Hienoa, Suomi pääsee osaksi Euroopan raidejärjestelmää!
Liikkumisesta ja tavaroiden kuljettamisesta tulee halvempaa, kun kalustoa ei tarvitse tehdä vain meitä varten ja tavarat voi kuljettaa perille ilman, että ne pitää purkaa ja lastata toisiin vaunuihin.
Se on taloudellinen jättipotti.
Vielä puuttuu se, että luotaisiin uusi toimiva kanavajärjestelmä vesikuljetuksille. Itärajaa pitkin voisi kaivaa kanavan Jäämereltä Suomenlahdelle. Samalla säästyisi ainakin osa aitakustannuksista, jos kanavan reunoista tekee tarpeeksi korkeat.
Raideleveys muuttuu länsimaiseksi
46
200
Vastaukset
- Anonyymi
Pohjoisen kautta tulee vähän pitkä kuljetusmatka. No, Kokoomus rakentaa tietystimyös sillan tai tunnelin Vaasasta Ruotsiin. Eikä kysy kansalaisten mielipiteitä. Mitä niitä kyselemään. Onkohan muuten laskettu kaikki kustannukset rakentamiselle ja itse kuljetuksille Ruotsin valtio huomioiden? Tämäkin on hyvin outo idea ja sen esille tuominen myös. Että tosta vaan.
- Anonyymi
Sinäkö olet kansan edustaja?
- Anonyymi
Hölmölästä taas kajahtaa!
- Anonyymi
Jep, mutta se on sinun oma valintasi.
- Anonyymi
SOTA ALKAA KOHTA PUOLIIN PITÄS OLLA VALMIS JOKO ENSI VUONNA LAPISTA NORJAAN PÄÄSEE KISKOJA PITKIN MITES TORNIO --- KIRKKONIEMI TIE OSUUS KANS
- Anonyymi
Onhan Suomessa 500000 työtöntä. Sinne vaan lapiot kourassa heilumaan ja rata on valmis parissa viikkoa!
- Anonyymi
Raideleveyden muutos maksaa kymmeniä miljardeja. Mistä rahat kun on muutenkin niin tiukkaa taloudessa ?
- Anonyymi
Myydään venäläisten omaisuutta
- Anonyymi
Siitä samasta paikasta kuin rikkaiden hyysäämiseen muuhun sitä rahaa ei löydy mutta loppuu se kansan kurittaminenkin joskus mutta saas nähdä koska tulee mitta täyteen.
Katkaiskoot nyt ne kiskot ensihätää sieltä itärajalta ettei ainakaan tänne pääse kukaan ja helvetinmoinen oja kohdalle.
Ihanaa ettei enää koskaan tarvitse kenenkään kumarrella itäänpäin.
- Anonyymi
Raideleveys-muuttuu-länsimaiseksi
Suoraan persusta kaikilla perversiot sateenkaari väreillä.
Saatanallinen tappaja henki on päällä ja ja saada Suomesta sotatanner.
Rahat on pois terveydenhoidosta ja vammaisilta ja sairailta,
Että kehtaavat laitta 10 miljardia kuin tuhka tuuleen.
Suoranaista rosvousta!- Anonyymi
Sulaa hulluutta.
Ei ole punaista puupenniä ja tuollaisia hankkeita joissa ei ole minkäänlaista päätä eikä häntää. Koko kalusto uusiksi ja siirrytään vakaammasta raideleveydestä vähemmän vakaaseen ,sillä mitä kapeampi raideväli ,sitä huterampi vaunu ja kakki vaunut myös menevät vetureineen uusiksi joten ...varsinainen älyn näyte, koko hanke. Ja voin kertoa, ei varmasti halpene kustannukset. Kustannuspaineet lisääntyvät kustannusten myötä jotka on katettava. Suomi on nyt jo varsinainen veronmaksajien paratiisi, jotta olisi syytä harkita tarkoin mihin sitä rahaa lapetaan.
Puollustuksellisesti tuolla ei ole minkään sorttimentin väliä. Raide yhteyksien katkaisu tarpeen mukaan ratkoo kulloisenkin ongelman ,eikä se ole niin sanottua millä raideleveydellä sieltä yritetään valloituksien kautta tulla. - Anonyymi
Kokoomuksesta, kokoomuksesta
- Anonyymi
Takana kovat sosiaalileikkaukset. Rahaa löytyy surutta rikkaiden vero aleen ja ratakiskohin. Kyl kyl.. johan tuon näkee köyhempi järkinenkin mihin perustuu päätöksenteko ja miten perusteltuja nuo leikkaukset oli.
- Anonyymi
Sosiaalileikkaukset pitää tehdä, vaikka kultaa kasvaisi puissa.
Se on oikeudenmukaisuuskysymys.
Joka ei työtä tee, hänen ei myöskään syömän pidä.
VI Lenin
- Anonyymi
Suomen rataverkkohan on noin vajaat 6000 kilometriä pitkä.
Todella kalliiksi tulee tämä suunnitteilla oleva raideleleveyden muuttaminen kun esimerkiksi kaikkien vetureiden ja junavaunujen akselistotkin täytyy muuttaa uudelle raideleveydelle sopiviksi.- Anonyymi
Telejä uusitaan jatkuvasti.
Kun vanha ajetaan loppuun, laitetaan kapeampi tilalle. Se ei lisää kustannuksia lainkaan.
Myös kiskoja uusitaan.
Suurin kustannus tulee siitä, kun on kaksi järjestelmää käytössä eikä resursseja pystytä siirtämään paikasta toiseen. - Anonyymi
Halavalla saa mafioosoilta halpoja junia. Älä siitä huoli ja nehän on ehdottoman varmoja -35 ja metrin hangenkin työntää tieltä pois suit sait.
- Anonyymi
siinä työtä poliitikoille...muuttamaan junaraiteiden kokoa ja akselistoa vetureista ja vaunuista.
- Anonyymi
Mistäs se ny olikaan oikein elävää filmiä uutisissa, kun oli "kaksois"raiteet? Sisemmäksi oli rakennettu "uudet" raiteet, ulkopuolella pönötti vanhat. Jos kokonaan uutta ruvetaan suunnittelemaan, niin siinä pakkolunastetaan monelta katto pään päältä, maat ja mannut pilkkahintaan! Pitäkää sitten ihmiset huoli siitä, että maksutkin on sen arvoisia tai että saavat kantaa kilon paloina pois alta!
- Anonyymi
Yhdysvalloilla ja Länsi-Euroopalla on sama raideleveys
mutta Suomella ei ole, Suomi ei kyllä olekkaan täysin
Lönsi-Eurooppalainen maa vaan osittain
Itä-Eurooppalainen. - Anonyymi
Magneettijunahan se paras ratkaisu olisi.
Onhan meillä omaakin junailutuotantoa.- Anonyymi
Sen kehittäminen maksaa enemmän kuin koko muutos.
- Anonyymi
Aloittaja on oikeassa
Kanava-hanke toteutettava!
Ei suinkaan jäämereltä itärajanpituudelta.
Ihan tämä Kymijoen kanava-hanke- Anonyymi
Samalla vetää koko pätkän.
Siitä on astetta vaikeampi tulla yli pahat mielessä.
- Anonyymi
Suomen raideleveys on itse asiassa yhdysvaltalainen, viisi jalkaa, tosin Venäjän kautta tullut. Länsieurooppalainen on kapeampi.
Pääsyy kavennukseen on se, että EU:n mielestä poikkeava raideleveys estää EU:n päätavoitteen vapaan kilpailun. Ulkomaisilla firmoilla kun ei ole Suomeen sopivaa kalustoa. Onko tämä asiakkaan etu? Monissa maissa ei ole ollut.- Anonyymi
Kilpailu on aina asiakkaan etu.
- Anonyymi
Täysin väärin, USA ja Länsi-Eurooppa sama mutta
Suomi ei kuulunut joukkoon vaan oli ulkopuolinen
jonka takia erilainen!
USA'ssa osataan mutta Suomessa ei!
Sen takia toinen tarvitsee toisen apua mutta toinen ei!
Arvaa kumpi?! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin väärin, USA ja Länsi-Eurooppa sama mutta
Suomi ei kuulunut joukkoon vaan oli ulkopuolinen
jonka takia erilainen!
USA'ssa osataan mutta Suomessa ei!
Sen takia toinen tarvitsee toisen apua mutta toinen ei!
Arvaa kumpi?!Älä höpise. Tuolla ameriikassa kaikki on niin suurta, niin junatkin, niin raiteitten väli on ainakin 5 metriä. Kysy vaikka Tumpilta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä höpise. Tuolla ameriikassa kaikki on niin suurta, niin junatkin, niin raiteitten väli on ainakin 5 metriä. Kysy vaikka Tumpilta
America is the Biggest and the most Beautiful!
- Anonyymi
Oletko miettinyt sellaista asiaa, kun tavarajuna lähtee Hesasta, ajaa ensin Suomen ylös ja sieltä Ruotsin puolelta alas ja sillan yli Tanskaan ja sitten vastaa "leviämään" ympäri Euroopan, että ei se halvaks tule.
- Anonyymi
Oletko ajatellut, että se on vielä kalliimpaa, kun tavara puretaan satamassa, laitetaan laivaan ja lastataan uudelleen vaunuun?
Kilometrit kiskoilla on halvempia kuin purkaminen ja lastaaminen ja purkaminen ja taas lastaaminen. Joka kerran, kun tavara puretaan ja lastataan, siihen menee aikaa, ihmistyövoimaa ja lasti vaurioituu.
Jos tavara saadaan lastattua vaunuun, joka puretaan vasta perillä, se tulee perille paremmassa kunnossa ja nopeammin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ajatellut, että se on vielä kalliimpaa, kun tavara puretaan satamassa, laitetaan laivaan ja lastataan uudelleen vaunuun?
Kilometrit kiskoilla on halvempia kuin purkaminen ja lastaaminen ja purkaminen ja taas lastaaminen. Joka kerran, kun tavara puretaan ja lastataan, siihen menee aikaa, ihmistyövoimaa ja lasti vaurioituu.
Jos tavara saadaan lastattua vaunuun, joka puretaan vasta perillä, se tulee perille paremmassa kunnossa ja nopeammin.Puretaan satamassa? Pössö hyvä, tunneli Viroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ajatellut, että se on vielä kalliimpaa, kun tavara puretaan satamassa, laitetaan laivaan ja lastataan uudelleen vaunuun?
Kilometrit kiskoilla on halvempia kuin purkaminen ja lastaaminen ja purkaminen ja taas lastaaminen. Joka kerran, kun tavara puretaan ja lastataan, siihen menee aikaa, ihmistyövoimaa ja lasti vaurioituu.
Jos tavara saadaan lastattua vaunuun, joka puretaan vasta perillä, se tulee perille paremmassa kunnossa ja nopeammin.Laivaan mahtuu tavaraa monikymmenkertaisesti on sitten konteissa tai irtotavarana verrattuna siihen, että tavara on laivakuljetuksen ajan junanvaunuissa. Rataleveyksien muutokset aiheuttavat pelkkiä kustannuksia ja vuosikausien liikenneongelmia kun muutosten alla olevat radat on suljettu liikenteeltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puretaan satamassa? Pössö hyvä, tunneli Viroon.
Pahinta mahdollista olisi tunneli Viroon,
tai pahinta Valheiden EU'n jälkeen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivaan mahtuu tavaraa monikymmenkertaisesti on sitten konteissa tai irtotavarana verrattuna siihen, että tavara on laivakuljetuksen ajan junanvaunuissa. Rataleveyksien muutokset aiheuttavat pelkkiä kustannuksia ja vuosikausien liikenneongelmia kun muutosten alla olevat radat on suljettu liikenteeltä.
Olet väärässä.
Jos puhutaan vain merimatkan osuudesta, tuo pitää paikkansa. Suurin osa tavarasta ei kuitenkaan mene satamasta satamaan vaan jatkaa eteenpäin.
Kaikille kuljetuksille ei junakaan ole paras. Monasti varsinkin Suomessa tavara olisi perillä ennen kuin se saavuttaa ensimmäisen rautatieaseman.
Mitä pitempi matka, sen kannattavampi rautatiekuljetus on kumipyöriin verrattuna.
Laivakin on taloudellinen, kun matka on riittävän pitkä. Kokemus on osoittanut, että aina, kun samalla vaunulla voidaan toimittaa omalta ovelta asiakkaan ovelle, rautatiekuljetus pesee kaikki muut vaihtoehdot.
Tämä on tietoa eikä mutua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahinta mahdollista olisi tunneli Viroon,
tai pahinta Valheiden EU'n jälkeen!Tunneli Viron kautta Keski-Euroopan markkinoille olisi aivan erinomainen.
Toki teille venäläisille kaikki, mikä on Suomelle hyväksi, on pahasta. Se johtuu siitä, että silloin Suomen suhteellinen vahvuus kasvaa koska Venäjän ei pysy tahdissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä.
Jos puhutaan vain merimatkan osuudesta, tuo pitää paikkansa. Suurin osa tavarasta ei kuitenkaan mene satamasta satamaan vaan jatkaa eteenpäin.
Kaikille kuljetuksille ei junakaan ole paras. Monasti varsinkin Suomessa tavara olisi perillä ennen kuin se saavuttaa ensimmäisen rautatieaseman.
Mitä pitempi matka, sen kannattavampi rautatiekuljetus on kumipyöriin verrattuna.
Laivakin on taloudellinen, kun matka on riittävän pitkä. Kokemus on osoittanut, että aina, kun samalla vaunulla voidaan toimittaa omalta ovelta asiakkaan ovelle, rautatiekuljetus pesee kaikki muut vaihtoehdot.
Tämä on tietoa eikä mutua.Tottahan juna edullisimpia kuljetusmuotoja on maamme sisällä, esim. tehtaiden puuhuolto ja vientituotteiden vienti satamiin on täysin aikataulutettua rutiinia. Tavara on joka tapauksessa purettava junista satamiin ja kerättävä valtava laivalastillinen valmiiksi lastattavaksi paljon pienemmistä junalasteista. Laivoilla ei ole aikaa odotella kymmeniä junia tulevaksi.
Laivakuljetusten korvaaminen junilla vaatisi Suomeen kymmeniä ratoja ja satoja junia eikä sittenkään riittäisi. Jos laivat lastattaisiin siten, että tavara olisi junanvaunuissa merimatkan ajan tarvittaisiin yli kymmenkertainen määrä laivoja, satamia jne. Kuulostaa jo niin hölmöläisen hommalta, että tämä meidän hallitus saattaa sellaiseen jopa tarttua. Kuinka tarpeelliselta ja kertaluontoiselta esim. Marin saikaan kuulostamaan kun Suomi lahjoitti ilman vastiketta viisi miljardia euroa Suomen veronmaksajien taskusta Italian kaltaisille maille joissa suurin osa rahoista valuu korruptioon ja mafialle.
Suomen rautatiet ei kaipaa raideleveyksien muutosta, siitä aiheutuu pelkkiä miljardien kustannuksia ja valtavaa haittaa vuosikausiksi koko liikennejärjestelmälle muutostöiden ajaksi. Jos esim. Kazakstanin, Mongolian, Kiinan ym. maiden rajoilla ihmiset lastaavat satoja tuhansia kontteja ja muuta lastia junasta toiseen raideleveyden muuttuessa niin miksei siihen tarvittaessa pystytä myös Suomessa? Torniossa kyllä osataan ajaa panssarivaunukin tarvittaessa junasta toiseen ihan ilman apuja. Huoltovarmuutta jos oikeasti haluaa lisää niin esim. siltojen lisääminen Tornionjoen yli olisi varmasti paikallaan ettei koko kuljetuskapasiteetti ole yhden ohjusiskun varassa.
Miljardien haaskaaminen raideleveyksien muuttamiseen on täydellistä typeryyttä joka typeryydessään ylittää jopa Marinin lahjoitukset Italian mafialle.
- Anonyymi
Ratatyöt ja ratahanke on jo ulkoistettu ulkomaille ei tarvi enää muuta kuin allekirjoittaa.
Kestävyysvajetta saadaan lisää ja siten on helpompi saada asioita lävitse, kun köyhän ei parane valittaa!
Täytyy tehdä köyhän töitä ja hakemisesta sitä löytyy äärettömyyteen saakka.
Sama kun mattoa leikataan ja lisätään toiseen päähän?- Anonyymi
Sinä vastustat kaikkea.
Ainakin olet johdonmukainen.
- Anonyymi
Oletko kuullut sellaista sanaa kuin KUSTANNUKSET ? Arvasin että et koskaan.
- Anonyymi
Kyllä kansa maksaa! Kyllä kansa tietää!
- Anonyymi
Olen kuullut.
Minä maksan veroissa monen muun kustannukset. - Anonyymi
Jep, mutta meissä on se ero, että minä lasken kustannuksia työkseni ja sinä vain arvaat.
- Anonyymi
Kun rupeaa muuttamaan raiteiden leveyksiä kestää kauan ennen kuin voi päästä koko matkaa kaupunkien väleillä,
vai onko tarkoitus jotenkin jakaa maa osiin ja eri junat
eri alueisiin ja vaihdot alueiden rajoilla/asemalla?
Se ei toimi ihan noin vaan että muutetaanpa raiteita ja junia!- Anonyymi
Niin, sinä et tiedä ja vaikka sinulle kerrottaisiin, et osaisi arvioida hyvyyttä.
- AnonyymiUUSI
Mistäs siihen nyt rahaa löytyi?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337004- 386434
- 293514
- 453010
- 342714
- 152408
- 372198
- 162076
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481947En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191807