Montako junaa tulee Suomesta kulkemaan tulevaisuudessa eurooppaan. Vaikkapa Helsingistä ? Ensin Tornioon 740km , lapista rajan yli Ruotsiin. Ruotsin halki 1700km Tanskaan. Näin oltaisiin jo Euroopan portilla ! Kun taitettu matkaa 2500km ? Vaikka raideleveys olisi sama, yksikään maa ei päästä kieltä osaamattomia ulkomaisia rataverkolleen törmäilemään. Maiden sisäisessä liikenteessäkin joutuu usein junaa vaihtamaan ! Miljoona kertaa halvempaa on sitä junaa vaihtaa myös Suomen rajalla ! Kuin ruveta muuttamaan koko oma rataverkko 5900km ! Ja koko oma rautatiekalusto ! Muutostyöt tässäkin asiassa koskisi vain Pohjolan Hölmölää. Yhtään junaa ei Suomesta silti tule Eurooppaan asti liikkennöimään !
Hölmölän radankavennus operaatio
23
134
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä oli Lulu Ranne niin tiukka ilmeisenä miten asialle on Naton tuki ! Varmaan on. Mitäpä asia Natolle maksaa ? ? Kyllä hölmölä maksaa velkarahalla ! Luulin jo ettei Anne Bernerin toilailuja paremmaksi liikennministeriössä laiteta. Mutta aina näkyy löytyvän vielä järjettömämpiä ideoita !
- Anonyymi
Kaasuputki on nyt " huoltoseisakissa " ( räjäytetty ). Poks.
Veijo venäläinen
on boikotissa.
Ei ole Veijolla tovereita
eikä kavereita - Anonyymi
Yhden saa....t...nan Narvikin radan takia perustellaan koko rataverkon muutos ! Tositilanteessa voi miettiä montako minuuttia menee kun se rata on monesta kohtaa poikki ! Joka on rakennettu vielä hankalaan maastoon korjata ! Mistä riittää näitä pahvipäitä maan johtoon ? ?
- Anonyymi
Pääsyy on se, että EU:n mielestä poikkeava raideleveys estää EU:n päätavoitteen vapaan kilpailun. Ulkomaisilla firmoilla kun ei ole Suomeen sopivaa kalustoa. Eri asia on, onko vapaa kilpailu rautateillä asiakkaan etu. Monissa maissa ei ole ollut.
- Anonyymi
Just näin. Ja suomi maksaa, että ulkomaiset pääsee mukaan.
- Anonyymi
Aloittaja ei ymmärrä tästäkään asiasta höläsen pöläystä.
Aina pitää kuitenkin päästä sanomaan typerä mielipiteensä, joka perustuu katkeraan Suomen yhteiskunnan haukkumiseen. Haiskahtaa katkeralta kommunistilta.- Anonyymi
Sittenhän voit kertoa miksi se koko rataverkko täytyy muuttaa ?
- Anonyymi
Ei tuo aloitus mikään tyhmä ollut, päinvastoin. Monihan tuota on varmasti miettinyt, mikä järki kiertää tuhansia kilometrejä, kun suorin tie olisi tunneli Viroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sittenhän voit kertoa miksi se koko rataverkko täytyy muuttaa ?
Kukaan ei ole muuttamassa "koko rataverkkoa".
Perehdy asiaan, ennen kuin alat mesoamaan. - Anonyymi
Ei kyllä nämä älyväläykset on kaikki lähtenyt oikeistolta. Anne Berner halusi väkisin saada siirrettyä Suomen taksiliikenteen ulkomaisille kuljettajille. Nyt touhuaa Lulu Ranne suu mutrussa ulkomaiden asialla. Kaikki on aivan oikeistohallituksien toimia ollut. Kenen leivissä lie toimivat ?
- Anonyymi
rataåällyja kiskojen alta lusmuilemasta valtion rahoilla
- Anonyymi
Muutama vuosi sitten TV:ssä esitettiin ohjelma jossa tutustuttiin Espanjan rataverkkoihin ja juniin.
Kävi ilmi että Espanjassa on peräti kolmea eri raideleveyttä olevia ratoja. Koska se on varsin hankala tilanne Espanjalaiset ovat kehittäneet junan joka tarvittaessa voi pysähtymättä vaihtaa yhdestä raideleveydestä toiseen.
Juna toki joutuu tuon raideleveyden vaihdon ajaksi hiljentämään vauhdin 30 km/tunti. Siinä ehkä säästyisi muutama miljardi jos käytäisiin tutustumassa että kävisikö tuo espanjalaisten kehittämä systeemi Suomeenkin?- Anonyymi
Täyttä asiaa kerrankin!
- Anonyymi
” Montako junaa tulee Suomesta kulkemaan tulevaisuudessa eurooppaan. Vaikkapa Helsingistä ? Ensin Tornioon 740km , lapista rajan yli Ruotsiin. Ruotsin halki 1700km Tanskaan. Näin oltaisiin jo Euroopan portilla !”
Tiltulle ei näemmä kaikki reitit tule edes mieleen”. Narvikista Ruotsin läpi Tornioon jne on yksi mahdollinen ja TÄRKEÄ huoltoreitti! - Anonyymi
Ei se tule toteutumaan muutoin kuin pakkotyötä. Niin Siperian ratakin rakennettiin.
No teitä "reservistä eronneita" reppanoita on åålantipufpufpojun kertoman mukaan, kohta divisioonan verran, joten raideleveyden muutoksen tarvitsemaa työvoimaa on riittämiin. :-)
- Anonyymi
Ajattelin samaa, kun tuota kiertorataa tulee melkosen pätkä ja sitten vasta kuljetuskustannukset nouseekin. No tehköön radan kavennuksensa, kyllä kansa maksaa, mutta pösilöt ei edes ymmärrä, että hyöty olisi, jos rakennettaisiin tunneli Viroon, olisi suora reitti suoraan Eurooppaan. Tällaisia nämä politiikkaapinat on, ihan niin kuin kaupungeissa.
Ensin asfaltoidaan, sitten kaivetaan auki ja uusitaan vesiputket, montut täyteen, sitten tulee viemarimiehet, kaivetaan auki, tekevät omat hommansa ja montut kiinni ja asfaltti päälle ja kas kummaa, täytyy kaapeleitakin vetää ja taas kaivetaan, vedetään omat piuhat, monttu kiinni ja asfaltti päälle. Voi perhana! Posahti päävesiputki ja sama rumba alkaa alusta ja ko kadut onkin sitten muutaman kesän levällään ja rahaa palaa! Eihän sitä nyt samaan kaivantoon voi kaikki omia härpäkkeitään laittaa, voisi tulla liian halvaksi. - Anonyymi
Jaa että kommunistisen Kiinan kanssa tunneli Suomesta Viroon ?
No ei käy, ei todellakaan käy.
Eurooppa ja Venäjä ovat kaksi eri asiaa.
Se on varmaan jo kaikille selvää.
Oliko Putinilta kovinkin välkky idea käydä esim. Ranskassa ja Englannissa uhkailemassa ydinpommituksella ?
Oliko ?
Oliko oikeasti ?- Anonyymi
Mitäs tekemistä tuolla horinalla oli aloituksen kanssa ?
- Anonyymi
Kuka tietää tämän idioottisuunnitelman todelliset kustannukset?
Onko se 50 miljardia...riittääkö?
Meille nauretaan yleisesti, eikä mikään kovin iso ihme. - Anonyymi
Teille venakoille nauretaan avoimesti.
Luulette oikeasti hämäävänne älykkäitä ihmisiä lapsekkailla tarinoillanne ?
He he he he
Olette tuhoon tuomittu kansakunta.
Tästä liemestä ette selviä millään ilveellä.
You're DOOMED.- Anonyymi
Nato-Tiltu raiskaa mielensä pystyyn.
- Anonyymi
Ei nato-rataa tarvita muualla kuin pohjoisessa Norjan ja Rovanemen välillä.
Rata on erittäin helposti tuhottavissa ETÄNÄ!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336594- 356043
- 293334
- 452790
- 342614
- 152308
- 372158
- 162006
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401849En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191767