Vapputervehdys!

Runsaat 20 vuotta olen täällä viestitellyt, mutta viime aikoina enää varsin vähän, kun korkean ikäni – 89 v 10 kk - mukainen kuntoni on antanut muuta ajateltavaa ja tekemistä. Vapputervehdykseni vanhoille keskustelukavereilleni ja muillekin sentään halusin tulla tänne tuomaan.

Vappuahan juhlivat eniten ylioppilaat ja työväki. En kuulu kumpiinkaan, mutta niidenkin juhlintaa olen ollut monta kertaa seuraamassa. Ylioppilaita Havis Amandalla – ”Mandan” lakittamisessa - ja työväkeä juhlamarsseillaan Hakaniementorilla. Aina olen itsekin Vappua jotenkin juhlistanut. Niin tehtiin aikoinaan sotilasyhteisöissänikin, iloiset Vappukarkelot olivat aina kerhollammekin. Iloisia Vappuja on vietetty myös perhe- ja ystäväpiirissä.

Vappujuhlallisuuteni jo kauan ovat olleet hillitympiä. Useita Vappuja olen vastaanottanut Huopalahden kirkkomäellä tilaisuudessa, jonne – jos vain kuntoni sallii - aion nytkin mennä; siis tähän tilaisuuteen:

https://www.helsinginseurakunnat.fi/huopalahdenkirkko/tapahtumat/vapputapahtumahuopalahdenkirkolla

Maalaistalonpoikien kerrottiin aikoinaan viettävän aina Vappuaan ajelemalla sontakuormia pelloilleen. Tuollainen lienee ollut vastailmaisu Vappua toisella tapaa juhliville. Noin tuskin enää tehdään noissakaan piireissä, kun heidän varmaan kannattamansa tälle palstalle nimetty puoluekin juhlii huomenna Vappua puheenjohtaja Kaikkosen johdolla Hyvinkäällä, Keravalla ja täällä Helsingissä pidettävissä Vihreä Vappu-tapahtumissa.

Nyt vain toivotan kaikille tämän lukeville Oikein Hyvää Vappua!

18

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pankkopojalla jo ikää !

• Anonyymi

Kiitos samoin - Hyvää Vappua!

• Anonyymi

Sossut toisilleen viestittää keskustan palstalla, vappu tervehdyksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

😂 niinpä. Nyt vasemmisto esittää osaamistaan ja sitä ei ole olemassakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeinkirjoitusta opetetaan peruskoulussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

😂 niinpä. Nyt vasemmisto esittää osaamistaan ja sitä ei ole olemassakaan.

Meidän katkera persu komppaa everstiluutnanttia.
        😁

• Anonyymi

Eiks täällä ole 80 :ppisten palsta jossain.

• Anonyymi

Viettävätkö ammattikoululaiset vappua?

• Sanon avaukseni alussa: ”Runsaat 20 vuotta olen täällä viestitellyt, mutta viime aikoina enää varsin vähän”, No, olenhan sentään 16.12.2024 jälkeen laittanut tänne 22 avausta; sen näette nikkini lopussa olevasta luettelosta:

https://keskustelu.suomi24.fi/profiili/89611

Kyllähän tuo on kuitenkin vähäistä, ainakin verrattuna palstan ahkerimpaan, jolta viikossa tulee varmaan tuo määrä avauksia – joista tosin suurin osa joutuu heti poistoon.

Tulevien avausteni määrää en edes yritä arvuutella; se riippuu siitä, että tuleeko politiikassa tai muussa jotain merkittävää, johon täytyisi tarttua – ja tietysti siitä, että olenko vielä kunnossa sellaiseen tarttumaan.

Tämän avauksen kuitenkin vielä tein. Yhdeltä on tullut kiitokset toivotuksistani ja vastatoivotukset minulle. Useampia avaukseni on ilmeisesti ärsyttänyt, ehkä siksi, että tämä oli tällaiselta vanhukselta liian hyvää tekstiä, kun itse eivät ilmeisesti pysty muuhun kuin tuollaisiin lauseen roiskaisuihin.

Eipä aihetta enempään juuri nyt, mutta illalla käyn vielä tätä vilkaisemassa ja jos tälle on tullut jotain asiallista, siihen mielelläni tartun.

• Anonyymi

Eiks täällä ole 90 :ppisten palsta jossain.

• Anonyymi

Kuuluuko ammattikoululaisten vappuun viinan juonti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuuluuko ammattikoululaisten vappuun viinan juonti?

Sanna ainakin juo vappunakin. Vähän jauhoakin.

• Anonyymi

Jos maalaistalonpojat ei enää vietä Vappua ajelemalla sontakuormia pelloilleen, niin Helsingissä näin tapahtuu.

Viikissä on iso maatila, Yliopiston koetila, jossa vapun kunniaksi on sontaa ajettu pelloille koko päivä.

Lauantaina päästävät lehmänsä kesälaitumille. Sekin iso tapahtuma jota tuhansia ihmisiä seuraamassa, Kait se paska piti ajaa pellolle ennen tuota tapahtumaa, kaupunkilaiset kun on hienohelmoja joille lannanhaju on kauhistus. Sellaista se on kun vieraantuu luonnosta, luonnollinen hajukin muuttuu epämiellyttäväksi. Helsingistähän on tullut aina maamme surkeimmat luonnonsuojelijat, kuten Pertti Salolainen, jota tyhmempää luontoasioissa saa hakea, ja tuskin löytää. Oli hän niin täystyperys niissä piireissä, vaikka poliitikkona menestyikin

• Anonyymi

Muistakaahan muutkin landepaukut vielä tämä, pieni mutta tärkeä, ASIA:

Paskanheitto on kepulainen perinnelaji ja kuuluu aina asiaan kepulien ollessa kyseessä. Kaikki paska liittyy erikoisesti keskustaan, heitetty paska erityisesti.

Paskanheittohan on aito maalaisliittolainen / keskustalainen perinnelaji, etenkin maatiaisilla jyväjemmareilla!

Paskanheittoa harrastettiin erikoisesti Vappuna, jolloin talvella pelloille ajetut sontaläjät olivat yleensä paljastuneet lumen alta ja sulaneet pälvien keskelle.

• Anonyymi

Hyvää vappua vaan skribentille palstakonkarille! Eipä noista kahdesta perässäsi vuosikausia roikkuneesta vähäpojasta kannata piitata yhtään sen enempää kuin aikaisemminkaan. Pelkkiä päänsä nyrjäyttäneitä tyhjänmölisijöitä ja koulukiusaaja-tyyppejä.

• Pari tuntia sitten laitoin viestin, jonka tarkoitin päätösviestikseni tälle avaukselleni. Jostain syystä se on poistunut; syytä sille en ymmärrä.

No, onneksi nyt kuitenkin tulin vielä käymään ja näin viestisi, josta kiitos! Älä ole huolissasi noista perässäni roikkuneista! He eivät vaikuta minuun mitenkään. Ei varsinkaan tuo yksi, jonka tärkein aihe näyn kauan olleen. Kukaan tai mikään ei olisi minulle niin merkityksetön kuin hän ja jo kauan olen jättänyt hänet tyystin vaille huomiotani.

Nyt tämä avaukseni saanee olla puoleltani loppuun käsitelty vaan alan keskittyä Vappuun ja jos – ja toivottavasti – Vapun jälkeen politiikka tai jokin muu mielenkiintoinen asia antaa minulle aihetta tulla siitä jotain täällä sanomaan, niin tulen tekemään – jos naissäkin voimissani vielä pysyn.

Nyt vain Sinulle ja muillekin tämän mahdollisesti lukeville Hyvän Yön ja Oikein Hyvän Vapun toivotukset!

• Anonyymi

>>Maalaistalonpoikien kerrottiin aikoinaan viettävän aina Vappuaan ajelemalla sontakuormia pelloilleen. Tuollainen lienee ollut vastailmaisu Vappua toisella tapaa juhliville. <<

Tuttu väite, mutta ei se oikeasti mikään vastailmaisu ollut, koska sontaa ajettiin muinakin päivinä vapun tienoilla, joten oikeampi paheksumisen aihe marssivien työläisten taholta oli, että "nuo eivät edes vappuna pidä vapaapäivää sonnanajosta, eivätkä muistakaan arkitöistä". Ei nimittäin se kuivan sonnan levittäminen pitkälle haissut ja sillä pilannut juhlatunnelmaa.

Tarkemmin juuri vapunpäivään liittynyt työ oli siemenperunoiden nostaminen itämään talon kellarista. Se lienee enemmänkin muistisääntö, jonka avulla tärkeä, mutta lyhytkestoinen työ huomattiin suorittaa parahiksi tulevaan perunanistutukseen kesäkuun alkupäivinä.

Hyvää vappua!

• Anonyymi

Sain lisää ruutuaikaa näin vapun kunniaksi, hyvä käytös vaikutti tässäkin. Muistakaa se! Olen palstan ylin vaippahousu, kumartakaa minua! HO HOO, HO HOO!

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      170
      5425
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      160
      1297
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      22
      1048
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      982
    Aihe