Oikean kokoinen halon hakkuu alusta

Anonyymi-ap

Kertokaas paljon klapeja tehneet yks perustieto, ei ainakaan internjet osannu kertoa:

Mikä on paras halonhakkuu aluspöllin korkeus? Suhteutettuna hakkaajan pituuteen? Siis korkeus. Ja ulkona pilkon.

Itse olen tyvipöllistä leikannu 50 cm korkean ja siinä päällä teen yleensä 35 cm klapeja. Kirveen iskukohta on siis 85 cm maasta. Itse olen 180 cm pitkä. Niin ja kirves ollu x17, x25 tai x27 - kaikilla on tuohon osunu. Hieman joutuu olemaan polvet koukussa.

Mikä olisi turvallisin / ergonomisin pölkkykoko jos kymmeniä motteja pilkkoo? Onko väliä?

Jotkut pilkkoo maassa, jotkut jopa pitää iskukohdan lähempänä metriä jne. Hirveästi en ole testaillu, ajattelin jos jollain olis parempaa tietoa.

15

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä käytän omakotitontilla klapin teossa kaadetun puun kantoa. Se on "melko" tukeva hakkuupölkky. Pituus tietysti oman pituuden mukaan. Lopuksi sahaan kannon pois ja niin matalalta kuin on mahdollista.

• Anonyymi

Kanto on tukevuudessaan hyvä, mutta sitä ei voi siirtää sellaisenaan ja se lahoo lopulta.
        Itselläni on ollut milloin minkäkikin korkuinen aluspölkky. Turvallisuuden vuoksi sen on kuitenkin oltava jykevä. Horjakka alusta aiheuttaa herkemmin ohilyönnin tai ainakin "lopiskan" eli puolittaisen ohilyönnin, ja silloin voi haljeta jotain muutakin, kuin puuta.
        Alustan korkeus on vähän hankalampi määrittää, koska halkaistavan aihion pituus (jos halkaistaan pystyyn) vaikuttaa kirveen iskemäkorkeuteen. Iskemäkorkeus on pölkyn ja aihion kokonaiskorkeus. Itselläni se on n. 40-42% omasta pituudestani (n. 170).
        Lyödessä kirves lähtee liikkeelle päälaen kohdalta tai aavistuksen sen takapuolelta, sille annetaan vauhtia ihan rivakasti ja molemminkätinen ote on ponnen tuntumasta.
        Antaa mennä ihan "ujostelematta".
        Havupuun voi halkaista sellaisenaan, mutta ainakin isommista koivuista otan terveen tuohen talteen ennen kirvestämistä, koska tuohi on kohtalaisen hyvää kauppatavaraa. Tosin taitamaton voi sen pilata mm. varastoidessa.

On se pölli tähän saakka haljennut vaikka pitkällään ja myös maantasalla, kunhan alla on ollut rotipuu.
        Nyt on rakenteilla käsikäyttöinen halkaisulaite kertopuusta ja 5 tn pullotunkista. Kaveri teki jo itselleen, mutta siinä oli liian hento runko ja sehän repesi heti kättelyssä.

• Anonyymi

Vain klapipituista puuta halotaan pölkyn päällä. Halot halkaistaan maassa pitkällään olevaa pöllin pätkää vasten.

• Anonyymi

Niin voi tehdä, mutta myös toisin. On noita tullut pilkottua, sekä kirveellä, että koneella. Polttopuuta on myyty 70-luvulta alkaen, mutta aina löytyy joku joka osaa "ojentaa"😃

• Anonyymi

Harva käyttää metrin pituista polttopuuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harva käyttää metrin pituista polttopuuta.

Halot katkotaan klapipituuteen.

• Anonyymi

Oon miettinyt samaa asiaa ja ei tässä oikein sitä parasta tapaa ole vielä löytynyt. Olen pilkkonut pöllejä n. Puolen metrin pöllin päällä ja sitten sen klapimitan 34 päällä. Viimeksi maassa. Näyttäisi että kaksi viimeisintä on vähätöisempiä. Varsinkin maassa niin ei tarvi nostella pöllejä. Lyön kirveellä vain esihalkaisun että mahtuu koneeseen jolla loput.

• Anonyymi

Osta kone jonne pölkky mahtuu ilman esikäsittelyä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osta kone jonne pölkky mahtuu ilman esikäsittelyä!

Pitänyt rälläköidö aukkoa vähän suuremmaksi mutta siltikään kaikki ei mahtuisi. Vähän pitää olla suojia ettei käy vahinko.

• Anonyymi

Ei kai kukaan täysjärkinen enää pöllejä hakkaa,pöllit tulee kotiin pölliautolla ja nostaa suoraan säkit pöllivarastoon.

• Anonyymi

Ja sitten talkkari vie klapit sisään ja tekee tulet sekä huolehtii pellin sulkemisesta kun on sen aika.

• Anonyymi

Olet tosi 'pölli'.

• Anonyymi

Omasta metsästä tulee autolla itsekseen? Se on jo hyvää palvelua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omasta metsästä tulee autolla itsekseen? Se on jo hyvää palvelua.

Sähkö johtoja pitkin seinään tulee aika pienellä työllä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sähkö johtoja pitkin seinään tulee aika pienellä työllä.

Sähkö johtoja... ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6109
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5613
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3154
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2447
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2188
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2138
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1726
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1707
    Aihe