Jokainen ihminen ei tarvitse kahdeksan tunnin yöunta. Kahdeksan tunnin säännössä on kyse mielivaltaisesta luvusta, joka keksittiin teollisen vallankumouksen aikana.
Nykyaikaisessa länsimaisessa yhteiskunnassa nukkumisesta tekee vaikeaa, että keskitymme nukahtamaan todella nopeasti ja ilman keskeytyksiä.
Tiukat unisäännöt johtavat ahdistukseen.
Tutkimusten mukaan yleinen unen kesto vaihtelee yksilöllisesti hieman vajaan 6 tunnin ja 7,5 tunnin välillä. Kokeilemalla on selvitettävä juuri itselle hyvä nukkumisaika.
Toinen tärkeä asia on hyväksyä, että on aivan normaalia herätä yöllä. Muinaiset ihmiset makasivat valveilla luultavasti enemmän kuin me. Öistä heräämistä voikin pitää evoluutiossa kehittyneenä turvatarkistuksena petojen varalta.
Nykyihmiselle valveilla makaaminen on vaikeaa. Mieli alkaa heti murehtia sitä, kuinka monta tuntia aikaa on nukkua ennen kuin herätys soi.
Eläkeläinen voi onneksi ottaa nokkaunet päivällä, jos ei yöllä ei ole saanut
riittävästi nukutuksi, mutta on sekin ärsyttävää jos ei saa iltaisin unenpäästä kiinni.
Oletko sinä ilta- vai aamu-uninen ?
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/a421b6eb-771c-4111-8c8a-77e161477a29
Kahdeksan tunni uni on mielivaltainen luku
20
177
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se ole mikään sääntö vaan keskimääräinen tarve . 6-9 tuntia on normaali unimäärä .
- Anonyymi
Teit sitten uuden säännön.
- Anonyymi
Lyhytuninen ihmettelee kuka pystyy nukkumaan yhdeksän tuntia ?
- Anonyymi
Niinpä, jos nukkuisin 9t yhteen menoon, en heräisi kai enää koskaan....!
- Anonyymi
Aivan helposti hurahtaa 8 - 9 tuntia yössä. Mutta se on varmaankin tae sille, että jaksaa toimia ja liikkua koko päivän. Ruuan jälkeen täytyy nostaa jalat "seitsemännelle seinähirrelle" ja joskus uni vie - vartiksi.
- Anonyymi
En saa illasta unta enkä nuku aamulla pitkään, vaikken nuku päivälläkään.
Töissä nukutti parhaiten. - Anonyymi
Minä tarvitsen paljon unta, nukun aina vähintään 9 tuntia yössä, tosin heräilen välillä, mutta en valvo. Joskus otan vielä iltapäivällä tunnin-parin tirsat, jaksaa sitten iltaan asti.
- Anonyymi
Onnittelen ! Sinulla on hyvät unenlahjat. Itse olen nukkunut monta kymmentä
vuotta 5-6 tuntia pätkäunta. Uniasiantuntijoitten mukaan minun pitäisi olla
kuollut niin vähällä ja huonolla unella. - Anonyymi
Olen aamu-uninen ja minulle ainakin vähintään 8 tunnin yöunet ovat pakko. JOs nukun vähemmän olen koko päivän väsynyt ja vähän niin kuin horroksissa
Olen aina tarvinnut paljon unta ja onneksi osaan nukkua myös päivällä.
Nykyisin eläkeläisenä minulla on kello soimassa aamulla 8.45 jolloin nousen ylos ja aloitan päivän, joko lenkkeilemällä tai kuntosalilla. Illlalla menen noin 22.30 lukemaan sänkyyn ja ennen puolta yötä nukahdan.
Joskun otan nokoset päivällä jos on tullut paljon ulkoiltua tai muuten puuhasteltua- Anonyymi
Harvinaista on.
- Anonyymi
Kuutisen tuntia riittää, nukkumaan menen klo 23, on sopiva aika itselle. Joskus heräilen, nukun uudelleen helposti.
- Anonyymi
Suurin osa heräilee tässä iässä.
- Anonyymi
Nuorena nukkui tuon verran yhteen mittaan, ei enää nyt.
- Anonyymi
Eikö ole joku sellainen sanonta, että se on kuin pankkiin panisi, kun nuorena nukkuu. Terveenä ikäihmisenä taidan tajuta, mitä se meinaa eli merkitsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole joku sellainen sanonta, että se on kuin pankkiin panisi, kun nuorena nukkuu. Terveenä ikäihmisenä taidan tajuta, mitä se meinaa eli merkitsee.
Kyllä uni on hyvin tärkeää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä uni on hyvin tärkeää.
Kyllä, paljon tärkeämpää kuin moni ymmärtääkään. Unta ja nukkumista väheksytään jotenkin, jostain syystä. Miksi? Yksi terveyden peruspilareista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, paljon tärkeämpää kuin moni ymmärtääkään. Unta ja nukkumista väheksytään jotenkin, jostain syystä. Miksi? Yksi terveyden peruspilareista.
Pitäis rauhoittaa mielensä aina ennen sänkyyn kömpimistä, uni tulee paremmin ja nukkuu tasaisemmin, syvemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäis rauhoittaa mielensä aina ennen sänkyyn kömpimistä, uni tulee paremmin ja nukkuu tasaisemmin, syvemmin.
Se on totta. Olen yleensä hyvä nukkumaan, mutta jos joku asia muljauttaa mielenrauhaa viimeiseksi illalla, niiin eipä tartte torkahtaa ennen kuin aamuyöstä.
- Anonyymi
Se on paradoksi, että kun pääsee eläkkeelle ja saisi nukkua pitkään ei nukuta.
- Anonyymi
Jos ei ole tarvetta, miksi yrittää nukkua väkisin ja pyöriä sängyssä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337144- 396625
- 293614
- 453130
- 342784
- 162572
- 372198
- 162116
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481977- 341870