Pääsiäisen alkuperä, alkuperäinen vai kopio?

Anonyymi-ap

Pian on taas se aika vuodesta kun kaupat täyttyvät suklaamunista, rairuohosta ja keväisestä hartaudesta. Kristityt juhlivat Jeesuksen ylösnousemusta, juutalaiset muistelevat Egyptistä vapautumista ja lapset ihmettelevät miksi puput munivat. Mutta hetkinen, oliko pääsiäisen tarina alun perin sittenkään Jerusalemissa vai vielä kauempana, muinaisen Mesopotamian temppelien varjoissa?

Tuhansia vuosia ennen kristillistä pääsiäistä Sumerissa palvottiin jumalatar Inannaa, joka teki saman tempun kuin Jeesus eli kuoli, vietti kolme päivää tuonelassa ja palasi elävien joukkoon. Hänen matkansa manalaan oli dramaattinen, häntä nöyryytettiin, hän kuoli, mutta lopulta nousi takaisin ylösnousemuksen hengessä. Kuulostaako tutulta?

Ja tässä kohtaa päästään kysymään että kumpi on totta, alkuperäinen tarina vai sen uudempi versio?

1. Alkuperäinen – Sumerilaiset keksivät tarinan ensin, joten eikö vanhin versio ole se oikea?
2. Kopio – Ehkä uudelleentulkinta on merkki siitä että viesti elää ja kehittyy?
3. Molemmat – Kenties jokaisella kulttuurilla on oma versionsa samasta perimmäisestä totuudesta?
4. Ei kumpikaan – Voisiko olla että nämä ovat vain ihmisten luomia vertauskuvia elämän kiertokulusta, kuolemasta ja uudesta alusta?

Mitä mieltä olet?

25

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Ja tässä kohtaa päästään kysymään että kumpi on totta, alkuperäinen tarina vai sen uudempi versio?"

      Ei-helluntailainen kommentti:

      Pikemmin ajattelisin, että Raamattua muistuttavia tarinoita saattaa esiintyä eri kulttuureissa. Maailmaa ylläpidetään Jumalan sanalla (Kol 1). -Jumalan, joka on saanut aasin puhumaan (4. Moos 22).

      • Anonyymi

        Aivan loistava pointti. Ihan kuin esimerkiksi Marvel olisi keksinyt supersankarit tyhjästä, ja sitten outoa kyllä, eri kulttuureista löytyykin samankaltaisia sankarihahmoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan loistava pointti. Ihan kuin esimerkiksi Marvel olisi keksinyt supersankarit tyhjästä, ja sitten outoa kyllä, eri kulttuureista löytyykin samankaltaisia sankarihahmoja...

        Ei-helluntailainen kommentti:

        Rupert Sheldrake puhui morfogeneettisestä kentästä, Carl Jung kollektiivisesta alitajunnasta, ja Kybalionissa väitetään kaiken olevan mieltä. Raamatullisempi väite saattaisi olla, että sama yksi Jumala toimii kaikessa, esim. eri ihmisissä eri tavoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei-helluntailainen kommentti:

        Rupert Sheldrake puhui morfogeneettisestä kentästä, Carl Jung kollektiivisesta alitajunnasta, ja Kybalionissa väitetään kaiken olevan mieltä. Raamatullisempi väite saattaisi olla, että sama yksi Jumala toimii kaikessa, esim. eri ihmisissä eri tavoilla.

        Vastaava ajatussuuntaus oli aikoinaan suosittua New Age piireissä. Kaiken materian ajateltiin jopa rakentuvan tietoisuudesta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Idealismi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan loistava pointti. Ihan kuin esimerkiksi Marvel olisi keksinyt supersankarit tyhjästä, ja sitten outoa kyllä, eri kulttuureista löytyykin samankaltaisia sankarihahmoja...

        Supersankarien keksijät olivat juutalaisia sarjakuvapiirtäjiä ja he hakivat tarkoituksellisesti sankareihinsa esikuvia Raamatusta ja antiikin mytologiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaava ajatussuuntaus oli aikoinaan suosittua New Age piireissä. Kaiken materian ajateltiin jopa rakentuvan tietoisuudesta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Idealismi

        Ei-helluntailainen kommentti:

        Platonin filosofian ideamaailma muistuttaa Kristillisen tieteen (Mary Baker Eddy) näkökulmaa, ja sitä kuinka Raamatussa puhutaan väärästä mammonasta, ja sitä ettei liha mitään hyödytä, vaan henki tekee eläväksi. Itselläni on emanaatioiden kaltainen ajatus, että liha on seurausta hengen toiminnasta, niin kuin olisi syy-seuraus-suhde, tai emanaatio.

        Johanneksen evankeliumi:
        6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

        Tekoälyn antamasta selityksestä:
        >>Platonin filosofiassa ideoiden maailma, eli "muotojen maailma"... on keskeinen käsite. Hänen ajattelussaan tämä näkymätön ja muuttumaton maailma koostuu täydellisistä ideoista tai muodoista, jotka ovat kaiken maallisen ja muuttuvan todellisuuden perusta. Platon katsoi, että aistiemme havaitsema maailma on vain heijastus tästä korkeammasta todellisuudesta.<<


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Joo ei mitään yhtäläisyyksiä. Ihan vaan sattumalta molemmissa tarinoissa on hahmo, joka kuolee, roikkuu naulittuna, ja nousee takaisin henkiin kolmen päivän jälkeen. Ihan vaan sattumaa, että Inanna laskeutuu manalaan, kuolee, ja sitten tulee takaisin, vähän niin kuin Jeesus, mutta ei tietenkään MITENKÄÄN liittyen toisiinsa.

        Ja sitten on nämä tunnetut tutkijat, kuten T.N.D. Mettinger ja Samuel Noah Kramer, jotka ovat ihan turhaan viettäneet elämänsä muinaisen mytologian tutkimiseen ja huomauttaneet, että Jeesuksen tarina ei ole ihan niin uniikki kuin annetaan ymmärtää. Mutta toki apologeetikot tietää paremmin. Ihan vaan sattumaa, että samanlaisia kertomuksia on pyörinyt vuosituhansia ennen kristinuskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ei mitään yhtäläisyyksiä. Ihan vaan sattumalta molemmissa tarinoissa on hahmo, joka kuolee, roikkuu naulittuna, ja nousee takaisin henkiin kolmen päivän jälkeen. Ihan vaan sattumaa, että Inanna laskeutuu manalaan, kuolee, ja sitten tulee takaisin, vähän niin kuin Jeesus, mutta ei tietenkään MITENKÄÄN liittyen toisiinsa.

        Ja sitten on nämä tunnetut tutkijat, kuten T.N.D. Mettinger ja Samuel Noah Kramer, jotka ovat ihan turhaan viettäneet elämänsä muinaisen mytologian tutkimiseen ja huomauttaneet, että Jeesuksen tarina ei ole ihan niin uniikki kuin annetaan ymmärtää. Mutta toki apologeetikot tietää paremmin. Ihan vaan sattumaa, että samanlaisia kertomuksia on pyörinyt vuosituhansia ennen kristinuskoa.

        Luitko yhtään linkin faktoja vai etkö osaa englantia? Inannan ei esim. kerrota kuolleen ristillä. Hänen kerrotaan ensin kuolleen ja sitten päätyneen ripustetuksi lihakoukkuun. Muutkin yksityiskohdat ovat aivan erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko yhtään linkin faktoja vai etkö osaa englantia? Inannan ei esim. kerrota kuolleen ristillä. Hänen kerrotaan ensin kuolleen ja sitten päätyneen ripustetuksi lihakoukkuun. Muutkin yksityiskohdat ovat aivan erilaisia.

        Aivan, koska jos joku ei kuole juuri tietyllä tavalla – kuten ristillä eikä lihakoukussa – niin se tarkoittaa, ettei tarinoilla voi olla mitään yhteistä. Loistavaa logiikkaa. Koska Inanna ei kuollut Golgatalla vaan manalassa, ja koska häntä ei naulittu ristille vaan ripustettiin lihakoukkuun, niin eihän tässä tietenkään voi olla mitään samankaltaisuuksia. Kuolema? Ei lasketa. Kolmen päivän kuluttua palaaminen? Ei merkitystä. Jumalhahmon laskeutuminen alamaailmaan ja sieltä paluu? Pfft, ihan eri juttu!

        Mutta katsotaanpa, mitä ihan oikeat tutkijat ovat sanoneet. T.N.D. Mettinger toteaa:

        > "There is, as far as I am aware, no prima facie evidence that the death and resurrection of Jesus is a unique event in the history of religions."

        Eli Jeesuksen ylösnousemus ei ole mitenkään ainutlaatuinen mytologinen ilmiö. Samuel Noah Kramer taas kuvailee, kuinka Inanna kuolee ja palaa, mikä muistuttaa monia kuolevan ja palaavan jumaluuden myyttejä. Mutta eihän näitä tietenkään voi laskea, koska... no, yksityiskohdat!

        Jos vedettäisiin tämä logiikka äärimmilleen, niin mikään mytologinen vaikutus ei voisi koskaan olla totta, koska aina löytyy jokin yksityiskohta, joka on "erilainen". Ihan kuin tarinoita ei koskaan mukautettaisi eri kulttuureihin ja aikakausiin. Mutta ei anneta mytologian, historiallisen kontekstin tai uskonnonhistorian tutkijoiden häiritä uskonnollisia totuuksia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, koska jos joku ei kuole juuri tietyllä tavalla – kuten ristillä eikä lihakoukussa – niin se tarkoittaa, ettei tarinoilla voi olla mitään yhteistä. Loistavaa logiikkaa. Koska Inanna ei kuollut Golgatalla vaan manalassa, ja koska häntä ei naulittu ristille vaan ripustettiin lihakoukkuun, niin eihän tässä tietenkään voi olla mitään samankaltaisuuksia. Kuolema? Ei lasketa. Kolmen päivän kuluttua palaaminen? Ei merkitystä. Jumalhahmon laskeutuminen alamaailmaan ja sieltä paluu? Pfft, ihan eri juttu!

        Mutta katsotaanpa, mitä ihan oikeat tutkijat ovat sanoneet. T.N.D. Mettinger toteaa:

        > "There is, as far as I am aware, no prima facie evidence that the death and resurrection of Jesus is a unique event in the history of religions."

        Eli Jeesuksen ylösnousemus ei ole mitenkään ainutlaatuinen mytologinen ilmiö. Samuel Noah Kramer taas kuvailee, kuinka Inanna kuolee ja palaa, mikä muistuttaa monia kuolevan ja palaavan jumaluuden myyttejä. Mutta eihän näitä tietenkään voi laskea, koska... no, yksityiskohdat!

        Jos vedettäisiin tämä logiikka äärimmilleen, niin mikään mytologinen vaikutus ei voisi koskaan olla totta, koska aina löytyy jokin yksityiskohta, joka on "erilainen". Ihan kuin tarinoita ei koskaan mukautettaisi eri kulttuureihin ja aikakausiin. Mutta ei anneta mytologian, historiallisen kontekstin tai uskonnonhistorian tutkijoiden häiritä uskonnollisia totuuksia...

        Et siis edelleenkään halua lukea analyysiä. Inannalla ei ole mitään yhteistä Jeesuksen kanssa. Kuolemaa ei voi ottaa huomioon, se on yhteistä kaikille. Linkissä on todellista, historiallista, tiedemiesten yleisesti hyväksymää faktaa Inannan tarinasta. Joka ainoa yksityiskohta eroaa Jeesuksen pääsiäisestä. Se selviää muinaisista taruista.
        Käytät vain argumentoitivirhettä nimeltä "argumentum ad auctoritatem".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, koska jos joku ei kuole juuri tietyllä tavalla – kuten ristillä eikä lihakoukussa – niin se tarkoittaa, ettei tarinoilla voi olla mitään yhteistä. Loistavaa logiikkaa. Koska Inanna ei kuollut Golgatalla vaan manalassa, ja koska häntä ei naulittu ristille vaan ripustettiin lihakoukkuun, niin eihän tässä tietenkään voi olla mitään samankaltaisuuksia. Kuolema? Ei lasketa. Kolmen päivän kuluttua palaaminen? Ei merkitystä. Jumalhahmon laskeutuminen alamaailmaan ja sieltä paluu? Pfft, ihan eri juttu!

        Mutta katsotaanpa, mitä ihan oikeat tutkijat ovat sanoneet. T.N.D. Mettinger toteaa:

        > "There is, as far as I am aware, no prima facie evidence that the death and resurrection of Jesus is a unique event in the history of religions."

        Eli Jeesuksen ylösnousemus ei ole mitenkään ainutlaatuinen mytologinen ilmiö. Samuel Noah Kramer taas kuvailee, kuinka Inanna kuolee ja palaa, mikä muistuttaa monia kuolevan ja palaavan jumaluuden myyttejä. Mutta eihän näitä tietenkään voi laskea, koska... no, yksityiskohdat!

        Jos vedettäisiin tämä logiikka äärimmilleen, niin mikään mytologinen vaikutus ei voisi koskaan olla totta, koska aina löytyy jokin yksityiskohta, joka on "erilainen". Ihan kuin tarinoita ei koskaan mukautettaisi eri kulttuureihin ja aikakausiin. Mutta ei anneta mytologian, historiallisen kontekstin tai uskonnonhistorian tutkijoiden häiritä uskonnollisia totuuksia...

        Miksi valehtelet ja jätät huomioimatta Mettingerin omat sanat:

        “There is, as far as I am aware, no prima facie evidence that the death and resurrection of Jesus is a mythological construct, drawing on the myths and rites of the dying and rising gods of the surrounding world.”

        In short, this leading scholar’s analysis is a sharp rebuke to popular-level authors who make grand claims about the pagan origins of Jesus’ return from the dead. Ultimately, Mettinger affirmed, “the death and resurrection of Jesus retains its unique character in the history of religions.”

        Lähde:
        Tryggve N. D. Mettinger, The Riddle of Resurrection: “Dying and Rising Gods” in the Ancient Near East (Stockholm: Almqvist and Wicksell, 2001), 221.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, koska jos joku ei kuole juuri tietyllä tavalla – kuten ristillä eikä lihakoukussa – niin se tarkoittaa, ettei tarinoilla voi olla mitään yhteistä. Loistavaa logiikkaa. Koska Inanna ei kuollut Golgatalla vaan manalassa, ja koska häntä ei naulittu ristille vaan ripustettiin lihakoukkuun, niin eihän tässä tietenkään voi olla mitään samankaltaisuuksia. Kuolema? Ei lasketa. Kolmen päivän kuluttua palaaminen? Ei merkitystä. Jumalhahmon laskeutuminen alamaailmaan ja sieltä paluu? Pfft, ihan eri juttu!

        Mutta katsotaanpa, mitä ihan oikeat tutkijat ovat sanoneet. T.N.D. Mettinger toteaa:

        > "There is, as far as I am aware, no prima facie evidence that the death and resurrection of Jesus is a unique event in the history of religions."

        Eli Jeesuksen ylösnousemus ei ole mitenkään ainutlaatuinen mytologinen ilmiö. Samuel Noah Kramer taas kuvailee, kuinka Inanna kuolee ja palaa, mikä muistuttaa monia kuolevan ja palaavan jumaluuden myyttejä. Mutta eihän näitä tietenkään voi laskea, koska... no, yksityiskohdat!

        Jos vedettäisiin tämä logiikka äärimmilleen, niin mikään mytologinen vaikutus ei voisi koskaan olla totta, koska aina löytyy jokin yksityiskohta, joka on "erilainen". Ihan kuin tarinoita ei koskaan mukautettaisi eri kulttuureihin ja aikakausiin. Mutta ei anneta mytologian, historiallisen kontekstin tai uskonnonhistorian tutkijoiden häiritä uskonnollisia totuuksia...

        Mielenkiintoista, miten saatanallisesti leikkasit Mettingerin alkuperäisestä tekstistä pois sanoja, jotta saisit sen näyttämään aivan päinvastaiselta kuin mitä hän todellisuudessa sanoi. Todella äärisaatanallista. Hänhän sanoi, että Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus ON ainutlaatuista, ja poistamalla sanoja sait sen valheellisesti näyttämään siltä, että EI OLE ainutlaatuista.

        2. Kor. 10:5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista, miten saatanallisesti leikkasit Mettingerin alkuperäisestä tekstistä pois sanoja, jotta saisit sen näyttämään aivan päinvastaiselta kuin mitä hän todellisuudessa sanoi. Todella äärisaatanallista. Hänhän sanoi, että Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus ON ainutlaatuista, ja poistamalla sanoja sait sen valheellisesti näyttämään siltä, että EI OLE ainutlaatuista.

        2. Kor. 10:5.

        Aivan mahtavaa logiikkaa jälleen. Eli jos Mettinger sanoi, että Jeesuksen tapaus on ainutlaatuinen, niin se tarkoittaa, että mitään samankaltaisuuksia muihin myytteihin ei voi olla? Mielenkiintoinen päätelmä.

        Tällä logiikalla myös Inannan tarina on ainutlaatuinen – mutta hetkinen, tarkoittaako se, että se on sitten totta? Koska Jeesuksen tarina on kuulemma ainutlaatuinen ja siksi tosi, niin samahan pätee myös Inannaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan mahtavaa logiikkaa jälleen. Eli jos Mettinger sanoi, että Jeesuksen tapaus on ainutlaatuinen, niin se tarkoittaa, että mitään samankaltaisuuksia muihin myytteihin ei voi olla? Mielenkiintoinen päätelmä.

        Tällä logiikalla myös Inannan tarina on ainutlaatuinen – mutta hetkinen, tarkoittaako se, että se on sitten totta? Koska Jeesuksen tarina on kuulemma ainutlaatuinen ja siksi tosi, niin samahan pätee myös Inannaan!

        Kyse ei ollut tapahtumien todellisuudesta vaan alkuperäisyydestä. Ne ovat kaksi eri asiaa. Inannan tarina on alkuperäinen vain koskien Inannaa. Jeesuksen tarina on alkuperäinen koskien Jeesusta. Sitä ei siis ole kopioitu, niin kuin väität vastoin tarinoiden selkeitä eroavaisuuksia. Kiinnostaa tietää, mikä motiivi sai sinut jättämään pois tärkeimmän osan Mettingerin lausunnosta, niin että muutit sen päinvastaiseksi. Oliko se pois jätetty osa jotenkin kiusallista väitteidesi kannalta, että asia piti väärentää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ollut tapahtumien todellisuudesta vaan alkuperäisyydestä. Ne ovat kaksi eri asiaa. Inannan tarina on alkuperäinen vain koskien Inannaa. Jeesuksen tarina on alkuperäinen koskien Jeesusta. Sitä ei siis ole kopioitu, niin kuin väität vastoin tarinoiden selkeitä eroavaisuuksia. Kiinnostaa tietää, mikä motiivi sai sinut jättämään pois tärkeimmän osan Mettingerin lausunnosta, niin että muutit sen päinvastaiseksi. Oliko se pois jätetty osa jotenkin kiusallista väitteidesi kannalta, että asia piti väärentää?

        Mahtavaa, juuri näin pitääkin tehdä – pieni syötti innostaa tutkimaan asioita itse! Jos Mettingerin sitaatti herätti näin paljon keskustelua, sehän vain kannustaa kaikkia lukemaan lisää ja selvittämään, mitä muut tutkijat ovat sanoneet. Joten mennään suoraan asiaan ja listataan vielä lisää asiantuntijoita, jotka ovat käsitelleet myyttien periytymistä ja mahdollisia kopiointia tai vaikutteita:

        - James Frazer (The Golden Bough) – yksi ensimmäisistä, joka toi esiin kuolevan ja palaavan jumalan teeman eri myyteissä, mukaan lukien Osiris, Tammuz, Adonis ja Jeesus.
        - Richard Carrier – huomauttaa, että Jeesuksen ylösnousemus vastaa monia aiempia kuoleman ja paluun myyttejä.
        - John Dominic Crossan – historiallis-kriittisen tutkimuksen puolestapuhuja, joka korostaa kristinuskon myyttisten teemojen jatkumoa aiemmista perinteistä.
        - Bart Ehrman – on todennut, että varhaiskristilliset tekstit muokkasivat Jeesus-kuvaa ajan uskonnollisista ja mytologisista aineksista.
        - Mircea Eliade – käsitteli myyttien universaaleja toistuvuuksia eri kulttuureissa ja uskonnollisissa perinteissä.

        Ja sitten takaisin siihen logiikkaan: Toki Jeesuksen tarina on "alkuperäinen" koskien Jeesusta ja Inannan tarina "alkuperäinen" koskien Inannaa, mutta jos aiemmat myytit sisältävät samoja elementtejä, niin eikö ole mahdollista, että uudemmat tarinat lainaavat vanhemmilta?

        Jos joku tekee uuden version Tuhkimosta ja muuttaa kengän hansikkaaksi, niin sanotaanko silloin, että tämä uusi tarina on "täysin alkuperäinen" vain siksi, että yksityiskohtia on muutettu? Juu, tässä ei ole kyse siitä, onko Jeesuksen ylösnousemus "tosi" – se on uskon asia – vaan siitä, että tämänkaltaisia kertomuksia oli olemassa jo ennen kristinuskoa. Mutta jos idea siitä, että tarinat voivat kehittyä toisistaan, on liian kiusallinen, niin paras vain pysyä apologeetikkojen tulkinnassa ja jättää historiantutkimus väliin... 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtavaa, juuri näin pitääkin tehdä – pieni syötti innostaa tutkimaan asioita itse! Jos Mettingerin sitaatti herätti näin paljon keskustelua, sehän vain kannustaa kaikkia lukemaan lisää ja selvittämään, mitä muut tutkijat ovat sanoneet. Joten mennään suoraan asiaan ja listataan vielä lisää asiantuntijoita, jotka ovat käsitelleet myyttien periytymistä ja mahdollisia kopiointia tai vaikutteita:

        - James Frazer (The Golden Bough) – yksi ensimmäisistä, joka toi esiin kuolevan ja palaavan jumalan teeman eri myyteissä, mukaan lukien Osiris, Tammuz, Adonis ja Jeesus.
        - Richard Carrier – huomauttaa, että Jeesuksen ylösnousemus vastaa monia aiempia kuoleman ja paluun myyttejä.
        - John Dominic Crossan – historiallis-kriittisen tutkimuksen puolestapuhuja, joka korostaa kristinuskon myyttisten teemojen jatkumoa aiemmista perinteistä.
        - Bart Ehrman – on todennut, että varhaiskristilliset tekstit muokkasivat Jeesus-kuvaa ajan uskonnollisista ja mytologisista aineksista.
        - Mircea Eliade – käsitteli myyttien universaaleja toistuvuuksia eri kulttuureissa ja uskonnollisissa perinteissä.

        Ja sitten takaisin siihen logiikkaan: Toki Jeesuksen tarina on "alkuperäinen" koskien Jeesusta ja Inannan tarina "alkuperäinen" koskien Inannaa, mutta jos aiemmat myytit sisältävät samoja elementtejä, niin eikö ole mahdollista, että uudemmat tarinat lainaavat vanhemmilta?

        Jos joku tekee uuden version Tuhkimosta ja muuttaa kengän hansikkaaksi, niin sanotaanko silloin, että tämä uusi tarina on "täysin alkuperäinen" vain siksi, että yksityiskohtia on muutettu? Juu, tässä ei ole kyse siitä, onko Jeesuksen ylösnousemus "tosi" – se on uskon asia – vaan siitä, että tämänkaltaisia kertomuksia oli olemassa jo ennen kristinuskoa. Mutta jos idea siitä, että tarinat voivat kehittyä toisistaan, on liian kiusallinen, niin paras vain pysyä apologeetikkojen tulkinnassa ja jättää historiantutkimus väliin... 🙂

        Ensinnäkään se ei ollut syötti. Meillä päin sitä kutsutaan valehteluksi. Tarkoitushakuiseksi, tahalliseksi valehteluksi. Lainaaminen ei ole mahdollista, jos sitä ei voi todistaa. Ei tiede toimi niin, että mahdollisuudet julistetaan tosiasioiksi. Sinä nimenomaan väität ja vihjailet lainaamisesta ilman todisteita. Antiikin aikoina oli moniakin jumaltaruja, joissa päähenkilö kuoli ja heräsi henkiin, mutta mikään niistä ei pidä sisällään niitä tapahtumia ja yksityiskohtia, jotka liitetään Jeesukseen. Ne olivat sisällöiltään aivan erilaisia. Noiden tarinoiden sisällöistä on kyllä tehty useitakin vertailuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkään se ei ollut syötti. Meillä päin sitä kutsutaan valehteluksi. Tarkoitushakuiseksi, tahalliseksi valehteluksi. Lainaaminen ei ole mahdollista, jos sitä ei voi todistaa. Ei tiede toimi niin, että mahdollisuudet julistetaan tosiasioiksi. Sinä nimenomaan väität ja vihjailet lainaamisesta ilman todisteita. Antiikin aikoina oli moniakin jumaltaruja, joissa päähenkilö kuoli ja heräsi henkiin, mutta mikään niistä ei pidä sisällään niitä tapahtumia ja yksityiskohtia, jotka liitetään Jeesukseen. Ne olivat sisällöiltään aivan erilaisia. Noiden tarinoiden sisällöistä on kyllä tehty useitakin vertailuja.

        Uskovat ovat itse lainauslouhinnan ja valehtelun varsinaiset ammattilaiset.


    • Pääsiäinen peruttu Jeesus elää.😇

    • Anonyymi

      Uskonnollisimmat tykkää kaikenmaailman selityksistä, krääsästä ja puskureista vaan saadakseen olla omalla sohvalla rauhassa.

    • Anonyymi

      Pääsiäisenä, juhlavallisena aikaisellisena, päätin ostellisesti mämmiollisen muistuttajakseni Jeesuksen kärsimyksellisistä hetkistä ja ylösnousemuksellisesta voitollisuudesta. Katsellessani mämmiä kulhollisessani, mietiskelin kuinka sen tumma värisellisyys kuvajastelisi synnillisyyttä, mutta sen makeallisuus toisi mieleen pelastuksellisellisen armon, jonka Jeesus meille ristillä hankkijaisesti ansaitsellisti.

      Kun otin lusikallisen ja maistoin mämmiä, ajattelin kuinka elämäkin voi olla karvaallisesti synnin painamallista, mutta Jeesuksen armo tekee siitä lopullisesti hyvän. Kiitollisesti nautiskellen tätä pääsiäisellistä herkkua, olin sydämellisesti iloinen, että saan kuulua Jeesukselle ja muistellisesti juhlia Hänen voittoansa kuolemasta!

    • Anonyymi

      Uuden elämän symbolit, munat, tiput ja puput.

      Nykyään kaikki on aina vaan söpömpää. Ennen on laitettu rairuohoon krokotiilin tai dinosaurukset munia. Onhan nekin edustaneet uutta elämää.

    • Anonyymi

      Ihan sama.
      Vähin minkä voisimme tehdä, olisi sopia Jeesuksen kuolinpäivä.
      Koska kukaan ei tiedä, voimme sen sopia ja samalla lopettaa tämän juliaaninen-gregoriaaninen-kuukalenterisekoilun.
      Syntymäpäivä tiedetään, vaikka oikeasti se tiedetään vielä huonommin.
      Miten olisi huhtikuun 2. perjantai.
      Säilyy sitten ei-uskovien suuresti kaipaamat palkalliset vapaapäivät.

      • Anonyymi

        Ei-helluntailainen:

        Kalenterin syntyhistoriaan sisältyy tähtitiedettä, uskontoa, politiikkaa, monenlaisia käänteitä tai uudistuksia. Esim. vuoden vaihde oli alunperin helmi-maaliskuun vaihteessa. December on latinankielinen sana, joka tarkoittaa kymmenettä.

        Nämä eri kulttuurien myytit ovat eräänlaisia oraakkeleita, joissa kukin on näkevinään jotakin, kuka mitäkin. Evankeliumia muistuttavia asioita voidaan löytää jopa Eläinradan tähdistöstä, kun siellä on esim. Neitsyt ja Leijona.


    • Anonyymi

      Pääsiäisen ajankohdan on paavi määrännyt. Lisäksi se on kytketty kuunkiertoon, joten sen paikka vaihtelee jopa kuukauden.
      Pakkovauvakastetut voivat lähettää lapsensa noitina kiertämään talosta taloon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      257
      6977
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4564
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      140
      3286
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      159
      2364
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1890
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      173
      1641
    7. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1518
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1514
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      39
      1415
    10. Kylillä nainen puhutaan

      Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      35
      1229
    Aihe