Hengellisyys

Anonyymi-ap

Onko tarve hengellisyyden automaatio ja ihmisistä tulee uskovia autom. Kuten mekaaninen. Vai onko ateismi kehitys omaa järjen käyttöä vain. Ei luomua. Miten menee jos lapset käy kirkossa. Tuleeko ateisteja.

8

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Vai onko ateismi kehitys omaa järjen käyttöä vain. Ei luomua."

Ateismi on nimen omaan luomua. Yhtään ainoaa ihmistä ei ole syntynyt vielä jumaluskoisena.

• Anonyymi

minä olen käynyt rippikoulun ja oltiin laiskan läksyllä sellaisen kanssa joka valmistu samaan aikaan ja pappi sanoi yhteisessä rippikuvassa näyttävän enkeliltä 🤣🤣🤣

niin mikä siis meni vikaan ? kävin rippikoulun rahan takia , mutta minkä vuoksi tämä "enkeli " sitten kävi ??? olen aikas hurja kaveri mutta en pystyisi tämän tekoihin 🤔

minulla ei koskaan ollut mitään hengellisyyttä, en tiedä mitä se edes voisi olla

• Anonyymi

Ihmiset oppii sekä tiedettä että uskoa Jumalaan. Molempi parempi. Onhan tieteen huipulla uskovia paljon. Edesmenneitä. Mutta eivät ole niin uskonnollisia olleet. Suuri osa piilottaa oman uskon. Hienovaraisesti. Jos suvussa on uskoa niin periytyy usein.

• Anonyymi

Musikaalisuus periytyi vasta lapsen lapselle. Omat lapset ei musikaalisia yhtään ja itse olen käynyt kaikki koulut. Mutta periytyi myös fysiikka kemia matematiikka. Omalta isältä toisiin lapsiini nuorena jo. Usko tulee vasta murrosiässä jos tullakseen. Ortodoksi poika on. Ikoneja seinällä.

• Anonyymi

Mutta äidinkieli on välttänyt sukunne ihan täysin 😂

• Henkisyys tai hengellisyys ei ole sidoksissa jumaliin tai uskontoihin. Pikemminkin päin vastoin.

Henkisyyden kokemukseen liittyy tietoisuus itsestä, tietoisuus havaitusta todellisuudesta ja ymmärrys omasta paikasta havaitussa todellisuudessa.

Ihmisen arjessa olevat ärsykkeet kyllästävät aivot ja tällaista seesteistä on vaikea saavuttaa arjen hälinässä. Siksi henkisyyden kokemukset liittyvät usein luontoon ja hiljaisuuteen, jossa on vain yksilö ja ympäröivä todellisuus ilman arjen hälinää ja silloin aivot ehtivät ajatella suurempia asioita. Samanlaisen herkistävän kokemuksen voi saada taiteesta, jossa ihminen keskittyy runoon, musiikkikappaleeseen tai esittävään teokseen. Samaa voi saada harrastuksesta, joka rauhoittaa mieltä ja vaatii keskittymistä.

Alussa sanoin, että jumalat ja uskonnot etäännyttävät henkisestä kokemuksesta. Vertaan omia lapsuuden muistoja lahkolaisaikojen saarnoihin. Ne eivät todellakaan olleet seesteisyyttä edistäviä vaan hullun lahkolaissaarnaajan raivokasta julistamista ja mummojen hihhulointia. Se ei ollut henkisyyttä vaan suggestiota ja kollektiivista mielenhäiriötä. Henkisyys ei ole sama kuin itkeminen tai lattialla sätkiminen.

On olemassa myös uskontoja, jotka pyrkivät henkiseen kokemukseen. Näille on yhteistä se, ettei niissä ole jumalia eikä niissä ole dogmeja ja uskon doktriineja. Ne eivät pyri hallitsemaan ihmisiä vaan ihmisillä itsellään on ratkaisun avaimet.

Kaiken tämän vuoksi on absurdia, että pronssikautisen vuohipaimenuskonnon ja sen raivokkaan jumalan valtaan alistuva puhuu hengellisyydestä tai henkisyydestä. Kannattaa puhua mieluummin kollektiivisesta mielenhäiriöstä.

• Anonyymi

Henkisyys, hengellisyys ja uskonnolliset kokemukset on kaikki sähkömagneettisuuteen perustuvia ilmiöitä, joiden avulla ihmisessä oleva varaus voi heittää hänet valoon ja autuuteen. Se on se korkein jumalallinen tila.

Et voi kiistää varauksen olemassaoloa, vaikka lahkolaisuuden haluat pyyhkiä pois omista muistoista.

• Anonyymi

Schumacher on tosi henkisessä tilassa 🤣

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6149
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5663
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3184
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2534
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2467
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2208
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1739
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1717
    Aihe