessä kyseisellä hetkellä. Vanhempani eivät muutenkaan oiken kiinnitä huomiota minuun sillä jos kiinnittäisivät olisin saanut huutia viiltelystä jo ainakin 2 vuotta sitten. Ja toivon saavani asiasta mielipiteitä ja toivottavasti voisitte jättää "Jumala/Jeesus pelastaa henkesi" jutut pois sillä en ole uskovainen enkä usko Jumalaan tai Jeesukseen ja haluaisin ihmisten oikeita mielipiteitä.

3

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voisiko ajatella, että itsesi vahingoittamisen sijaan tekisit hyvää itsellesi - ehkä muillekin? Se olisi oikein!

• Anonyymi

Yritä miettiä syytä siihen, miksi haluat vahingoittaa itseäsi. Ei se tyhjästä tule.
      Vihaatko itseäsi, oletko tyytyväinen itseesi, pidätkö itsestäsi, mitä ongelmia sinulla on elämässäsi ?
      Itsensä vahingoittaminen on vähän kuin haluaisi rangaista itseään jostain, mutta mistä ? Mitä on muka itse tehnyt väärin, että sen takia olisi itseään satutettava ?
      Ahdistus, masennus, ja muutkin elämän henkiset ongelmat ovat ratkottavissa muutenkin kuin itseään satuttamalla.
      Teidän äitinne on suhtautunut asiaan jokseenkin väärällä tavalla. Ei se auta mitään, että alkaa vihaisena huutamaan. Ymmärrettävää toki, että äiditkin ovat huolissaan lapsistaan, ja kaikilla ei ole taitoja eikä keinoja suhtautua asiaan tilanteen vaatimalla tavalla.
      Pystyykö aloittaja puhumaan jollekin muulle aikuiselle ? E sen tarvitse olla jompi kumpi vanhemmista, eikä muukaan läheinen. Koulun terkkari, kuraattori, tms. ?
      Tärkeintä olisi, että pääsisi juttelemaan jonkun kanssa, ettei tarvitsisi yksin pohtia kaikkea ja kärsiä. Toivotan tsemppiä, että asiat järjestyisivät.

• Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne! Toivottavasti voit kertoa tilanteestasi kaikesta huolimatta vanhemmillesi tai jollekulle turvalliselle aikuiselle esim. koulussa. Laitan tähän lisäksi vinkkejä ja linkkejä auttavista tahoista, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä.

- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja ryhmächattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

- Sekasin-chat https://sekasin.fi/

Sekasin-chat on valtakunnallinen keskustelualusta 12–29-vuotiaille. Sekasin-chatissa voit keskustella mieltäsi askarruttavasta kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät järjestöjen ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset. Chat on avoinna: arkisin 9 – 24, viikonloppuisin 15 – 24.

Ystävällisin terveisin
      MIELI kriisikeskus/Kata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6119
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5633
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3154
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2457
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2198
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1739
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1707
    Aihe