Muuten sähköautolla ei tee sitäkään vähää mitä luuli. Auto tulee saada ladata vapaasti omassa pihassa joka päivä muuten ajaminen vajaalla akulla on tuskaa. Varsinkin talvisin ei tule kuuloonkaan että voit elää sähköauton kanssa julkisten latureiden varassa. Joka päivä täytyy olla laturissa kiinni aina. Lämmitys vie talvella paljon energiaa ja range muutenkin tippuu paljon. Älkää siis ostako sähköautoa jos teillä ei ole omaa 11kw laturia pihassa omassa jatkuvassa käytössä.
Omakotitalo 11kw laturilla on pakollinen jos ostaa sähköauton
88
493
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu paljon ajaa päivittäin ja onko esim. työpaikalla lataus mahdollisuus. Noita latauspaikkoja alkaa olla aika laajalti jo kerrostalojenkin parkkipaikoilla ja niitä rakennetaan kokoajan lisää kautta maan.
Kovasti poika ottaa itselleen vaivaa ja työtä tuon vastakamppiksensa kanssa, mutta onko tuossa touhussa mitään mieltä ja järkeä jos muutama hassu tyyppi viikossa saattaa lukaista juttujasi ja nauraa sille? - Anonyymi
Ihan yleinen konsensus että såhköauto kåytännössä vaatii kotilaturin
- Anonyymi
Hankinnat tärkeysjärjestykseen. Hyvän kotikasvatuksen vastaanotto, koulutus ja työpaikka. Sitten vasta omakotitalo ja latausasema sähköauton kera. Ei, koulun keskeytystä, sossun 500€:lla ostettua Micraa ja nettiruikutusta, miten hyvä se loppuunajttu rotisko on. Asu kotona jalainaile autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hankinnat tärkeysjärjestykseen. Hyvän kotikasvatuksen vastaanotto, koulutus ja työpaikka. Sitten vasta omakotitalo ja latausasema sähköauton kera. Ei, koulun keskeytystä, sossun 500€:lla ostettua Micraa ja nettiruikutusta, miten hyvä se loppuunajttu rotisko on. Asu kotona jalainaile autoa.
Hankintojen tärkeysjärjestys on pelkkä makuasia. Edes rikkaan ei tarvitse koskaan hankkia omakotitaloa tai autoa. Varsinkin kun isoissa kaupungeissa kerrostaloasunto maksaa monta kertaa enemmän kuin omakotitalo syrjällä.
Lisäksi suuri osa hyvätuloisistakin ajaa vanhoilla autoilla. Auto kun on sijoituksena typerä eikä se ole statussymboli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hankintojen tärkeysjärjestys on pelkkä makuasia. Edes rikkaan ei tarvitse koskaan hankkia omakotitaloa tai autoa. Varsinkin kun isoissa kaupungeissa kerrostaloasunto maksaa monta kertaa enemmän kuin omakotitalo syrjällä.
Lisäksi suuri osa hyvätuloisistakin ajaa vanhoilla autoilla. Auto kun on sijoituksena typerä eikä se ole statussymboli.Lisään… Itse asiassa monilla hyvätuloisilla ei ole edes autoa. Autoilla kerskailee lähinnä idiootit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään… Itse asiassa monilla hyvätuloisilla ei ole edes autoa. Autoilla kerskailee lähinnä idiootit.
Autolla ja nimenomaan vanhoilla ja vielä vanhemmilla rotiskoilla kerskailee polttisvajakki. Minullapa on 30vuotta vanha diesel, eikä mitään ole tehty.............ja se huomaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hankintojen tärkeysjärjestys on pelkkä makuasia. Edes rikkaan ei tarvitse koskaan hankkia omakotitaloa tai autoa. Varsinkin kun isoissa kaupungeissa kerrostaloasunto maksaa monta kertaa enemmän kuin omakotitalo syrjällä.
Lisäksi suuri osa hyvätuloisistakin ajaa vanhoilla autoilla. Auto kun on sijoituksena typerä eikä se ole statussymboli.Koulutus ja käytöstavat ovat ensisijaisia. Polttisvajakkilla ei kumpaakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koulutus ja käytöstavat ovat ensisijaisia. Polttisvajakkilla ei kumpaakaan.
Jos joku sanoo toista polttisvajakiksi niin hänellä ei todellakaan ole käytöstapoja. Polttisvajakiksi toista kutsuva on typerä juntti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autolla ja nimenomaan vanhoilla ja vielä vanhemmilla rotiskoilla kerskailee polttisvajakki. Minullapa on 30vuotta vanha diesel, eikä mitään ole tehty.............ja se huomaa.
Kukaan ei kerskaile vanhalla autolla, autoillaan kerskailee lähinnä sähköautoilijat.
- Anonyymi
Ihan fakta on se, että sähköauto ei vaadi kotilatausmahdollisutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos joku sanoo toista polttisvajakiksi niin hänellä ei todellakaan ole käytöstapoja. Polttisvajakiksi toista kutsuva on typerä juntti.
Typeräksi juntiksi toista kutsuva on polttisvajakki, jolla ei ole käytöstapoja.
- Anonyymi
Minulla on 11kw laturi, uudehko okt. Yli 10ke kk palkka jonka itse maksan. Tosin ei enää sähköautoa kun ei sillä tehnyt mitään suomessa.
- Anonyymi
Sitten heräsin.
- Anonyymi
Kuka maksaa itselleen 10000 €/kk palkkana?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka maksaa itselleen 10000 €/kk palkkana?
Miksi ei maksaisi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka maksaa itselleen 10000 €/kk palkkana?
Miksi ei maksaisi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei maksaisi ?
Kannattaako ottaa palkkana vai osinkona?
- Anonyymi
Kotilataus on sähköauton omistamisen edellytys. Itse olisi ostanut sähköautoa jos kotona ei voisi ladata.
On tämä kyllä mahtava peli vanhaan oolttikseen verrattuna. Sitä ei ymmärrä kui ka paljon bensaan menee rahaa ennenkuin ei tarvitsekaan enää tankata.- Anonyymi
Totta kyllä. Bensaan ei mene minullakaan enää rahaa ja ajan muutamalla kympillä koko kuukauden ajot tällä sähköautolla. Tiedostan toki myös ettei tästä autosta ole jäännösarvoa paljoa jäljellä 3 vuoden päästä joten vaihtohetkellä mulla on sitten säästössä ne säästyneet bensarahat ja ylikin jotta auton pystyy vaihtamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kyllä. Bensaan ei mene minullakaan enää rahaa ja ajan muutamalla kympillä koko kuukauden ajot tällä sähköautolla. Tiedostan toki myös ettei tästä autosta ole jäännösarvoa paljoa jäljellä 3 vuoden päästä joten vaihtohetkellä mulla on sitten säästössä ne säästyneet bensarahat ja ylikin jotta auton pystyy vaihtamaan.
Eikö persaukinen pakoputkipoika osaa edes Nettiautosta katsoa sähköautojen hintoja.
Vielä 10 vuotta vanhoinakin ne maksaa sen verran, ettet niitä pulloja keräämällä saa hankittua.
Eli sinulle jää vain kommenttipalstalla vinkuminen kateellisena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö persaukinen pakoputkipoika osaa edes Nettiautosta katsoa sähköautojen hintoja.
Vielä 10 vuotta vanhoinakin ne maksaa sen verran, ettet niitä pulloja keräämällä saa hankittua.
Eli sinulle jää vain kommenttipalstalla vinkuminen kateellisena.Ei tuommoisen köyhän kannata vinkua minulle jolla 250tonnin vuositulot ja yli 100 tonnin uusi bmw pihassa. Sinä varmasti niitä pulloja keräilet. Miten tyhmä pitää olla että ajaa sähköautolla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kyllä. Bensaan ei mene minullakaan enää rahaa ja ajan muutamalla kympillä koko kuukauden ajot tällä sähköautolla. Tiedostan toki myös ettei tästä autosta ole jäännösarvoa paljoa jäljellä 3 vuoden päästä joten vaihtohetkellä mulla on sitten säästössä ne säästyneet bensarahat ja ylikin jotta auton pystyy vaihtamaan.
Kun minulla menee vajaa 2000 € / vuosi / 25 tkm . diiseliin , niin eipä tuon säästämisellä mitään sähköautoja ostella . Ilmeisesti sinä ajat paljon enemmän vuosittain .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kyllä. Bensaan ei mene minullakaan enää rahaa ja ajan muutamalla kympillä koko kuukauden ajot tällä sähköautolla. Tiedostan toki myös ettei tästä autosta ole jäännösarvoa paljoa jäljellä 3 vuoden päästä joten vaihtohetkellä mulla on sitten säästössä ne säästyneet bensarahat ja ylikin jotta auton pystyy vaihtamaan.
Kun minulla menee vajaa 2000 € / vuosi / 25 tkm . diiseliin , niin eipä tuon säästämisellä mitään sähköautoja ostella . Ilmeisesti sinä ajat paljon enemmän vuosittain .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun minulla menee vajaa 2000 € / vuosi / 25 tkm . diiseliin , niin eipä tuon säästämisellä mitään sähköautoja ostella . Ilmeisesti sinä ajat paljon enemmän vuosittain .
Minulla menee tuon 25.000 km ajamiseen n. 600 € sähköllä, ja siinä on verot ja siirrot mukana.
Oikeastihan sinulla menee paljon enemmän kuin 4 litraa dieseliä / 100 km, ja siihen päälle öljyt, suodattimet, hihnat, tulpat yms. polttomoottorin vaatimat lisukkeet. Hintaa sille sinun 25.000 kilometrille tuleekin tosiasiassa päälle 3000 euroa, ja saman ajaa siis sähköautolla viidenneksen kustannuksilla. Siis se typerä dieselpelleilysi maksaa sinulle viisinkertaisesti järkiautoon verrattuna. Ja siihen vielä ne käyttövoimaverot ym. päälle. On se vaan tyhmää ajaa dieselillä, ei muuta voi sanoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuommoisen köyhän kannata vinkua minulle jolla 250tonnin vuositulot ja yli 100 tonnin uusi bmw pihassa. Sinä varmasti niitä pulloja keräilet. Miten tyhmä pitää olla että ajaa sähköautolla?
Eikö sulla köyhällä ole edes tallia vanhalle BMW 316:lle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuommoisen köyhän kannata vinkua minulle jolla 250tonnin vuositulot ja yli 100 tonnin uusi bmw pihassa. Sinä varmasti niitä pulloja keräilet. Miten tyhmä pitää olla että ajaa sähköautolla?
Sitten heräsit siellä vuokraluukussasi ja huomasit nähneesi unta.
Menepäs nyt taas jatkamaan pullojen keräilyä, niin saat pari litraa polttoainetta siihen vanhaan ritsaasi.
- Anonyymi
No täällä yksi sähköautoilija jolla ei ole kotona eikä työpaikalla laturia. Nyt kaksi vuotta näin tullut toimeen vallan hyvin. Mulla tulee arkipäivisin ajoa 48 - 70 km. Vkl. 0 - 200km Lataan pääasiassa kauppateissulla ja salikäynnin aikana. Ei mitään ongelmaa. Tuo pakollinen kotilatauskin on yksi myytti muiden sähköautomyyttien joukossa.
- Anonyymi
Kauppareissulla lataat? Kuinka kauan sulla oikein menee kaupassa? Ei hemmetti mitä juttuja...kuka asioi kaupassa tunti tolkulla jotta saa akun täyteen. Vielä kamalaan hintaan se sähkö siellä. Kun lataa tuolla kaupassa ja sen lisäksi laskee kamalan arvonaleneman ei sähköautoilu ole kovin järkevää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauppareissulla lataat? Kuinka kauan sulla oikein menee kaupassa? Ei hemmetti mitä juttuja...kuka asioi kaupassa tunti tolkulla jotta saa akun täyteen. Vielä kamalaan hintaan se sähkö siellä. Kun lataa tuolla kaupassa ja sen lisäksi laskee kamalan arvonaleneman ei sähköautoilu ole kovin järkevää.
Kauppakeskuksissa on pikalatureita jolla saa puolessa tunnissa akun miltei täyteen. En ole kaupasta tullessa joutunut latausta koskaan odottelemaan.
Mitä tulee sähkön hintaan, niin halvemmalla nyt kuitenkin tankkaan kuin edellisellä bensakoneisella, ja mikä merkityksellisempää, sähköautolla ajelen kymmenen kertaa mukavammin. Arvonalenema ei tutkitusti ole suurempi kuin uudesssa bensavehkeessäkään. Vanhalla tonnin pommilla en halua ajella kun ei ole pakko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauppakeskuksissa on pikalatureita jolla saa puolessa tunnissa akun miltei täyteen. En ole kaupasta tullessa joutunut latausta koskaan odottelemaan.
Mitä tulee sähkön hintaan, niin halvemmalla nyt kuitenkin tankkaan kuin edellisellä bensakoneisella, ja mikä merkityksellisempää, sähköautolla ajelen kymmenen kertaa mukavammin. Arvonalenema ei tutkitusti ole suurempi kuin uudesssa bensavehkeessäkään. Vanhalla tonnin pommilla en halua ajella kun ei ole pakko.Useimmissa kauppakeskuksissa ei ole pikalatureita. Lisäksi jos haluaa mennä vain ruokakauppaan niin silloin ei mennä kauppakeskukseen. Kauppakeskuksessa käyminen vie liikaa aikaa ja itse ainakin vihaan kauppakeskuksia. Varsinkin isot kauppakeskukset ovat kamalia paikkoja. Mieluummin mene ostoksille pienempään kauppaan, jolloin pääsee ostoksista nopeasti.
Useimmiten kauppareissuni kestää alle 10 minuuttia. Ostan vain pikaisesti kauppalistan mukaan kaikki tuotteet ja lähden kotiin. En shoppaile ruokakaupassa joten en välitä haaskata aikaa siellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmissa kauppakeskuksissa ei ole pikalatureita. Lisäksi jos haluaa mennä vain ruokakauppaan niin silloin ei mennä kauppakeskukseen. Kauppakeskuksessa käyminen vie liikaa aikaa ja itse ainakin vihaan kauppakeskuksia. Varsinkin isot kauppakeskukset ovat kamalia paikkoja. Mieluummin mene ostoksille pienempään kauppaan, jolloin pääsee ostoksista nopeasti.
Useimmiten kauppareissuni kestää alle 10 minuuttia. Ostan vain pikaisesti kauppalistan mukaan kaikki tuotteet ja lähden kotiin. En shoppaile ruokakaupassa joten en välitä haaskata aikaa siellä."Useimmissa kauppakeskuksissa ei ole pikalatureita."
Pk seudulla on kyllä kaikissa käymissäni pikalaturit. Kauppakeskuksissa kauppojen tarjonta huomattavasti paremmat kuin yksittäisissä alepoissa ym. Käyn ruokakaupassa kerran viikossa joten tavaraa tulee ostettua aika paljon. Tietty jos ostaa vaan itselleen leivän ja maidon joka päivä,käy kauppareissusi nopeasti... Niin kuin tuossa alussa kerroin, käyn pari kertaa viikossa punttisalilla, sekin aika jo pelkästään riittää latauksiin, laturit 50 m.n. päässä.
En todellakaan kaipaa latausasemaa kotini parkkipaikalle, sen kyllä saisin, mutta en näe järkeä liki kahta tonnia siihen sijoittaa koska pärjään loistavasti ilmankin.
Tunnen useita sähköautoilijoita joilla sama tilanne, ja samat ajatukset.
Kotilaturin puutteen kuten muutkin myytit näkee ongelmaksi hän, jolla sähköautoa ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmissa kauppakeskuksissa ei ole pikalatureita. Lisäksi jos haluaa mennä vain ruokakauppaan niin silloin ei mennä kauppakeskukseen. Kauppakeskuksessa käyminen vie liikaa aikaa ja itse ainakin vihaan kauppakeskuksia. Varsinkin isot kauppakeskukset ovat kamalia paikkoja. Mieluummin mene ostoksille pienempään kauppaan, jolloin pääsee ostoksista nopeasti.
Useimmiten kauppareissuni kestää alle 10 minuuttia. Ostan vain pikaisesti kauppalistan mukaan kaikki tuotteet ja lähden kotiin. En shoppaile ruokakaupassa joten en välitä haaskata aikaa siellä."Mieluummin mene ostoksille pienempään kauppaan, jolloin pääsee ostoksista nopeasti."
Perheellisenä tarkoittaisi myös sitä että kuukauden ruokaostoksista tulisi helposti maksettua 100-200 eur/kk enemmän.
"Useimmiten kauppareissuni kestää alle 10 minuuttia. Ostan vain pikaisesti kauppalistan mukaan kaikki tuotteet ja lähden kotiin. "
Ilmeisesti käyt kaupassa lähes joka päivä ja/tai ostat ruokaa/tuotteita vain yhden hengen tarpeisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Useimmissa kauppakeskuksissa ei ole pikalatureita."
Pk seudulla on kyllä kaikissa käymissäni pikalaturit. Kauppakeskuksissa kauppojen tarjonta huomattavasti paremmat kuin yksittäisissä alepoissa ym. Käyn ruokakaupassa kerran viikossa joten tavaraa tulee ostettua aika paljon. Tietty jos ostaa vaan itselleen leivän ja maidon joka päivä,käy kauppareissusi nopeasti... Niin kuin tuossa alussa kerroin, käyn pari kertaa viikossa punttisalilla, sekin aika jo pelkästään riittää latauksiin, laturit 50 m.n. päässä.
En todellakaan kaipaa latausasemaa kotini parkkipaikalle, sen kyllä saisin, mutta en näe järkeä liki kahta tonnia siihen sijoittaa koska pärjään loistavasti ilmankin.
Tunnen useita sähköautoilijoita joilla sama tilanne, ja samat ajatukset.
Kotilaturin puutteen kuten muutkin myytit näkee ongelmaksi hän, jolla sähköautoa ei ole."Pk seudulla on kyllä kaikissa käymissäni pikalaturit"
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa vaan valehtelet. Voin heti sanoa, että esimerkiksi Triplassa ja Redissä ei ole pikalatureita (ja hidaslaturikin on 11 kW) eikä todellakaan ole useimmissa muissakaan kauppakeskuksissa.
Lisäksi pikalatureilla lataaminen on lähes yhtä kallista kuin bensan tankkaaminen. Ainakaan tuolla ei säästä yhtään verrattuna bensa-autoon.
"Kauppakeskuksissa kauppojen tarjonta huomattavasti paremmat kuin yksittäisissä alepoissa ym."
Normaalissa ruoanlaitossa käytettävät aineet saa käytännössä mistä tahansa ruokakaupasta.
"Käyn ruokakaupassa kerran viikossa joten tavaraa tulee ostettua aika paljon. Tietty jos ostaa vaan itselleen leivän ja maidon joka päivä,käy kauppareissusi nopeasti.."
Kun ostaa pelkän ruokalistan perusteella niin ruokaostokset käyvät todella nopeasti. Itse ostan viikon ostoksetkin kymmenessä minuutissa. Katson vain listasta tarvittavat ruoat ja laitan ne koriin tai kärryyn ja maksan ne. Vihaan ruokakaupassa oloa, joten minimoin siellä kuluvan ajan. Sen takia en halua mennä joihinkin saatanan hehtaarihalleihin kuten Prismaan tai Citymarkettiin. Lidl on kohtuullisen kokoinen ja sekin on minusta melko iso kauppa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Useimmissa kauppakeskuksissa ei ole pikalatureita."
Pk seudulla on kyllä kaikissa käymissäni pikalaturit. Kauppakeskuksissa kauppojen tarjonta huomattavasti paremmat kuin yksittäisissä alepoissa ym. Käyn ruokakaupassa kerran viikossa joten tavaraa tulee ostettua aika paljon. Tietty jos ostaa vaan itselleen leivän ja maidon joka päivä,käy kauppareissusi nopeasti... Niin kuin tuossa alussa kerroin, käyn pari kertaa viikossa punttisalilla, sekin aika jo pelkästään riittää latauksiin, laturit 50 m.n. päässä.
En todellakaan kaipaa latausasemaa kotini parkkipaikalle, sen kyllä saisin, mutta en näe järkeä liki kahta tonnia siihen sijoittaa koska pärjään loistavasti ilmankin.
Tunnen useita sähköautoilijoita joilla sama tilanne, ja samat ajatukset.
Kotilaturin puutteen kuten muutkin myytit näkee ongelmaksi hän, jolla sähköautoa ei ole."Kauppakeskuksissa kauppojen tarjonta huomattavasti paremmat kuin yksittäisissä alepoissa ym."
Pystynkö sitten tekemään ruokaostokset alle 100 metrin kävelyllä? Ja kun menen ostamaan ruokaa niin ostan vain ruokaa, en edes vilkaise mitään muita tuotteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pk seudulla on kyllä kaikissa käymissäni pikalaturit"
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa vaan valehtelet. Voin heti sanoa, että esimerkiksi Triplassa ja Redissä ei ole pikalatureita (ja hidaslaturikin on 11 kW) eikä todellakaan ole useimmissa muissakaan kauppakeskuksissa.
Lisäksi pikalatureilla lataaminen on lähes yhtä kallista kuin bensan tankkaaminen. Ainakaan tuolla ei säästä yhtään verrattuna bensa-autoon.
"Kauppakeskuksissa kauppojen tarjonta huomattavasti paremmat kuin yksittäisissä alepoissa ym."
Normaalissa ruoanlaitossa käytettävät aineet saa käytännössä mistä tahansa ruokakaupasta.
"Käyn ruokakaupassa kerran viikossa joten tavaraa tulee ostettua aika paljon. Tietty jos ostaa vaan itselleen leivän ja maidon joka päivä,käy kauppareissusi nopeasti.."
Kun ostaa pelkän ruokalistan perusteella niin ruokaostokset käyvät todella nopeasti. Itse ostan viikon ostoksetkin kymmenessä minuutissa. Katson vain listasta tarvittavat ruoat ja laitan ne koriin tai kärryyn ja maksan ne. Vihaan ruokakaupassa oloa, joten minimoin siellä kuluvan ajan. Sen takia en halua mennä joihinkin saatanan hehtaarihalleihin kuten Prismaan tai Citymarkettiin. Lidl on kohtuullisen kokoinen ja sekin on minusta melko iso kauppa.Älä nyt pelle viitsi inistä. Pikalaturilla lataaminen ei ole lähimainkaan yhtä kallista kuin bensalla ajelu, maksaa n. 5 euroa / 100 km. Esim. 22 kW latauspaikkoja on pilvin pimein, itse lataan kaupassa käydessä 22 kW AC laturilla hintaan 20 senttiä / kWh. Ja ihan normaalin ajan vietän siellä kaupassa, eli n. 30 minuuttia, jossa ajassa saa noin 100 km rangea.
Kun et tiedä mistään mitään, niin tuo trollailusikin on ihan sontaa. Mutta ihan hyvä että orientoidut tähän asiaan, sillä pian muita autoja ei sähköautojen lisäksi olekaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mieluummin mene ostoksille pienempään kauppaan, jolloin pääsee ostoksista nopeasti."
Perheellisenä tarkoittaisi myös sitä että kuukauden ruokaostoksista tulisi helposti maksettua 100-200 eur/kk enemmän.
"Useimmiten kauppareissuni kestää alle 10 minuuttia. Ostan vain pikaisesti kauppalistan mukaan kaikki tuotteet ja lähden kotiin. "
Ilmeisesti käyt kaupassa lähes joka päivä ja/tai ostat ruokaa/tuotteita vain yhden hengen tarpeisiin."Perheellisenä tarkoittaisi myös sitä että kuukauden ruokaostoksista tulisi helposti maksettua 100-200 eur/kk enemmän."
Ei mene jos menee esimerkiksi Lidliin, joka ei ole valtavan suuri kauppa. Ja järkevintä on mennä Lidliin joka ei ole kauppakeskuksessa niin säästää aikaa.
"Ilmeisesti käyt kaupassa lähes joka päivä ja/tai ostat ruokaa/tuotteita vain yhden hengen tarpeisiin."
Jos ostaa pelkän ostoslistan mukaan ja tietää missä tuotteet ovat ennalta niin silloin kauppareissu sujuu todella nopeasti. Ja kaupassa ei edes katsota mitään tuotteita jotka eivät ole ostoslistalla. Itse teen aina ostoslistan kauppaan, oli siinä sitten 2 tai 50 tuotetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt pelle viitsi inistä. Pikalaturilla lataaminen ei ole lähimainkaan yhtä kallista kuin bensalla ajelu, maksaa n. 5 euroa / 100 km. Esim. 22 kW latauspaikkoja on pilvin pimein, itse lataan kaupassa käydessä 22 kW AC laturilla hintaan 20 senttiä / kWh. Ja ihan normaalin ajan vietän siellä kaupassa, eli n. 30 minuuttia, jossa ajassa saa noin 100 km rangea.
Kun et tiedä mistään mitään, niin tuo trollailusikin on ihan sontaa. Mutta ihan hyvä että orientoidut tähän asiaan, sillä pian muita autoja ei sähköautojen lisäksi olekaan.Useimmat sähköautot eivät edes lataa 22 kW nopeutta AC-laturista vaan maksimi on 11 kW. Ja vaikka nopeus olisi 22 kW niin sillä saa korkeintaan 50 km range noin 30 minuutissa. Jos nopeus on 11 kW kuten yleensä niin rangea tulee 20-30 km.
"Pikalaturilla lataaminen ei ole lähimainkaan yhtä kallista kuin bensalla ajelu, maksaa n. 5 euroa / 100 km. "
Ja monilla bensa-autoilla ajaa 7-8 eurolla per 100 km. Lisäksi pikalaturien hinnat vaihtelevat hurjasti ja joillain pikalatureilla jotuu maksamaan 10 euroa / 100 km. Pikalatureilla lataamalla säästäminen on lähinnä itsepetosta. Parhaimmillaankin säästö on niin minimaalisen pieni, että sähköauton ostaminen säästämisen takia on idioottimaista.
Jos latauspaikkaa ei ole kotona niin sähköauton ostaminen on idiotismia naurettavimmillaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmat sähköautot eivät edes lataa 22 kW nopeutta AC-laturista vaan maksimi on 11 kW. Ja vaikka nopeus olisi 22 kW niin sillä saa korkeintaan 50 km range noin 30 minuutissa. Jos nopeus on 11 kW kuten yleensä niin rangea tulee 20-30 km.
"Pikalaturilla lataaminen ei ole lähimainkaan yhtä kallista kuin bensalla ajelu, maksaa n. 5 euroa / 100 km. "
Ja monilla bensa-autoilla ajaa 7-8 eurolla per 100 km. Lisäksi pikalaturien hinnat vaihtelevat hurjasti ja joillain pikalatureilla jotuu maksamaan 10 euroa / 100 km. Pikalatureilla lataamalla säästäminen on lähinnä itsepetosta. Parhaimmillaankin säästö on niin minimaalisen pieni, että sähköauton ostaminen säästämisen takia on idioottimaista.
Jos latauspaikkaa ei ole kotona niin sähköauton ostaminen on idiotismia naurettavimmillaan.Lisään... Itse asiassa vanhemmissa sähköautoissa maksimi AC-nopeus noin 6,7 kW.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Perheellisenä tarkoittaisi myös sitä että kuukauden ruokaostoksista tulisi helposti maksettua 100-200 eur/kk enemmän."
Ei mene jos menee esimerkiksi Lidliin, joka ei ole valtavan suuri kauppa. Ja järkevintä on mennä Lidliin joka ei ole kauppakeskuksessa niin säästää aikaa.
"Ilmeisesti käyt kaupassa lähes joka päivä ja/tai ostat ruokaa/tuotteita vain yhden hengen tarpeisiin."
Jos ostaa pelkän ostoslistan mukaan ja tietää missä tuotteet ovat ennalta niin silloin kauppareissu sujuu todella nopeasti. Ja kaupassa ei edes katsota mitään tuotteita jotka eivät ole ostoslistalla. Itse teen aina ostoslistan kauppaan, oli siinä sitten 2 tai 50 tuotetta."Ei mene jos menee esimerkiksi Lidliin, joka ei ole valtavan suuri kauppa. Ja järkevintä on mennä Lidliin joka ei ole kauppakeskuksessa niin säästää aikaa."
Riippuu tietysti siitä paikasta, omassa tapauksessa Lidl on aivan samassa kauppakeskittymässä kuin isommatkin marketit. Ja omaan makuun Lidlin valikoima on vähän kapea.
"Jos ostaa pelkän ostoslistan mukaan ja tietää missä tuotteet ovat ennalta niin silloin kauppareissu sujuu todella nopeasti. "
Näin teen itsekin, siltikin normaalin 4-henkisen perheen ruokaostosten keräilyssä menee melko helposti kaikkinensa 30 min, vaikka kuinka menee listan mukaan ja varsin tarkkaan tietää missä mikäkin tuote on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt pelle viitsi inistä. Pikalaturilla lataaminen ei ole lähimainkaan yhtä kallista kuin bensalla ajelu, maksaa n. 5 euroa / 100 km. Esim. 22 kW latauspaikkoja on pilvin pimein, itse lataan kaupassa käydessä 22 kW AC laturilla hintaan 20 senttiä / kWh. Ja ihan normaalin ajan vietän siellä kaupassa, eli n. 30 minuuttia, jossa ajassa saa noin 100 km rangea.
Kun et tiedä mistään mitään, niin tuo trollailusikin on ihan sontaa. Mutta ihan hyvä että orientoidut tähän asiaan, sillä pian muita autoja ei sähköautojen lisäksi olekaan.Mikäköhän auto kyseessä, koska:
- 22 kW:n AC-laturi ei ole kovin yleinen sähköautoissa
- Tuollakin laturilla saa puolessa tunnissa sen 11 kWh, eli jos range kasvaa 100 km niin auton kulutus olisi vain 11 kWh/100km, mikä on todella vähän eikä ainakaan talviaikana realismia.
Suurimmalla osalla markkinoilla olevista sähköautoista tuo kuvaamasi tilanne ei vaan toteudu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmat sähköautot eivät edes lataa 22 kW nopeutta AC-laturista vaan maksimi on 11 kW. Ja vaikka nopeus olisi 22 kW niin sillä saa korkeintaan 50 km range noin 30 minuutissa. Jos nopeus on 11 kW kuten yleensä niin rangea tulee 20-30 km.
"Pikalaturilla lataaminen ei ole lähimainkaan yhtä kallista kuin bensalla ajelu, maksaa n. 5 euroa / 100 km. "
Ja monilla bensa-autoilla ajaa 7-8 eurolla per 100 km. Lisäksi pikalaturien hinnat vaihtelevat hurjasti ja joillain pikalatureilla jotuu maksamaan 10 euroa / 100 km. Pikalatureilla lataamalla säästäminen on lähinnä itsepetosta. Parhaimmillaankin säästö on niin minimaalisen pieni, että sähköauton ostaminen säästämisen takia on idioottimaista.
Jos latauspaikkaa ei ole kotona niin sähköauton ostaminen on idiotismia naurettavimmillaan.No miksi nyt vieläkin nöyryytät itseäsi sössöttämällä absoluuttista roskaa? Jos auton AC-laturi ei pysty kuin 11 kW tehoon, niin se on ollut oma valinta. Sitten voi käyttää DC pikalatausta, tyypillisesti 50-150 kW tehoilla.
22 kW teholla saa n. 30 minuutissa n. 100 km rangea, turhaan yrität sössöttää muuta. Kulutus on näet kesällä seka-ajossa 10-12 kWh sadalle. Katsos pelleseni kun keskimääräinen ajo ei ole sitä, että ajetaan vain motarilla jatkuvalla 130 km/h nopeudella...
"Ja monilla bensa-autoilla ajaa 7-8 eurolla per 100 km. "
Ei aja, ja bensan lisäksi polttomoottorilla ajo on muutenkin kallista, koska pelkkä bensa ei riitä, vaan tarvitaan öljyä, hihnoja, tulppia, suodattimia...
Polttomoottorilla ajo ilman kotitankkausmahdollisuutta on puhdasta idotismia, kuten polttomoottorilla ajelu muutenkin. Ja siksipä kohta polttomoottoriautoja ei enää olekaan, koska typerykset häviävät aina ja kaikessa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmissa kauppakeskuksissa ei ole pikalatureita. Lisäksi jos haluaa mennä vain ruokakauppaan niin silloin ei mennä kauppakeskukseen. Kauppakeskuksessa käyminen vie liikaa aikaa ja itse ainakin vihaan kauppakeskuksia. Varsinkin isot kauppakeskukset ovat kamalia paikkoja. Mieluummin mene ostoksille pienempään kauppaan, jolloin pääsee ostoksista nopeasti.
Useimmiten kauppareissuni kestää alle 10 minuuttia. Ostan vain pikaisesti kauppalistan mukaan kaikki tuotteet ja lähden kotiin. En shoppaile ruokakaupassa joten en välitä haaskata aikaa siellä.Niin on kuin meikäläisen kirjoittamaa, minäkin inhoan isoja kauppakeskuksia. Jo Cittari ja Prisma ovat vastenmielisiä. Joulua ja juhannusta lukuun ottamatta meidänkään kauppareissut ei kestä varttituntia pitempään.
Siis täysin absurdi ajatus latailla autoa kauppojen pihoilla. En mitenkään osaisi suositella sähköautoa sellaiselle, joka ei voi ladata autoaan pihassa. Myös lataustehoa tulee olla vähintään 3,6 kW, mutta mieluummin 11 kW.
ID4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi nyt vieläkin nöyryytät itseäsi sössöttämällä absoluuttista roskaa? Jos auton AC-laturi ei pysty kuin 11 kW tehoon, niin se on ollut oma valinta. Sitten voi käyttää DC pikalatausta, tyypillisesti 50-150 kW tehoilla.
22 kW teholla saa n. 30 minuutissa n. 100 km rangea, turhaan yrität sössöttää muuta. Kulutus on näet kesällä seka-ajossa 10-12 kWh sadalle. Katsos pelleseni kun keskimääräinen ajo ei ole sitä, että ajetaan vain motarilla jatkuvalla 130 km/h nopeudella...
"Ja monilla bensa-autoilla ajaa 7-8 eurolla per 100 km. "
Ei aja, ja bensan lisäksi polttomoottorilla ajo on muutenkin kallista, koska pelkkä bensa ei riitä, vaan tarvitaan öljyä, hihnoja, tulppia, suodattimia...
Polttomoottorilla ajo ilman kotitankkausmahdollisuutta on puhdasta idotismia, kuten polttomoottorilla ajelu muutenkin. Ja siksipä kohta polttomoottoriautoja ei enää olekaan, koska typerykset häviävät aina ja kaikessa..."No miksi nyt vieläkin nöyryytät itseäsi sössöttämällä absoluuttista roskaa? Jos auton AC-laturi ei pysty kuin 11 kW tehoon, niin se on ollut oma valinta. Sitten voi käyttää DC pikalatausta, tyypillisesti 50-150 kW tehoilla."
Lähes kaikissa uusissa sähköautoissa maksimi AC-lataus on 11 kW. Esimerkiksi Teslan Model 3 ja Model Y maksimi AC on 11 kW. Jopa 100 000 euron sähköautoissa maksimi AC on usein 11 kW. Nuo 22 kW lataavat sähköautot ovat erittäin harvinaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mieluummin mene ostoksille pienempään kauppaan, jolloin pääsee ostoksista nopeasti."
Perheellisenä tarkoittaisi myös sitä että kuukauden ruokaostoksista tulisi helposti maksettua 100-200 eur/kk enemmän.
"Useimmiten kauppareissuni kestää alle 10 minuuttia. Ostan vain pikaisesti kauppalistan mukaan kaikki tuotteet ja lähden kotiin. "
Ilmeisesti käyt kaupassa lähes joka päivä ja/tai ostat ruokaa/tuotteita vain yhden hengen tarpeisiin.Ei tule lisäkuluja ruokaostoksiin, kun käy Lidlissä. Eikä tuo lähi K-Markettikaan mitenkään kallis ole. Mekään ei kauppareissuilla pahemmin vanhennuta, ostoslista mukaan ja sen perusteella ostokset. Tuttu kauppa, niin kaikki löytyy hetkessä (toisin kuin jättimarketeitsa).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"No miksi nyt vieläkin nöyryytät itseäsi sössöttämällä absoluuttista roskaa? Jos auton AC-laturi ei pysty kuin 11 kW tehoon, niin se on ollut oma valinta. Sitten voi käyttää DC pikalatausta, tyypillisesti 50-150 kW tehoilla."
Lähes kaikissa uusissa sähköautoissa maksimi AC-lataus on 11 kW. Esimerkiksi Teslan Model 3 ja Model Y maksimi AC on 11 kW. Jopa 100 000 euron sähköautoissa maksimi AC on usein 11 kW. Nuo 22 kW lataavat sähköautot ovat erittäin harvinaisia.Lisään... Toki joihinkin sähköautoihin saa lisämaksusta 22 kW AC-laturin, mutta useimpiin sitä ei saa maksustakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi nyt vieläkin nöyryytät itseäsi sössöttämällä absoluuttista roskaa? Jos auton AC-laturi ei pysty kuin 11 kW tehoon, niin se on ollut oma valinta. Sitten voi käyttää DC pikalatausta, tyypillisesti 50-150 kW tehoilla.
22 kW teholla saa n. 30 minuutissa n. 100 km rangea, turhaan yrität sössöttää muuta. Kulutus on näet kesällä seka-ajossa 10-12 kWh sadalle. Katsos pelleseni kun keskimääräinen ajo ei ole sitä, että ajetaan vain motarilla jatkuvalla 130 km/h nopeudella...
"Ja monilla bensa-autoilla ajaa 7-8 eurolla per 100 km. "
Ei aja, ja bensan lisäksi polttomoottorilla ajo on muutenkin kallista, koska pelkkä bensa ei riitä, vaan tarvitaan öljyä, hihnoja, tulppia, suodattimia...
Polttomoottorilla ajo ilman kotitankkausmahdollisuutta on puhdasta idotismia, kuten polttomoottorilla ajelu muutenkin. Ja siksipä kohta polttomoottoriautoja ei enää olekaan, koska typerykset häviävät aina ja kaikessa...22 kW:n laturivaatimus pudottaa autovalikoiman vaan aika vähäiseksi, toki jos omiin tarpeisiin löytyy niistä sopiva auto niin eihän siinä sitten mitään. Ja niinkuin totesit, tuo 10-12 kWh/100 km kulutus toteutuu vain kesällä, ja silloinkin vain tietynlaisella ajoprofiililla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"No miksi nyt vieläkin nöyryytät itseäsi sössöttämällä absoluuttista roskaa? Jos auton AC-laturi ei pysty kuin 11 kW tehoon, niin se on ollut oma valinta. Sitten voi käyttää DC pikalatausta, tyypillisesti 50-150 kW tehoilla."
Lähes kaikissa uusissa sähköautoissa maksimi AC-lataus on 11 kW. Esimerkiksi Teslan Model 3 ja Model Y maksimi AC on 11 kW. Jopa 100 000 euron sähköautoissa maksimi AC on usein 11 kW. Nuo 22 kW lataavat sähköautot ovat erittäin harvinaisia.No se on oma valinta ostaa auto jossa on alle 22 kW AC lataus. Sitten voi tosiaan latailla DC laturista vaikka 150 kW teholla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt pelle viitsi inistä. Pikalaturilla lataaminen ei ole lähimainkaan yhtä kallista kuin bensalla ajelu, maksaa n. 5 euroa / 100 km. Esim. 22 kW latauspaikkoja on pilvin pimein, itse lataan kaupassa käydessä 22 kW AC laturilla hintaan 20 senttiä / kWh. Ja ihan normaalin ajan vietän siellä kaupassa, eli n. 30 minuuttia, jossa ajassa saa noin 100 km rangea.
Kun et tiedä mistään mitään, niin tuo trollailusikin on ihan sontaa. Mutta ihan hyvä että orientoidut tähän asiaan, sillä pian muita autoja ei sähköautojen lisäksi olekaan.22 kw ei todellakaan ole pikalaturi. Toisekseen jos saat tunnissa sen 22 kWh sähköä, niin talvikelissä pääset sillä + - 100 km - kovemmilla pakkasilla et sitäkään.
Sähköauto on ihan ok peli, mutta on sillä omat heikkoutensakin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi nyt vieläkin nöyryytät itseäsi sössöttämällä absoluuttista roskaa? Jos auton AC-laturi ei pysty kuin 11 kW tehoon, niin se on ollut oma valinta. Sitten voi käyttää DC pikalatausta, tyypillisesti 50-150 kW tehoilla.
22 kW teholla saa n. 30 minuutissa n. 100 km rangea, turhaan yrität sössöttää muuta. Kulutus on näet kesällä seka-ajossa 10-12 kWh sadalle. Katsos pelleseni kun keskimääräinen ajo ei ole sitä, että ajetaan vain motarilla jatkuvalla 130 km/h nopeudella...
"Ja monilla bensa-autoilla ajaa 7-8 eurolla per 100 km. "
Ei aja, ja bensan lisäksi polttomoottorilla ajo on muutenkin kallista, koska pelkkä bensa ei riitä, vaan tarvitaan öljyä, hihnoja, tulppia, suodattimia...
Polttomoottorilla ajo ilman kotitankkausmahdollisuutta on puhdasta idotismia, kuten polttomoottorilla ajelu muutenkin. Ja siksipä kohta polttomoottoriautoja ei enää olekaan, koska typerykset häviävät aina ja kaikessa..."22 kW teholla saa n. 30 minuutissa n. 100 km rangea, turhaan yrität sössöttää muuta. Kulutus on näet kesällä seka-ajossa 10-12 kWh sadalle. Katsos pelleseni kun keskimääräinen ajo ei ole sitä, että ajetaan vain motarilla jatkuvalla 130 km/h nopeudella..."
Tuo on edelleenkin satua, koska seka-ajossa 10-12 kWh sadalle on mahdotonta. Etkä ole edes sanonut millä autolla ajat sillä valtaosassa sähköautoista on 11 kW lataus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se on oma valinta ostaa auto jossa on alle 22 kW AC lataus. Sitten voi tosiaan latailla DC laturista vaikka 150 kW teholla.
Kerro sitten millä sähköautolla itse ajelet. Sen voin vain sanoa, että lähes kaikissa kohtuuhintaisissa sähköautoissa on maksimissaan 11 kW AC-lataus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
22 kw ei todellakaan ole pikalaturi. Toisekseen jos saat tunnissa sen 22 kWh sähköä, niin talvikelissä pääset sillä - 100 km - kovemmilla pakkasilla et sitäkään.
Sähköauto on ihan ok peli, mutta on sillä omat heikkoutensakin...Kukaan ei ole väittänyt että 22 kW olisi pikalaturi. Olet ihme sössöttäjä. Mutta jos 11-22 kW AC latauksella ei ehdi saada tarpeeksi juissia, niin sitten joko ajaa A) kotiin jatkamaan latausta tai B) DC pikalaturille latailemaan vaikka 150 kW teholla. Ininäsi on huvittavaa, ja siitä huomaa ettet tajua sähköautoista oikein mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"22 kW teholla saa n. 30 minuutissa n. 100 km rangea, turhaan yrität sössöttää muuta. Kulutus on näet kesällä seka-ajossa 10-12 kWh sadalle. Katsos pelleseni kun keskimääräinen ajo ei ole sitä, että ajetaan vain motarilla jatkuvalla 130 km/h nopeudella..."
Tuo on edelleenkin satua, koska seka-ajossa 10-12 kWh sadalle on mahdotonta. Etkä ole edes sanonut millä autolla ajat sillä valtaosassa sähköautoista on 11 kW lataus."seka-ajossa 10-12 kWh sadalle on mahdotonta"
No tästäkin näkee ettet tiedä aiheesta mitään. 12 kWh sadalle on ihan lasten leikkiä, eikä vaadi mitää erityistä kikkailua. Olosuhteiden ollessa ihanteelliset, niin aika normaalilla ajolla ja 30-60 km/h nopeuksilla pääsee tosiaan jopa 10 kWh tasolle. Toki se on se ihannelukema, joka ei toteudu keskimäärin, vaan on minimi.
Tuolta voit käydä katsomassa, että Tesla 3:n TOSIELÄMÄN kulutukset ovat ideaalitapauksessa jopa vain 9,3 kWh sadalle. Itselläni ei ole Teslaa, mutta tuo on yleinen auto josta on paljon dataa.
https://ev-database.org/car/1991/Tesla-Model-3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
22 kW:n laturivaatimus pudottaa autovalikoiman vaan aika vähäiseksi, toki jos omiin tarpeisiin löytyy niistä sopiva auto niin eihän siinä sitten mitään. Ja niinkuin totesit, tuo 10-12 kWh/100 km kulutus toteutuu vain kesällä, ja silloinkin vain tietynlaisella ajoprofiililla.
No ei se 22 kW ole mikään pakollinen että pärjää, mutta omasta valinnasta on kyse. 22 kW laturi takaa sen, että saa kohtuu nopeasti ja kohtuu edullisesti ladattua.
Keskimäärin ympärivuotinen kulutus on n. 14-15 kWh sadalle, eli rahassa alle 2,5 € / 100 km niillä sähkönhinnoilla joita itse makselen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"seka-ajossa 10-12 kWh sadalle on mahdotonta"
No tästäkin näkee ettet tiedä aiheesta mitään. 12 kWh sadalle on ihan lasten leikkiä, eikä vaadi mitää erityistä kikkailua. Olosuhteiden ollessa ihanteelliset, niin aika normaalilla ajolla ja 30-60 km/h nopeuksilla pääsee tosiaan jopa 10 kWh tasolle. Toki se on se ihannelukema, joka ei toteudu keskimäärin, vaan on minimi.
Tuolta voit käydä katsomassa, että Tesla 3:n TOSIELÄMÄN kulutukset ovat ideaalitapauksessa jopa vain 9,3 kWh sadalle. Itselläni ei ole Teslaa, mutta tuo on yleinen auto josta on paljon dataa.
https://ev-database.org/car/1991/Tesla-Model-3Miksi et samantien laittanut tietoja oman autosi mallista?
Teslassahan ei ole kuin 11 kw:n laturi, joten pienestä kulutuksesta huolimatta AC-laturilla sillä ei puolessa tunnissa saa 100 km rangea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pk seudulla on kyllä kaikissa käymissäni pikalaturit"
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa vaan valehtelet. Voin heti sanoa, että esimerkiksi Triplassa ja Redissä ei ole pikalatureita (ja hidaslaturikin on 11 kW) eikä todellakaan ole useimmissa muissakaan kauppakeskuksissa.
Lisäksi pikalatureilla lataaminen on lähes yhtä kallista kuin bensan tankkaaminen. Ainakaan tuolla ei säästä yhtään verrattuna bensa-autoon.
"Kauppakeskuksissa kauppojen tarjonta huomattavasti paremmat kuin yksittäisissä alepoissa ym."
Normaalissa ruoanlaitossa käytettävät aineet saa käytännössä mistä tahansa ruokakaupasta.
"Käyn ruokakaupassa kerran viikossa joten tavaraa tulee ostettua aika paljon. Tietty jos ostaa vaan itselleen leivän ja maidon joka päivä,käy kauppareissusi nopeasti.."
Kun ostaa pelkän ruokalistan perusteella niin ruokaostokset käyvät todella nopeasti. Itse ostan viikon ostoksetkin kymmenessä minuutissa. Katson vain listasta tarvittavat ruoat ja laitan ne koriin tai kärryyn ja maksan ne. Vihaan ruokakaupassa oloa, joten minimoin siellä kuluvan ajan. Sen takia en halua mennä joihinkin saatanan hehtaarihalleihin kuten Prismaan tai Citymarkettiin. Lidl on kohtuullisen kokoinen ja sekin on minusta melko iso kauppa.Onpas ketju lähtenyt vähän lapasesta...
Kuten sanoin, kaikissa KÄYMISSÄNI ostareilla on pikalaturit.
Esim. Jumbo 24 pikalaturia, Kivis 6 pikalaturia, Myyrmanni 2 pikalaturia. Nuo riittävät minulle koska asun tällä alueella joka on myös PK-seutua.
Mitä tulee hintoihin, oli vantaansanomissa uutinen, että jumbon prisma on halvin pk-seudun kauppa.
Kuten jo kerroin, ruokakaupan tai latauksen edullisuus tai kalleus ei ole minulle kynnyskysymys vaan auton ominaisuudet.
Se, miten Sinä käyt kaupassa ja miten, ei minua kiinnosta lainkaan... yllätyitkö? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpas ketju lähtenyt vähän lapasesta...
Kuten sanoin, kaikissa KÄYMISSÄNI ostareilla on pikalaturit.
Esim. Jumbo 24 pikalaturia, Kivis 6 pikalaturia, Myyrmanni 2 pikalaturia. Nuo riittävät minulle koska asun tällä alueella joka on myös PK-seutua.
Mitä tulee hintoihin, oli vantaansanomissa uutinen, että jumbon prisma on halvin pk-seudun kauppa.
Kuten jo kerroin, ruokakaupan tai latauksen edullisuus tai kalleus ei ole minulle kynnyskysymys vaan auton ominaisuudet.
Se, miten Sinä käyt kaupassa ja miten, ei minua kiinnosta lainkaan... yllätyitkö?Typerä narsisti sähköautofanaatikko luettelee niitä harvoja kauppakeskuksia Suomessa joissa sattuu olemaan pikalaturit. Valtaosassa Suomen kauppakeskuksia ei ole yhtäkään pikalaturia, ei edes suuressa osassa pk-seudun kauppakeskuksia.
"Se, miten Sinä käyt kaupassa ja miten, ei minua kiinnosta lainkaan... yllätyitkö?"
Olet aivan oikeassa eikä ketään kiinnosta paskaakaan miten sinä käyt kaupassa. Eli pidä turpasi tukossa omasta kaupankäynnistäsi myös. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpas ketju lähtenyt vähän lapasesta...
Kuten sanoin, kaikissa KÄYMISSÄNI ostareilla on pikalaturit.
Esim. Jumbo 24 pikalaturia, Kivis 6 pikalaturia, Myyrmanni 2 pikalaturia. Nuo riittävät minulle koska asun tällä alueella joka on myös PK-seutua.
Mitä tulee hintoihin, oli vantaansanomissa uutinen, että jumbon prisma on halvin pk-seudun kauppa.
Kuten jo kerroin, ruokakaupan tai latauksen edullisuus tai kalleus ei ole minulle kynnyskysymys vaan auton ominaisuudet.
Se, miten Sinä käyt kaupassa ja miten, ei minua kiinnosta lainkaan... yllätyitkö?Kaikki nuo isot kauppakeskukset ovat saatanallisia paikkoja. Niissä oleminen on pelkkää kidutusta. Minua ei kiinnosta mikään muu kaupassa kuin ruokaostokset ja haluan päästä ostoksista mahdollisimman nopeasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei mene jos menee esimerkiksi Lidliin, joka ei ole valtavan suuri kauppa. Ja järkevintä on mennä Lidliin joka ei ole kauppakeskuksessa niin säästää aikaa."
Riippuu tietysti siitä paikasta, omassa tapauksessa Lidl on aivan samassa kauppakeskittymässä kuin isommatkin marketit. Ja omaan makuun Lidlin valikoima on vähän kapea.
"Jos ostaa pelkän ostoslistan mukaan ja tietää missä tuotteet ovat ennalta niin silloin kauppareissu sujuu todella nopeasti. "
Näin teen itsekin, siltikin normaalin 4-henkisen perheen ruokaostosten keräilyssä menee melko helposti kaikkinensa 30 min, vaikka kuinka menee listan mukaan ja varsin tarkkaan tietää missä mikäkin tuote on."Näin teen itsekin, siltikin normaalin 4-henkisen perheen ruokaostosten keräilyssä menee melko helposti kaikkinensa 30 min, vaikka kuinka menee listan mukaan ja varsin tarkkaan tietää missä mikäkin tuote on."
Ehkä jos kulkee Prismojen ja Citymarkettien kaltaisissa saatanallisissa hehtaarihalleissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki nuo isot kauppakeskukset ovat saatanallisia paikkoja. Niissä oleminen on pelkkää kidutusta. Minua ei kiinnosta mikään muu kaupassa kuin ruokaostokset ja haluan päästä ostoksista mahdollisimman nopeasti.
Kummallista, että nuo isot kauppakeskukset ovat kuitenkin täynnä ihmisiä, mene jumboon milloin vain, niin ihmisiä on satoja, useimmin tuhansia, ja mikä aiheeseemme merkittävää, yli 90% näistä ihmisistä on tulleet polttomoottorisella autolla.
Täysin sama asia on abc, ym. matkan varrella olevissa pikalatauspaikoissa, kahviot täynnä polttomoottoreilla liikkuvia.
Sillä, että sinä et tykkää kauppakeskuksista ei ole minkäänlaista merkitystä mihinkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Typerä narsisti sähköautofanaatikko luettelee niitä harvoja kauppakeskuksia Suomessa joissa sattuu olemaan pikalaturit. Valtaosassa Suomen kauppakeskuksia ei ole yhtäkään pikalaturia, ei edes suuressa osassa pk-seudun kauppakeskuksia.
"Se, miten Sinä käyt kaupassa ja miten, ei minua kiinnosta lainkaan... yllätyitkö?"
Olet aivan oikeassa eikä ketään kiinnosta paskaakaan miten sinä käyt kaupassa. Eli pidä turpasi tukossa omasta kaupankäynnistäsi myös.Sinä etsit tarkoituksella kauppakeskukset joissa ei ole pikalatauksia, minä kerroin kauppakeskuksista missä oikeasti käyn ja lataan auton.
Minä kerroin että käytän kaupassa käyttämäni ajan myös auton lataukseen, minulla on aiheeseen liittyvä pointti. Se, että sinä et toimi samoin ei ole minkäänlaista merkitystä mihinkään, koska kauppakeskukset ovat miltei aina ihmisiä täynnä polttomoottoriautoilla ajavia.
- Anonyymi
Ei kestä montaa vuotta, kun laturit pihassa ovat yhtä yleisiä, kuin lämmitystolpat nykyisin. Maailma muuttuu ja kehittyy. Muistan vielä ajan, jolloin parkkipaikalla oli kahden auton lämmitystolppa 10A sulakkeella. Nyt 11kW oma latauslaite.
- Anonyymi
Yhtään vanhempi kerrostalo, niin 11 kw liittymät maksavat mansikoita. Mikään olemassa oleva ei riitä, kaikki menee uusiksi. Päälle kaivuutyöt sekä pihan uudelleen asfaltointi ja / tai kiveykset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtään vanhempi kerrostalo, niin 11 kw liittymät maksavat mansikoita. Mikään olemassa oleva ei riitä, kaikki menee uusiksi. Päälle kaivuutyöt sekä pihan uudelleen asfaltointi ja / tai kiveykset.
Tuskinpa löydät kerrostaloa 3*16A pääsulakkeilla.
Käytännössä se tarkoittaisi, ettei talossa olisi edes sähköisiä kodinkoneita.
Ehkä sinun ei pitäisi kommentoida asiaa, josta et ymmärrä yhtään mitään.
- Anonyymi
Aloitus on täyttä paskaa, lataukseen riittää jopa alle 8 A virrat, ts. alle 2 kw teho, ja suko rasia 16 A sulakkeella. Kotilataus ei myöskään ole välttämätön.
- Anonyymi
Joo ei riitä. Puhut täyttä paskaa. Pitää olla kunnon laturi 11kw jotta homma toimii turvallisesti ja riittävän nopeasti. Nuo lelu laturit yms viritykset voi unohtaa.
- Anonyymi
Kotilataus 11kw täysin välttämätön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ei riitä. Puhut täyttä paskaa. Pitää olla kunnon laturi 11kw jotta homma toimii turvallisesti ja riittävän nopeasti. Nuo lelu laturit yms viritykset voi unohtaa.
No ethän sinä trollukka asiasta mitään oikeasti tiedä. Tavallinen suko-rasia riittää, tämän voi selvittää ihan yksinkertaisella päässälaskulla. Et edes tiedä, että laturi on aina autossa, latausjohto taas on aina latausjohto, siinä EI ole laturia...
- Anonyymi
Tämä asia on ihan liian hankala, vaikea ja aiheuttaa niin suurta kateutta ettei sen käsittely täällä onnistu mitenkään järkevällä tavalla.
- Anonyymi
Okt, 11 kW kiinteä laturi, pörssisähkö ja uudehko isolla akulla varustettu sähköauto on hyvä yhdistelmä. Niillä keillä suurin osa arkiajosta on melko lyhyttä työmatka ja muuta ajoa tämä tekee elämän helpoksi ja latauksen halvaksi. Auto pihaan ja lataukseen. Eikä usein tarvitse ladata joka päivä. Pidemmät ajot menevät vaivattomasti pikalatauksella taukojen yhteydessä.
- Anonyymi
Sähköautoon ei tarvitse minkäänlaista kotilatausta, ja asua voi vaikka teltassa. Latauspaikkoja on jo pilvin pimein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoon ei tarvitse minkäänlaista kotilatausta, ja asua voi vaikka teltassa. Latauspaikkoja on jo pilvin pimein.
Kotilataus 11kw on pakollinen, jos sitä ei tarvitse niin koko autoa ei tarvitse. Tien päällä lataaminen vie aikaa ja pitää välillä odotella että laturi on vapaana silloin kuin sitä juuri tarvitset. Vaihdoin tosin sähköstä pois jo vuosi sitten mutta nyt lataan hybridiäni samalla laitteella omassa pihassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotilataus 11kw on pakollinen, jos sitä ei tarvitse niin koko autoa ei tarvitse. Tien päällä lataaminen vie aikaa ja pitää välillä odotella että laturi on vapaana silloin kuin sitä juuri tarvitset. Vaihdoin tosin sähköstä pois jo vuosi sitten mutta nyt lataan hybridiäni samalla laitteella omassa pihassa.
On niin typeriä juttuja sinulla kyllä. Latauspaikat ovat olleet aina vapaana kun on tarvinnut käydä, ja lataamiseen tosiasiassa riittää varsin pienetkin virrat. Eihän sinulla persaukisella trollilla ole autoa lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotilataus 11kw on pakollinen, jos sitä ei tarvitse niin koko autoa ei tarvitse. Tien päällä lataaminen vie aikaa ja pitää välillä odotella että laturi on vapaana silloin kuin sitä juuri tarvitset. Vaihdoin tosin sähköstä pois jo vuosi sitten mutta nyt lataan hybridiäni samalla laitteella omassa pihassa.
On niin typeriä juttuja sinulla kyllä. Latauspaikat ovat olleet aina vapaana kun on tarvinnut käydä, ja lataamiseen tosiasiassa riittää varsin pienetkin virrat. Eihän sinulla persaukisella trollilla ole autoa lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotilataus 11kw on pakollinen, jos sitä ei tarvitse niin koko autoa ei tarvitse. Tien päällä lataaminen vie aikaa ja pitää välillä odotella että laturi on vapaana silloin kuin sitä juuri tarvitset. Vaihdoin tosin sähköstä pois jo vuosi sitten mutta nyt lataan hybridiäni samalla laitteella omassa pihassa.
On niin typeriä juttuja sinulla kyllä. Latauspaikat ovat olleet aina vapaana kun on tarvinnut käydä, ja lataamiseen tosiasiassa riittää varsin pienetkin virrat. Eihän sinulla persaukisella trollilla ole autoa lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotilataus 11kw on pakollinen, jos sitä ei tarvitse niin koko autoa ei tarvitse. Tien päällä lataaminen vie aikaa ja pitää välillä odotella että laturi on vapaana silloin kuin sitä juuri tarvitset. Vaihdoin tosin sähköstä pois jo vuosi sitten mutta nyt lataan hybridiäni samalla laitteella omassa pihassa.
On niin typeriä juttuja sinulla kyllä. Latauspaikat ovat olleet aina vapaana kun on tarvinnut käydä, ja lataamiseen tosiasiassa riittää varsin pienetkin virrat. Eihän sinulla persaukisella trollilla ole autoa lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotilataus 11kw on pakollinen, jos sitä ei tarvitse niin koko autoa ei tarvitse. Tien päällä lataaminen vie aikaa ja pitää välillä odotella että laturi on vapaana silloin kuin sitä juuri tarvitset. Vaihdoin tosin sähköstä pois jo vuosi sitten mutta nyt lataan hybridiäni samalla laitteella omassa pihassa.
On niin typeriä juttuja sinulla kyllä. Latauspaikat ovat olleet aina vapaana kun on tarvinnut käydä, ja lataamiseen tosiasiassa riittää varsin pienetkin virrat. Eihän sinulla persaukisella trollilla ole autoa lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotilataus 11kw on pakollinen, jos sitä ei tarvitse niin koko autoa ei tarvitse. Tien päällä lataaminen vie aikaa ja pitää välillä odotella että laturi on vapaana silloin kuin sitä juuri tarvitset. Vaihdoin tosin sähköstä pois jo vuosi sitten mutta nyt lataan hybridiäni samalla laitteella omassa pihassa.
On niin typeriä juttuja sinulla kyllä. Latauspaikat ovat olleet aina vapaana kun on tarvinnut käydä, ja lataamiseen tosiasiassa riittää varsin pienetkin virrat. Eihän sinulla persaukisella trollilla ole autoa lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotilataus 11kw on pakollinen, jos sitä ei tarvitse niin koko autoa ei tarvitse. Tien päällä lataaminen vie aikaa ja pitää välillä odotella että laturi on vapaana silloin kuin sitä juuri tarvitset. Vaihdoin tosin sähköstä pois jo vuosi sitten mutta nyt lataan hybridiäni samalla laitteella omassa pihassa.
Olet niitä harvoja ihmisiä joiden ei tarvitse käydä kaupassa ym. asioilla? Et harrasta mitään iltaisin? Vaimo hoitaa kaikki asioinnit ja herra makaa sohvalla?
On näköjään monelle muinaisjäänteellä ajavalle yllätys, että julkisia pikalatureita on monessa kauppakeskuksessa, jopa yksittäisten kauppojen pihoilla, urheilukenttien läheisyydessä ym.ym. 120 tkm ajettuani täyssähköautolla kolmen vuoden aikana ei ole eteen tullut tilannetta että olisin joutunut odottamaan laturia, joillekin käy näköjään tuuri...
Onnea hybridisi kanssa, toivottavasti pääset satatuhatta ennen kuin akkulasku napsahtaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoon ei tarvitse minkäänlaista kotilatausta, ja asua voi vaikka teltassa. Latauspaikkoja on jo pilvin pimein.
Paljon mukavampi ajaa auto oman talon pihaan, pistää kiinni omaan laturiin ja antaa auton latautua rauhassa esimerkiksi yön aikana. Jos haluaa varmistaa että sähkö on keskimäärin edullista tai melkein ilmaista auton latauksen voi ajastaa yön tunneille. Tämä on vaivattomampaa kuin polttomoottoriautoilu. Huoltoaseman tai laturin sijaan sijaan ajat suoraan kotiin. Jos ajaa harvakseltaan pitkää matkaa niin pikalataaminen jää aika vähälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet niitä harvoja ihmisiä joiden ei tarvitse käydä kaupassa ym. asioilla? Et harrasta mitään iltaisin? Vaimo hoitaa kaikki asioinnit ja herra makaa sohvalla?
On näköjään monelle muinaisjäänteellä ajavalle yllätys, että julkisia pikalatureita on monessa kauppakeskuksessa, jopa yksittäisten kauppojen pihoilla, urheilukenttien läheisyydessä ym.ym. 120 tkm ajettuani täyssähköautolla kolmen vuoden aikana ei ole eteen tullut tilannetta että olisin joutunut odottamaan laturia, joillekin käy näköjään tuuri...
Onnea hybridisi kanssa, toivottavasti pääset satatuhatta ennen kuin akkulasku napsahtaa...Useimpien kauppakeskusten tai kauppojen pihoilla ei ole pikalatureita. Itse asiassa suurimmassa osassa Suomea kauppojen ja kauppakeskusten pihoilla ei ole yleensä edes hidaslatureita.
Lisäksi isot kauppakeskukset ovat pelkkiä jättimäisiä helvetinloukkuja, ei kiinnosta noissa paikoissa käyminen pätkänkään vertaa. Minua kiinnostaa vain mennä ostamaan ruoat ja sitten menen kotiin.
Ja silloin harvoin kun menen ostamaan esimerkiksi farkkuja niin pystyn hoitamaan ostokset noin 5 minuutissa. Koska ostan aina samanlaiset farkut ja samaa kokoa niin menen vain hyllylle ja nappaan farkut, maksan ne ja lähden. Enkä paljon harkitse muitakaan vaatteita.
- Anonyymi
ja monessa perheessä on tulevaisuudessa 2-4 sähköautoa.?
kusessa ollaan koko sakki..? - Anonyymi
Avauksessa on yksi asia kolmesta oikein. Kaksi päin persettä.
Sähköautosta saa eniten taloudellista hyötyä kun sen voi ladata kotona. se meni oikein.
Se mikä meni päin persettä on nämä kaksi asiaa.
Sähköauton kotilataus ei vaadi omakotitalon ostamista.
11kW lataus on vain sellainen nice-to-have juttu. Todellisuudessa kotilataus tehdään paljon pienemmillä tehoilla.- Anonyymi
Itse asiassa kotilataus tapahtuu lähes 11 kW teholla jos kyseessä on täyssähköauto ja kyseessä on 11 kW latausasema. Tämän käyttäytymisen näkee sähköyhtiön tarjoamasta tuntikohtaisesta sähkön käyttötiedoista. Latauksen aikana kulutus vaihtelee jossain 10 kW ja 11 kW välillä jos ei ole muuta kulutusta.
11 kW kotilataus ei aina ole pelkkä nice to have juttu. Joskus tulee eteen tilanteita että pitää lähteä ajamaan esimerkiksi 200 km reissu ja auton lataus on vaikka vähän yli 10% eli jäljellä oleva kantama on luokkaa 50 km. Jos auton kulutus on noissa olosuhteissa 17 kWh / 100 km niin kotilaturilla pitää ladata 34 kWh tuota kantamaa varten ja jättää vähän varaa. 11 kWh kotilaturilla tuon 200 km kantaman saa ladattua noin 3 tunnissa. Jos pitää lähteä nopeammin tien päälle niin sitten matka käy pikalaturin kautta.
Nämä ovat tietysti myös makukysymyksiä. Joku voi ajatella että sen sijaan että lataa kotona 3 tuntia niin on sama ajaa suoraan pikalaturille ja saat riittävän latauksen muutamassa kymmenessä minuutissa.
- Anonyymi
Meillä 11 kilowatin laturi toimii ihan hyvin, vaikka on taloyhtiön laturit kyseessä.
- Anonyymi
Kuinka kaukana se pakollinen ok-talo voi olla vakituisesta keskusta-asunnosta?
- Anonyymi
moni on laittanut ilmavesilämpöpumpun jos on pienent sulakkeet niin ei kyllä kestä laitella mitään pikalatureita päälle...ja jos perheessä on kaksi tai kolme autoa niin haasteita kyllä riittää että saa akut täyteen.
- Anonyymi
Jos autoja päivittää, niin miksei talon sähköjä voi päivittää?
- Anonyymi
Hyvä että huomasin aloituksen. Asun rivitalossa ja aioin ostaa sähköauton mutta jos kylkiäisenä on ostettava myös ok- talo niin pitänee ajatus sähköautosta haudata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1794757Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä402536- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811348
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451180Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887