Origines piispa puhui siitä ja julistettiin kerettiläiseksi Konstantinopolin kirkolliskokouksessa v.553.
Oliko sielu olemassa ennen syntymää tuonpuoleisessa
17
136
Vastaukset
- Anonyymi
Häh , ainakin mun siittiöillä on jokaisella oma super sielu .
- Anonyymi
Onko niillä nimikin?
- Anonyymi
Ainakin minä uskon noin.
Elämänkirjaan kirjoitettiin nimemme jo aikojen alussa.- Anonyymi
Vaikka suunnitelma olisi olemassa ikuisuudessa niin ei se tarkoita että sielutkin on.
Kuulin tämän ekan kerran äskettäin kun joku saarnaaja sanoi tyttärensä olleen taivaassa ennen kuin hänet lähetettiin heille.
Ihmisillä on kyllä omia ideoita päässään syntymässä mutta että niitä julistetaan pöntöstä on jo ihan toisen tason juttu.
Voinhan minäkin mietiskellä kaikkea missä ei mielikuvituksella ole rajaa mutta en sentään menisi sitä muille julistamaan.
Ihmiset innostuu kaikesta ja unohtavat että pitäisi lukea Raamattua jos haluaa pysyä totuudessa. Muutoin eksytykset tulee yhä helpommiksi ja suositummiksi. Eivät jää vain yhteen ideaan vaan niitä alkaa päästä pursuamaan runsaasti kun yleisö hurraa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka suunnitelma olisi olemassa ikuisuudessa niin ei se tarkoita että sielutkin on.
Kuulin tämän ekan kerran äskettäin kun joku saarnaaja sanoi tyttärensä olleen taivaassa ennen kuin hänet lähetettiin heille.
Ihmisillä on kyllä omia ideoita päässään syntymässä mutta että niitä julistetaan pöntöstä on jo ihan toisen tason juttu.
Voinhan minäkin mietiskellä kaikkea missä ei mielikuvituksella ole rajaa mutta en sentään menisi sitä muille julistamaan.
Ihmiset innostuu kaikesta ja unohtavat että pitäisi lukea Raamattua jos haluaa pysyä totuudessa. Muutoin eksytykset tulee yhä helpommiksi ja suositummiksi. Eivät jää vain yhteen ideaan vaan niitä alkaa päästä pursuamaan runsaasti kun yleisö hurraa."Voinhan minäkin mietiskellä kaikkea missä ei mielikuvituksella ole rajaa mutta en sentään menisi sitä muille julistamaan.
Ihmiset innostuu kaikesta ja unohtavat että pitäisi lukea Raamattua jos haluaa pysyä totuudessa."
Tarkoitat siis niinkuin että Jeesus muka olisi kuin jokin Jumala?
Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Noinhan se on! - Anonyymi
Sielu syntyy, lihaantuu tuhansia kertoja
Sillä on joka inkarnaatiossa tietenkin eri nimi. Mies ja naisnimiä. - Anonyymi
Sielulla on erin nimi tietenkin joka inkarnaatiossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sielulla on erin nimi tietenkin joka inkarnaatiossa.
Kristinusko ei tarvitse uskoa moniin inkarnaatioihin. Niitähän perustellaan sillä, että joka kerralla ihminen oppisi elämään paremmin, kun taas Raamattu sanoo, että sen oppimisen täytyy tapahtua tämän elämän aikana, koska sen jälkeen tulee vain kuolema. Ei sanota, että sen jälkeen voisi tapahtua enää mitään muutosta.
Ps. 90:12 Opeta meitä ajattelemaan, että meidän pitää kuoleman, että me ymmärtäväisiksi tulisimme.
- Anonyymi
Kristinuskoon sekoittuu aina välillä erikoisia oppeja. Mormonit taitavat uskoa tuohon sielu oppiin.
- Anonyymi
Jeesuksen aikana uskottiin sieluvaellukseen ja niin vaikutti uskovan Jeesuskin, koska ei sanallakaan kieltänyt sitä.
Markuksen evankeliumi:
8:27 Ja Jeesus lähti opetuslapsinensa Filippuksen Kesarean kyliin. Ja tiellä hän kysyi opetuslapsiltaan ja sanoi heille: "Kenen ihmiset sanovat minun olevan?"
8:28 He vastasivat hänelle sanoen: "Johannes Kastajan, ja toiset Eliaan, toiset taas jonkun profeetoista". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen aikana uskottiin sieluvaellukseen ja niin vaikutti uskovan Jeesuskin, koska ei sanallakaan kieltänyt sitä.
Markuksen evankeliumi:
8:27 Ja Jeesus lähti opetuslapsinensa Filippuksen Kesarean kyliin. Ja tiellä hän kysyi opetuslapsiltaan ja sanoi heille: "Kenen ihmiset sanovat minun olevan?"
8:28 He vastasivat hänelle sanoen: "Johannes Kastajan, ja toiset Eliaan, toiset taas jonkun profeetoista".Jeesuksen aikana muutamat juutalaiset uskoivat sielunvaellukseen, mutta Jeesus ei siihen uskonut. Hänen ei tarvinnut erikseen kieltää joka ainoaa kansanuskomusta. Mielenkiintoisella tavalla leikkasit Raamatun keskustelun poikki. Sehän menee näin:
27Jeesus ja hänen opetuslapsensa lähtivät Filippoksen Kesarean ympärillä oleviin kyliin. Matkalla hän kysyi opetuslapsilta: »Kuka minä ihmisten mielestä olen?» 28He vastasivat: »Toisten mielestä sinä olet Johannes Kastaja, toisten mielestä Elia, toisten mielestä joku profeetoista.» 29»Entä te?» kysyi Jeesus. »Kuka minä teidän mielestänne olen?» Pietari vastasi hänelle: »Sinä olet Messias.»
Jeesus siis asettaa vastakkain muiden ihmisten uskon ja opetuslasten uskon, osoittaakseen opetuslapsille, miten väärässä muut ovat. Jos Jeesus olisi Elia tai joku muu, hän ei voisi olla Messias. Lopuksi hän vielä kieltää heitä kerromasta vielä messiaanisuudestaan kenellekään, koska vielä ei ollut aika. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen aikana muutamat juutalaiset uskoivat sielunvaellukseen, mutta Jeesus ei siihen uskonut. Hänen ei tarvinnut erikseen kieltää joka ainoaa kansanuskomusta. Mielenkiintoisella tavalla leikkasit Raamatun keskustelun poikki. Sehän menee näin:
27Jeesus ja hänen opetuslapsensa lähtivät Filippoksen Kesarean ympärillä oleviin kyliin. Matkalla hän kysyi opetuslapsilta: »Kuka minä ihmisten mielestä olen?» 28He vastasivat: »Toisten mielestä sinä olet Johannes Kastaja, toisten mielestä Elia, toisten mielestä joku profeetoista.» 29»Entä te?» kysyi Jeesus. »Kuka minä teidän mielestänne olen?» Pietari vastasi hänelle: »Sinä olet Messias.»
Jeesus siis asettaa vastakkain muiden ihmisten uskon ja opetuslasten uskon, osoittaakseen opetuslapsille, miten väärässä muut ovat. Jos Jeesus olisi Elia tai joku muu, hän ei voisi olla Messias. Lopuksi hän vielä kieltää heitä kerromasta vielä messiaanisuudestaan kenellekään, koska vielä ei ollut aika.Messias = Kristus = Jumalan "voitelema" ihminen" = Jumalan "voideltu" = viittaus Psalmit 45:8
Psalmit:
45:8 Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaat vääryyttä; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä enemmän kuin sinun osaveljiäsi.
Luukkaan evankeliumi:
4:16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
4:17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
4:18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
4:19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
4:20 Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
4:21 Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen".
4:22 Ja kaikki lausuivat hänestä hyvän todistuksen ja ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustansa lähtivät; ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Joosefin poika?"
Apostolien teot:
10:38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
2.Korinttolaiskirje:
1:21 Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät, on Jumala,
Hebrealaiskirje:
1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
- Anonyymi
Sielu-käsite on puhtaasti teologinen luomus, eikä sellaisesta ole minkäälaisia havaintoa.
- Anonyymi
Onhan sinullakin "minätunne*. Minä on se sielu.
Kun omatuntosi soimaa sinua niin se soimaaja on sielu/minä . Tunteet, himot ja taipumukset liittyvät minään eli sieluun. Ne ominaisuudet viedään seuraavaan elämään.
Esimerkkinä lapsinerot tai musikaalisesti vanhojen mestarien tasolla olevat lapset
Lahjoja ei ole.
- Anonyymi
Varsinaiseen sielunvaellukseen Origenes ei uskonut, hän jopa jyrkästi kiisti sen kommentaarissaan Matteuksen evankeliumiin. Sen sijaan hän uskoi sielujen pre-eksistenssiin, johon taas muu kristikunta ei uskonut, koska sitä ei löydy Raamatusta.
- Anonyymi
Jos käännyt parannukseen voit ehkä saada tietää. Sitten on varmasti hiljaisempaa silläkin saralla.
- Anonyymi
Käänny itse ja kerro mitä asiasta sait tietää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336434- 355933
- 293304
- 452710
- 342594
- 152268
- 372158
- 161976
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401809En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191747