Valtio olemme me

Anonyymi-ap

Meillä kotona Bryykessä on vasemmistoenemmistö ja se lämmittää sydäntäni. Meillä enemmistö tietää, että kun ihminen on hyvä ihmiselle ja kaikista huolehditaan, elämällä on merkitys, muuten ei.

Nyt valtion roolia ja koko hyvinvointivaltion perusteita ollaan rahavallan toimesta romuttamassa. Jos hyväksyt tämän, äänestä toki porvarillisia puolueita. Jos uskot ihmisen hyvyyteen, empatiaan ja joukkovoiman kykyyn saavuttaa oikeudenmukaisempi yhteiskunta, äänestä vihervasemmistoa. Jos sinä keskusta haluat edistää yhteiskunnan palautumista tasa-arvoisuudeen tielle, suorita siirtymä vasemmalle.

Tässä yhteiskuntamme tilaa syväluotaava Aleksi Salosen kirjoitus, joka on timanttia:

"Oon miettinyt tätä pitkään ja haluan nyt sanoa tämän julkisesti, koska tuntuu että moni ei vielä hahmota, mitä tässä on oikeasti tapahtumassa.
Kyse ei ole siitä, että hallitus "tasapainottaa julkista taloutta" tai "hillitsee velkaantumista".
Kyse on siitä, että tätä maata ollaan tietoisesti muuttamassa – ja ihan ideologisesti.
Nyt tehdään samanaikaisesti kahta asiaa:
– leikataan valtion menoja (palveluista, koulutuksesta, sosiaaliturvasta)
– ja samalla vähennetään valtion tuloja (veronalennukset erityisesti hyvätuloisille ja yrityksille)
Tätä kutsutaan julkisen sektorin pienentämiseksi.
Tarkoituksena ei ole siis parantaa valtion taloutta, vaan supistaa valtion roolia koko yhteiskunnassa.
---
Ja nyt haluan muistuttaa, mitä valtion tehtävät lakien mukaan on. Ei mielipiteenä, vaan ihan perustuslain tasolla:
Perustuslaki 19 §:
"Jokaisella on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Julkisen vallan on turvattava riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä."
Perustuslaki 16 §:
"Jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Julkisen vallan on turvattava mahdollisuus saada myös muuta kuin perusopetusta sekä kehittää itseään varattomuuden sitä estämättä."
Perustuslaki 18 §:
"Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön."
Nämä ovat valtion vastuulla – ja ne rahoitetaan pääosin verotuloilla.
---
Mutta mitä nyt tehdään?
Kun samaan aikaan vähennetään verotuloja ja leikataan menoja, valtion kyky hoitaa nämä tehtävät heikkenee.
Se ei ole mikään taloudellinen "pakko", vaan poliittinen valinta.
Ja kun valtio vetäytyy, tyhjiön täyttää yksityinen sektori.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että:
– palvelut heikkenevät
– ne, joilla on varaa, ostavat palvelunsa yksityisesti
– ne, joilla ei ole, jäävät yksin
– tuloerot kasvavat
– yhteiskunnallinen eriarvoisuus kasvaa
– valta ja varallisuus keskittyvät
Ja samalla yrityksille ja varakkaimmille tehdään verohelpotuksia.
Yhteisövero alenee, pääomatulojen verotusta lievennetään ja suurituloisilta poistetaan solidaarisuusveroa.
---
Miksi tämä on minulle tärkeää?
Koska mä en usko, että suomalaiset äänestivät tätä.
Vaaleissa ei puhuttu siitä, että tarkoitus on muuttaa Suomea tällaiseksi.
Puhuttiin talouden vakauttamisesta, ei valtion alasajosta.
Mä en usko, että suurin osa meistä haluaa elää yhteiskunnassa, jossa vain maksukyky määrittelee pääsyn hoitoon tai koulutukseen.
Tai että me katsellaan vierestä, kun hyvinvointivaltiota puretaan pala palalta.
---
Siksi mä kirjoitan tän.
Että säkin näkisit, mikä tässä on oikeasti menossa.
Tämä ei ole enää vain "budjettilinja" – tämä on suunnanmuutos koko yhteiskunnan perustassa.
Jos koet tämän tärkeäksi, jaa eteenpäin."

10

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vasemmistolla 54 kansanedustajaa se 200:sta enemmistö. Aika hassu laskelma, varmaan Putin kanslia sen laskenut.

Kunnanvaltuustojen 8 586 paikkaa:
      Kunta vaaleissa vasemmisto sai yhteensä 2335 paikkaa. SDP 1699 + Vasurit 536.
      Keskustapuolue sai yksin 2623 paikkaa.
      VASEMMISTON ENEMMISTÖ ?
      Aluevaltuustojen 1 379 paikkaa:
      Vasemmisto sai yhteensä 438 paikkaa. SDP 321, Vasurit 117 paikkaa.

• Anonyymi

Horinasi ei millään muotoa liity avaukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Horinasi ei millään muotoa liity avaukseen.

Meinaat että vasemmistolla onenemmistö, ei ole kuin vasemmiston kokouksissa vain, se ei ole määräävä ryssän loput.

• Anonyymi

Itse olen tulkinnut että itselläni on oikeus saada itseni hengiltä kun niin haluan ainiin on sitten laskuja läjä odottaa maksua kyllä yhteiskunnan homma on maksaa ne mä en jätä yhtään mitään muuta.

• Anonyymi

Taalintehtaan ilmavalvonnalle ohje. Pudottakaa hajupommi Nauvostoliittoon.

• Anonyymi

Riittää kun pudottavat Martin sukat sinne.

• Anonyymi

En usko ikinä mihinkään saastaiseen puolueeseen,oli merkiltään mikä vain.
      Kaikki on ahneita sikoja ja tämä on nähty.
      Kaikki ahnehtii kuin saastaiset porsaat kipolla..Kaikki puolueet haluaa itselleen kaiken sen saatanallisen merkin,että me teimme vaikka te ,ette tehnee MITÄÄN KANSAN HYVÄKSI !
      Olen nähnyt jo tarpeeksi mitä te poliitikot olette,minulle täysin paskaa ihmispaskaa.
      Te,ette osaa käyttäytyä,olette kaikkea muuta mitä Suomi ja kansalaiset tarvitsee.
      Hävettävää sakkia ja teitä on liian paljon.Emme tarvitse teitä niin paljoa,te osa olette huuhaata,ei mitään mistään..hupiujjoja ja akkoja,,Veronmaksajat maksaa teidän osamattomuuteenne.. Ulos 50% edustajiasta nin pienestä maasta.
      Teidän maksaja on Veron maksaja ,te vedätte taksilla 200m miksi?
      Eikö läski kävele?
      Te veloitatte kansalasiten eli veron maksajien rahoja liikaa,miksi?
      Tekö olette kansan edustajia..ei,ei te olette ITSENNE EDUSTAJIA.. -RAHAA !

• Anonyymi

🤣😂😅 jepp, ei pidä ryhtyä sekoilemaan demokratian kaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      163
      4153
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2473
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      155
      2141
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1699
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      80
      1292
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1250
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      31
      1139
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      144
      1102
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      100
      918
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      115
      840
    Aihe