Kahdeksan tunni uni on mielivaltainen luku

Anonyymi-ap

Jokainen ihminen ei tarvitse kahdeksan tunnin yöunta. Kahdeksan tunnin säännössä on kyse mielivaltaisesta luvusta, joka keksittiin teollisen vallankumouksen aikana.

Nykyaikaisessa länsimaisessa yhteiskunnassa nukkumisesta tekee vaikeaa, että keskitymme nukahtamaan todella nopeasti ja ilman keskeytyksiä.

Tiukat unisäännöt johtavat ahdistukseen.

Tutkimusten mukaan yleinen unen kesto vaihtelee yksilöllisesti hieman vajaan 6 tunnin ja 7,5 tunnin välillä. Kokeilemalla on selvitettävä juuri itselle hyvä nukkumisaika.

Toinen tärkeä asia on hyväksyä, että on aivan normaalia herätä yöllä. Muinaiset ihmiset makasivat valveilla luultavasti enemmän kuin me. Öistä heräämistä voikin pitää evoluutiossa kehittyneenä turvatarkistuksena petojen varalta.

Nykyihmiselle valveilla makaaminen on vaikeaa. Mieli alkaa heti murehtia sitä, kuinka monta tuntia aikaa on nukkua ennen kuin herätys soi.

Eläkeläinen voi onneksi ottaa nokkaunet päivällä, jos ei yöllä ei ole saanut
riittävästi nukutuksi, mutta on sekin ärsyttävää jos ei saa iltaisin unenpäästä kiinni.
Oletko sinä ilta- vai aamu-uninen ?

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/a421b6eb-771c-4111-8c8a-77e161477a29

20

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei se ole mikään sääntö vaan keskimääräinen tarve . 6-9 tuntia on normaali unimäärä .

• Anonyymi

Teit sitten uuden säännön.

• Anonyymi

Lyhytuninen ihmettelee kuka pystyy nukkumaan yhdeksän tuntia ?

• Anonyymi

Niinpä, jos nukkuisin 9t yhteen menoon, en heräisi kai enää koskaan....!

• Anonyymi

Aivan helposti hurahtaa 8 - 9 tuntia yössä. Mutta se on varmaankin tae sille, että jaksaa toimia ja liikkua koko päivän. Ruuan jälkeen täytyy nostaa jalat "seitsemännelle seinähirrelle" ja joskus uni vie - vartiksi.

• Anonyymi

En saa illasta unta enkä nuku aamulla pitkään, vaikken nuku päivälläkään.
      Töissä nukutti parhaiten.

• Anonyymi

Minä tarvitsen paljon unta, nukun aina vähintään 9 tuntia yössä, tosin heräilen välillä, mutta en valvo. Joskus otan vielä iltapäivällä tunnin-parin tirsat, jaksaa sitten iltaan asti.

• Anonyymi

Onnittelen ! Sinulla on hyvät unenlahjat. Itse olen nukkunut monta kymmentä
      vuotta 5-6 tuntia pätkäunta. Uniasiantuntijoitten mukaan minun pitäisi olla
      kuollut niin vähällä ja huonolla unella.

• Anonyymi

Olen aamu-uninen ja minulle ainakin vähintään 8 tunnin yöunet ovat pakko. JOs nukun vähemmän olen koko päivän väsynyt ja vähän niin kuin horroksissa

Olen aina tarvinnut paljon unta ja onneksi osaan nukkua myös päivällä.

Nykyisin eläkeläisenä minulla on kello soimassa aamulla 8.45 jolloin nousen ylos ja aloitan päivän, joko lenkkeilemällä tai kuntosalilla. Illlalla menen noin 22.30 lukemaan sänkyyn ja ennen puolta yötä nukahdan.

Joskun otan nokoset päivällä jos on tullut paljon ulkoiltua tai muuten puuhasteltua

• Anonyymi

Harvinaista on.

• Anonyymi

Kuutisen tuntia riittää, nukkumaan menen klo 23, on sopiva aika itselle. Joskus heräilen, nukun uudelleen helposti.

• Anonyymi

Suurin osa heräilee tässä iässä.

• Anonyymi

Nuorena nukkui tuon verran yhteen mittaan, ei enää nyt.

• Anonyymi

Eikö ole joku sellainen sanonta, että se on kuin pankkiin panisi, kun nuorena nukkuu. Terveenä ikäihmisenä taidan tajuta, mitä se meinaa eli merkitsee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö ole joku sellainen sanonta, että se on kuin pankkiin panisi, kun nuorena nukkuu. Terveenä ikäihmisenä taidan tajuta, mitä se meinaa eli merkitsee.

Kyllä uni on hyvin tärkeää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä uni on hyvin tärkeää.

Kyllä, paljon tärkeämpää kuin moni ymmärtääkään. Unta ja nukkumista väheksytään jotenkin, jostain syystä. Miksi? Yksi terveyden peruspilareista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, paljon tärkeämpää kuin moni ymmärtääkään. Unta ja nukkumista väheksytään jotenkin, jostain syystä. Miksi? Yksi terveyden peruspilareista.

Pitäis rauhoittaa mielensä aina ennen sänkyyn kömpimistä, uni tulee paremmin ja nukkuu tasaisemmin, syvemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitäis rauhoittaa mielensä aina ennen sänkyyn kömpimistä, uni tulee paremmin ja nukkuu tasaisemmin, syvemmin.

Se on totta. Olen yleensä hyvä nukkumaan, mutta jos joku asia muljauttaa mielenrauhaa viimeiseksi illalla, niiin eipä tartte torkahtaa ennen kuin aamuyöstä.

• Anonyymi

Se on paradoksi, että kun pääsee eläkkeelle ja saisi nukkua pitkään ei nukuta.

• Anonyymi

Jos ei ole tarvetta, miksi yrittää nukkua väkisin ja pyöriä sängyssä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7144
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6625
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3614
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3130
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2784
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2572
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2116
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1977
    10. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1870
    Aihe